pigg, het eller stressad?

Sv: pigg, het eller stressad?

Som med så mycket annat så handlar det om våra individuella tolkningar av samma ord. Jag håller inte med flera här om att en het häst inte lyssnar på ryttaren och inte går att rida igenom osv osv. En pigg häst för mej är helt enkelt en häst som inte är slö. En het häst är en häst som älskar att springa och som älskar att hoppa t ex. Den kan mycket väl lyssna på ryttaren och den kan ridas i korrekt form osv, men en het häst kräver sin ryttare och man måste vara en skicklig ryttare för att klara av att rida en het häst korrekt. En stressad häst är enligt mej en häst som inte vågar lita på ryttaren (antingen är hästen dåligt utbildad eller så är ryttaren det, eller både och) och därför inte vet vad den ska göra och då blir den stressad och spänd. En het häst är mer svårriden än en "ickehet" häst och blir därför lättare stressad och stress märks också tydligare på en het häst, men även till synes "lugna" hästar kan vara stressade utan att för den skull springa på.

pigg:har framåtbjudning, känns alert, arbetsvillig och glad,
het: drar, vill springa iväg, kanske "lat" egentligen, altså vill smita från arbetet genom att köra upp npsen och pinna på
stressad: het i kombinatinon med nervös och spänd, och ofta lättskrämd

Jag tror att jag kan säga att jag har lite vana av bägge delar. En pigg häst som min ponny är, är arbetsvillig, bjuder framåt ordentligt. Jag skulle säga att bara för att min ponny gärna drar i skogen och mot hinder inte betyder att han är het eller stressad utan mer pigg och stark ( glad:D ).
En annan jag ridit en del försöker även den dra mot hinder och dra i skogen men på ett annat sätt. Mer studdsig, lite ryckig med huvet uppåt, svettas mycket, springer i sidled och kan till o med om man har otur gå upp på bakbenen.:crazy:
Skulle säga att en het och stressad häst är betydligt svårare än en pigg häst som även den kan vilja springa fort men är ändå lugnare mentalt och därför mer kontaktbar :)

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
266
Hemmet Jag har snöat in på nostalgi hästböcker från 80 talet. Letar efter en speciell, men kan inte komma på vad den heter. Jag tror det är...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: FiaM
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
4
· Visningar
393
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25