Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Eller är man för godtrogen, och tror gott om alla? Men visst om man räknar att den dömde ej gör om det efter sitt straff, eftersom hen då är helt rehabiliterad? Kan man vara helt hundra på att det inte händer igen? Jag hade nog känt mig rätt obekväm att bo granne med en som mördat. Faktiskt.
Nej, det kan man inte vara 100% säker på. Inte heller att en meteorit kommer att träffa jorden imorgon, och vi dör alla. Tough luck.

Eller är man för godtrogen, och tror gott om alla? Men visst om man räknar att den dömde ej gör om det efter sitt straff, eftersom hen då är helt rehabiliterad? Kan man vara helt hundra på att det inte händer igen? Jag hade nog känt mig rätt obekväm att bo granne med en som mördat. Faktiskt.

Med det resonemanget hamnar vi tillbaka vid att det enda vi kan göra är att ha ihjäl ALLA brottslingar. Det är ENDA sättet att vara 100% säker på att de inte begår brott igen.

Jag har dock en gnagande tanke att även om det var så så skulle folk fortfarande begå brott.

Nej. Nu har jag bara skummat igenom svaren men jag går motfalls här. Dessutom tycker jag att det ska vara längre straff för den som begår sådana grymma brott. Tycker inte det är OK att få straffet förkortat och komma ut efter ett par år. Var offrets liv inte värt mer, liksom? Längre fängelsestraff kanske inte avskräcker, men det gör inte kortare heller.

Straffets längd har ju inget att göra med hur mycket offrets liv var värt :banghead:

Kom att tänka på en släkting som för ett tag sen uttryckte att vi inte behövde fängelser, det var bättre att brottslingar fick ett skott i pannan. Jag frågade "tycker du x (nära anhörig som är dömd för grova sexuella övergrepp mot barn) skulle fått ett skott i pannan?" Tydligen inte... :banghead:

Kom att tänka på en släkting som för ett tag sen uttryckte att vi inte behövde fängelser, det var bättre att brottslingar fick ett skott i pannan. Jag frågade "tycker du x (nära anhörig som är dömd för grova sexuella övergrepp mot barn) skulle fått ett skott i pannan?" Tydligen inte... :banghead:

Nä, av någon anledning så är strängare straff, dödsstraff etc ok när det inte gäller ens släkting... :meh: :banghead: Det är så fint när man kan slänga in lite dubbelmoral i det hela också.

Med det resonemanget hamnar vi tillbaka vid att det enda vi kan göra är att ha ihjäl ALLA brottslingar. Det är ENDA sättet att vara 100% säker på att de inte begår brott igen.

Jag har dock en gnagande tanke att även om det var så så skulle folk fortfarande begå brott.
Nej det tycker jag inte. Som jag läst tråden är att min uppfattning är att de flesta i tråden anser att kortare fängelsestraff är bättre, för då hämnas man inte och man har en human människosyn. Och eftersom fängelsetiden rehabiliterar folk så gör de inga fler brott, och hen blir som en "ny människa". Då är det inget konstigt alls att bo grannar tex, och helt naturligt att släppa ut sina barn i närheten av en tidigare dömd pedofil. Jag tycker det känns en aningens naivt och godtroget. Eller så är det jag som är krass, jag vet inte. Även om jag skulle tycka det kändes obekvämt att bo granne med en mördare, är det kanske OK för andra. För de måste ju klart bo någonstans efter fängelsetiden. Men eftersom de då är rehabiliterade så är problemet löst, eller... En sak som kanske förvånar många här nu är att jag är helt emot dödsstraff. Det är en helt annan sak än diskussionen kortare/längre fängelsestraff.

Nej det tycker jag inte. Som jag läst tråden är att min uppfattning är att de flesta i tråden anser att kortare fängelsestraff är bättre, för då hämnas man inte och man har en human människosyn. Och eftersom fängelsetiden rehabiliterar folk så gör de inga fler brott, och hen blir som en "ny människa". Då är det inget konstigt alls att bo grannar tex, och helt naturligt att släppa ut sina barn i närheten av en tidigare dömd pedofil. Jag tycker det känns en aningens naivt och godtroget. Eller så är det jag som är krass, jag vet inte. Även om jag skulle tycka det kändes obekvämt att bo granne med en mördare, är det kanske OK för andra. För de måste ju klart bo någonstans efter fängelsetiden. Men eftersom de då är rehabiliterade så är problemet löst, eller... En sak som kanske förvånar många här nu är att jag är helt emot dödsstraff. Det är en helt annan sak än diskussionen kortare/längre fängelsestraff.

Så du skiter fullständigt i forskning som motsäger dig?! :banghead:

Återigen, den som är farligast för dina barn är en släkting som är icke påkommen pedofil. Den som är troligast att ha ihjäl ditt barn (mord eller dråp) är en manlig släkting, inte sällan fadern.

Då är det inget konstigt alls att bo grannar tex, och helt naturligt att släppa ut sina barn i närheten av en tidigare dömd pedofil. Jag tycker det känns en aningens naivt och godtroget.
Varför blir det så farligt att bo grannar om personen är dömd? Folk borde nog oroa sig mer för alla icke dömda personer som begår övergrepp mot barn. Tycker det är du som verkar aningens naiv.

Ja, det är en helt annan fråga. Men vad är syftet med längre straff? Det är viktigt.

Längre straff kostar mer och ger mer brottslighet.

Varför ska vi då förlänga dem?

Straffets längd har ju inget att göra med hur mycket offrets liv var värt :banghead:
Är inte offret värt något då? Helt ok då att komma ut efter ett par år? Eller varför åka in alls? Skulle du resonera likadant om det drabbade en familjemedlem till dig? Är det bara brottslingen man ska ta hänsyn till?

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat