• Avel
  • Trådstartare Trådstartare StallS
  • Startdatum Startdatum
Sv: Piquer

Görel skrev:
Jag har artikeln någonstans hemma, men den handlar inte så mycket om Hunes tid utan om Öberg och familjen Myrin.
Ja, det är nog snarare Öbergs-tiden som jag är intresserad av! (rider ju för Öbergs dotter sen många år tillbaks!) ;)

Vart jag har artikeln vet jag tyvärr inte, tro att den handlar mera om familjen Myrin är själva rivningen av stallet.

Beduin dog någon gång i slutet av 79 eller början av 80. Vet inte vad det var med honom, men han var intagen på djursjukhuset vid Albano vid åtminstone ett tillfälle. Det hänger antagligen ihop med varför han togs bort, men jag var ju så liten då så jag minns inte.

Görel skrev:
Vart jag har artikeln vet jag tyvärr inte, tro att den handlar mera om familjen Myrin är själva rivningen av stallet

Vet inte heller vart mitt urklipp är, var bergssäker på att det fanns bland mina övriga urklipp/bilder - men icke. :(
Ska kolla övriga hästpapper, men det kan ta sin lilla tid. ;)
Mest om familjen Myrin, och lite om Boethius om jag inte minns fel.

Så är det då någon som vet något om Pajazzo? Vilka Boethius ponnier var han pappa till? Hur stor var han osv? Jag var helt säker på att Piquer var pappa till flera Lilla My avkommer som Madicken och Pepps?

Pajazzo RW 4 var en welshhingst, skimmel, 130 cm, f.55 d.74 e.Coed Coch Berwydedd RW 1 u.Coed Coch Pelydr SPR 59/49
Mer om Pajazzo hittar du på denna sida.
Pajazzo var helbror med Kålltorps Primus RW 8, och icke godkände hingsten Björkhaga Piccolo.

Hlsn Helena

De hade en helsyster till: Mynta f.1966, brunskimmel.

Sedan fanns det:
Pickwick f.1966 skm e Piquer u Wilma (nordsvensk)
Minsann (redan nämnd)
Piller f.1964 br e Piquer u Pi (Lilla My's dotter född 1958 e Nils Dacke)
Pynt (redan nämnd, Pi's första son född 1962, skimmel)
Narr f.1964 br e Piquer u Sofie (korsningsponny)
Krumelur f.1965 br e Piquer u Sofie
Matilda f.1966 br e Piquer u Sofie – SM-tvåa i dressyr

Pajazzo var inte pappa till någon Boethius-ponny vad jag vet, däremot hans bror Piccolo (dvs Björkhaga Piccolo):
Mynt (redan nämnd)
Pynt (redan nämnd)

Andra hingstar som fått föl hos Boethius var Lilla Mys son Gry (född 1963 e Lyrhanga xx) och Simsalabim (dvs Wärnanäs Oden/Wärnanäs Simsalabim/Simsalabim).
Gry vet jag levde när han var 33 år, för det stod om honom i Ridsport - tyvärr har jag inte artikeln kvar.

Det var deras serie om veteraner.
Och eftersom Gry då var 33 så borde det ha varit runt 1996, han föddes ju 1963.

Vet någon var man eventuellt kan hitta en bild på Piquer eller någon av russen Boethius använde i sin avel (har inte hittat några på allbreedpedigree)?

Kan du lägga ut den här eller finna den att se någon annanstans?

Spinner vidare på Suliman, om jag inte minns fel så var han helbror till stoet Katze 8835? Katze lämnade i sin tur två stamboksförda ston, Leona 11695 och Katinka 11705, båda e. Dawson. Katinka minns jag, hon stod på Harplinge Ridklubb när jag började rida där -81. Tror att hon gick som lektionshäst? Kommer ihåg att jag tyckte att hon var "stor och brun", enligt stamboken var hon 156... Katinkas dotter Gazenka 20454 stod också på HRK, troligen som lektionshäst? Sonen Carmito, f78 eGaspadin, hade en son (född runt 81), Misty (Mistake?) med fjordstoet Lotta som mamma. Tjuvbetäckning. Misty var ridlägerhäst på Hermanstorp under 80-talet.
Leona, som jag har för mig tävlade hoppning?, har två stamboksförda döttrar. Katinka lämnade sedan ytterligare två stamboksförda döttrar, där Miracle 18626 gick Msv dressyr. Henne har jag nog fotat?

Minns att det hängde en förstoring på en svartvit hoppbild på Katinka i klubbrummet på HRK.

Hittade ett stamboksnr på Kanja, 4040, ska kolla upp om det är i svenska stamboken?

Mvh Cissi

PS. Har för mig att jag sett ett A.H.-nummer på Katze också - har inte stamböckerna framme. DS.

Katze importerades från Västtyskland 1958, och nu när jag har hennes föllista uppe så minns jag att hon var mormor till en av privathästarna som stod i stallet på 80-talet (Corona hette hon, var född 1973 e Elias ox u Coquette 7892).
Så mamma Kanjas stamboksnummer är nog tyskt, skulle jag tro (Mentona heter stoet som har 4040 i halvblodsstamboken).

Katze föddes förresten 1955, var 149 cm och flugskimmel.
Suliman 446 föddes 1957 i Västtyskland, importerades 1959, var 154 cm och gråskimmel.
Piquers mamma Carmen vet jag ingenting om utöver stammen och namnet.

Kom på att jag fick ett stamtavleutdrag på Madicken av SPAF en gång i tiden.
Det har jag kvar ;) , och där kan jag tala om att det står "Kanja Achental A.A. 4040" och "Sultan Babolna A.H. 1045" - Babolna vet jag ju är ett stuteri så det borde väl även Achental vara?
På Carmen står det inga uppgifter alls, och på Piquer står det "skm, f.1960 (ej kvalif. hingst)".

Och apropå gamla papper så vet jag nu att Ridsports serie om gammelhästar hette "Veteranligan" och att den gick ca 1995 (åtminstone nr 21 år 1995, för då klippte jag ut en artikel om en annan häst med Boethius-anknytning - Ali Shar som ett tag var ridskolehäst på Skånsta Ridskola).

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025