Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

För de har begått brott och kan göra det igen som jag skrivit flera gånger.

Nej det tror jag inte! Från början i tråden skrev jag att jag inte ville bo granne med en DÖMD pedofil. Och självklart vill jag inte bo granne med en släkting eller någon annan som är pedofil. Men det är lite svårt att veta ( som nån skrev) vart alla pedofiler bor. Men visste jag garanterat att just den grannen är pedofil så vill jag inte bo nära oavsett om den är dömd eller inte.
Så du kan tänka dig att bo granne med en som inte är pedofil men som begått övergrepp på barn, om h*n inte är dömd?

Visste inte om man får länka artikeln så klistrade in.

"Forskningen vet fortfarande väldigt lite om vilken vård som faktiskt fungerar för den som förgripit sig sexuellt mot barn – och vad som kan förhindra att det sker igen.

2011 presenterade Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) en stor kunskapsöversikt om medicinska och psykologiska behandlingar som kan minska risken för sexuella övergrepp mot barn. Resultatet, som bekräftats i andra internationella studier, är dock nedslående. Det är vetenskapligt sett osäkert hur sexuella övergrepp mot barn bäst ska förebyggas."

Om du inte vill länka till artikeln kan du väl åtminstone säga var du hittat den, så folk får en chans att läsa mer än vad du själv valt att klippa ut?

Den bygger hur som helst på en litteraturstudie från 2011, länk. Den är alltså inte en kritik av vården utan av de studier av vård och resultat som finns. De har valt ut 16 studier, varav de finner att bara en var av hög kvalitet. De flesta tycks vara från 70- och 80-tal (med reservation för att jag inte läst hela rapporten ingående), och alla utom en har utfört studien på blandade grupper (alltså med alla sorters sexualbrottslingar, inte enbart de som begått övergrepp på barn). Den största studien (4-500 deltagare) har tex också urvalskriterierna att deltagarna inte får ha förgripit sig på familjemedlemmar och måste erkänna att de begått brottet - den studien bedömdes ha lågt statistiskt värde men ändå ha högst vetenskapliga värde... (Det säger alltså en del om kvaliteten på studierna.)

Men poängen är alltså att det behövs fler, större och bättre uppställda studier, vilket knappast någon här opponerar sig mot? Men något definitivt svar på vilken behandlingsform som är den absolut bästa får man väldigt sällan, medicin - och psykiatri/psykologi i synnerhet - utvecklas ständigt, genom att man rent krasst gör så gott man kan med det man vet, dokumenterar det, och ser hur det går. Det är hur vi lär oss mer, och förhoppningsvis kan bli alltmer effektiva. Ja, rapporten visar att de behandlingar som används är osäkra, vi kan inte fastställa hur effektiva de är. Än alltså. För att få svaren måste vi behandla och studera.

Det kan kanske vara av intresse att kika lite på "Om samhällets reaktioner", tillåt mig klippa ut lite också:
"[...] öka risken för återfall, genom att bidra till stigmatisering och isolering."
Läs gärna också biten om registrering av förövare.

Studien pekar på flera problem med behandling av förövare i Sverige. Inte alla får vård, tex för att de inte anses mottagliga pga psykopatiska drag eller begränsad intellektuell begåvning, för att Kriminalvården inte har kompetens på alla orter, för att en del avböjer deltagande, mm. Det är intressant och viktigt, och författarna pekar på möjliga lösningar (för delar av det i alla fall). De tar ióckså upp vikten av att nå potentiella förövare innan de begår något brott.

Slutligen, låt mig citera ännu en gång från denna skrämmande studie:
"Mer än 90 procent av alla personer som dömdes för sexuella övergrepp mot barn i Sverige 1973–2004 hade inte tidigare dömts för sexuella övergrepp. Detta beror bl a på att återfallsrisken i liknande brott hos förövare av sexuella övergrepp mot barn är låg."
Återigen, det är en litteraturstudie som undersöker kvaliteten på de studier som utförts på vård, inte ett propagandablad för att driva hem att dömda pedofiler borde sättas ut på ett isflak för de är så väldigt farliga.

Jag tycker dom kan få permis efter rehabilitering o vid ev återfall kan dom sättas på öppen avdelning .
Vad får BARNEN för hjälp kan man undra ...i detta landet är det bara förövaren som ska vårdas o ha hjälp !!

Jag tycker dom kan få permis efter rehabilitering o vid ev återfall kan dom sättas på öppen avdelning .
Vad får BARNEN för hjälp kan man undra ...i detta landet är det bara förövaren som ska vårdas o ha hjälp !!
Det gäller väl alla brottsoffer, att de är de som får bära det tyngsta lasset.

Ta exempelvis de skadestånd som tilldöms dem, vem ser till att de får sina pengar om den som dömts inte har ngr tillgångar?

Men vad barnen får för hjälp har ju noll och inget med att göra med hur den skyldiga straffas?

Nähe, förövaren får vård men barnen skiter man i , eller hur menar du ?
Barnen är ju som en följd av övergreppen och att bara tro att pedofiler blir "botade" och utsläppta efter straffet så dom kan göra fler övergrepp tycker jag är hemskt. Dom förstör barnen för hela livet. Varför får inte barnen vård ?

Barnen är ju som en följd av övergreppen och att bara tro att pedofiler blir "botade" och utsläppta efter straffet så dom kan göra fler övergrepp tycker jag är hemskt. Dom förstör barnen för hela livet. Varför får inte barnen vård ?

Men nej. Det är två olika saker.
Barnen får hjälp också, men det en annan sak än att brottslingarna som diskuteras i denna tråd får hjälp

Barnen får väldigt dålig hjälp och jag vet att det inte är samma sak men tycker att dom aldrig ens ska få chansen till återfall och förstöra ännu ett barns liv

Hemlighet, det finns inte en pott för vård som delas av offer och förövare när ett brott är begånget.

Mer eller mindre vård för förövaren bestämmer inte vilken vård offret kan få.

Det är så himla typiskt populistiskt, enfaldigt och irrationellt att ställa upp konflikter som inte finns.

Hemlighet, det finns inte en pott för vård som delas av offer och förövare när ett brott är begånget.

Mer eller mindre vård för förövaren bestämmer inte vilken vård offret kan få.

Det är så himla typiskt populistiskt, enfaldigt och irrationellt att ställa upp konflikter som inte finns.
Om det skulle funnits en sån pott så skulle det dessutom bli mer pengar över till barnen om man vårdade o släppte ut än om man spärrade in på livstid.
PL

Barnen får väldigt dålig hjälp och jag vet att det inte är samma sak men tycker att dom aldrig ens ska få chansen till återfall och förstöra ännu ett barns liv
Så du förespråkar livstid eller dödsstraff. För vilka? De som är kända pedofiler utan att vara dömda? De som är dömda för innehav av bilder?

Hur min tankar går när jag tänker på sånt här,
Första tanken är att tvinga dom till slavarbete livet ut sedan kommer tankarna att visst ska dom få komma ut när dom inte längre utgör någon fara för andra sedan kommer att alla vet att man inte får mörda och våldta och ändå gjorde dom ett aktivt val att göra det så låt dom aldrig komma ut och sedan fortsätter det runt runt i huvudet.

Min systers son har blivit dömd för övergrepp/våldtäkt (kommer inte ihåg vad det tillslut blev),
Detta hände på en skolgård några hundra meter från där han bor.
Han bor fortfarande kvar och barnen går på den skolan där det hände, här är bara en av många tanke vurpor i detta fallet.
Offern och gärningsman känner inte till varandra.

Ca 500m från där jag bor finns en annan som är dömd för liknande och även här var offeren och gärningsman obekanta med varandra.

Det ända jag kan påverka när det kommer till dessa 2 är att det är upp till mej vilka jag umgås med och vill ha i mitt liv så den jag är släkt med finns inte i mitt liv mer än att vi kan träffas på familje fester i alla fall så länge jag inte har barn.
Den andra vinkar jag till när han kör förbi för annat vågar jag inte då han kör förbi andra som en dåre om han inte tycker om dom.

Känner även en som råkat ut för övergrepp och vågar än i dag 5 år senare inte gå ut när det är mörkt, inte gå upp på loftet i stallet om ingen annan är där uppe och mycket mer, hon kände inte heller gärningsmannen sedan innan.
Hon har inte kommit i närheten av så mycket hjälp som min släkting vilket jag tycker är vidrigt.

Men jag har inget i mot att bo nära brottslingar, jag bor ju granne med en ungdomsanstalt där dom rymmer titt som tätt och vill ändå inte flytta.

Tyvärr minns jag inte vem det var förutom @nexxa som var intresserad men jag försöker förklara lite övergripande.

En person som dömts till fängelse utreds för att se vilken fängelseklass som är aktuellt (1-3) samt var personen geografiskt ska placeras. Det tas hänsyn till bl.a. brottstyp, strafflängd och eventuell gängtillhörighet. Dessutom ska det finnas plats på en lämplig avdelning på den aktuella anstalten.
Om en person döms till ett fängelsestraff på fyra år eller mer så placeras denne på riksmottagningen. Där görs en djupare kontroll/utredning av personen innan den placeras på en anstalt.

En intagen kan ha så kallade särskilda villkor där det bland annat anges vilka anstalter den intagne kan söka sig till. Andra saker som vi jobbar med är den intagnes permissionsstege (hur eventuella permissioner ska se ut gällande antal tillfällen, antal timmar och nivån på bevakningen), planering av vilka program som är lämpliga för den intagne, eventuell rapportering av misskötsamheter samt med utslussplanering vilket kan innebära kontakt med socialtjänsten i aktuell kommun, med potentiella arbetsgivare eller med potentiella hyresvärdar.

Gällande skyddet för målsägare så tillfrågas samtliga målsägare om denne vill ha information om var den intagne befinner sig. Om målsägaren vill det så skickas information när den intagne går ut på permission, när den intagne förflyttas, när den intagne friges samt om den intagne skulle rymma eller avvika. Helt enkelt när den intagne förändrar sin vistelseort.

Eftersom "min" anstalt firar 100 år i år så finns det i dagens City Malmö två artiklar att läsa om fängelset.
Livet bakom murarna

100 år av straff och vård

:bow: :bow: :bow: Toppen att du tar dig tid att dela med dig!

Mycket intressant också att få veta hur det går till mer i detalj, jag har inte vetat något om det.

Jag vet lite om den sena fasen av rehabiliteringen, en vän skrev en artikel om några som höll på att bli utslussade. Det var fantastiskt att få redan på mer, de hade varit väldigt öppna med henne när de berättade om sina brott och hur det var att vara nära friheten igen (allt publicerades givetvis med deras tillstånd). Det som var en genomgående tråd i deras öden var att de kom från instabila hem och hade varit med om rätt mycket innan de blev brottslingar själva. Det var absolut inte så att de försökte ursäkta sig, de hade varit väldigt "så här var det" när de berättade och hon var förvånad över att de kunde hålla sig så pass neutrala när de berättade. Flera var dömda för grova brott, tex mord.

Vi kände oss båda väldigt ödmjuka inför att få höra deras berättelser.

Ja det har jag förstått att
ingen håller med om längre
straff alt. inspärrad på
livstid. Och självklart
förstår jag att det aldrig
kommer hända men jag
tycker så.

Det som gör mig överraskad är att så många inte skulle bry sig ett dugg om en person gjort vidriga och
hemska saker mot barn,
bosätter sig som granne.
Och ja, jag vet att risken är
högre med en nära släkting
eller vän, men det är inte
det jag diskuterar.

Vojne... VAR någonstans har vi som inte håller med dig skrivit att vi inte bryr oss?! Det är klart att vi bryr oss om offren MEN de mår inte bättre av att gärningsmannen slås ihjäl/låses in på livstid. När forskning sedan visar att samhället har ingen nytta av det heller så verkar det ännu mer meningslöst.

Men det är klart, strunt samma att evidensbaserad forskning motsäger dig.

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka