Visst kan du välja det. Fast jag kan inte undvika att jag tycker att det är lite fånigt att aktivt motarbeta att något företag vill skänka en del av sin vinst till ett hockeylag eller en ridklubb, eller ge en Piggelin till alla barn under ett par sommarmånader.

Som konsument borde intresset sträcka sig till vad priset är för tjänsten/produkten och möjligtvis att man i och med det inte stödjer något som går helt på tvärs mot ens egna värderingar. Men det mesta borde man väl vara neutralt inställd till om man inte ska ha det jobbigt.

Det vill säga; om priset är högre än motsvarande konkurrent bara FÖR att de ger bort Piggelin till andra konsumenter, skulle jag kunna förstå det på något sätt. Inte annars.

Vi tycker helt enkelt olika.

När företagen annonserar (gäller både macken och besiktningsbolaget) om att de skänker Piggelin resp pengar, gör de ju det för att kunderna ska välja deras företag framför en konkurrent.
Jag väljer att hellre gynna något annat än främmande barn eller ett elitlag i ishockey.
Om man "borde" vara neutralt inställd till sponsring av hockeylaget beror väl på om man själv "håller på" det laget eller inte.

Man "borde" nog inte vara neutralt inställd.
Man "borde" få välja om man är neutral, eller vill sponsra, eller vill låta bli att sponsra.

Du är mycket välkommen att tycka att jag är fånig.
Du är inte det minsta välkommen att ha åsikter om vad jag "borde" tycka.

Vi tycker helt enkelt olika.

När företagen annonserar (gäller både macken och besiktningsbolaget) om att de skänker Piggelin resp pengar, gör de ju det för att kunderna ska välja deras företag framför en konkurrent.
Jag väljer att hellre gynna något annat än främmande barn eller ett elitlag i ishockey.
Om man "borde" vara neutralt inställd till sponsring av hockeylaget beror väl på om man själv "håller på" det laget eller inte.

Man "borde" nog inte vara neutralt inställd.
Man "borde" få välja om man är neutral, eller vill sponsra, eller vill låta bli att sponsra.

Ja så funkar ju sponsring. Företag måste ju fundera på om de attraherar fler än de stöter bort när de sponsrar något. Set finns ju alltid några som istället stöts bort, som du nu gör tex. Jag är också skeptisk till viss sponsring av elitidrott.

Ok, så det är så lätt att lura av dom Piggelin O_o. Jag lånar 2 sånna där inga dummies som man har på hjärt-lungräddningskurserna och sätter i baksätet på cabben :idea:. Försäkerhetsskull drar jag på dom varsin mössa. Då kan dom ju iaf inte neka mig 2 piggelin för då ser dom ju att det sitter 2 glin i baksätet :angel:

Men om man räknar det rent ekonomiskt- Den tiden det går för dig att göra i ordning dockorna lär ju överstiga Piggelinens värde. Allså ekonmiskt tjänar du på att köpa en Pigge själv.
men det kanske är en prinip?

Jag ska förtydliga. Ordet borde hör inte hemma, det är vi överens om. Däremot tycker jag att det verkar mycket jobbigt att förhålla sig negativ till så väldigt många saker som en eventuell vinst hos en ägare för en OKQ8 mack kan gå till för att denne har ett intresse eller önskan om att bidra till något, eller en önskan att göra marknadsföring på ett visst ställe. Det verkar lättare att bara titta på vilket pris/vilken produkt som erbjuds och ta beslutet därefter.

Det verkar mest jobbigt att ha en negativ inställning till alla de 10000 olika saker som man kan tänka sig sponsras eller lämnas erbjudanden för. Det verkar mer sunt att förhålla sig neutral till de allra flesta saker som ägaren väljer att göra med sitt företags pengar; utom då kanske på ett par specifika områden där man faktiskt har en stark åsikt. Jag misstänker dessutom att den allra mesta sponsringen sker utan att det är speciellt synligt för en kund som är väldigt ointresserad av det som sponsras.

Det är ju inte heller en sanning att sponsring/erbjudanden riktade till andra målgrupper gör att ditt pris blir högre; minns inte nu om det var du eller någon annan som hävdade det; drar man fler kunder får alla kanske dela på vinsten genom lägre priser och livskraftigare företag.

Det verkar mest jobbigt att ha en negativ inställning till alla de 10000 olika saker som man kan tänka sig sponsras eller lämnas erbjudanden för. Det verkar mer sunt att förhålla sig neutral till de allra flesta saker som ägaren väljer att göra med sitt företags pengar
.
Jag tycker att du drar långtgående slutsatser som tror att jag har en negativ inställning till 10000 olika saker.

Och osund tycker jag inte att jag är...

Men det är antagligen ditt språkbruk mer än ett verkligt fördömande av min mentala hälsa, när jag föredrar att själv välja vad jag vill sponsra och därmed väljer vem jag hellre handlar av.

Fast det är ett gott tecken; att du i verkligheten förhåller dig neutralt (eller icke-negativt) till det mesta denna ägare skulle kunna välja att sponsra.

Sedan kan man fråga sig hur långt in man orkar gå och tycker är sunt i att värdera vad andra vill göra med sina pengar, och hur mycket det är värt i reda pengar och åtgången tid för att undvika att sponsra företeelser. Där har vi kanske olika åsikter och inställning.

Liknande trådar

Hemmet Jag har fått nån kråkinvasion runt mitt hus. De byggde bo i skorstenen men den har jag satt igen med nät nu. Men de smutsar ner, ser ut...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Diamonian
·
Kropp & Själ Jag fick ett insektsbett (antar jag) för kanske en vecka sedan. Det har kliat som fan fram till igår och idag ser det ut såhär :crazy...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Min arbetsplats går under kommunals kollektivavtal, och enligt avtalet var löneökningen en specifik genomsnittlig summa, en ”pott”. Jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
4 860
Senast: Cambrie
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 945
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar