Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Eller är man för godtrogen, och tror gott om alla? Men visst om man räknar att den dömde ej gör om det efter sitt straff, eftersom hen då är helt rehabiliterad? Kan man vara helt hundra på att det inte händer igen? Jag hade nog känt mig rätt obekväm att bo granne med en som mördat. Faktiskt.

Kan vi vara helt hundra på att du inte begår ett grovt brott? Jag är det då inte, inte med någon annan här heller? Ska vi låsa in dig på livstid för det?

Ska undantas från de mänskliga rättigheterna menar du?
Nej det är ingen mänsklig rättighet att rösta i Sverige. Du får förtroendet när du blir myndig eller erhåller uppehållstillstånd. Då du i ett fängelse inte är myndig nog att ha frigång så anser jag det vore på sin plats att man fråntas rätten att rösta så länge man inte fullgjort sitt straff.

Nej det är ingen mänsklig rättighet att rösta i Sverige. Du får förtroendet när du blir myndig eller erhåller uppehållstillstånd. Då du i ett fängelse inte är myndig nog att ha frigång så anser jag det vore på sin plats att man fråntas rätten att rösta så länge man inte fullgjort sitt straff.

Jag tycker tvärtom att det är viktigt att dömda får rösta. Alla svenska medborgare över 18 ska få rösta, det känns som man är ute på tunn is om man börjar inskränka den rätten. Dessutom tror jag det är positivt om intagna på fängelser får känna sig som en del i samhället.

Jag tycker tvärtom att det är viktigt att dömda får rösta. Alla svenska medborgare över 18 ska få rösta, det känns som man är ute på tunn is om man börjar inskränka den rätten. Dessutom tror jag det är positivt om intagna på fängelser får känna sig som en del i samhället.
Jag har alltid trott att människor som sitter i fängelse får rösta, har jag fel?

Nu tänkte jag närmast på sjukvård. Jag unnar till och med dig sjukvård ska du veta. Och även brottslingar eller flyktingar för den delen.

Rösträtt är annars en viktig komponent i demokratin som jag anser att dömda även ska ha. Hur ska de dömda annars kunna påverka sin situation, vad som är brott eller inte är dessutom bestämt av politiker och det är inte alltid moraliskt entydligt vad som är brott. En del sitter kanske bara inne i september ett valår och slipper sedan ut.

Som exempel, du hamnar i finkan efter att ha skjutit en varg, du ansåg det var självförsvar, rätten menade på jaktbrott. Nu sitter du i fängelset just spetember 2018 och kan inte röst apå ett parti som vill förändra lagen så att just det du gjorde ska räknas som självförsvar. Rätt och riktigt eller? Du fick bara ett par ett par månade i finkan.

Så vitt jag vet är återfallsfrekvensen hos t.ex. dömda pedofiler så låg att det inte ens går att forska på varför ett fåtal begår nya brott, återfall betraktas i det närmaste som en avvikelse. Var ett reportage om det på P1 för ett eller ett och ett halvt år sedan. Har dock inte efterforskat saken noggrannare.
De som upptäcks kanske är få men det betyder ju inte att de som inte upptäcks slutar begå brott. Och de vet ju ingen hur många de är.

Vad är straffet då?

Syfte: Att förhindra nya brott, brottsprevention. Det gör man bland annat genom att skydda samhället från den dömde tills man betraktar denne som rehabiliterad med låg återfallsrisk. Det gör man bäst genom att satsa på vård och en bra återanpassning, med bland annat permissioner som verktyg. Eftersom vi vill ha förutsägbarhet och rättssäkerhet sätts det lite begränsningar i vårdtider.

Det bör inte ha någonting alls med hämnd att göra.

Eller är man för godtrogen, och tror gott om alla? Men visst om man räknar att den dömde ej gör om det efter sitt straff, eftersom hen då är helt rehabiliterad? Kan man vara helt hundra på att det inte händer igen? Jag hade nog känt mig rätt obekväm att bo granne med en som mördat. Faktiskt.

Jag bor granne med en man som mördade sin flickvän när han var yngre. Det var obehagligt när jag först fick veta det, men kanske framförallt för att det var lite av en påminnelse om att det inte är så lätt att veta allt om de personer man har kring sig. Det går liksom inte att se på någon att den har mördat någon, han verkar som vilken man som helst typ.

Väldigt ofta är mördade personer nära släkt med den som dödar dem. Betyder det att det är farligt att ha nära släktingar?

Nej, men det betyder att skräcken för onda främlingar som ofta dyker upp i sådana här trådar (t.ex. pedofilen som råkar bo i lägenheten bredvid) är tämligen ogrundad. Såväl våld som sexuella övergrepp sker oftast mellan personer som redan känner varandra på något sätt. Att vara total eremit torde vara det statistiskt säkraste sättet att leva om man inte vill bli utsatt.

Sedan måste jag tillstå att jag skulle gärna se en revidering vad det gäller straff o fångvård.
1 Den som avtjänar ett straff ska vara fråntagen sin rösträtt tills straffet är avtjänat
2 Den som håller sig undan rättvisan ska vara fråntagen all rätt till samhällsservice o pensioner tills straffet är avtjänat oavsett tidslängd. Exempelvis, någon drar iväg med ett skattebedrägeri, döms men försvinner. Dyker upp 20 år senare och behöver svensk sjukvård, Vilket han naturligtvis ska nekas till
3 Straffrabatter ska omedelbart avskaffas
4 Döms någon till vård, ska detta inte vara en genväg ut i samhället.
Att multiplicera straff upp till vansinniga siffror kan väl knappast sen som något annat än hämnd.
Att neka någon som hållit sig undan sjukvård måste anses som strid mot mänskliga rättigheter liksom rösträtten.
I snitt är vårddomar i praktiken längre, vad stör dig om ngn skulle komma ut tidigare pga sjukdom som anledning till brott?

Syfte: Att förhindra nya brott, brottsprevention. Det gör man bland annat genom att skydda samhället från den dömde tills man betraktar denne som rehabiliterad med låg återfallsrisk. Det gör man bäst genom att satsa på vård och en bra återanpassning, med bland annat permissioner som verktyg. Eftersom vi vill ha förutsägbarhet och rättssäkerhet sätts det lite begränsningar i vårdtider.

Det bör inte ha någonting alls med hämnd att göra.
Jag är glad för att jag lever i ett samhälle med fungerande rättssystem, dvs ett samhälle där det inte är offren eller offrens familj som beslutar samt verkställer förövarens straff.

Att multiplicera straff upp till vansinniga siffror kan väl knappast sen som något annat än hämnd.
Att neka någon som hållit sig undan sjukvård måste anses som strid mot mänskliga rättigheter liksom rösträtten.
I snitt är vårddomar i praktiken längre, vad stör dig om ngn skulle komma ut tidigare pga sjukdom som anledning till brott?
En person i tråden har ju skrivit att de inte ens skall få komma ut till sin egen begravning.
:crazy:

Håller med, samtidigt som det ur något sorts rättviseperspektiv känns konstigt att tio våldtäkter i teorin kan ge samma straff som en. Fast jag tar mycket hellre det än att man får ett straff för varje brott och sedan avtjänar dessa i följd. Snacka om noll incitament att hålla igen när man vet att man samlat ihop till en livstid.

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka