Fängelse är liksom ingen hämdanstalt.
Det här är en viktig poäng. Vill vi ha en modern kriminalvård baserad på utvecklad kunskap eller ska vi återgå till en mer medeltida hantering av kriminalvården, där hämnd utgjorde en viktig faktor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fängelse är liksom ingen hämdanstalt.
Risken finns om man varit dömd tidigare.
Nej nu måste jag jobba, återkommer!
Det är en del av det samhällsystem vi valt. det skrämmer mig mer att bo granne med en icke dömd pedofil....De som tycker att mitt tänk är trångsynt eller att det är "svart eller vitt" får göra det, jag har barn, och att dömda pedofiler/mördare ska ut i samhället igen skrämmer mig. Tror ingen barnfamilj vill bo granne med en dömd pedofil.
Ja jag menar naturligtvis någon som ingen misstänker ens...Det är en del av det samhällsystem vi valt. det skrämmer mig mer att bo granne med en icke dömd pedofil....
Så du skulle tycka att det är helt ok att bo granne med en pedofil?
Nej. Nu har jag bara skummat igenom svaren men jag går motfalls här. Dessutom tycker jag att det ska vara längre straff för den som begår sådana grymma brott. Tycker inte det är OK att få straffet förkortat och komma ut efter ett par år. Var offrets liv inte värt mer, liksom? Längre fängelsestraff kanske inte avskräcker, men det gör inte kortare heller.Min åsikt är att det INTE ska tillåtas! Är man dömd för så grova brott så ska man sitta av tiden/behandlingen (om man ens ska bli frisläppt)och inte "belönas" med permission. Förstår inte varför och hur en dömd brottsling som mördat och våldtagit ett BARN!!! öht ska ut i friheten och te x gå på resturang, affärer och få möjligheten att ens titta på barn?!?!! Jag tycker det är skrämmande! Jag förstår inte,verkligen INTE!!
Så, vad anser ni om det? Tycker ni det är rätt med den friheten?
Tyvärr har jag inte det och borde väl därför inte svarat i denna tråden. Svarade utifrån min spontana reaktion. Tex när man läser om ett sådant hemskt brott, och läser att den dömde får ett par år... Som sagt tycker jag inte det är OK. Antar att de flesta vet skillnaden mellan rätt och fel även innan de begår brott.@Mussea som sagt är fängelset ingen hämndanstalt. Har du någon koll på vad som görs i fängelsen, vad deras mål är? Eller hur forskningen ser ut gällande brott/straff?
Nej. Nu har jag bara skummat igenom svaren men jag går motfalls här. Dessutom tycker jag att det ska vara längre straff för den som begår sådana grymma brott. Tycker inte det är OK att få straffet förkortat och komma ut efter ett par år. Var offrets liv inte värt mer, liksom? Längre fängelsestraff kanske inte avskräcker, men det gör inte kortare heller.
Spontant känner jag att mördare, våldtäktsmän oavsett vuxen/barn inte borde få släppas ut någonsin igen. Knappt för deras egna begravning. Har ingen statistik kring hur de ev kan falla tillbaka i samma mönster igen men krasst sett är det inget friskt beteende och har man gjort så hemska saker får man stå sitt kast helt enkelt. Säkert många som tycker jag är trångsynt och tänker knasigt, men det är en åsikt jag inte tror jag kan rubba helt enkelt
Har man begått ett sådant brott tycker jag att man ska i fängelse, ja. Om ni sedan kallar det hämnd eller inte. Vad ska man göra istället för fängelse då? Låta dem som mördat gå fri fortast möjligt så att man inte hämnas?Du tycker alltså att straff är lika med hämd? Det är inte riktigt så rättsystemet fungerar. Isåfall skulle vi kunna gå tillbaka till att familjen till en mördad har rätt att hämnas. Det känns inte så rättssäkert eller hur?
Du tycker alltså att straff är lika med hämd? Det är inte riktigt så
rättsystemet fungerar.
Isåfall skulle vi kunna gå
tillbaka till att familjen till
en mördad har rätt att
hämnas. Det känns inte så
rättssäkert eller hur?[/
QUOTE]
Men varför ska man få fängelsestraff då? Straffet ser jag som en sorts hämnd.
@athena_arabians Trodde det var TS fråga, vad man personligen tyckte om det? Annars måste jag missförstått helt
Men varför ska man få fängelsestraff då? Straffet ser jag som en sorts hämnd.