pinne i foten!

P

pippi27

Undrar om någon har erfarenhet av detta?

Benke fick in en träbit i strålen.
Jag drog ut denna och tvättade rent.
Hålet går hela vägen igenom strålen och mynnar ut i ballen.
Vet har varit ute och karvat i strålen och i ballen.
Om febern in te går ner inom ett par dagar så ska det sättas in antibiotika.
Det kommer ju att läka men frågan är hur lång tid det tar?

Någon som varit med om nå´t liknande? Hur lång tid tog det för din häst att bli bra?

Sv: pinne i foten!

Hörde talas om det där.. Mycket tråkigt, men tyvärr har jag inga tips/råd att ge :( Hoppas det läker problemfritt.

Min förra häst råkade ut för samma sak.
Vi tvättade rent "hålet" varje dag och stoppade in en bomullstuss idränkt med jodopax o lindade sedan hoven och båda frambenen för att det inte skulle komma in smuts.
Min häst hade dock inte feber utan var pigg o glad. Han fick stå inne i boxen tills han inte haltade så mycket längre, sen fick han gå i en liten hage själv i ett par veckor.

/jenny

Hade en gång en häst som lyckedes med det.

Jag tog en 50ml spruta och satte i hålet på ena sidan och tryckte igenom jodpax några gånger. Därefter så tog jag på honom en renskurad easyboot och vanlig gummiboot över. Efter ett par dar i hagen så gick det inte att hitta några tecken på att han varit "skadad".
Pinnen var ca 5-6mm tjock.

/Linnea

Liknande, ja.

Stuphalt häst en morgon. Veterinär hittade ett troligt ingångshål för ett "någonting". Åkte till ATG och röntgade. De kom fram till att det var ett sår en bit, men att det, vad det nu kom av, hade missat alla vitala delar i hoven. Troligtvis en pinne som stuckit in och sedan dragits ut. Antibiotika och sårtvätt+bandage, skulle ta jodsprit i en spruta och försöka spola upp i såret för att hålla rent, jodsprit på kompress över såret, packa hoven med jodopaxad bomull, linda med vetflex, ytterst en påse med läderbotten för att skydda mot väta. Ungefär.

Krakan blev bättre, och blev sämre. Fick "bölder" ovanför ballarna, och feber. Ut med jourvet en fredagskväll, gav inflammationsdämpande efter kontakt med hästvet.

In till ATG igen, som gav bedövning i hoven. Fick stå en stund för att låta det verka. När hon kom ut sedan så hade hon antagligen orkat trampa ner ordentligt tack vare bedövningen, och då kom det ut en pinne ur såret ovanför ballarna. Tydligen så hade pinnen när de röntgade samma genomsläpplighet för strålarna som vävnaden runtomkring så den syntes inte, de hade fram plåtarna och kollade igen och den syntes verkligen inte. Minns inte om hon fick fortsätta med antibiotika eller ej. Nya order på bandage, vävnaden hade börjat komma fram genom hålet i sulan så vi fick lägga bandage med gips i hoven för att hålla emot.

Någon gång under den här resan så rationaliserade vi förbandet genom att ha en plåt formad efter hoven, satte fast den med hjälp av broddarna. De där påsarna gick nämligen sönder väldigt fort och fick silvertejpas varje dag.

När väl den där pinnen kommit ut så läkte det, och hon blev fullt återställd. Pinnen ligger fortfarande därhemma någonstans...

/Ida

Tack för alla svar.

Ja, hålet sprutas nu dagligen med koksaltlösning, hoven tvättas utvändigt med jodopaxlösning.
Hoven bandageras ordentligt med en kompress mot strålen, gasbinda runt och sist fixeras med vetflex.
Tempen ligger stadigt på 38.5, inte jättehögt men ändå.
Nu är han ju en shettis så det finns inga boots eller dra-på-skor i hans storlek tyvärr.

ush, lider av att se min bebis ha ont:cry:

Min shettis fick en pinne i magen (:eek: ) i våras. ca 2 dm djupt hål, 1 dm brett vid öppningen. Vet var här och spolade rent och gav antibiotika o stelkramp. Hålet har under sommaren läkt nästan helt, men fortsatt att rinna lite. Vi har under tiden ridit och kört som vanligt och hästen har funkat som vanligt. I förra veckan tog jag in honom till ATG eftersom såret inte ville läkas helt. Med ultraljud konstaterades att en 7-8 cm lång pinne satt kvar i buken. Han är nu nyopererad och går i vintrerhagen och ropar efter kompisarna. Nu satt ju din pinne i hoven och inte så djupt, och det kanske är lättare att se om något sitter kvar, men jag kommer aldrig mer att bara lita på att det ser eller känns rent. Ångrar otroligt att jag inte tog in honom direkt (och tack för att det finns försäkringar!!)
//Kopia

Men vad i h-vete:mad:

Just pratat med ambulerande.
Det ser ut som om det blir en tur till Ulltuna imorgon.
Nu när jag var ut för att lägga om så upptäckte jag att nu är det inte bara ett utgångshål utan två:eek:
Det har mao på något sätt blidats en ny "gång" inder strålen, denna mynnar ut på ballen på insidan av hoven.
Vad less jag blir.

Stackars såg rätt ynklig ut, men piggnade på sig när han fick lite äpplen.
Så, imorgon bitti ska jag lägga om på nytt, tempa och därefter ringa Ulltuna. Därefter beslutar dom om vi ska in eller inte. Jag åker nog gärna in och röntgar och ber deras hovis karva lite mer för att kolla så att det inte sitter nå´t skit kvar.

Ja det är ju bra om du kan ta in hästen för att vara säker på att det inte sitter något inne i hoven. Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 540
Senast: Jahaja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Rie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka