Visst kan du välja det. Fast jag kan inte undvika att jag tycker att det är lite fånigt att aktivt motarbeta att något företag vill skänka en del av sin vinst till ett hockeylag eller en ridklubb, eller ge en Piggelin till alla barn under ett par sommarmånader.
Som konsument borde intresset sträcka sig till vad priset är för tjänsten/produkten och möjligtvis att man i och med det inte stödjer något som går helt på tvärs mot ens egna värderingar. Men det mesta borde man väl vara neutralt inställd till om man inte ska ha det jobbigt.
Det vill säga; om priset är högre än motsvarande konkurrent bara FÖR att de ger bort Piggelin till andra konsumenter, skulle jag kunna förstå det på något sätt. Inte annars.
Vi tycker helt enkelt olika.
När företagen annonserar (gäller både macken och besiktningsbolaget) om att de skänker Piggelin resp pengar, gör de ju det för att kunderna ska välja deras företag framför en konkurrent.
Jag väljer att hellre gynna något annat än främmande barn eller ett elitlag i ishockey.
Om man "borde" vara neutralt inställd till sponsring av hockeylaget beror väl på om man själv "håller på" det laget eller inte.
Man "borde" nog inte vara neutralt inställd.
Man "borde" få välja om man är neutral, eller vill sponsra, eller vill låta bli att sponsra.
Du är mycket välkommen att tycka att jag är fånig.
Du är inte det minsta välkommen att ha åsikter om vad jag "borde" tycka.