@kryddelydd Tänker att du kanske kan sponsra ett barn med de 8-10 kr det blir för en Piggelin. Det blir ju inte dyrare att tanka för det ;)

Jo fast det blir det ju i slutänden.
Vinstmarginalen som företaget tar ut, ska räcka även till "gratispiggelinarna".

Och jag, som fortfarande inte har barn, ser en hel del liknande företeelser.
"Köp din resa här, barn under 12 år (eller vilken gräns det nu är) reser gratis".
Jo, pyttsan.
Den kostnaden läggs ut på alla som köper resor från respektive bolag.

Eller "barn sover gratis på den här hotellkedjan".
Jo, visst. Och det tas också ut av alla kunder. Det kostar lika mycket att tvätta sängkläder efter ett barn som efter en vuxen, även barnet äter frukost (om än sannolikt mindre än vuxna), disk et c.

Någon betalar för extraerbjudandena och det är sällan samma individer som utnyttjar dem.

Jag kommer heller inte att välja kedjan "besikta" nästa gång ett fordon ska in.
De skänker tio kr till det lokala ishockeylaget. Det har jag ingen lust att sponsra. Antingen får de väl lämna mig 10kr i rabatt, eller så väljer jag ett annat företag.

Gnälligt?
Kanske det.
Men som ensamstående är det slående ofta man inte är målgrupp för specialerbjudanden, men man är med och betalar för dem genom sammanlagda prissättningen.

@kryddelydd Med de exempel du nämnde kan jag helt förstå hur du menar! Jag har inga barn och vill inte ha det heller. Då känns det som att normen att skaffa barn ger en utdelning och vi andra straffas för att vi inte har/vill inte ha barn ;)

Jo, och det retar mig (som tankar men inte har barn).
Varför ska jag, som inte ha barn, betala fullpris för bränslet medan den som har med sig ungar i bilen ska få piggelin till barnen?
Det betyder ju att jag som inte har barn, med mitt bränslepris sponsrar dem som har barn.
Gammeln gillar detta. Varför ska barn ha gratis Piggelin när det är vuxna som tankar o betalar:confused:.

Men var det inte BARN som fick piggelin? Hävdar Gammeln att hen är ett BARN?
Har man varit med och byggt upp Sverige och slitit ont så borde man väl kunna få sig en gratis Piggelin när man tankat och betalat. Varför skulle barn ha gjort sig förtjänta av gratis Piggelin :mad:. Dom klara ju inte ens av grundskolan

Jag kan berätta som fembarnsfar är man inte heller en del av målgruppen. Erbjudanden riktar sig oftast till familjer med 2-3 barn och avvikelser kostar multum. Men det är ju upp till företagen att bestämma hur de vill sätta sina priser.

Jag tycker nog att det är gnälligt i överkant att klaga på att en mack delar ut Piggelin till barn till tankande kunder under en tillfällig period på sommaren. Att ta sina köpbeslut baserat på om företaget skänker 2-5% till något ändamål, verkar också lite knepigt. Om det inte är ett ändamål som man värderingsmässigt är helt emot.

@kryddelydd Med de exempel du nämnde kan jag helt förstå hur du menar! Jag har inga barn och vill inte ha det heller. Då känns det som att normen att skaffa barn ger en utdelning och vi andra straffas för att vi inte har/vill inte ha barn ;)

Det är en enorm utdelning att skaffa barn. Jag lovar att man blir ekonomiskt oberoende nästan direkt. Pengarna bara svallar in och barnen sitter ju dygnet runt i jordkällaren med vatten och bröd, så det kostar inget alls.

Synd om er som inte vill ha barn att inte få ha tillgång till den ekonomiska guldgruva som vi föräldrar har.

Har man varit med och byggt upp Sverige och slitit ont så borde man väl kunna få sig en gratis Piggelin när man tankat och betalat. Varför skulle barn ha gjort sig förtjänta av gratis Piggelin :mad:. Dom klara ju inte ens av grundskolan

Då kanske du ska föreslå att staten ska ge ut Piggelin?

@sjoberga Det var skrivet i skämtsam ton, därav: ;)
Att jag inte vill ha barn beror på främst lite privata aspekter men mest för att jag är förbaskat egoistisk med min tid och inte vill känna mig låst. Men jag får kanske tänka om, visste inte att man kunde förvara de i jordkällare, den vetskapen förändrar en hel del faktiskt :up:

Det är en enorm utdelning att skaffa barn. Jag lovar att man blir ekonomiskt oberoende nästan direkt. Pengarna bara svallar in och barnen sitter ju dygnet runt i jordkällaren med vatten och bröd, så det kostar inget alls.

Synd om er som inte vill ha barn att inte få ha tillgång till den ekonomiska guldgruva som vi föräldrar har.
Jag vet att det är en guldgruva. Dom kostar nästan inget stat o kommun betala nästan allt och den dagen föräldrarna inte vill veta av dom så tar samhället över alla kostnader inkl mat o kläder

Jo, och det retar mig (som tankar men inte har barn).
Varför ska jag, som inte ha barn, betala fullpris för bränslet medan den som har med sig ungar i bilen ska få piggelin till barnen?
Det betyder ju att jag som inte har barn, med mitt bränslepris sponsrar dem som har barn.

Och jag då? Jag har ju barn i magen, det måste väl räknas? ;):D
Alltså måste jag ju få och äta Piggelinen så att Pyret får smaka :p

Hen gav kvinnan fem piggeln utan att kontrollera antalet staplade barn i bilen!
Ok, så det är så lätt att lura av dom Piggelin O_o. Jag lånar 2 sånna där inga dummies som man har på hjärt-lungräddningskurserna och sätter i baksätet på cabben :idea:. Försäkerhetsskull drar jag på dom varsin mössa. Då kan dom ju iaf inte neka mig 2 piggelin för då ser dom ju att det sitter 2 glin i baksätet :angel:

Jag tycker nog att det är gnälligt i överkant att klaga på att en mack delar ut Piggelin till barn till tankande kunder under en tillfällig period på sommaren. Att ta sina köpbeslut baserat på om företaget skänker 2-5% till något ändamål, verkar också lite knepigt. Om det inte är ett ändamål som man värderingsmässigt är helt emot.

Jag är principmässigt emot att sponsra ett elit-hockeylag via bilbesiktningen, ja.
Om jag vill sponsra laget i fråga (FBK) så väljer jag att gå och se matcherna eller att köpa deras prylar eller bli medlem i en supporterklubb.

Jag är för valfrihet:
jag väljer att inte ha barn, jag väljer vilka idrottslag jag eventuellt sponsrar, jag väljer vart jag skänker pengar.
Jag kan välja att ge saker eller glass till mina kompisars barn men har ingen lust att skänka till okända människors barn hur som helst.
Jag kan tack och lov välja att inte tanka på Q8 eftersom deras rabatt/belöning endast riktar sig till bilister med barn i bilen.

Jag är för solidarisk finansiering av vissa saker, som skola och liknande.
Jag är emot solidarisk finansiering av glass till barn, resor, hotellövernattningar och liknande.

Visst kan du välja det. Fast jag kan inte undvika att jag tycker att det är lite fånigt att aktivt motarbeta att något företag vill skänka en del av sin vinst till ett hockeylag eller en ridklubb, eller ge en Piggelin till alla barn under ett par sommarmånader.

Som konsument borde intresset sträcka sig till vad priset är för tjänsten/produkten och möjligtvis att man i och med det inte stödjer något som går helt på tvärs mot ens egna värderingar. Men det mesta borde man väl vara neutralt inställd till om man inte ska ha det jobbigt.

Det vill säga; om priset är högre än motsvarande konkurrent bara FÖR att de ger bort Piggelin till andra konsumenter, skulle jag kunna förstå det på något sätt. Inte annars.

Liknande trådar

Hemmet Jag har fått nån kråkinvasion runt mitt hus. De byggde bo i skorstenen men den har jag satt igen med nät nu. Men de smutsar ner, ser ut...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Diamonian
·
Kropp & Själ Jag fick ett insektsbett (antar jag) för kanske en vecka sedan. Det har kliat som fan fram till igår och idag ser det ut såhär :crazy...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Min arbetsplats går under kommunals kollektivavtal, och enligt avtalet var löneökningen en specifik genomsnittlig summa, en ”pott”. Jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
4 860
Senast: Cambrie
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 945
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar