Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Är inte offret värt något då? Helt ok då att komma ut efter ett par år? Eller varför åka in alls? Skulle du resonera likadant om det drabbade en familjemedlem till dig? Är det bara brottslingen man ska ta hänsyn till?

Ja, det skulle jag. Har inte haft något mord i min närheten, men jag har varit utsatt för väldigt grova sexuella övergrepp under flera år och hade ingen önskan om att förövaren skulle låsas in och aldrig komma ut.

Ja, det är en helt annan fråga. Men vad är syftet med längre straff? Det är viktigt.

Längre straff kostar mer och ger mer brottslighet.

Varför ska vi då förlänga dem?
Vi kanske inte ska ha något alls istället?
Ja, det skulle jag. Har inte haft något mord i min närheten, men jag har varit utsatt för väldigt grova sexuella övergrepp under flera år och hade ingen önskan om att förövaren skulle låsas in och aldrig komma ut.
Det beklagar jag att du råkat ut för.

Men varför ens riskera att andra barn/människor ska bli drabbade/mördade?

Det riskerar du bara av attinte sätta alla över huvudtaget i fängesle.

Det är väl bättre att man försöker rehabilitera folk att itne begå brott än att låsa in dem till straffet är slut och sedan slänga ut dem utan förberedelser. Det är så det blir om man inte får permissiner.

Vissa permissnoner bör även den mest förhädade brottsling få även om återfallsrisken är stor (men då med bevakning) framförallt vid nära anhörigs svåra sjukdom eller begravning.

Vet du @linoda ens hur ett fängelsestraff fungerar? Vilka prövningar som görs innan permissioner beviljas? Vilka krav som ställs för att livstidsdömda ska få sina straff tidsbestämda?

Jag vet allt detta. Varje arbetsdag ser jag detta. Varje arbetsdag träffar jag mördare, rånare och smugglare. Varje arbetsdag önskar jag att just detta blir den intagnes sista fängelsestraff.

Det är kanske normalt att tänka som du gör men bara som en första tanke. Därefter måste man tänka efter och se längre fram än just här och just nu. Vad är bäst i längden? För brottsoffer? För samhället? För den intagne?

Jag berättar gärna hur ett fängelsestraff ser ut och fungerar men då måste du ju också vara beredd att lyssna (i det här fallet läsa) och försöka förstå.

@athena_arabians Det är väl klart att man inte tycker likadant allihopa på ett diskussionsforum, eller ens i verkliga livet. Men du skriver inget om en motsatt åsikt till det jag anser, utan du vill påpeka att det jag skriver är vad jag tycker, vilket är ganska uppenbart, du får ursäkta, men jag begriper fortfarande inte vad du menar.

@athena_arabians Det är väl klart att man inte tycker likadant allihopa på ett diskussionsforum, eller ens i verkliga livet. Men du skriver inget om en motsatt åsikt till det jag anser, utan du vill påpeka att det jag skriver är vad jag tycker, vilket är ganska uppenbart, du får ursäkta, men jag begriper fortfarande inte vad du menar.

Då får du fortsätta inte förstå för jag vet inte hur jag ska förklara det på ett annat sätt än jag gjort.

Vet du @linoda ens hur ett fängelsestraff fungerar? Vilka prövningar som görs innan permissioner beviljas? Vilka krav som ställs för att livstidsdömda ska få sina straff tidsbestämda?

Jag vet allt detta. Varje arbetsdag ser jag detta. Varje arbetsdag träffar jag mördare, rånare och smugglare. Varje arbetsdag önskar jag att just detta blir den intagnes sista fängelsestraff.

Det är kanske normalt att tänka som du gör men bara som en första tanke. Därefter måste man tänka efter och se längre fram än just här och just nu. Vad är bäst i längden? För brottsoffer? För samhället? För den intagne?

Jag berättar gärna hur ett fängelsestraff ser ut och fungerar men då måste du ju också vara beredd att lyssna (i det här fallet läsa) och försöka förstå.

:bow: :bow: :bow:

@LadyCovergirl Har du lust att berätta vore det väldigt uppskattat :) Speciellt du som är så insatt, man behöver se saker ur lite andra vinklar, som man kanske aldrig kan få om man inte arbetar med det

Det tror jag ingen gör som inte själv jobbat/jobbar i yrket alt. sitter/suttit inne.

@athena_arabians Men det spelar väl ingen som helst roll om det är en släkting eller nära vän? Det är ju ändå en pedofil oavsett! Som jag iaf inte vill ha som granne.

Vart har du tänkt dig att grova brottslingar ska bo när de släppts ut? På en liten kobbe uti i havet eller mitt ute på fjället? Det finn faktiskt de som blir friska/hederliga och ångrar sig bittert, ska dessa aldrig betraktas som människor igen?

Sedan måste jag tillstå att jag skulle gärna se en revidering vad det gäller straff o fångvård.
1 Den som avtjänar ett straff ska vara fråntagen sin rösträtt tills straffet är avtjänat
2 Den som håller sig undan rättvisan ska vara fråntagen all rätt till samhällsservice o pensioner tills straffet är avtjänat oavsett tidslängd. Exempelvis, någon drar iväg med ett skattebedrägeri, döms men försvinner. Dyker upp 20 år senare och behöver svensk sjukvård, Vilket han naturligtvis ska nekas till
3 Straffrabatter ska omedelbart avskaffas
4 Döms någon till vård, ska detta inte vara en genväg ut i samhället.

Ska undantas från de mänskliga rättigheterna menar du?

Jag hade tänkt hoppa ur tråden nu, men jag läser gärna om du har lust att skriva och förklara.

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka