Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

@Mammas som jag nämnt massvis av gånger så var detta något helt ur personlig aspekt - en spontan känsla av att inte tycka det känns tryggt att släppa ut dessa brottslingar alls, sen har jag åter massvis med gånger även nämnt att jag efterfrågar mer information kring hur man handhar brottslingar, men att jag argumenterat för mina känslor misstar du mig för, min mening var att försöka få en att förstå hur det kunde kännas kring en oro över lösa brottslingar i samhället

Fast det är ju inte oro som diskuterats, det är att anpassa vårt samhälle efter denna oro istället för forskning. Att få är helt bekväma med att det flyttar in dömda brottslingar nästgårds är nog inte konstigt, men att därifrån argumentera för att vi ska låsa in alla som begått brott på livstid är en helt annan sak.

@Mammas Fast nu talar jag ju inte om alla brott. Det är stor skillnad på vad. Tråden har väl haft lite olika diskussionsspår, tänker att det inte kan störa så hiskeligt att ämnet är bredare än så? De flesta på buke är med säkerhet inte experter i området och därför kanske man inte kan förvänta sig att vi ska diskutera statistik eller hur kriminalvården ser ut, utan att det kan brista i information

För övrigt vill jag tillägga att min avsikt absolut inte varit att leta fel eller misstolka med flit. Mitt första inlägg låter kanske himla brutalt, men det är också min spontana reaktion utifrån mina livserfarenheter. Jag skulle gärna se det mer nyanserat men eftersom jag inte har den kunskapen så blir det svårt

Nej det tror jag inte! Från början i tråden skrev jag att jag inte ville bo granne med en DÖMD pedofil. Och självklart vill jag inte bo granne med en släkting eller någon annan som är pedofil. Men det är lite svårt att veta ( som nån skrev) vart alla pedofiler bor. Men visste jag garanterat att just den grannen är pedofil så vill jag inte bo nära oavsett om den är dömd eller inte.

Jag menar att det inte är rationellt att vara rädd just för den dömda grannen. Liksom jag önskar mig grannar som inte är kriminella på något sätt, som inte stör mitt i nätterna osv. Men jag skulle inte bli helnojig över att nån var dömd för övergrepp mot barn. Då känns det som att man kan få betydligt värre grannar (dvs som påverkar/stör/oroar mig mer).

@Mammas Någon som är paranoid har dylika drag som en schizofreni och har en ganska banal verklighetsuppfattning, förstår att du gärna vill sätta mig inom den ramen vilket jag tycker är otroligt otrevligt

@Lobelia och där lyckades du klämma in att vi inte är bildade.

@vallhund För min del handlar inte det här om att jag anser att jag och TS har rätt, snarare beskriver jag det mer för att försöka visa hur det känns från min sida också. Om man anser som @Lobelia att man inte har nyanserande åsikter, så faller den teorin ganska rejält med att man inte kan se det hur tex min eller TS synpunkt
Sedan när har det blivit en sanning att paranoida människor o/e människor som lider av schizofreni har en banal verklighetsuppfattning?

@Niyama Har du egna barn? En ärlig fråga alltså. När jag fick mitt första barn. så blev det som att vända på en hand eller vad jag ska kalla det. Mina känslor blev nått helt annat än innan och det kändes och känns ff att jag skulle kunna gå över eld om det hände mina barn något. Jag vill skydda mina barn så gott det går.

@Niyama Har du egna barn? En ärlig fråga alltså. När jag fick mitt första barn. så blev det som att vända på en hand eller vad jag ska kalla det. Mina känslor blev nått helt annat än innan och det kändes och känns ff att jag skulle kunna gå över eld om det hände mina barn något. Jag vill skydda mina barn så gott det går.

Nej. Men jag kan tänka mig att jag skulle noja över människor i barnets omgivning (släktingar, dagis, folk från fritidsintressen, när barnet är hos vänner... ja kanske t.o.m min partner :o). Att jag skulle börja noja över grannar jag inte ens umgås med kan jag verkligen inte tänka mig.

Har du funderat på att söka hjälp? Att vara så orolig att ens oro för barnen får ta överhand över ens rationella tankar på detta sätt låter inte sunt?

Jag vill också skydda mitt barn så gott det går, det gör att jag funderar över andra saker än om mina grannar jag knappt ser är pedofiler. Jag tex lär honom att det alltid är han som bestämmer över sin kropp, att han kan berätta alla hemligheter för mig eller sin pappa utan att vara rädd, se sig om när han ska gå över gatan etc. Men i att skydda mitt barn ingår inte "att omdana samhället så att det är helt inhumant", det är snarare kontraproduktivt.

Men vänta nu..... Tror du på fullt allvar att vi som inte delar din världsuppfattning inte har egna barn? :banghead::banghead:

Själv har jag både barn o barnbarn. 2 är egna barnbarn o två är bonusbarnbarn. Den yngste är snart ett år o är halvsyskon med mina bonusbarnbarn.

Men risken är ju ärligt talat större att du skadar dem. Din skräck för pedofiler är helt ur proportion med hur stor risken är (och vänd åt helt fel håll dessutom), och även om sexuella övergrepp är bra mycket värre än totalnojjig förälder så är det ju något de garanterat utsätts för - om du väljer att bete dig så.

Och vill du skydda dina barn så gott det går är väl det viktigaste att se till att de har bästa möjliga samhälle att växa upp i!? Då får man faktiskt ta sitt samhälleliga ansvar och sätta sig in i vad som är bäst till skillnad från vad som känns bäst. Vad som är bäst är att vi satsar förebyggande och rehabiliterande, inte att vi låser in folk och slänger bort nyckeln för att vi tycker de känns läskiga/äckliga/obegripliga.

Jag tycker det är bisarrt arrogant att argumentera för "jag känner så här och jag bryr mig inte om vad experter säger i frågan" *lalala håller för öronen*, och samtidigt dra upp "jag vill skydda mina barn så gott det går". Det är en enormt liten detalj att skydda sina barn ifrån (risken att den dömde pedofilen i grannhuset ger sig på dem), på bekostnad av stora förluster både kort- och långsiktigt (deras trygghet och frihet under deras uppväxt, och det samhälle de ärver). Jag förstår verkligen, verkligen inte resonemanget.

Precis så. Man kan absolut ha koll på regler och bestämmelser men att fullt ut förstå vad det innebär är nästintill omöjligt.
Att ens starta en diskussion med väldigt bestämda åsikter utan att ens ha koll på det grundläggande blir lite tokigt.

Precis så är det, både du och jag har ju försökt genom åren att förklara lite av vad det innebär men om man inte ens förstår varför vi har kriminalvård så blir diskussionen lite haltande.

Om man ser till fakta känns det lite märkligt att rädslan är så stor för just "pedofiler"(jag antar att man egentligen menar personer som begår sexualbrott mot barn). Som redan nämnts är det absolut vanligaste när ett barn som utsätts för sexuella övergrepp att förövaren tillhör barnets familj eller släkt eller på annat vis redan är bekant med barnet. Endast 3% av övergreppen mot barn under 12 år begås av en person som barnet inte känner enligt BRÅ.

Ska man se till reella risker från dömda brottslingar kan man fråga sig varför folk inte i stället är rasande över att dömda rattfyllerister får bosätta sig i närheten av barnfamiljer...

Om man ser till fakta känns det lite märkligt att rädslan är så stor för just "pedofiler"(jag antar att man egentligen menar personer som begår sexualbrott mot barn). Som redan nämnts är det absolut vanligaste när ett barn som utsätts för sexuella övergrepp att förövaren tillhör barnets familj eller släkt eller på annat vis redan är bekant med barnet. Endast 3% av övergreppen mot barn under 12 år begås av en person som barnet inte känner enligt BRÅ.

Ska man se till reella risker från dömda brottslingar kan man fråga sig varför folk inte i stället är rasande över att dömda rattfyllerister får bosätta sig i närheten av barnfamiljer...
Den stora mängden pedofiler är dessutom ostraffade - så jag tror att det bästa sättet att skydda barn är att lära dem att de har rätt att sätta gränser (och att de kan vända sig till sina föräldrar). Många förövare är dessutom andra barn.

Barn måste dessutom bli vuxna och det innebär att de måste få hjälp att lära sig bemästra världen med alla dess faror och problem (och möjligheter och kärlekar). Det gör de genom föräldrar som stöttar och ger överlevnadsstrategier - inte genom att skydda dem genom att lägga världen tillrätta.

Ni får det att låta som jag inte gör något annat än att oroa mig för mina barn. I början av tråden kom vi in på att bo granne med en dömd pedofil, det är det jag relaterat till.. Om jag skulle
göra det DÅ skulle jag vara
på min vakt och känna
obehag, just vetskapen om det.

Det är mina känslor och
inget jag kan göra något åt
eller ändra på.

@vallhund För min del handlar inte det här om att jag anser att jag och TS har rätt, snarare beskriver jag det mer för att försöka visa hur det känns från min sida också. Om man anser som @Lobelia att man inte har nyanserande åsikter, så faller den teorin ganska rejält med att man inte kan se det hur tex min eller TS synpunkt

Fast jag tror nog de flesta av oss som inte håller med er förstår er synvinkel men inte håller med. Har någon av er försökt förstå varför vi har många invändningar mot ett synsätt som ger att en del människor ska låsas in för evigt pga att "man känner", "man tror" etc?

Att tillägga är att jag flera gånger nämnt att jag gärna får mer information för att lära mig att se det ur annan synpunkt, men den responsen har inte dykt upp

@LadyCovergirl har ju faktiskt berättat lite hur det går till inom fångvården. Att hon sedan kanske inte haft tid att svara mer detaljerat är en annan sak.

Ni får det att låta som jag inte gör något annat än att oroa mig för mina barn. I början av tråden kom vi in på att bo granne med en dömd pedofil, det är det jag relaterat till.. Om jag skulle
göra det DÅ skulle jag vara
på min vakt och känna
obehag, just vetskapen om det.

Det är mina känslor och
inget jag kan göra något åt
eller ändra på.

Känslor kan man ändra på och man bör arbeta på att göra det om de är irrationella och obefogade. Det kan ta tid och man kan behöva hjälp men visst går det. Det låter här som du är ett offer för dina känslor som hopar på dig utifrån och de är en del utanför dig som är opåverkbar.

Det är väl ändå du som får det att låta som du ororar dig, bara det att starta en tråd om att du vill att grova brottslingar såsom pedofiler ska sitta inne på livstid för att du ska känna dig bekväm och slippa dem som grannar? Hur kom du på tanken att göra det om det inte är något som orora dig eller finns i dina tankar? Det låter på dig som du tror att de är monster som har för vana att hoppa på första, bästa och inte som är fallet att det för det mesta är släkt, vänner eller folk som har en naturlig relation till personen som vanligen råkar illa ut.

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka