Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Ok så reagerar du men inte jag. Men alltså , som jag skrivit flera gånger går jag inte runt och tänker att varje människa är pedofil! OM jag skulle bo granne är det jag har skrivit. INTE att jag tänker på det hela tiden och mår så dåligt att jag behöver hjälp.

Det där med rattfyllerister är också hemskt men det kan vi ta i en annan tråd.

Men ändå, trots att du inte mår dåligt, tycker du att din oro ska tas som underlag för en förändrad kriminalvård där andra människor ska undanröja din oro genom att sitta inspärrade längre och helst alltid? Jag tror att det är där du får mothugget i tråden. Inte för att du känner oro. Utan för att du anför att vi ska basera kriminalvården på din oro.

Den självklara lösningen på din oro är liksom inte att andra människor ska göra något åt den.

@sjoberga Du skulle alltså känna dig trygg med att låta dina barn leka ute på gården helt själva när du vet att pedofilen bor granne? Du skulle inte tänka lite extra på det och hålla extra koll?

Te x förskola och dagis behöver inte bry sig ett dugg att det bor några grova dömda brottslingar i området, som sexuellt utnyttjat ett eller flera barn?

Vet du, jag tror vi alla känner en eller flera som tänder på sex med barn. Det är nog vanligare än vad man kan tro. Så det är fullt möjligt att också dina barn har kommit i kontakt med någon/några.

@sjoberga Du skulle alltså känna dig trygg med att låta dina barn leka ute på gården helt själva när du vet att pedofilen bor granne? Du skulle inte tänka lite extra på det och hålla extra koll?

Te x förskola och dagis behöver inte bry sig ett dugg att det bor några grova dömda brottslingar i området, som sexuellt utnyttjat ett eller flera barn?

Jag har (mig veterligt) aldrig haft någon dömd pedofil som granne, men jag har helt klart haft slängar av "ful gubbe"-skräck när ungarna var yngre. Som starkast när det gällt träningsläger/tävlingsresor där de sov borta under andra vuxnas ansvar... Men antingen tar jag mig samman och inser att min rädsla är oproportionerlig och kämpar emot idiotiska tankar, eller så får ungarna inte göra något. Det senare är ju totalt oacceptabelt!

Hade jag haft någon i närheten som jag visste var dömd för barnövergrepp så hade jag knappast varit mer rädd för honom än för idrottstränare: den absoluta majoriteten av övergrepp sker mellan vuxna och barn som har en relation. Som släktingar/familjevänner, eller idrottstränare, tex... Om den dömde grannen skulle börja visa överdrivet intresse för ungarna, försöka bli vän med dem - vore det läge att bli orolig. Men en oro över att han skulle kasta sig över dem på lekplatsen och släpa in dem i en buske? Malplacerad, minst sagt. Det är det jag menar med att du oroar dig för helt fel saker, den verkliga "faran" är från människor barnen gillar, har förtroende för och umgås mycket med, inte "stranger danger". Men eftersom det är totalt begränsande och rent av skadligt att inte tillåta att barnen har vuxna omkring sig som de är vänner med kan man inte göra något annat med den sortens rädslor än att skärpa sig (och lära barnen rättigheter, gränser, osv) om man inte själv vill skada ungarna.

Och ska man nu hålla på och jaga upp sig ändå kan man väl åtminstone ta reda på var den största risken kommer ifrån...

Jo det kan du.

Ärligt talat, du tycker att vissa människor ska avskiljas från samhället på livstid baserat på dina känslor och en irrationell rädsla? För att du inte orkar jobba med ditt problem?

Jag har en i mångt och mycket trevlig granne som är omotiverat rädd för allt möjligt, något som länge påverkade MITT liv eftersom han oroade sig för att jag inte tänkte på min säkerhet, vilket han menade kunde påverka hans säkerhet.Till slut sa jag ifrån ordentligt, så nu har han insett att han får gilla läget. Men det var jäkligt jobbigt ett tag. Irrationella rädslor påverkar omgivningen. Om man agerar på dem. Precis som vissa läggningar påverkar om man agerar på dem men inte annars.

Jag kommer aldrig att
acceptera en människa som
har våldtagit och mördat ett
barn. Att den människan
sen anses frisk efter ett
antal år har jag väldigt
svårt att tro.Att då försöka
"jobba med mitt problem"
som du uttrycker det, blir
svårt.

Men det kanske är helt normalt att känna sig lugn och trygg med att en utsläppt pedofil/mördare som anses vara frisk bor granne?

Ditt problem är att du inte kan skilja på handling och person. Jag kan inte acceptera handlingen att våldta, mörda någon oavsett ålder på offret. En person är inte sina handlingar, beteende kan påverkas av stress, press, sjukdom, dålig uppfostran, problem med inlevelseförmåga etc. Kan man få bort den komponent som gjort att spärren brutits och man begått brotten så kan personen bli som alla andra.

De flesta inklusive dig är för övrigt beredda att mörda och det även ett barn om rätt förutsättningar finns (fara för ditt eller dina barns liv exempelvis). Det är så himla lätt att döma, mycket svårare att se bakom handlingen, se människan, för det är människor som begår brott och ge dem en chans till.

Men ändå, trots att du inte mår dåligt, tycker du att din oro ska tas som underlag för en förändrad kriminalvård där andra människor ska undanröja din oro genom att sitta inspärrade längre och helst alltid? Jag tror att det är där du får mothugget i tråden. Inte för att du känner oro. Utan för att du anför att vi ska basera kriminalvården på din oro.

Den självklara lösningen på din oro är liksom inte att andra människor ska göra något åt den.

Ja det har jag förstått att
ingen håller med om längre
straff alt. inspärrad på
livstid. Och självklart
förstår jag att det aldrig
kommer hända men jag
tycker så.

Det som gör mig överraskad är att så många inte skulle bry sig ett dugg om en person gjort vidriga och
hemska saker mot barn,
bosätter sig som granne.
Och ja, jag vet att risken är
högre med en nära släkting
eller vän, men det är inte
det jag diskuterar.

straff alt. inspärrad på
livstid. Och självklart
kommer hända men jag
tycker så.

Det som gör mig överraskad är att så många inte skulle bry sig ett dugg om en person gjort vidriga och
hemska saker mot barn,
bosätter sig som granne.
det jag diskuterar.
Vad du diskuterar är att fastän du vet så förespråkar du ändå livstidsstraff alt livstids uteslutning ur samhället!

straff alt. inspärrad på
livstid. Och självklart
kommer hända men jag
tycker så.

hemska saker mot barn,
bosätter sig som granne.
det jag diskuterar.

Nej, problemet är att du anför din personliga irrationella oro som skäl för att ha längre straff och mer livstid.

Det skälet håller helt enkelt inte.

Din personliga irrationella oro får du hantera som du vill, det är ingen vidare grund att bygga ett samhälle på.

Tyvärr minns jag inte vem det var förutom @nexxa som var intresserad men jag försöker förklara lite övergripande.

En person som dömts till fängelse utreds för att se vilken fängelseklass som är aktuellt (1-3) samt var personen geografiskt ska placeras. Det tas hänsyn till bl.a. brottstyp, strafflängd och eventuell gängtillhörighet. Dessutom ska det finnas plats på en lämplig avdelning på den aktuella anstalten.
Om en person döms till ett fängelsestraff på fyra år eller mer så placeras denne på riksmottagningen. Där görs en djupare kontroll/utredning av personen innan den placeras på en anstalt.

En intagen kan ha så kallade särskilda villkor där det bland annat anges vilka anstalter den intagne kan söka sig till. Andra saker som vi jobbar med är den intagnes permissionsstege (hur eventuella permissioner ska se ut gällande antal tillfällen, antal timmar och nivån på bevakningen), planering av vilka program som är lämpliga för den intagne, eventuell rapportering av misskötsamheter samt med utslussplanering vilket kan innebära kontakt med socialtjänsten i aktuell kommun, med potentiella arbetsgivare eller med potentiella hyresvärdar.

Gällande skyddet för målsägare så tillfrågas samtliga målsägare om denne vill ha information om var den intagne befinner sig. Om målsägaren vill det så skickas information när den intagne går ut på permission, när den intagne förflyttas, när den intagne friges samt om den intagne skulle rymma eller avvika. Helt enkelt när den intagne förändrar sin vistelseort.

Eftersom "min" anstalt firar 100 år i år så finns det i dagens City Malmö två artiklar att läsa om fängelset.
Livet bakom murarna

100 år av straff och vård

@Niyama Har du egna barn? En ärlig fråga alltså. När jag fick mitt första barn. så blev det som att vända på en hand eller vad jag ska kalla det. Mina känslor blev nått helt annat än innan och det kändes och känns ff att jag skulle kunna gå över eld om det hände mina barn något. Jag vill skydda mina barn så gott det går.

Så fint att ha något att skylla på.
Jag har en dotter som är tre år gammal och jag tycker trots det att jag är en väldigt rationell individ som inte låter sig styras av massa känslor.
Dottern ifråga vet för övrigt mycket väl var jag jobbar någonstans. Hon vet att de intagna sitter där för att de har gjort olagliga saker och jag försöker förklara så gott det går. Den allra svåraste frågan hon gett mig är "Varför gör de sådana saker som man inte får göra?". Det är en fråga som Kriminalvården (och samhället) dagligen försöker lösa.

Jag har en dotter som är tre år gammal och jag tycker trots det att jag är en väldigt rationell individ som inte låter sig styras av massa känslor.
Dottern ifråga vet för övrigt mycket väl var jag jobbar någonstans. Hon vet att de intagna sitter där för att de har gjort olagliga saker och jag försöker förklara så gott det går. Den allra svåraste frågan hon gett mig är "Varför gör de sådana saker som man inte får göra?". Det är en fråga som Kriminalvården (och samhället) dagligen försöker lösa.
Skylla på? Hur då menar du? Mina känslor för mina barn??

@LadyCovergirl det var verkligen värt det att kämpa mig igenom den motsträviga djungel min internetuppkoppling har förvandlats till numer, för att komma hit och läsa dina utmärkta inlägg! "Gilla" är inte på långa vägar tillräckligt! :up:

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Jättestarkt att du försöker nå fram! :)

Tyvärr minns jag inte vem det var förutom @nexxa som var intresserad men jag försöker förklara lite övergripande.

En person som dömts till fängelse utreds för att se vilken fängelseklass som är aktuellt (1-3) samt var personen geografiskt ska placeras. Det tas hänsyn till bl.a. brottstyp, strafflängd och eventuell gängtillhörighet. Dessutom ska det finnas plats på en lämplig avdelning på den aktuella anstalten.
Om en person döms till ett fängelsestraff på fyra år eller mer så placeras denne på riksmottagningen. Där görs en djupare kontroll/utredning av personen innan den placeras på en anstalt.

En intagen kan ha så kallade särskilda villkor där det bland annat anges vilka anstalter den intagne kan söka sig till. Andra saker som vi jobbar med är den intagnes permissionsstege (hur eventuella permissioner ska se ut gällande antal tillfällen, antal timmar och nivån på bevakningen), planering av vilka program som är lämpliga för den intagne, eventuell rapportering av misskötsamheter samt med utslussplanering vilket kan innebära kontakt med socialtjänsten i aktuell kommun, med potentiella arbetsgivare eller med potentiella hyresvärdar.

Gällande skyddet för målsägare så tillfrågas samtliga målsägare om denne vill ha information om var den intagne befinner sig. Om målsägaren vill det så skickas information när den intagne går ut på permission, när den intagne förflyttas, när den intagne friges samt om den intagne skulle rymma eller avvika. Helt enkelt när den intagne förändrar sin vistelseort.

Eftersom "min" anstalt firar 100 år i år så finns det i dagens City Malmö två artiklar att läsa om fängelset.
Livet bakom murarna

100 år av straff och vård

Jag kommer inte alls överens med länkningen, märkligt! Så här kommer länken till Livet bakom murarna.

S
Dina irrationella känslor och ogenomtänkta åsikter. Istället för att ta tag i dina överdrivna rädslor så skyller du på att du minsann har barn och då är det helt okej att tänka som du gör.
Får jag inte tycka och tänka så? Jag måsta alltså hålla med vad andra tycker och tänker?

Tycker det börjar bli lite löjligt - "du måste söka hjälp", " du är onormalt orolig" , "du skyller på att du har barn" du är skrämmande" du är osympatisk "osv

Får jag inte tycka och tänka så? Jag måsta alltså hålla med vad andra tycker och tänker?

Tycker det börjar bli lite löjligt - "du måste söka hjälp", " du är onormalt orolig" , "du skyller på att du har barn" du är skrämmande" du är osympatisk "osv

För min del får du tycka och tänka vad du vill men det betyder inte att du kommer stå oemotsagd när du "diskuterar" som du gör i den här tråden. Du framstår som väldigt känslostyrd och om inte annat så verkar det jobbigt för dig själv och ditt/dina barn. Förutom det så är det ju mer eller mindre omöjligt att diskutera med dig eftersom du redan har bestämt dig för hur du tycker att det borde vara, oavsett vilka argument och fakta som presenteras för dig.

För min del får du tycka och tänka vad du vill men det betyder inte att du kommer stå oemotsagd när du "diskuterar" som du gör i den här tråden. Du framstår som väldigt känslostyrd och om inte annat så verkar det jobbigt för dig själv och ditt/dina barn. Förutom det så är det ju mer eller mindre omöjligt att diskutera med dig eftersom du redan har bestämt dig för hur du tycker att det borde vara, oavsett vilka argument och fakta som presenteras för dig.[/QUOTE

Vad är det för fakta som du menar? Det är ingen som
har länkat,( om jag inte har
missat?), till någon statistik
eller forskning ang om
pedofiler kan bli friska och
inte begå brott igen.

Sen är jag inte ensam om att ha en åsikt och tycka och tänka de har alla som inte
håller med mig också. De flesta ändrar sig nog inte i den här frågan.

Visste inte om man får länka artikeln så klistrade in.

"Forskningen vet fortfarande väldigt lite om vilken vård som faktiskt fungerar för den som förgripit sig sexuellt mot barn – och vad som kan förhindra att det sker igen.

2011 presenterade Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) en stor kunskapsöversikt om medicinska och psykologiska behandlingar som kan minska risken för sexuella övergrepp mot barn. Resultatet, som bekräftats i andra internationella studier, är dock nedslående. Det är vetenskapligt sett osäkert hur sexuella övergrepp mot barn bäst ska förebyggas."

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka