Pilgrimsvandra i Spanien

wrangler

Trådstartare
Någon som gått Caminon (el Camino de Santiago) och kan berätta om era erfarenheter?
Tips, råd -särskilt om utrustning när man är på en riktig pilgrimsbudget :angel:
Vilken sträcka gick du, gick du ensam, hur lång tid tog det, hur mycket kostade det osv.

Jag och en vän planerar att gå nästa år, hela vägen med start i Frankrike (och ut till Finisterre).

Hoppas någon här har gått!

Jag har inte gått i Frankrike, men jag har gått delar av pilgrimsleden i norra Spanien. Vi vandrade i nationalparken Picos da Europa (Europas toppar, den namngavs av de gamla sjöfararna som på 1600-talet seglade över haven. Då de återvände hem till Spanien var dessa höga bergstoppar de första de såg av Europa från sina skepp.) Denna nationalpark var otroligt vacker, genomlöpt av många vandringsleder av olika längd och svårighetsgrad. Vissa av dem sammanföll med pilgrimsleden, men jag måste säga att de delar som inte sammanföll med pilgrimsleden var finare och dessutom fick man vandra ensam när man inte var på pilgrimsleden. Så vad man väljer beror lite på vad man är ute efter. Mycket vackert landskap och fina vandringsleder fanns där iallafall. Rekommenderas!

Jag gick Camino Frances 2008 från Leon till Finisterre. Det är en väldigt fin och speciell upplevelse. Ska gå den första delen av leden när jag får möjlighet, få se när det kan bli.

Jag gick tillsammans med en tjej jag inte kände särskilt väl, det var bra, vi hade från början bestämt att var och en ska göra sin vandring och vi slår följe när det passar men det är inget äktenskap. Det blev så att vi följdes åt hela vägen, samma dagsetapper men under dagen gick vi ofta lite isär i tystnad och var och en gick i sitt tempo.

Det är ju mycket folk som vandrar och leden är väl utmärkt. Men en bok och karta är bra ändå. Via Pilgrimscentrums hemsida och deras forum kan du få mycket kontakter och tips och också hitta någon som ska vandra ungefär samtidigt som du.

I början av leden bor du billigt men ju närmare Santiago du kommer desto mer folk och desto högre priser och mera vandringsturism.

Utrustning, lätt sovsäck är bra även om kuddar och filtar finns på härbärgena (oftast).
Lättviktshandduk. Jag hade en handduk av ett sönderklippt lakan, det var bra, tog lite plats i packningen, torkade snabbt. Men det finns ju bra microfiberhanddukar att köpa.
Kläder, ja, den biten ska du verkligen tänka igenom och du ska använda dina kläder ordentligt innan du åker så du vet att du inte får skav (man kan få skav på underliga ställen när man går hela tiden). När man kommer fram duschar man och då satte jag på mig och sov i den tröja+underkläder som jag skulle gå i nästa dag. Så tvättar man det man har gått i under dagen och hoppas att det torkar. Så grunden är två ombyten + något extra, tänk lager på lager för ibland är det ju kallt. Trosor hade jag rätt många med mig, lite gamla och slitna så jag kunde slänga efterhand för att tvättar trosor för hand dag efter dag känns inte så fräscht (tvättmaskin finns på några härbärgen men långt ifrån alla).

Ryggsäck och skor måste vara utprovade för dig och väl ingångna. Regnponcho skyddar både dig och ryggsäcken.

Utrustningstips mera konkret kan du också få på PIlgrimscentrums sida.

Du får gärna PM:a. Buen camino!

En dag på leden för oss såg ut ungefär såhär:

kl 6 Vi vaknar, smyger ut för att inte väcka alla som sover, klär på sig, går iväg utan frukost för man har inget att äta och ingenting är öppet. Kanske man har något kvar från gårdagen, lite nötter...

Efter några timmar när man kommer till någon by med cafe blir det frukoststopp. Smakar gudomligt! Köper kanske med sig något att äta senare. Ser till att ha vatten för ett antal timmar.

Vandrar på, stannar och vilar när det behövs.

Kommer fram till dagens mål kl 13-14 kanske? Då är härbärget inte öppet men man ställer sin ryggsäck i kö, vilar och pratar med andra pilgrimer.

När härbärget öppnar registrerar man sig, får sina stämplar i pilgrimspasset, får en säng, bäddar, duschar, tvättar sina kläder... Handlar mat eller går på restaurang där man kan få pilgrimsmeny en trerätters till bra pris. Ordnar mat till kvällen. Man är ganska trött så det blir inga större happenings men tittar lite på byn, vilar och pratar med folk. Gör sig i ordning för kvällen, packar allt så man kan smyga ut tyst nästa dag, sover gott trots att man delar rum med kanske 30 andra pilgrimer i stora sovsalar.

Många pilgrimer börjar dagen senare, lägger då in en paus de varmaste timmarna. Man kan få problem med att det är fullt på härbärget och att man får gå vidare, det är lite tufft när man gått långt och är trött. Men det brukar lösa sig på caminon...

@Lejonelle åh tack för alla bra tips!!!
Gick du med vandringsstav?
Jag är i stadiet där jag suger i mig allt nu, kollar varenda video på tuben o läser varenda blogg o sida. Mycket mycket bra info som alla som gått verkar känna sig kallade att dela med sig av! Ovärdeligt!

Jag tror som du skriver att det är viktigt att inte låsa fast sig vid sitt sällskap utan gå i sin egen takt och låta det bli som det blir. Nu är mitt resesällskap livrädd för att gå själv, men jag är övertygad om att när vi väl är där kommer hon komma in i sin lunk och inte hetsa upp sig över att vi kommer ifrån varandra lite. Samtidigt är det en trygghet att ha någon annan att möta upp med, iallafall första gången man går. Hennes syster har gått hela leden så där har vi en bra källa till information. Och hon sa ungefär ganska exakt samma som du :D

En stor del av upplevelsen känner jag är ovetskapen om exakt var man hamnar, vart man kommer sova osv.

Jag vill gå NU!

Gick du med vandringsstav?

Nej, jag tycker inte om att gå med stav. Många går med två stavar. Många med en. Stav är lite knepigt på flyget. Stavar finns att köpa överallt både typ stavgångsstavar och traditionella pilgrimsstavar i trä (många lever på pilgrimerna och att sälja det de behöver på vägen). Hatt däremot bör du inte vara utan.

Ryggsäck och skor måste vara utprovade för dig och väl ingångna. Regnponcho skyddar både dig och ryggsäcken.

Utrustningstips mera konkret kan du också få på PIlgrimscentrums sida.

Du får gärna PM:a. Buen camino!

Hur mycket lade du på en ryggsäck? Man blir ju lite mörkrädd när man kollar runt, en del ryggsäckar kostar lika mycket som en resa. O_o
Samma med kängor. Men hellre betala lite mer och inte behöva avbryta för att fötterna ger upp!

Nej, jag tycker inte om att gå med stav. Många går med två stavar. Många med en. Stav är lite knepigt på flyget. Stavar finns att köpa överallt både typ stavgångsstavar och traditionella pilgrimsstavar i trä (många lever på pilgrimerna och att sälja det de behöver på vägen). Hatt däremot bör du inte vara utan.

Jag hade en idé om att ta med mig min pappas vandringsstav för att hedra honom på nåt sätt men har redan lagt ner den idén för det blir för svårt på flyget. Man får väl prova sig fram på plats.

Hur mycket lade du på en ryggsäck? Man blir ju lite mörkrädd när man kollar runt, en del ryggsäckar kostar lika mycket som en resa. O_o
Samma med kängor. Men hellre betala lite mer och inte behöva avbryta för att fötterna ger upp!

Jag köpte min ryggsäck på Tradera, den kostade inte så mycket och är bra. Jag har använt den vid många vandringar och den är som en kompis. Man behöver liksom hitta hur man ska packa sin säck, vad man behöver under dagen och hur man ska flytta runt saker för att ha allt lagom tillgängligt... det är lite pyssel med det där.

Jag gick caminon i vanliga walkingskor och det var inte så bra eftersom de inte var regntäta och vi gick en regnig vår. De hann inte torka till nästa dag och det blev en del skav. Att hålla fötterna torra och sköna gör mycket för välbefinnandet. Compeed är en stor försäljningsvara längs leden :D

Sen dess har jag alltid sett till att ha bra vandringskängor. Men leden är inte genom obanad terräng utan du går på grusvägar, stigar, vägar, så värsta fjällvandringskängorna kan vara onödigt tunga och dyra.

Glöm inte ta med ett par andra skor också. Något som du lätt kan dra av och på när du gått färdigt för dagen när dina kängor står och torkar. Jag hade vandringssandaler, de är lätta och man kan vandra i dem också om det är varmt.

I mitt jobb måste jag ha bekväma kläder, skor och ryggsäckar (jag går igenom obanad terräng!) så mitt råd är att kolla på nätet för att hitta bra priser. Tex kostade mina första kängor (brittiskt märke) 1500kr 1998. När det var dags för nya ville jag ha samma märke för de var så bra (2008) och köpte dem från England för 900kr inkl porto!

Nyaste ryggsäcken köpte jag från Tyskland (Jack Wolfskin) för ca en tusenlapp, priset i Sverige hade varit 1500kr. Jag rekommenderar en ryggsäck som är anpassad för kvinnor, de sitter bättre över tuttarna och har lite kortare rygg.

Lycka till!

Jag skulle ga in och prova ryggsäckar i en bra affär. Det skiljer sig mellan marken, langden pa din rygg osv (Osprey, for kvinnor i medium rygglangd passar mig perfekt. Berghaus tycker jag inte passar alls t.ex.). Sen behöver du ju inte nödvändigtvis kopa dar men da far du ett hum om vad som passar dig (min 60 liters tror jag kostade runt 1400kr, 25 liters vaskan gick pa runt 700kr).

Mina vandringsskor har jag lagt ungefär 500kr pa (billigt i mitt tycke!), vadringskangorna gick pa 1500kr. Daremot har jag kopt till ordentliga innersulor som gar pa mellan 300-500kr styck.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 313
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 196
Senast: LaMagia
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 328
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar