Riksintaget är på Kumla (förtydligande) är det inte 6år eller mer? Det var det förr.
Hmm, nej, jag är tämligen säker på att det är fyra år som gäller numera.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Riksintaget är på Kumla (förtydligande) är det inte 6år eller mer? Det var det förr.
Det finns ingen som är dömd för pedofili, det är inte olagligt att vara pedofil. Det är övergreppen som är olagliga.men det skulle
vara på ett helt annat sätt med en som man vet har blivit dömd för pedofili.
Så du kan tänka dig att bo granne med en som inte är pedofil men som begått övergrepp på barn, om h*n inte är dömd?För de har begått brott och kan göra det igen som jag skrivit flera gånger.
Nej det tror jag inte! Från början i tråden skrev jag att jag inte ville bo granne med en DÖMD pedofil. Och självklart vill jag inte bo granne med en släkting eller någon annan som är pedofil. Men det är lite svårt att veta ( som nån skrev) vart alla pedofiler bor. Men visste jag garanterat att just den grannen är pedofil så vill jag inte bo nära oavsett om den är dömd eller inte.
Visste inte om man får länka artikeln så klistrade in.
"Forskningen vet fortfarande väldigt lite om vilken vård som faktiskt fungerar för den som förgripit sig sexuellt mot barn – och vad som kan förhindra att det sker igen.
2011 presenterade Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) en stor kunskapsöversikt om medicinska och psykologiska behandlingar som kan minska risken för sexuella övergrepp mot barn. Resultatet, som bekräftats i andra internationella studier, är dock nedslående. Det är vetenskapligt sett osäkert hur sexuella övergrepp mot barn bäst ska förebyggas."
Det gäller väl alla brottsoffer, att de är de som får bära det tyngsta lasset.Jag tycker dom kan få permis efter rehabilitering o vid ev återfall kan dom sättas på öppen avdelning .
Vad får BARNEN för hjälp kan man undra ...i detta landet är det bara förövaren som ska vårdas o ha hjälp !!
Men vad barnen får för hjälp har ju noll och inget med att göra med hur den skyldiga straffas?
Nähe, förövaren får vård men barnen skiter man i , eller hur menar du ?
Barnen är ju som en följd av övergreppen och att bara tro att pedofiler blir "botade" och utsläppta efter straffet så dom kan göra fler övergrepp tycker jag är hemskt. Dom förstör barnen för hela livet. Varför får inte barnen vård ?
Nähe, förövaren får vård men barnen skiter man i , eller hur menar du ?
Barnen är ju som en följd av övergreppen och att bara tro att pedofiler blir "botade" och utsläppta efter straffet så dom kan göra fler övergrepp tycker jag är hemskt. Dom förstör barnen för hela livet. Varför får inte barnen vård ?
Barnen får väldigt dålig hjälp och jag vet att det inte är samma sak men tycker att dom aldrig ens ska få chansen till återfall och förstöra ännu ett barns liv
Så du kan tänka dig att bo granne med en som inte är pedofil men som begått övergrepp på barn, om h*n inte är dömd?
Om det skulle funnits en sån pott så skulle det dessutom bli mer pengar över till barnen om man vårdade o släppte ut än om man spärrade in på livstid.Hemlighet, det finns inte en pott för vård som delas av offer och förövare när ett brott är begånget.
Mer eller mindre vård för förövaren bestämmer inte vilken vård offret kan få.
Det är så himla typiskt populistiskt, enfaldigt och irrationellt att ställa upp konflikter som inte finns.
Så du förespråkar livstid eller dödsstraff. För vilka? De som är kända pedofiler utan att vara dömda? De som är dömda för innehav av bilder?Barnen får väldigt dålig hjälp och jag vet att det inte är samma sak men tycker att dom aldrig ens ska få chansen till återfall och förstöra ännu ett barns liv
Tyvärr minns jag inte vem det var förutom @nexxa som var intresserad men jag försöker förklara lite övergripande.
En person som dömts till fängelse utreds för att se vilken fängelseklass som är aktuellt (1-3) samt var personen geografiskt ska placeras. Det tas hänsyn till bl.a. brottstyp, strafflängd och eventuell gängtillhörighet. Dessutom ska det finnas plats på en lämplig avdelning på den aktuella anstalten.
Om en person döms till ett fängelsestraff på fyra år eller mer så placeras denne på riksmottagningen. Där görs en djupare kontroll/utredning av personen innan den placeras på en anstalt.
En intagen kan ha så kallade särskilda villkor där det bland annat anges vilka anstalter den intagne kan söka sig till. Andra saker som vi jobbar med är den intagnes permissionsstege (hur eventuella permissioner ska se ut gällande antal tillfällen, antal timmar och nivån på bevakningen), planering av vilka program som är lämpliga för den intagne, eventuell rapportering av misskötsamheter samt med utslussplanering vilket kan innebära kontakt med socialtjänsten i aktuell kommun, med potentiella arbetsgivare eller med potentiella hyresvärdar.
Gällande skyddet för målsägare så tillfrågas samtliga målsägare om denne vill ha information om var den intagne befinner sig. Om målsägaren vill det så skickas information när den intagne går ut på permission, när den intagne förflyttas, när den intagne friges samt om den intagne skulle rymma eller avvika. Helt enkelt när den intagne förändrar sin vistelseort.
Eftersom "min" anstalt firar 100 år i år så finns det i dagens City Malmö två artiklar att läsa om fängelset.
Livet bakom murarna
100 år av straff och vård
Ja det har jag förstått att
ingen håller med om längre
straff alt. inspärrad på
livstid. Och självklart
förstår jag att det aldrig
kommer hända men jag
tycker så.
Det som gör mig överraskad är att så många inte skulle bry sig ett dugg om en person gjort vidriga och
hemska saker mot barn,
bosätter sig som granne.
Och ja, jag vet att risken är
högre med en nära släkting
eller vän, men det är inte
det jag diskuterar.