piggare ju längre man rider

T

Totte36

Hur gör man med en ponny som inte går att rida trött:( Ponnyn är het och framåt, och blir bara piggare och piggare ju längre jag rider. Mina kompisars hästar blir lite lagom lugna och trötta efter en långritt. Blir lite avis! Skulle ju också vilja sitta och lunka fram ibland, istället för att sitta på en trippande krutdurk. Hur gör ni? Känner någon igen sig? (Tänder kollade, massör regelbundet, utprovad sadel)

Sv: piggare ju längre man rider

Min gamla ponny var sån. Henne var man tvungen att aktivera hela tiden så att hon fick något att tänka på. Tex. skänkelvikningar, öppna, sluta, fram- och bakdelsvändningar på vägen. Även när man hoppade var hon som en tickande bomb om banorna el. övningarna var "för" lätta. Vid krångliga övningar fick hon tänka till lite och blev så mycket bättre.

Nu när hon är gammal så är hon mkt lugnare men det finns fortfarande en liten tiger i henne och hon blir mkt rastlös om hon inte blir aktiverad.

Aktivera hjärnan, och tänk på att en del hästar blir hetare ju tröttare dem blir.
Finns ett nordissto på skolan jag gick på som är så. Ju tröttare hon blir ju mer springer hon. Kan tilläggas att hon är 20+

Det är viktigt att du når hjärnan. Sådana hästar kan inte tröttas ut.
Gör mycket lösgörande arbete. Skänkelvikningar, bakdelsvändningar, framdel osv. Så får du säkert bättre kontakt med hästen och kan kontrollera engerin bättre:D (min häst är likadan)

Min häst är lite lika. Han är inte riktigt het men han är en nervig typ. Så för att inte han ska försöka flamsa bort tiden och försöka hinna vara rädd för precis allt, så gör jag precis som de andra skriver att aktivera hjärnan och träna på att ta de luuuugnt!
Träna på att få en känslig häst genom att rida mycket övergångar och värkligen sitt i sadeln. Träna på vikthjälper o.s.v.
Vi red mycket snabba övergångar så han inte hade möjlighet att springa iväg från arbetet eller fjanta till för något.

Jag kunde tidigare aldrig vara helt stilla i handen, jag pillade alltid med mina händer. Spelade piano, då började han genast tänka.
Nu kan jag rida med den stilla fina handen stora delar av ridpasset men ibland måste jag röra och spela så han glömmer bort de läskiga.

Är du säker på att hästen inte blir pigg/stressad just FÖR att den är trött?

Enl min erfarenhet så brukar de hästar som är sådär ha en ryttare som sitter alldeles för spänt, eller som (omedvetet, eller medvetet ibland tom tills hästen helt enkelt går så av ren vana) driver fram dem.
Alla hästar jag suttit på har det (oftast) bara varit att sitta lugn, långa tyglar och bara slappnat av.
Spänd ryttare=spänd häst, lugn ryttare = lugn häst.

Sen finns det säkert även hästar som får en "kick" av att motioneras hårt, precis som hos människor :p

En del hästar bara är sådana...
Många gör nybörjarfelet i att betta upp en sådan ponny, för att den är så "het" o svår - vilket oftats gör den ännu mer "på tårna".

tipset du redan fått att arbeta den lugnt hela tiden är mkt bra, och brukar fungera hyfsat, det viktiga är dock att inte ta strid med ponnyn, utan försöka "låtsas som ingenting" :angel:

Vissa går att skritta på långa tyglar, men de flesta fungerar inte alls på det viset. Har de en gång "kommit upp i varv" så är det som om de stannar där, de går bara o väntar på nästa "galopp" typ...

Oftats är dessa hästar relativt lugna i början, men efter första galoppen så brukar taktandet komma igång...

hehe känner igen mig. sådär är min travarnordis :D
har inga tips, det är nog bara att gilla läget
var glad för att du har en pigg o gla häst :D

Tack för alla tips. Tror också att det handlar om att aktivera hjärnan och sitta lugnt. Det är lätt att man tillslut sitter och smyghåller efter att det gått i överljudsfart och ponnyn är hyperkänslig och vill sticka så fort man rör sig i sadeln:cool:Vill nog mest höra att andra kan känna igen sig.
Har man en gång skaffat sig en ponny med fullblod i sig och stenhårt psyke, så har man. Håller med om att det kanske skulle bli trist med en seeeg ponny. Vi kämpar på och längtar till sommaren då ponnyn går ute dygnet runt och blir lite lugnare.

Känner igen min häst i det du skriver. Blir han inte aktiverad, hittar han massa spöken, troll och monster (läs gräs, stenar, och stubbar!) som han blir "rädd" för. Jag får ofta rida lite dressyrarbete i skogen, övergångar, förflyttningar osv, och det fungerar.
Sen, ju tröttare han blir, desto mera springer han, så ha det i bakhuvudet, ang din ponny.

Lycka till:)

Min häst (iofs kallblodstravare) blir stressad när han blir trött, eller i situationer där han ofta blir trött (vilket betyder att han kan vara stressad i början av en ridtur om han blivit trött/ stressad ridturen innan). Jag själv är lite uterittsrädd och vill därför absolut inte ha en stressad häst, så i kombination med min egen "uterittsträning" försöker jag träna hästen till att vara cool. Genom att enbart skritta och inte ta för långa turer, ibland väldigt korta 15-20 minutersturer som för att visa att uteritter inte alltid är jobbiga. Blir han riktigt stressad så sitter jag av och kan t ex stå och vila en stund för att varva ner. Jag tänker hellre styrkträning än kondisträning (hellre klättra i lite terräng i skritt än gå/springa i högt tempo) och rider på så långa tyglar som möjligt, försöker slappna av själv och försäker ändå få honom hålla så lågt tempo som möjligt.

Oj, känner igen vartenda ord du skriver! Har ett arabsto, snart 18 år gammal, som är precis så. Har försökt köra slut på henne några gånger, men det finns inte i hennes värld. Har man väl fått igång henne är hon hejdlös. Det enda som funkar om man vill rida en lugn skrittrunda är att starta på långa tyglar, behålla långa tyglar hela rundan och inte öka tempot en enda gång. Då kan hon falla in i en lunk. Är man dum nog att lägga in en liten trav är loppet kört .....

Egentligen är det väl inte så konstigt att dom blir så? Nu vet jag iofs inte hur det är med övriga hästar, men travarna *måste* ju köra på även när de är trötta om de springer i snabbt tempo. En inbyggd mekanism att fortsätta framåt och ju hårdare hästen slår i bakfötterna i backen, desto snabbare framåt går det! :p
Därför försöker jag att ta bort så mycket skjutkraft som möjligt och helst omvandla till lite bärkraft istället. För att få hästen trött på "rätt" sätt. Mycket halter och igångsättningar och halvhalter, men personligen försöker jag göra det så icke-tvingande som möjligt eftersom hästen känner sig ännu mer pressad om den "tvingas" stanna eller sakta ner.

Kollat foderstaten? Min gamla märr blev skogstokig på visst foder (typ havre...).

min är så, han är helt lugn när man skrittar fram men blir hetare och mer på ju mer man rider, och ju svårare saker han får göra. han är lite överambitiös och tycker det är så kul och spännande och hetsar upp sig.

det är inte så mkt att göra annat än att vara lugn själv. och glöm tanken att du ska rida tills hästen är trött! du ska rida tills hästen
är lösgjord och fin eller tills du fått igenom den övning du tränar på.:)

det verkar som om du har en pigg och glad häst som tycker det är roligt att komma ut ;) min häst kan också bli lite het ibland men mest på hemvägen om det inte hjälper att ge henne lång tygel och själv slappna av så träna mycket halvhalter för då brukar de flesta hästarna bli mer uppmärksamma på ryttaren och förhoppningsvis lyssnar mer på dej, sen kan man ju göra som många andra skrivit , göra sjänkelvikningar m.m men jag skulle i alla fall tycka det var jobbigt att göra det om man rider ut tillsammans med sina kompisar på en mysig ridtur men halvhalter skulle jag använda mej av och tempoväxlingar över huvudet taget :) hoppas att allt går bra för dej nu ;)

Fast jag tror man ska lägga in en liten "varning" här ;)
- det är en enorm skillnad på en pigg o glad häst, och på en het, pullande, som bara taktar, gör "capriol språng" för att få klomma iväg, går på 2snedden" så svansen nästan är före huvet ibland osv.
En pigg och ivrih häst blir oerhört sällan farlig, medans en het o stressad kan bli oerhört farlig i fel ryttares hand...

vissa är så, är liksom pigga i psyket helt enkelt. Tror inte det finns så mkt att göra åt, men om de får havre skulle jag prova att ta byta ut det mot nånting annat.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 046
Senast: Bowman
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 286
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka