Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Min invändning var att eftersom hårdare straff ger ökad och värre brottslighet, varför ska vi då skärpa straffen? För att vissa känner irrationell oro? För att vissa tycker det? Ska vi spärra in människor på livstid på irrationella grunder, pga olika känslor som förekommer?

Sedan är inte straffskalan det enda som påverkar brottslighet.

Jag frågar fortfarande efter vad målet är med förslag om hårdare straff och får inga svar, annat än att "jag vill/tycker att det ska vara så".

Målet, anser många, är att lyfta bort de individer som har som yrke att begå brott, från samhället.
Man anser med viss logik, att sitter de inne så kommer de inte åt att vara verksamma.

Nu bär inte den logiken hela vägen.
Men för vissa kategorier skulle, anser jag, straffen o påföljderna ska skärpas betydligt.
Och det gäller när individerna befinner sig i ett initialt skede av sin brottskarriär.
Ungdomsbrottslingar skulle blixtsnabbt o kännbart få lära sig att samhället inte accepterar deras beteende, och inte som idag få hålla på utan några som helst påföljder i åratal.

Till detta skulle naturligtvis alla bevisbara brott rendera påföljd.
Begår någon 10 bilstölder och det kan bevisas så ska naturligtvis straffet avspegla dessa 10 och inte klumpas till någon form av straffrabatt så som sker idag.
Kör jag för fort förbi 10 kameror så kan man vara 100 på att , om alla ligger i skarpt läge, jag får 10 inbetalningskort och ingen rabatt där inte ;)

Det är faktiskt mycket mer sällsynt än man kan tro att brottsoffer och/eller deras anhöriga tar lagen i egna händer och hämnas.
Det är det säkert, har ingen statistik på det.
Jag känner dock till ett fall där det hände i grannsamhället. Det var inte den utsatte som "gav igen" utan en närstående till denne. "Hämnaren" gick dock längre då det slutade med att den andre avled.

Målet, anser många, är att lyfta bort de individer som har som yrke att begå brott, från samhället.
Man anser med viss logik, att sitter de inne så kommer de inte åt att vara verksamma.

Nu bär inte den logiken hela vägen.
Men för vissa kategorier skulle, anser jag, straffen o påföljderna ska skärpas betydligt.
Och det gäller när individerna befinner sig i ett initialt skede av sin brottskarriär.
Ungdomsbrottslingar skulle blixtsnabbt o kännbart få lära sig att samhället inte accepterar deras beteende, och inte som idag få hålla på utan några som helst påföljder i åratal.

Till detta skulle naturligtvis alla bevisbara brott rendera påföljd.
Begår någon 10 bilstölder och det kan bevisas så ska naturligtvis straffet avspegla dessa 10 och inte klumpas till någon form av straffrabatt så som sker idag.
Kör jag för fort förbi 10 kameror så kan man vara 100 på att , om alla ligger i skarpt läge, jag får 10 inbetalningskort och ingen rabatt där inte ;)

Fast dina förslag är direkt kontraproduktiva när man tittar i verkligheten. Att ge unga förstagångsförbrytare långa fängelsestraff är som att ge dem gratis gymnasieutbildning på yrkeskriminellas linje, med extra fokus på kursen drogberoende. (Jag tror inte att det var vad som avsågs av (s) när de pratar om obligatoriska gymnasieutbildningar.)

Samma med långa straff för mängdbrott. Varför ska straffsatser automatiskt summeras bara för att du tycker att det är logiskt? Visst; i en rättsstat ska det vara någorlunda förutsägbart men metoden addition genererar bara längre straff - vilket i sig är kontraproduktivt.

Vi bör använda effektiva straff för brottsprevention. Det är min poäng. Annars har de inget värde, alls. Eller vad är målet?

Fast dina förslag är direkt kontraproduktiva när man tittar i verkligheten. Att ge unga förstagångsförbrytare långa fängelsestraff är som att ge dem gratis gymnasieutbildning på yrkeskriminellas linje, med extra fokus på kursen drogberoende. (Jag tror inte att det var vad som avsågs av (s) när de pratar om obligatoriska gymnasieutbildningar.)

Samma med långa straff för mängdbrott. Varför ska straffsatser automatiskt summeras bara för att du tycker att det är logiskt? Visst; i en rättsstat ska det vara någorlunda förutsägbart men metoden addition genererar bara längre straff - vilket i sig är kontraproduktivt.

Vi bör använda effektiva straff för brottsprevention. Det är min poäng. Annars har de inget värde, alls. Eller vad är målet?

Jag tror att de som förordar långa straff tänker att straff bara handlar om att hålla brottslingar borta från resten av samhället.

Vem har sagt att man ska ge dem långa fängelsestraff?

Att lyfta ur dem ur den miljön där kriminaliteten frodas.
Sätta dem i någon form av jobb eller utbildning
och naturligtvis att man som ungdomsbrottsling upplever något negativt för att man gjort ett brott.
Så gott som alla vet att när en ung kille etablerat sig som yrkeskriminell så är en rehabilitering så gott som utsiktslös. Det gäller alltså att förhindra denna etablering. Har du några andra förslag?

Jag begär inte att man ska få långa straff för mängdbrott.
Jag begär bara att man inte ska får rabatt för att man begår många brott.

Om Kalle misshandlar sin fru en gång så ska han naturligtvis lagföras för detta.
Jag anser att det är lika naturligt att han ska lagföras för varje gång han misshandlar sin fru.
Har han gjort hennes liv till ett helvete under många år ska detta naturligtvis till fullo beaktas och inte förringas medels straffrabatter.

Vem har sagt att man ska ge dem långa fängelsestraff?

Att lyfta ur dem ur den miljön där kriminaliteten frodas.
Sätta dem i någon form av jobb eller utbildning
och naturligtvis att man som ungdomsbrottsling upplever något negativt för att man gjort ett brott.
Så gott som alla vet att när en ung kille etablerat sig som yrkeskriminell så är en rehabilitering så gott som utsiktslös. Det gäller alltså att förhindra denna etablering. Har du några andra förslag?

Jag begär inte att man ska få långa straff för mängdbrott.
Jag begär bara att man inte ska får rabatt för att man begår många brott.

Om Kalle misshandlar sin fru en gång så ska han naturligtvis lagföras för detta.
Jag anser att det är lika naturligt att han ska lagföras för varje gång han misshandlar sin fru.
Har han gjort hennes liv till ett helvete under många år ska detta naturligtvis till fullo beaktas och inte förringas medels straffrabatter.

Det är orimligt att 1000 snatterier ska ge längre straff än mord. Tycker jag. Trots att mängden stipulerar det. Det är inte straffrabatt att göra en helhetsbedömning av straffvärdet.

Och angående ungdomar verkar vi då överens, fängelsestraff är till stor del kontraproduktivt och bör undvikas.

Det är orimligt att 1000 snatterier ska ge längre straff än mord. Tycker jag. Trots att mängden stipulerar det. Det är inte straffrabatt att göra en helhetsbedömning av straffvärdet.

Och angående ungdomar verkar vi då överens, fängelsestraff är till stor del kontraproduktivt och bör undvikas.
Finns väl inga planer på att 1000 snatterier ger livstids fängelse. Snatterier upp till 500;- Men visst ska mängden av brott klart beaktas vid påföljden.
Däremot anser jag det vara befogat att ett kräk som under flera år, dagligen misshandlar "sin" kvinna får det straff som motsvarar en misshandel gånger det antal som kan bevisas.

Men för att återgå till det mer intressanta, hur vill du preventivt behandla de ungdomar som är på väg att starta en professionell karriär som kriminella, med en soc-anmälan?

Finns väl inga planer på att 1000 snatterier ger livstids fängelse. Snatterier upp till 500;- Men visst ska mängden av brott klart beaktas vid påföljden.
Däremot anser jag det vara befogat att ett kräk som under flera år, dagligen misshandlar "sin" kvinna får det straff som motsvarar en misshandel gånger det antal som kan bevisas.

Men för att återgå till det mer intressanta, hur vill du preventivt behandla de ungdomar som är på väg att starta en professionell karriär som kriminella, med en soc-anmälan?
Men de är ju samma här, ska en person som misshandlar sin fru 100 gånger (utan kvarvarande fysiska men) på högre straff än den som avsiktligt mördar? Det spelar liksom ingen roll vilket lindrigare brott man jämför med. Få brott är allvarligare än mord även vid upprepade förseelser och ändå blir straffvärdet högre om man räknar ihop många mindre brott.

Men de är ju samma här, ska en person som misshandlar sin fru 100 gånger (utan kvarvarande fysiska men) på högre straff än den som avsiktligt mördar? Det spelar liksom ingen roll vilket lindrigare brott man jämför med. Få brott är allvarligare än mord även vid upprepade förseelser och ändå blir straffvärdet högre om man räknar ihop många mindre brott.
Om en lindrig misshandel ger mellan 3 och 5 månader och killen pucklat på sin fru 100 gånger och det kan bevisas så är det väl rimligt att han får ett straff på upp mot 300 månader. Nu lär det ju vara svårt att ställa detta i bevis, men säg att man kan bevis 10 ggr och ett straff på 4 till 5 år, jag tycker det är rimligt.

Det ska väl inte löna sig att sätta en sak i system och begå brott ofta. Samhället ska väl istället bestrafa ett dylikt beteende?
1 planerat mord i affekt ska bestraffas som 1 mord.

Samma sak med en våldtäkts man som har en kvinna så i sitt mentala våld att under en längre tid kan begå flera våldtäkter...anser du att det är ok om han bara döms för en?
Det Breivik gjorde ska enligt mitt förslag rendera i ett faktiskt livstidsstraff, vilket även Norge deklararet att han ska få...

Om det skulle funnits en sån pott så skulle det dessutom bli mer pengar över till barnen om man vårdade o släppte ut än om man spärrade in på livstid.
PL
Exakt. Dessutom är återfallsrisken för behandlade sexualförövare väldigt väldigt låg. Medan fängelsestraff är dyrt och dumt och ger ingen chans till att rehabilitera förövaren så att hen inte begår nya brott. Det var ju därför som Annika Östberg blev fri egentligen eftersom fängelserna i Kalifornien är och var överfulla och helt enkelt väldigt dyra för staten.

Från början så diskuterades just "dömd". Men jag skulle heller inre vilja bo granne med en icke dömd pedofil. Det är svårt att veta om man gör det eller inte. En dömd har ju redan sexuellt utnyttjat ett barn eller gjort nått annat som har med pedofili att göra. Då är risken större än en pedofil som inte har levt ut sina sjuka fantasier.
Ja du, de allra flesta förövare är välutbildade trevliga män. De är också de som köper prostituerade också. Det är din granne som åker till Thailand, det är dina alldeles supertrevliga kollegor på jobbet som du fikar med varje dag, och det är ledare inom idrotten som jobbar på ideell basis. Alla är välklädda och mysiga. Familjefäder med välartade barn och hem som gör extremt otrevliga saker på nätterna när ingen ser. Det är INTE den knäppe grannen som man tror är seriemördare utan alldeles vanligt hyggligt folk.
Det är därför som det är så viktigt att se barnen, och framförallt de tysta ledsna flickorna som sköter sin uppgifter och som ingen riktigt bryr sig om.

När det gäller Eklunds beteende finns det en misstanke om att en svår hjärnskada bidragit till hans brott. Om inte annat har inga brott av honom kunnat styrkas innan skada såvitt jag vet. Stämmer det med hjärnskadan är det samhället som svikit honom och hans offer eftersom han inte fått adekvat vård.

Vad gäller blottare odyl tror jag nog att det är "vanliga karlar". Du kan inte se på någon om de är pedofil, mördare eller våldtäktsman.

Det är SÅ enkelt att demonisera någon. Det är inte lika enkelt att se människan och medge att svart och vitt är en sabla ensidig förklaring.
Det där är intressant, tycker jag, för samma sak har det sagts om han som var tillsammans med Rosemary West, har tappat namnet, men de dödade och grävde ner x antal barn i England. Han hade ju en skada på frontalloben vill jag minnas som han fått i en trafikolycka. Men han hängde sig ju innan domen förkunnades.

Jag tror att de som förordar långa straff tänker att straff bara handlar om att hålla brottslingar borta från resten av samhället.
Ja fast dom borde man ju i ärlighetens och logikens namn kräva nackskott på alla, enkelt och så slipper man ju dyra kostnader för deras inlåsta tillvaro, om man inte förstås tänker sig att de ska svälta och frysa ihjäl. Fast det kanske vore ett lämpligt straff, vad vet jag.

Om en lindrig misshandel ger mellan 3 och 5 månader och killen pucklat på sin fru 100 gånger och det kan bevisas så är det väl rimligt att han får ett straff på upp mot 300 månader. Nu lär det ju vara svårt att ställa detta i bevis, men säg att man kan bevis 10 ggr och ett straff på 4 till 5 år, jag tycker det är rimligt.

Slinger slinger, ytterligare ett exemepl på svårigheten att debattera med dig. Först säger du att du vill addera straffen, och någon påpekar att ett banalt brott gånger 1000 inte är lika illa som mord. Du slingrar och säger att du inte menade sådana brott.

Nu ger jag ett annat exempel och då kan man inte bevisa brotten så det är rimligt med betydligt lägre straff. Så du har alltså ändrat dig nu eller menar du att 400 månader =33 års fängelse för misshandel är rättvist när man normalt får runt hälften för mord 10-18 år alternativt livstid som sällan är 33 år.

Menar du att man ska ta straffet gånger antalet brott eller inte? Och gäller det alltid eller bara av dig utvalda brott?

Slinger slinger, ytterligare ett exemepl på svårigheten att debattera med dig. Först säger du att du vill addera straffen, och någon påpekar att ett banalt brott gånger 1000 inte är lika illa som mord. Du slingrar och säger att du inte menade sådana brott.

Nu ger jag ett annat exempel och då kan man inte bevisa brotten så det är rimligt med betydligt lägre straff. Så du har alltså ändrat dig nu eller menar du att 400 månader =33 års fängelse för misshandel är rättvist när man normalt får runt hälften för mord 10-18 år alternativt livstid som sällan är 33 år.

Menar du att man ska ta straffet gånger antalet brott eller inte? Och gäller det alltid eller bara av dig utvalda brott?
Jämför med att köra 50 km/h för fort, då riskerar du att bli av med körkortet.
Kör du 10 km/h för fort 10 ggr på en månad så riskerar du samma sak.

Och ja, det är rättvist med 33 års fängelse om domstolen kan fastställa att killen misshandlat en kvinna så många gånger.

1 mord är betydligt allvarligare än en misshandel, men vid ett visst antal misshandlingar så anser i alla fall jag att man uppnår samma straffvärde som för ett överlagt mord.

Den så frekvent bryter mot lagen och begår övergrepp mot en annan människa visar med all tydlighet att han eller hon bör hållas borta från samhället ett tag,

Ta exemplet Breivik, ska han dömas för 1 mord eller ska han dömas för massmord , som man gjorde i Norge , varje mordfall beaktades? DVS ingen straffrabatt?

Jämför med att köra 50 km/h för fort, då riskerar du att bli av med körkortet.
Kör du 10 km/h för fort 10 ggr på en månad så riskerar du samma sak.

Och ja, det är rättvist med 33 års fängelse om domstolen kan fastställa att killen misshandlat en kvinna så många gånger.

1 mord är betydligt allvarligare än en misshandel, men vid ett visst antal misshandlingar så anser i alla fall jag att man uppnår samma straffvärde som för ett överlagt mord.

Den så frekvent bryter mot lagen och begår övergrepp mot en annan människa visar med all tydlighet att han eller hon bör hållas borta från samhället ett tag,

Ta exemplet Breivik, ska han dömas för 1 mord eller ska han dömas för massmord , som man gjorde i Norge , varje mordfall beaktades? DVS ingen straffrabatt?
Okej du tycker att det är värre att dela ut 100 örfilar eller motsvarande än att mörda någon.

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka