Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Okej du tycker att det är värre att dela ut 100 örfilar eller motsvarande än att mörda någon.
En örfil = ringa misshandel = knappast fängelsestraff. 100 st så har man nog slagit ihjäl människan ,
Men tycker du det räcker med 15 år för Breivik eller ska han sitta inne för gott?

Svaret visar ju om du håller med mig i mitt resonemang eller om du anser att man ska full straffrabatt ;)

En örfil = ringa misshandel = knappast fängelsestraff. 100 st så har man nog slagit ihjäl människan ,
Men tycker du det räcker med 15 år för Breivik eller ska han sitta inne för gott?

Svaret visar ju om du håller med mig i mitt resonemang eller om du anser att man ska full straffrabatt ;)
Slinger, slinger.

Du är uppenbarligen inte kapabel att svara på en fråga. Hur svårt kan det vara? Ska man lägga i hopp straff för varje enskilt brott oavsett vilket och vilka konsekvenser det blir eller ska man göra en bedömning? Bara ett ja eller nej. Dvs även om det är snatterier, bilstölder, tjuvjakt, olaga vapeninnehav, förargelseväckande beteende, piratkopiering...

En utmaning, klarar du att enbart svara på frågan? Ja eller nej

USA har den, i mina ögon, bizzara lagstiftningen, 'three strikes' dvs om du är dömd två gånger tidigare, oavsett vilket brott, så döms du till livstidsfängelse. Vilket innebär att du kan få livstid för att ha snattat några tugummi (om nu inte polisen hinnar skjuta dig). Fö finns det redan ett brott i Sverige där man kan dömas för många mindre brottsliga handlingar till ett längre fängelsestraff. Det kallas grov kvinnofridskränkning, och avsikten är just att vid en sammantagen bedömning kan många i sig mildare misshandlar utgöra en mycket allvarligare kränkning av en person.

Nu kan jag inte svära till att källhänvisningen är korrekt (ett vanligt problem med data online) men enligt dessa studier, http://www.yellodyno.com/html/child_molester_stats.html så är ca 96-97% av pedofiler män, iofs i USA men jag tror inte att det är annorlunda i Sverige. Enligt samma sida med hänvisning till en annan rapport är 29% släktingar, 60% vänner eller bekanta och endast 11% är främlingar. Majoriteten av pedofiler är etniskt vita (70%) och många är själva minderåriga. Så ja, vill du skydda dina barn så är den främsta faran från manliga släktingar och vänner. Den typiska pedofilprofilen är en 15 årig pojke, oftast ostraffad. Så återigen för att undvika pedofiler bör inte dina barn umgås med manliga tonåringar.

Mörkertalet är sannolikt större när det gäller kvinnliga förövare.

USA har den, i mina ögon, bizzara lagstiftningen, 'three strikes' dvs om du är dömd två gånger tidigare, oavsett vilket brott, så döms du till livstidsfängelse. .
Jaså. Lätt att verifiera men ingen orkar, bara att från minnet ta något man någonstans läst om USA i någon obskyr tidskrift någonstans. Så här är det :

The three-strikes law significantly increases the prison sentences of persons convicted of a felony who have been previously convicted of two or more violent crimes or serious felonies, and limits the ability of these offenders to receive a punishment other than a life sentence. Violent and serious felonies are specifically listed in state laws. Violent offenses include murder, robbery of a residence in which a deadly or dangerous weapon is used, rape and other sex offenses; serious offenses include the same offenses defined as violent offenses, but also include other crimes such as burglary of a residence and assault with intent to commit a robbery or murder.

Du får inte livstid för en p-bot. (googla felony). Precis vad somliga i den här tråden önskar sig hjärtligt.

Slinger, slinger.

Du är uppenbarligen inte kapabel att svara på en fråga. Hur svårt kan det vara? Ska man lägga i hopp straff för varje enskilt brott oavsett vilket och vilka konsekvenser det blir eller ska man göra en bedömning? Bara ett ja eller nej. Dvs även om det är snatterier, bilstölder, tjuvjakt, olaga vapeninnehav, förargelseväckande beteende, piratkopiering...

En utmaning, klarar du att enbart svara på frågan? Ja eller nej

Du visste ju redan hur det låg till du kom ju inte med en fråga utan med en dåres självklarhet så hävdade du ju: "Okej du tycker att det är värre att dela ut 100 örfilar eller motsvarande än att mörda någon."

Jag anser att varje brottsoffer har rätt att få sin sak behandlad, inte få sin sak hopklumpad med en massa andras.
och att varje skuld ska betalas.

Stjäl en kille 10 bilar är det 10 individer som får sin vardag vänd uppochner , en massa extra kostnader o arbete.
Dessa 10 individer har rätt till ersättning och respekt från samhället.

USA har den, i mina ögon, bizzara lagstiftningen, 'three strikes' dvs om du är dömd två gånger tidigare, oavsett vilket brott, så döms du till livstidsfängelse. Vilket innebär att du kan få livstid för att ha snattat några tugummi (om nu inte polisen hinnar skjuta dig). Fö finns det redan ett brott i Sverige där man kan dömas för många mindre brottsliga handlingar till ett längre fängelsestraff. Det kallas grov kvinnofridskränkning, och avsikten är just att vid en sammantagen bedömning kan många i sig mildare misshandlar utgöra en mycket allvarligare kränkning av en person.

Regeln du talar stämmer inte in i mitt resonemang. Jag hävdar inte att den som stjäl en bil 3 ggr ska få livstid. Jag hävdar att han ska dömas för att ha stulit en bil 3 ggr. Vilket faktiskt är vad som hänt. "Tredje resan" är väl en av anledningarna till att de amerikanska kåkarna svämmar över.
Kvinnofridskränkning och fängelsedom är ju i förlängningen det jag talar om. Ingen straffrabatt utan alla bevisbara kränkningar beaktas vid lagföringen och det kan då ge fängelse för ringa misshandel.

Du visste ju redan hur det låg till du kom ju inte med en fråga utan med en dåres självklarhet så hävdade du ju: "Okej du tycker att det är värre att dela ut 100 örfilar eller motsvarande än att mörda någon."

Jag anser att varje brottsoffer har rätt att få sin sak behandlad, inte få sin sak hopklumpad med en massa andras.
och att varje skuld ska betalas.

Stjäl en kille 10 bilar är det 10 individer som får sin vardag vänd uppochner , en massa extra kostnader o arbete.
Dessa 10 individer har rätt till ersättning och respekt från samhället.
Okej då är vi tillbaks 1000 snatterier är alltså värre än att mörda någon?

Okej då är vi tillbaks 1000 snatterier är alltså väre än att mörda någon?
Eller att alla de som mördades av Breivik ska läggas i samma klump o bedömas som ett mord, så hur ska du ha det?
Faktisk livstid eller 15 år? Men det är klar han sköt ju bara en massa ungar så det borde väl räcka med att dömas för ett mord, och så kan vi ge rabatter på sprängattentatet eller hur ;)

1000 snatterier leder väl inte ens till fängelse , även om du dömer varje förseelse för sig
Det är väl vad en pundare gör på ett år ungefär eller?

Eller att alla de som mördades av Breivik ska läggas i samma klump o bedömas som ett mord, så hur ska du ha det?
Faktisk livstid eller 15 år? Men det är klar han sköt ju bara en massa ungar så det borde väl räcka med att dömas för ett mord, och så kan vi ge rabatter på sprängattentatet eller hur ;)

1000 snatterier leder väl inte ens till fängelse , även om du dömer varje förseelse för sig

Har du problem att relatera till exempel eller inser du att du har fel men inte kan erkänna det och måste dra in allt och allt för att förvirra? Är det så svårt att föreställa sig ett antal småbrott, de småkrimminella ägnar sig åt såsom inbrott bilstölder osv och fråga sig om dessa brott är värre än att döda folk? Och sedan bestämma sig, utan reservationer, utan exempel, utan att slingra sig. Tydligen klarar du inte av det så jag lämnar diskussionen med att konstatera att du förmodligen aldrig kommer att reda ut frågan ens för dig själv, då du uppenbarligen vill ha både och och kunna anpassa svaret och ditt tyckande efter situationen.

Senast ändrad:
Har du problem att relatera till exempel eller inser du att du har fel men inte kan erkänna det och måste dra in allt och allt för att förvirra? Är det så svårt att föreställa sig ett antal småbrott, de småkrimminella ägnar sig åt såsom inbrott bilstölder osv och fråga sig om dessa brott är värre än att döda folk? Och sedan bestämma sig, utan reservationer, utan exempel, utan att slingra sig. Tydligen klarar du inte av det så jag lämnar diskussionen med att konstatera att du förmodligen aldrig kommer att reda ut frågan ens för dig själv, då du uppenbarligen vill ha både och och kunna anpassa svaret och ditt tyckande efter situationen.

Sjäv vill jag ha det ungefär som nu men kanske en tydligare markering i att fler brott get mer påföljd men inte direkt linjärt. Småtjuvar kommer i så fall lätt upp till väldigt långa straff och om de efter något/några års karriär och ofta väldigt unga och om det redan tjänat ihop livstid så finns det ingen som helst anledning att sluta, och är de på väg att åka fast så kan folk komma till verklig skada för att personen har allt att förlora på att bli tagen och inget på att begå nya brott för att komma undan.

Resten av livet i fängelse är sällan lockande.

Det är ju därför domstolarna gör en samlad bedömning av straffvärdet. Ingen av dina beskrivna extremer beskriver dagens system.

Naturligtvis är inte ett småbrott en motivering till att döma ut långa fängelsestraff. Det är heller ingen här som påstått.
Vad jag säger, är i all enkelhet, att varje bevisbart brott som lagförs om man begår ett även ska lagföras som ett och lagföras. Oavsett om killen gjort 10 liknande tidigare.
Våldtar en man 10 tjejer så har varje kvinna i den gruppen en rätt att samhället tar upp hennes fall enskilt och att varje fall lagförs enskilt!
Men det verkar du inte anse eller?

Det är ju därför domstolarna gör en samlad bedömning av straffvärdet. Ingen av dina beskrivna extremer beskriver dagens system.
Det är jag till fullo medveten om, det är ju därför jag skriver att JAG anser.
Jag har ett antal gånger skrivit att vi borde avskaffa dagens mängdrabatter på brott.

Sjäv vill jag ha det ungefär som nu men kanske en tydligare markering i att fler brott get mer påföljd men inte direkt linjärt. Småtjuvar kommer i så fall lätt upp till väldigt långa straff och om de efter något/några års karriär och ofta väldigt unga och om det redan tjänat ihop livstid så finns det ingen som helst anledning att sluta, och är de på väg att åka fast så kan folk komma till verklig skada för att personen har allt att förlora på att bli tagen och inget på att begå nya brott för att komma undan.

Resten av livet i fängelse är sällan lockande.
Problemet är ju att straffrabatter och eftergifter skolar in unga killar till en kriminell karriär. Som 15 åring brukar det inte direkt svida att åka dit,,,

Naturligtvis är inte ett småbrott en motivering till att döma ut långa fängelsestraff. Det är heller ingen här som påstått.
Vad jag säger, är i all enkelhet, att varje bevisbart brott som lagförs om man begår ett även ska lagföras som ett och lagföras. Oavsett om killen gjort 10 liknande tidigare.
Våldtar en man 10 tjejer så har varje kvinna i den gruppen en rätt att samhället tar upp hennes fall enskilt och att varje fall lagförs enskilt!
Men det verkar du inte anse eller?

Nej, för strafftiden är inte en betalning till brottsoffret. När det gäller skadestånd bör dock din princip gälla.

Frihetsberövande av en dömd har inte med ett specifikt brottsoffer att göra.

Problemet är ju att straffrabatter och eftergifter skolar in unga killar till en kriminell karriär. Som 15 åring brukar det inte direkt svida att åka dit,,,

Det är precis tvärtom. De som åker in på institution med andra likasinnade hittar sin skola. Till ett liv i kriminalitet. Med andra åtgärder finns bättre chanser.

När det gäller unga brottlingar så är det andra mekanismer än straffrabatter när man begått många brott som kickar in. De får låga straff och oftast inte vanligt fängelse just på grund av åldern. Ganska irrelevant exempel när det gäller mängdrabatter då de snarare får åldersrabatt.

Nej, för strafftiden är inte en betalning till brottsoffret. När det gäller skadestånd bör dock din princip gälla.

Frihetsberövande av en dömd har inte med ett specifikt brottsoffer att göra.
Och det förutsätter att varje lagföringsbart brott behandlas för sig, hur ska man annars kunna fastställa skadeståndet? Straffet , ja där har ju domstolen ett fönster från mild till hård bedömning eller hur?

När det gäller unga brottlingar så är det andra mekanismer än straffrabatter när man begått många brott som kickar in. De får låga straff och oftast inte vanligt fängelse just på grund av åldern. Ganska irrelevant exempel när det gäller mängdrabatter då de snarare får åldersrabatt.

Ja och det har jag redan klargjort tidigare, man måste bryta mönstret så att de från första början avhålls från en krimminell karriär.
Men jag är fortfarande nyfiken hur du ställer dig till Breivik, ska han dömas för ett mord eller så som Norrmännen gjorde..?

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka