Om någon föreslår det i mitt kompisgäng kommer den kastas genom dörren av oss andra :laugh:
Därför skrev jag att man kan göra det, inte att man ska. ;)
I vissa sällskap fungerar det, ditt kompisgäng är ett exempel när det funkar att kolla mobilen. Jag vet andra kompisgäng där det absolut inte funkar osv. Tycker ändå det är ett intressant ämne. :)

På bio tycker jag är grymt störande, speciellt under filmen, under reklamen bryr inte jag mig så mycket, för jag kan göra det själv. Fast ofta är det snabba tittar och är jag med någon på bion och vi för ett samtal, så kan jag prata samtidigt som jag kollar. Fördel med att kunna göra många saker samtidigt, skulle jag däremot va med en dejt eller liknande, då ligger mobilen i säkert förvar i byxanfickan. :p

Kommer ihåg en gång under sex när den andres mobil gav ifrån sig en notis och det var tvunget att kollas....... :arghh: :banghead:

På bio. På teater. Fota alla rätter under måltiden och lägga ut så att folk på fejjan ska se att du äter/dricker något idag också. Sitta och spela knäpptyst.

Jag är helt klart inte i fas med den digitala världen.

Stör mig inte på mobilkoll om vi ändå sitter på en pub med ett glas vin. Men stämma träff med någon för att titta på dem spelandes wf och candy crush en timme, utan att själv vara involverad. Då kan jag lika gärna vara hemma i soffan. Personen jag ska träffa får gärna göra klart innan att candy crushen just idag är väldigt viktig så slipper jag sitta där och känna mig meningslös i mina försök att starta ett samtal.

Alternativt sitta tyst och messa med varandra över bordet då... som @Bison skrev. Då är jag ju involverad i ett socialt utbyte i alla fall.

Jag har inget emot att man några gånger vill kolla telefonen, det kan finnas olika orsaker för att man vill/måste göra det. Men det får ju inte gå överstyr och vara det enda man gör, i så fall kan man lika gärna stanna hemma.

Och ja, det händer förvånansvärt ofta att ett helt sällskap är så upptagna av sina telefoner att de knappt säger ett enda ord till varandra under tiden de sitter i en restaurang. Alkohol och högre ålder är väl de gemensamma nämnarna då folk oftare kan (men inte nödvändigtvis gör det) lägga undan telefonerna för att faktiskt prata med varandra och andra. Allra värst på att vara upptagna av telefonerna upplevde jag att hela familjer var, efter det ungdomar i olika kombinationer, undantaget sportlag. Jag hoppas dock att telefonanvändandet minskar i takt med att priset på menyn går upp, men det kanske är önsketänkande?

Om någon föreslår det i mitt kompisgäng kommer den kastas genom dörren av oss andra :laugh:

Vi diskuterar det på mitt jobb. Att plocka in telefonerna inför varje lektion eftersom eleverna sitter och snapchattar konstant och får stressmage av att inte ha telefonen i handen.

Det har inte gått så långt ännu, och känns respektlöst emot vuxna människor. Men tröttsamt är det - att försöka ha lektion med 20 pers där 10 glor in i en mobilskärm.

Vi diskuterar det på mitt jobb. Att plocka in telefonerna inför varje lektion eftersom eleverna sitter och snapchattar konstant och får stressmage av att inte ha telefonen i handen.

Det har inte gått så långt ännu, och känns respektlöst emot vuxna människor. Men tröttsamt är det - att försöka ha lektion med 20 pers där 10 glor in i en mobilskärm.

På skolor tycker jag det borde vara förbud. Det hade vi när jag gick.

Hahaha!
Älskar din mammas kommentar om att jag är ouppfostrad :laugh:
Kollar jag inte på mobilen kollar jag ut genom fönstret istället och det var ju oförskämt i stället :rofl:
Vet inte vad jag föredrar mest, ouppfostrad eller oförskämd :angel::laugh:

Älskar alla positiva kommentarer du samlar på dig :love::rofl::love:

På bio. På teater. Fota alla rätter under måltiden och lägga ut så att folk på fejjan ska se att du äter/dricker något idag också. Sitta och spela knäpptyst.

Jag är helt klart inte i fas med den digitala världen.

Stör mig inte på mobilkoll om vi ändå sitter på en pub med ett glas vin. Men stämma träff med någon för att titta på dem spelandes wf och candy crush en timme, utan att själv vara involverad. Då kan jag lika gärna vara hemma i soffan. Personen jag ska träffa får gärna göra klart innan att candy crushen just idag är väldigt viktig så slipper jag sitta där och känna mig meningslös i mina försök att starta ett samtal.

Alternativt sitta tyst och messa med varandra över bordet då... som @Bison skrev. Då är jag ju involverad i ett socialt utbyte i alla fall.
Jag kan hålla med om att i vissa fall går det för långt.

På skolor tycker jag det borde vara förbud. Det hade vi när jag gick.

Eleverna får ångest då, de måste veta vad som händer, måste ha konstant kontroll på flödet. Panikreaktionen när du hotar med att konfiskera mobilen en timme... :nailbiting::arghh::rage:

Vi har inte kommit till något beslut om förbud än, och kommer troligen inte göra det, men försöker rikta användningen till nåt skolrelaterat i alla fall.

Eleverna får ångest då, de måste veta vad som händer, måste ha konstant kontroll på flödet. Panikreaktionen när du hotar med att konfiskera mobilen en timme... :nailbiting::arghh::rage:

Vi har inte kommit till något beslut om förbud än, och kommer troligen inte göra det, men försöker rikta användningen till nåt skolrelaterat i alla fall.

Det låter ju sinnes.

Jag har inga problem att låta bli mobilen när jag är på utbildning.
Jag är alltid väldigt rastlös och tappar lätt fokus så jag brukar rita istället.

Det låter ju sinnes.

Jag har inga problem att låta bli mobilen när jag är på utbildning.
Jag är alltid väldigt rastlös och tappar lätt fokus så jag brukar rita istället.

Jag är inte alls rastlös, använder min mobil mycket för att det är trevligt (o pratar med dig :D) o har inte heller några problem alls med att lägga undan den ett halv dygn om det skulle vara så, stänger av ljudet bara. Oftast är det dock något jag vill följa, inte för att jag känner att jag måste, o då kollar jag den när jag känner för det.

Just den där stressen att inte kunna kolla mobilen vid vissa tillfällen har jag faktiskt aldrig upplevt så därför ser jag ingen anledning till att ändra på min mobilanvändning. Jag har MASSOR med med social kontakt jmf med utan. Vilket tråkigt liv för mig.

Alltså det där är ju ett allvarligt beroende imo?! Klurigt för er lärare!

Jag är inte alls rastlös, använder min mobil mycket för att det är trevligt (o pratar med dig :D) o har inte heller några problem alls med att lägga undan den ett halv dygn om det skulle vara så, stänger av ljudet bara. Oftast är det dock något jag vill följa, inte för att jag känner att jag måste, o då kollar jag den när jag känner för det.

Just den där stressen att inte kunna kolla mobilen vid vissa tillfällen har jag faktiskt aldrig upplevt så därför ser jag ingen anledning till att ändra på min mobilanvändning. Jag har MASSOR med med social kontakt jmf med utan. Vilket tråkigt liv för mig.

Jag blir ju uttråkad så snabbt. Men det handlar inte så mycket om just mobilen, jag kan lika gärna läsa, rita eller prata i telefon.

Håller med om det sista, mycket av det sociala sker via mobilen och det är ju något jag vill ha. Älskar att ha mycket kontakt utan att behöva ses fysiskt.

Så jäkla trist att vi ens behöver ett ord för det här tycker jag! Jag såg någonstans en restaurang som hade just en mobillåda vid ingången, där besökarna uppmuntrades lämna sina telefoner innan de gick in och satte sig. Det känns sorgligt på något vis!

Själv försöker jag hålla telefonanvändandet till ett minimum när jag är ute med folk, och skulle jag av någon anledning behöva göra något på den ber jag om ursäkt och förklarar läget för sällskapet först.

Jag hatar när det går till överdrift. Jag var på en mindre fest för ett tag sedan med människor jag inte träffat förut. Jag lämnade mobilen i jackfickan eftersom att jag ville lära känna personerna där, men stundvis satt bara alla och kollade sina mobiler och pratade inte ens. Men jag var väl den enda som reagerade. Haha.
Men då är jag en sån där som har ett avskilt TV-rum i mitt hus på en annan våning än "sällskapsrummen". Just för att jag vill umgås med folk när dom kommer hit och inte vill ha TV på som bakgrundsljud som stjäl folks uppmärksamhet.

Jag hatar när det går till överdrift. Jag var på en mindre fest för ett tag sedan med människor jag inte träffat förut. Jag lämnade mobilen i jackfickan eftersom att jag ville lära känna personerna där, men stundvis satt bara alla och kollade sina mobiler och pratade inte ens. Men jag var väl den enda som reagerade. Haha.
Men då är jag en sån där som har ett avskilt TV-rum i mitt hus på en annan våning än "sällskapsrummen". Just för att jag vill umgås med folk när dom kommer hit och inte vill ha TV på som bakgrundsljud som stjäl folks uppmärksamhet.
Jag med! Jag känner mig "dissad" om personen jag pratar med slänger blickar på sin telefon och fnissar mitt i vår konversation ("hehe, jag fick en snap.."), och det är skittråkigt när folk man skulle kunna ha konverserat med sitter och leker med sina telefoner istället.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 966
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 939
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 768
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 930
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka