Pessoas longeringssystem??????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 96
  • Visningar Visningar 19 827
J

jjeg

Hur fungerar dessa, är det någon som har erfarenhet av dom nackdelar ,fördelar.
Funderar på att köpa en sådan eftersom mina hästar aldrig går att longera på ett bra sätt.

Sv: Pessoas longeringssystem??????

Vad anser du vara ett bra sätt att longera på? Vad eftersträvar du vid longering?

Pessoaselen ger ju vissa effekter, frågan är om det är de effekterna man eftersträvar...

Nej, nej och åter nej. Ge dig inte på det, det räcker ju att titta på bilder så ser du ju hur fel det verkar på hästen. Det finns väl ingen vettig person som vill trycka ihop sin häst sådär.

Varför måste du longera förresten? Varför tömkör du inte ist? Genom att tömköra får du ju så mycket mer träning. Du kan träna på rakt spår, volt (longera), göra sidvärtesrörelser m.m.

Vill du prompt longera så lär hästarna det ist. för att ta till sadistiska hjälpmedel. Börja på en liten volt och utöka sen.

Det är många som är helt emot det systemet, som du kanske märker ;) Men har ni egentligen provat det?
Men min häst fungerar jättebra med det! Hon brukar bara krulla ihop nacken med inspänningar fast de sitter löst, men med pessoaselen går hon i låg form och jobbar på bra med ryggen.
Man ska ju såklart inte spänna in för hårt med den precis som med alla andra inspänningar. Min häst ser iaf. nöjd ut när man använder den, avslappnad och öronen fram...

Kan man inte tömköra är det inget som är positivt för hästen. Det är svårt och tar lång tid att lära sig göra det på rätt sätt.
Har man ingen som kan hjälpa en är det väl super att kunna longera då?

Nyrelski skrev:
Kan man inte tömköra är det inget som är positivt för hästen. Det är svårt och tar lång tid att lära sig göra det på rätt sätt. Har man ingen som kan hjälpa en är det väl super att kunna longera då?

Jag tycker att det krävs minst lika mycket kunskap - om inte mer! - för att inte slita på hästen när man longerar.

Kan man inte utföra det som krävs för hästens välbefinnande får man antingen lära sig eller låta bli att ha häst är min krassa inställning.

:bow: :bow:

Kan bara hålla med. Varför tror vissa att longering skulle vara så himla lätt i jämf med tömkörning :confused: Många tror visst att longering bara innebär att få hästen att springa runt, runt. Jobbar den inte som man vill-på med allehanda inspänningar!

Jag är inte emot inspänningar om det behövs. Hade själv inspänning på Misty när jag skulle lära henne longering men mest för att få ett stöd på ytter för henne. Longerar mycket sällan, nästan aldrig.

Tömkörning är inget "farligt" att pröva på. Börja med en gjord och två longerlinor alt tömmar och lunka på rakt fram. Det kan de flesta göra. Sen bygger man på därifrån med sitt sunda förnuft. Läser om tömkörning och går på någon kurs. Man behöver ju inte vara expert, men även på amatörmässig nivå anser jag att det är mycket trevligare för hästen.

Vet inte om det är sant, men jag hörde om en häst som reste sig och höll på att slå sig halvt fördärvad av den där grejen... jag longerar aldrig mina hästar så jag vet inte så mycket om hjälpmedel just för longering, men jag tycker inte det låter speciellt sjysst faktiskt...

För det första så har jag bara hört negativa saker om den, att hästen blir belönad med ryck i munnen mm. Sen så är jag helt emot att longera hästar, nöter för mycket på deras ben oavsett hjälpmedel, tömkör istället. Jag har aldrig under 15 år aldrig behandlat en enda häst för ledinflammation tror det har mycket med saken att göra att jag valt bort longeringen.....

Sökte bara på det på googles bildsökning...
lunge_pessoa_198.jpg

pessoateugel.jpg

lung1053s.jpg

sida där det finns flera bilder på. tror det är franska?

:bow: Tackar... undrade precis hur detta såg ut... :p

Till trådskaparen: Jag skulle nog undvika detta, lite för mycket rämmar och sånt för mig. Jag är mycket emot att spänna in hästar och tycker att det är bättre att tömköra eller rida om man vill ha hästen i bra form och inte sätta på en massa konstiga inspänningstyglar för att få de att "jobba"...

Det såg ju synnerligen avancerat ut! Hur fungerar eftergiften när remmen går bakom rumpan så där?

Jag vet inte heller hur den ser ut, det är bara nåt jag hört att det ska finnas en sådan.

Har försökt få hästen att jobba under longering....Verkligen försökt. Men inte lyckats. Tycker själv att longering är ett komplement till ridningen.
OCH tömkör FAKTISKT min häst.....där funkar han mycket bättre.

När hästen får in bakbenen under sig och går i rätt form kommer eftergiften i linorna automatiskt

Om jag inte är helt ute och cyklar.

du kan inte förklara hur det går till?
för det där förklarar ingenting för mig.

49c71733.jpg

Linorna är fästa i longergjorden (behöver inte vara) och löper genom bettringarna, via ringar i longergjorden och är fästa i tunneln runt hasorna, vilket betyder att ju längre ut hästen har bakbenen, desto mer tryck får den i munnen, men när den får in bakbenen under sig så fösvinner trycket från munnen.

Varning,varning hästar som gâr omkull vid longering har mkt större risk att bryta nacken med en Pessoa pâ

Japp, skulle själv aldrig få för mig att använda en sådan. Det finns bättre metoder.

Ok. Fattar vad du menar, men känns lite speptisk till att hästen värkligen kommer att börja värkligen jobba och inte bara ploppa in huvudet? Känns väll mkt lättare att fuska och bara ploppa in huvudet (vilket detta uppmuntrar) än att värkligen arbeta.

Och blir det inte hemskt otäckt för hästen i de stegen där hästen får bakbenet lite bakom sig för att skjuta på? I varje steg måste väll hästen få ett ryck eller så..?

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 458
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 187
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka