Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Håller med, samtidigt som det ur något sorts rättviseperspektiv känns konstigt att tio våldtäkter i teorin kan ge samma straff som en. Fast jag tar mycket hellre det än att man får ett straff för varje brott och sedan avtjänar dessa i följd. Snacka om noll incitament att hålla igen när man vet att man samlat ihop till en livstid.
Men i praktiken fungera det inte så även om man inte multiplicerar

Jag kanske är dum men jag förstår inte riktigt den där meningen. :o

När folk har begått flera brott i Sverige så är det varken så att straffen läggs på varandra eller att 10 brott räknas som ett. Det räknas som grövre med fler brott så det ger längre påföljd än om man bara begått 1. Till exempel 5 månader blir 7 eller så.

Döms man till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning kan man i princip "sitta inne" resten av livet om man klassas som farlig eller om de vårdansvariga bestämt sig för det. Jämför med mytomanen som satt inne i över 18 (?) år på Säter

Jag tycker tvärtom att det är viktigt att dömda får rösta. Alla svenska medborgare över 18 ska få rösta, det känns som man är ute på tunn is om man börjar inskränka den rätten. Dessutom tror jag det är positivt om intagna på fängelser får känna sig som en del i samhället.
Där håller jag inte med, den som bryter mot samhällets lagar visar öppet förakt för samhället, då är det inte mer än rätt att samhället visar samma respekt,dvs håller inne rösträtten tills straffet är avtjänat. Och visar då genom att den fd internen får tillbaka tecknet på fullvärdig medborgare, rösträtten

Att multiplicera straff upp till vansinniga siffror kan väl knappast sen som något annat än hämnd.
Att neka någon som hållit sig undan sjukvård måste anses som strid mot mänskliga rättigheter liksom rösträtten.
I snitt är vårddomar i praktiken längre, vad stör dig om ngn skulle komma ut tidigare pga sjukdom som anledning till brott?
det handlar inte om att multiplicera utan att avskaffa den mängdrabatt som existerar idag. Knackar en pundare 10 sommarstugor under en turné och man kan binda honom vid dessa han naturligtvis dömmas för 10 inbrott och inte ett.
Kör jag förbi 10 skarpa kameror för fort med bilen så får ju inte jag någon rabatt, så varför ska punkaren få det då?

[Q"Lobelia, post:
16640506, member:
775"]Vart har du tänkt dig att grova brottslingar ska bo när de släppts ut? På en liten kobbe uti i havet eller mitt ute på fjället? Det finn faktiskt de som blir friska/hederliga och ångrar sig bittert, ska dessa aldrig
betraktas som människor
igen?[/QUOTE

Det verkar finnas några här. på buke som gärna bor
grannar med dom:up::crazy:

@vallhund och @peter_lundin Uppskattar gärna att bli taggad och inte bli pratad över huvudet på eller idiotförklarad för min åsikt.
Visst är det trist när folk pratar om en i en tråd och inte ens vänder sig direkt till en eller taggar en?

@em-pirre Förvisso men det blir lite småtrist debattklimat om man inte vänder sig direkt till folk faktiskt. Jag är inte världsbäst på det själv jämt men man kan ju försöka i alla fall.

@niphredil Sant. Jag tänker också att man kanske inte vill peka på just en viss person. Lite "Titta vad HON skrev!", utan istället bara skriva att "någon nämnde".

@niphredil Sant. Jag tänker också att man kanske inte vill peka på just en viss person. Lite "Titta vad HON skrev!", utan istället bara skriva att "någon nämnde".
Alltså vafan, jag får inga notiser? Samma i en annan tråd, jag har blivit taggad men inte fått nån notis. Jag anar en konspiration emot mig! :cautious:

Men ja, det har du rätt. Allt beror väl på hur man formulerar sig antar jag.

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka