Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Lämnar du barnen på dagis/i skola? Ensam med barnens andra förälder? Hos barnvakt? Det är där faran ligger.
En förutsättning för denna moralpanik är behovet av att dela in människor i goda o onda, i vi o dom. Att människor är statiska o inte kan lära sig att förhålla sig till livet på ett mer praktiskt o realistiskt sätt.
Om man tror att alla som har en pedofil dragning automatiskt skulle våldföra sig på barn är ungefär lika korkat som att tro att alla homosexuela skulle våldta alla av samma kön så fort de gavs tillfälle.

@Lobelia och där lyckades du klämma in att vi inte är bildade.
Om du tolkar att det som när jag skriver -
Snarare så tenderar äldre, folk oavset ålder med bred livserfarenhet samt högutbildade vara mer toleranta och nyanserade i sina åsikter.
Som en kommentar om just din utbildning så får det stå för dig. Vet du vad ordet tenderar betyder?

@Lobelia att man inte har nyanserande åsikter, så faller den teorin ganska rejält med att man inte kan se det hur tex min eller TS synpunkt
Jag förstår din synvinkel, den är exempelvis vanlig hos folk som har en obearbetad traumatisk upplevelse i bagaget. Enligt min erfarenhet så blir man då rätt enkelspårig i frågor som tangerar traumat. Nu vet jag givetvis inte din bakgrund.

@Mammas Det har ju snarare känts som att du pekat ut mig som paranoid och nu är det plötsligt tankesättet? Tror inte det hjälper hur jag än försöker förklara det ur en synpunkt du kan relatera till. Att jämföra paranoia med misstänksamhet till vardags är för mig mil ifrån varandra.

@Niyama vet att många använder det som misstänksamhet till vardags, men söker du på det är det egentligen kanske inte något man borde anse likvärdigt då paranoia innefattar vanföreställningar bland annat

@niphredil Förstår att du vill jämföra och påvisa att det du personligen känner eller vill inte är något som svarar för hur samhället faktiskt ter sig, men det är jag helt medveten om och har nämnt vid ett par tillfälle. Den ursprungliga frågan var ju vad man ansåg om hurvida dessa brottslingar ska få vistas fritt och jag är medveten om att det jag känner inte är vad samhället agerar efter, mina svar har varit just av personlig aspekt men jag har också nämnt att jag gärna hör hur det fungerar inom kriminalvården för att kanske se det med andra ögon. Att jag kände att knapparnas ljud på mobilen var en absurd jämförelse var för att det var två så skarpt skiljda saker och det fick i alla fall mig att känna det som om jag blev dumförklarad vid en sådan liknelse, men jag missuppfattade dig troligen
Jag fattar inte. Är du TS? Varför annars tar du åt dig personligen av det jag skriver till TS? :confused:

@Lobelia Jag vet vad tenderar betyder, det är ett ord jag använder en del själv, men det var fint du frågade med tanke på hur obildad jag är

@Mammas Det har ju snarare känts som att du pekat ut mig som paranoid och nu är det plötsligt tankesättet? Tror inte det hjälper hur jag än försöker förklara det ur en synpunkt du kan relatera till. Att jämföra paranoia med misstänksamhet till vardags är för mig mil ifrån varandra.
Men @Mammas skriver ju:

"Sedan vet jag inte om vi missuppfattat varandra, men håller du med om att det är på ovanstående sätt vi ska ha det får du tyvärr leva med att jag anser att du är paranoid i denna fråga."
Hur i hela friden får du det till det här:

"Någon som är paranoid har dylika drag som en schizofreni och har en ganska banal verklighetsuppfattning, förstår att du gärna vill sätta mig inom den ramen vilket jag tycker är otroligt otrevligt"

Fattar inte jag ärligt talat. Driver du med henne eller letar du grejer i tråden att störa dig på?

@cirkus
På så sätt att det varken gör från eller till om det bor en dömd pedofil vägg i vägg. Jag skulle inte kunna slappna av för fem öre! Barnen skulle inte kunna leka ensam på gården eller gå till kompisen som bor några hus bort utan att jag skulle oroa mig hela tiden.
Säger inte att jag inte har
koll annars, men det skulle
vara på ett helt annat sätt med en som man vet har blivit dömd för pedofili.

Men jag begriper inte varför det är skrämmande att andra människor inte har dina spänningar?

Att du är paniskt skraj är ju inte så svårt att lista ut, men vad är problemet med att andra har en annan inställning?

Och än en gång. varför är du så upphakad på att personen är just dömd pedofil? En som är dömd vet ju att hålla barnen borta ifrån, då är risken minimerad. Det är i så fall större risk med de som inte är dömda och som du inte känner till

@niphredil det var jag som relaterade till mitt ursprungliga svar i tråden som TS skapat, var tar jag ut det personligt? Citera gärna, då jag är lite osäker på vad du menar, det fetmarkerade du citerat i ditt inlägg får mig mer förvirrad

@niphredil Va? Letar fel? I vissa diskussioner håller man helt enkelt inte med varandra, detta är en sådan tråd då jag och @Mammas har skarpt åtskiljda åsikter, det behöver inte betyda att jag letar fel i allmänhet

@nexxa

I inlägg #224 svarade jag på detta inlägg av dig:

[QUOTE}nexxa]@Mammas att min såkallade taskiga människosyn alltså av mördare, pedofiler , våldtäktsmän osv skulle vara värre än vad de utfört känns lite ledsamt som jämförelse[/QUOTE]

såhär:

Hur menar du? Ja, jag tycker att det är en taskig människosyn att tycka att vi ska spärra in människor på livstid (under förutsättning att de förväntas vara friska nog att inte begå nya brott) bara för att folk pga fördomar känner sig obekväma till mods av att det finns människor i vårt samhälle som begått och sonat brott. Men värre än vad de utfört, va? Du måste nog utveckla både vad du menar och varför du tycker att jag skrivit något sånt.

Och jag undrar fortfarande vart du fått detta ifrån.

Den ursprungliga frågan var ju vad man ansåg om hurvida dessa brottslingar ska få vistas fritt och jag är medveten om att det jag känner inte är vad samhället agerar efter, mina svar har varit just av personlig aspekt men jag har också nämnt att jag gärna hör hur det fungerar inom kriminalvården för att kanske se det med andra ögon.

Fast som vuxen människa tycker jag man helt enkelt måste göra skillnad mellan vad man känner och vad man anser är bäst väg framåt. Jag gör skillnad mellan mina känslomässiga svar på jobbiga saker och hur jag vill att samhället fungerar. Jag vill hämnas i en situation där jag eller någon närstående farit illa, men det hindrar inte att jag anser att det är fel. Och jag ser det som helt självklart att vi bygger ett fungerande samhälle genom eftertanke, inte genom att impulsivt ge efter för känslor...

Jag har sannerligen inga som helst varma känslor för människor som förgripit sig på barn! Men jag anser att hämnd är ett barnsligt uttryck för ett omoget samhälle, och att vi måste vara mer konstruktiva än så. (Eller vill vi inte komma någon vart i vår utveckling?) Och eftersom jag är av den åsikten är det också mitt ansvar att förlika mig med konsekvenserna av det, som att de som begått övergrepp mot barn (såväl som alla andra brottslingar) ska rehabiliteras så gott det går (en del går som redan nämnts inte att släppa ut igen) och komma åter till samhället. Samma samhälle jag själv lever i, och utan att gå omkring med en varningsskylt i pannan så "vi andra" ska kunna undvika och stöta ut dem.

Även om ja, vissa typer av brott gör mig väldigt obehaglig till mods. Men därifrån till att hålla fram mina känslor som heliga ledstjärnor som ska diktera över mitt förnuft såväl som konstaterande fakta (som att långa fängelsestraff är kontraproduktiva) är steget långt. Känslor rår vi inte över, men hur vi hanterar dem och påverkas av dem kan vi rå över - om vi vill.

@Niyama vet att många använder det som misstänksamhet till vardags, men söker du på det är det egentligen kanske inte något man borde anse likvärdigt då paranoia innefattar vanföreställningar bland annat

Att man rent spontant bara känner rädsla, äckel, oförstånd etc inför människor som begått pedofili-brott, mord, våldtäkter etc är nog bara mänskligt.
Min spontanta första känsla är mest bara "usch, jag vill inte se, jag vill inte att andra ska se, jag vill inte att nån ska behöva lida av det".
Men som vuxen och tänkande måste man ju inte helt sällan arbeta mot sina första impulser. För man kan tänka snäppet längre.

Och iom att det nu finns forskning kring hur man bör hantera det, hur statistik ser ut etc etc så får man ju bara inse att ens första känsla kanske inte är den man bör agera på. Och då jobba vidare med sig själv i att försöka förstå och acceptera.

Jag menar absolut inte förstå och acceptera brotten. Utan förstå forskningen som säger sig kunna rehabilitera och acceptera det.

Sen vet inte jag om jag tycker mord är värre för den som utsätts för det. Då är iaf enligt min syn på livet dens lidande över.
Någon som blir utsatt för övergrepp får leva med det resten av sitt liv. Även om de anhöriga inte förlorar denne.

@niphredil det var jag som relaterade till mitt ursprungliga svar i tråden som TS skapat, var tar jag ut det personligt? Citera gärna, då jag är lite osäker på vad du menar, det fetmarkerade du citerat i ditt inlägg får mig mer förvirrad
Det du citerade visade ju att DU kände dig dumförklarad av det JAG skrev till TS. Du redogör för hur du har svarat när jag inte ens skrivit något till dig.

Jag har redan citerat, det är bara läsa om ditt egna inlägg. Har jag missförstått får du gärna förklara men nej, jag tänker inte sitta och citera återigen när jag redan gjort det.

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka