Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

@niphredil Fast att jämföra pedofiler och irriterande knappljud på mobilen känns ju som en ganska absurd jämförelse
Det handlar inte om att jämföra pedofili och knappljud, det handlar om att mina personliga åsikter om hur andra människor ska straffas knappast kan väga tyngre än faktisk forskning och kunskap. Jag kan ha massa åsikter och det är helt okej men det betyder inte att jag har fog för dem. TS har i den här tråden endast argumenterat utifrån känslor och tyckande och vägrat ta till sig något som ens liknar fakta och studier. Det är ignorant.

Jag kan tycka att pedofili är gräsligt och att pedofiler är jävla obehagliga och att jag aldrig någonsin vill bo bredvid en om jag har barn etc etc etc men det behöver inte betyda att jag argumenterar för att de ska låtsas in för alltid och aldrig släppas ut. Deras liv kan inte värderas och dömas utifrån vad jag råkar tycka.

@Lobelia Det skulle jag också vilja veta?
Mord på barn, misshandel, tortyr. Att döda nära anhöriga.

Tänk också på att en del pedofiler ägnar sig åt att titta på barn, ha dem nära, smeka osv, troligen är det en minoritet som faktiskt ägnar sig åt penetering och samlag. Väldigt många brott är lindrigare än att se på nakna barn på standen eller på bild.

@Mammas att min såkallade taskiga människosyn alltså av mördare, pedofiler , våldtäktsmän osv skulle vara värre än vad de utfört känns lite ledsamt som jämförelse

Hur menar du? Ja, jag tycker att det är en taskig människosyn att tycka att vi ska spärra in människor på livstid (under förutsättning att de förväntas vara friska nog att inte begå nya brott) bara för att folk pga fördomar känner sig obekväma till mods av att det finns människor i vårt samhälle som begått och sonat brott. Men värre än vad de utfört, va? Du måste nog utveckla både vad du menar och varför du tycker att jag skrivit något sånt.

@Niyama Menar du att de som pedofiler inte har inverkan på barnen av att just inte göra något, utan bara stanna i tanken? Eller vid en annan gräns? Ursäkta illa formulering, får inte fram det jag menar

@Mammas Fast jag vill inte klassas som paranoid, det är ett ganska så starkt uttryck, att vara utsatt för något och bära med sig en oro är en sak och enligt mig en naturlig sådan. En paranoid människa agerar långt mer dramatiskt än så

@niphredil Förstår att du vill jämföra och påvisa att det du personligen känner eller vill inte är något som svarar för hur samhället faktiskt ter sig, men det är jag helt medveten om och har nämnt vid ett par tillfälle. Den ursprungliga frågan var ju vad man ansåg om hurvida dessa brottslingar ska få vistas fritt och jag är medveten om att det jag känner inte är vad samhället agerar efter, mina svar har varit just av personlig aspekt men jag har också nämnt att jag gärna hör hur det fungerar inom kriminalvården för att kanske se det med andra ögon. Att jag kände att knapparnas ljud på mobilen var en absurd jämförelse var för att det var två så skarpt skiljda saker och det fick i alla fall mig att känna det som om jag blev dumförklarad vid en sådan liknelse, men jag missuppfattade dig troligen

@nexxa Jag vidhåller att en person som vill spärra in alla som begått vissa brott på livstid istället för att kolla på typ forskning och så, enbart på grund av att "det känns bra" är paranoid. Jag anser att man är paranoid då, och jag håller med om att det är ett dramatiskt synsätt. Sedan vet jag inte om vi missuppfattat varandra, men håller du med om att det är på ovanstående sätt vi ska ha det får du tyvärr leva med att jag anser att du är paranoid i denna fråga.

@mooi Den här skrämmande synen i tråden du nämner tror jag är vanligare än man tror. Föräldrar som oroar sig för sina barn tex. Men också vi, bland annat, som kanske sett och varit med om en del saker - där man inte kan tänka annat än att det vore förödande med vissa människor på fri fot igen. Sen är man nog oinsatt också i hur just arbetet kring detta sker med att slussa ut dessa "brottslingar" i samhället igen.
Det verkar som du förutsätter att alla som inte tycker som du o TS är mer än lovligt naiva o inte har den blekaste aning om livets skuggsida. Du har ingen aning om vad vi varit med om eller vad vi arbetar med.

@cirkus
På så sätt att det varken gör från eller till om det bor en dömd pedofil vägg i vägg. Jag skulle inte kunna slappna av för fem öre! Barnen skulle inte kunna leka ensam på gården eller gå till kompisen som bor några hus bort utan att jag skulle oroa mig hela tiden.
Säger inte att jag inte har
koll annars, men det skulle
vara på ett helt annat sätt med en som man vet har blivit dömd för pedofili.

Det verkar som du förutsätter att alla som inte tycker som du o TS är mer än lovligt naiva o inte har den blekaste aning om livets skuggsida. Du har ingen aning om vad vi varit med om eller vad vi arbetar med.
Snarare så tenderar äldre, folk oavset ålder med bred livserfarenhet samt högutbildade vara mer toleranta och nyanserade i sina åsikter.

@cirkus
På så sätt att det varken gör från eller till om det bor en dömd pedofil vägg i vägg. Jag skulle inte kunna slappna av för fem öre! Barnen skulle inte kunna leka ensam på gården eller gå till kompisen som bor några hus bort utan att jag skulle oroa mig hela tiden.
Är du orolig för pedofiler så blir ditt barn bättre skyddat om du inte släpper hem det till kompisen eller lämnar det till farbror. Det är större risk.

@cirkus

Lämnar du barnen på dagis/i skola? Ensam med barnens andra förälder? Hos barnvakt? Det är där faran ligger.

@Mammas Någon som är paranoid har dylika drag som en schizofreni och har en ganska banal verklighetsuppfattning, förstår att du gärna vill sätta mig inom den ramen vilket jag tycker är otroligt otrevligt

@Lobelia och där lyckades du klämma in att vi inte är bildade.

@vallhund För min del handlar inte det här om att jag anser att jag och TS har rätt, snarare beskriver jag det mer för att försöka visa hur det känns från min sida också. Om man anser som @Lobelia att man inte har nyanserande åsikter, så faller den teorin ganska rejält med att man inte kan se det hur tex min eller TS synpunkt

Att tillägga är att jag flera gånger nämnt att jag gärna får mer information för att lära mig att se det ur annan synpunkt, men den responsen har inte dykt upp

@Mammas Någon som är paranoid har dylika drag som en schizofreni och har en ganska banal verklighetsuppfattning, förstår att du gärna vill sätta mig inom den ramen vilket jag tycker är otroligt otrevligt

Nja, "paranoid" används också om någon som är lite väl misstänksam. Jag säger det om mig själv ibland och jag anser inte att jag har drag av schizofreni.

@nexxa Har du missat inlägg #224?

För det första använder jag det precis som @Niyama förklarar. Och jag tycker att den åsikten jag beskriver ligger så pass till. Det är liksom inte dig jag klassar som paranoid, det är tankesättet jag beskrev! Det är en stor skillnad. Jag har ingen aning om dig, men den åsikten faller definitivt där.

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka