Pigg ponny, galopperar i uppförsbacke

M

mimmi_92

Jag har en ponny på 4 år som är väldigt pigg utomhus. När det är en brant uppförsbacke och jag ska stå i fältsits, då börjar han galoppera på stället och kasta med huvudet, och eftersom jag står lite framåtlutatd kan han nocka mig då, trots martingal.

Vad ska jag göra åt detta?

Sv: Pigg ponny, galopperar i uppförsbacke

Först och främst, låt honom inte bli upphetsad, försök att hålla dig lugn (normal). Få ner honom i skritt, inte genom att dra i tyglarna, utan att sitta tungt (då kan han inte heller "nocka" dig), och mycket halvhalter. Överaska honom sen genom att låta honom gallopera när han har blivit lugn.
Kom ihåg att han gör så här förmodligen för att han tycker det är as-kul, så att han får gallopera blir som en belöning.
Det här med nockandet kommer försvinna om han lär sig att inte bli så upphetsad.
Kom också ihåg att inte låta honom gallopera på samma ställe hela tiden, för då lär han sig och kommer ihåg att det är just där ni kommer att gallopera så han blir upphetsad redan innan ni har börjat.

Tycker det låter som om hästen inte orkar. Den är ju bara fyra år och har antagligen inte tillräckligt med muskler för att orka sänka huvudet och skritta uppför backen, det är faktiskt lättare för hästen att galoppera uppför.

Prova att inte rida i så branta backar ett tag utan håll dig till mindre branta backar och försök att aktivt bygga upp hästens muskler och ork.

Tror oxå att det är så att den inte orkar, är ju jobbigast för dem att skritta upp för backen, red en häst som var omsuklad förut och om man red uppför en lite brantare backe så försökte hon oxå springa på uppför backen. Så skulle nog föröska undvika den bakcen tills den msukalt sej och rida i mindre branta backar så länge om du nu vill klättra...
Tror inte på galopp som belöning, kmr nog bara bli ännu mer upphetsad till nästa gång då om den får galoppera, är ju såklart bra med belöning men är det så att hästen inte orkar skritta uppför tror jag det är ännu större chans att en sticker i galopp sen om den får göra det en gång.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama