Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

@linoda. Jag vill på intet sätt förringa eller bagatellisera din oro. Men konkret har du några alternativ för att förändra mer i linje med dina åsikter. Du kan engagera dig politiskt och driva de frågor som du brinner för, längre straffskalor/livstidsstraff för pedofiler och mördare och avslag på permission under strafftiden. Men jag tror tyvärr att det blir mycket svårt, eller omöjligt, eftersom det finns en bred politisk och folklig uppslutning kring nuvarande svensk krimminalvård och straffskala.

Ditt andra alternativ, och som jag ser det mer realistiskt, är att du avslutar all kontakt med manliga närstående, särskilt med barnens far, och förvägrar dem all enskild samvaro med barnen, ditto alla dina manliga vänner och bekanta. Du bör därefter flytta till en glesort där du inte har några grannar med vuxna män i närheten. Kör barnen till skolan varje dag så de slippar att ta lokaltrafiken dit. Kräv av skolan att barnens lärare är kvinnliga och att barnen inte får ha manliga fritidspersonal eller kontakt med någon annan manlig personal. Du bör nog hämta barnen varje dag efter skolan och köra direkt hem och inte stanna på vägen på offentliga platser tex restauranger eller affärer. Ge dem varsin mobiltelefon och lär dem att ringa så fort de ser en bil med en manlig förare. Du måste vara kapabel att nå platsen de ringer från på ca 10 minuter.

Förbjud all alkohol i hemmet och tala med barnen att de aldrig får röra det. Följ med barnen när de blir tonåringar på samtliga aktiviteter, särskilt på kvällar och helger - det är under tonåren som många, särskilt flickor - är i riskzonen för övergrepp särskilt när alkohol druckits.

Om du gör allt det här har du i princip skurit ner chanserna för att dina barn utsätts för pedofili och andra övergrepp till noll.

@linoda. Jag vill på intet sätt förringa eller bagatellisera din oro. Men konkret har du några alternativ för att förändra mer i linje med dina åsikter. Du kan engagera dig politiskt och driva de frågor som du brinner för, längre straffskalor/livstidsstraff för pedofiler och mördare och avslag på permission under strafftiden. Men jag tror tyvärr att det blir mycket svårt, eller omöjligt, eftersom det finns en bred politisk och folklig uppslutning kring nuvarande svensk krimminalvård och straffskala.

Ditt andra alternativ, och som jag ser det mer realistiskt, är att du avslutar all kontakt med manliga närstående, särskilt med barnens far, och förvägrar dem all enskild samvaro med barnen, ditto alla dina manliga vänner och bekanta. Du bör därefter flytta till en glesort där du inte har några grannar med vuxna män i närheten. Kör barnen till skolan varje dag så de slippar att ta lokaltrafiken dit. Kräv av skolan att barnens lärare är kvinnliga och att barnen inte får ha manliga fritidspersonal eller kontakt med någon annan manlig personal. Du bör nog hämta barnen varje dag efter skolan och köra direkt hem och inte stanna på vägen på offentliga platser tex restauranger eller affärer. Ge dem varsin mobiltelefon och lär dem att ringa så fort de ser en bil med en manlig förare. Du måste vara kapabel att nå platsen de ringer från på ca 10 minuter.

Förbjud all alkohol i hemmet och tala med barnen att de aldrig får röra det. Följ med barnen när de blir tonåringar på samtliga aktiviteter, särskilt på kvällar och helger - det är under tonåren som många, särskilt flickor - är i riskzonen för övergrepp särskilt när alkohol druckits.

Om du gör allt det här har du i princip skurit ner chanserna för att dina barn utsätts för pedofili och andra övergrepp till noll.

Eventuellt kvarstår någon liten strimma av liv också.

Det är väl det som skiljer ett civiliserat samhälle, det att myndigheten rannsakar och dömer efter fastställda lagar och den drabbade eller efterlevande inte får lägga sig i processen.
Bara tanken att införa ngt som liknar det de har i USA där efterlevande får vara och lämna synpunkter när någon ska bedömas om han ska släppas ut tidigt i sin fängelseperiod eller sitta ngr år till. är egentligen absurd.

Jag vet inte vilka möjligheter en svensk barnamördare och pedofil har att integrera sig i samhället efter avtjänat straff, men jag misstänker att de är rätt begränsade.

Jag har läst hela tråden och du upprepade ju bara att du inte vill bo granne med en "dömd pedofil"

Från början så diskuterades just "dömd". Men jag skulle heller inre vilja bo granne med en icke dömd pedofil. Det är svårt att veta om man gör det eller inte. En dömd har ju redan sexuellt utnyttjat ett barn eller gjort nått annat som har med pedofili att göra. Då är risken större än en pedofil som inte har levt ut sina sjuka fantasier.

Från början så diskuterades just "dömd". Men jag skulle heller inre vilja bo granne med en icke dömd pedofil. Det är svårt att veta om man gör det eller inte. En dömd har ju redan sexuellt utnyttjat ett barn eller gjort nått annat som har med pedofili att göra. Då är risken större än en pedofil som inte har levt ut sina sjuka fantasier.
Vad har du för underlag till detta tyckande?

Så du menar att alla eller åtminstone flertalet pedofiler redan är dömda för sina brott? Eller hur tänker du? De dömda pedofilerna är förmodligen bara toppen på ett isberg, de flesta lär aldrig upptäckas eller klara sig undan straff. Det är ett känsligt kapitel att anmäla sin man, kusin, bästa vän eller son, flertalet pedofiler ger sig på folk i sin närhet exempelvis sina barn.

Så du menar att alla eller åtminstone flertalet pedofiler redan är dömda för sina brott? Eller hur tänker du? De dömda pedofilerna är förmodligen bara toppen på ett isberg, de flesta lär aldrig upptäckas eller klara sig undan straff. Det är ett känsligt kapitel att anmäla sin man, kusin, bästa vän eller son, flertalet pedofiler ger sig på folk i sin närhet exempelvis sina barn.

Mörkertalet är nog större än de flesta tror. Åker några fast är väl det bättre än ingenting.

Brottsoffer vågar sällan anmäla heller kan jag tänka mig pga av rädsla,hot och
annat.

Tack för att du har tagit dig tid att svara så utförligt! Verkligen moget och ansvarsfullt av dig!

En fråga bara, är det bara det manliga könet jag ska hålla mina barn ifrån?

Tack för att du har tagit dig tid att svara så utförligt! Verkligen moget och ansvarsfullt av dig!

En fråga bara, är det bara det manliga könet jag ska hålla mina barn ifrån?

Nu kan jag inte svära till att källhänvisningen är korrekt (ett vanligt problem med data online) men enligt dessa studier, http://www.yellodyno.com/html/child_molester_stats.html så är ca 96-97% av pedofiler män, iofs i USA men jag tror inte att det är annorlunda i Sverige. Enligt samma sida med hänvisning till en annan rapport är 29% släktingar, 60% vänner eller bekanta och endast 11% är främlingar. Majoriteten av pedofiler är etniskt vita (70%) och många är själva minderåriga. Så ja, vill du skydda dina barn så är den främsta faran från manliga släktingar och vänner. Den typiska pedofilprofilen är en 15 årig pojke, oftast ostraffad. Så återigen för att undvika pedofiler bör inte dina barn umgås med manliga tonåringar.

Jag tycker att det är fel att brottslingar blir friade utan att de ens deltagit i vården som erbjuds när de sitter inne. Vidare tycker jag att det är helt absurt när man påskiner att alla män vore en pedofil fara. Ta tex den nyligen misshandlade fången och kvinnomördaren...han hade i åratal blottat sig urskiljningslöst för ålder, gjort närmanden, blivit dömd för våldtäkter, misstänkt för sexuellt ofredande, kört runt i en bil och blottat sig för barn...folk anmälde inte ens att han blottade sig för det var känt! Och nej- det gör inte vanliga karlar, tonåringar och pojkar över 8 års ålder. Jag tycker att de som blivit dömda ska genomgå rehabilitering innan de släpps ut- de ska inte bara kunna sitta av tiden och sedan vara ute lika skadade som de var innan...

Siktar du på att komma tillbaka?

Min Kvinsp ringde faktiskt häromdan :D. Kul hur saker kan bara bli sådär.
Gillade ju jobbet så vi får se. Och jag tycker om kl 1. Säkerhet, säkerhet och säkerhet gör att man inte behöver fundera så mycket över jobbet i sig. Ja du vet ...

Jag tycker att det är fel att brottslingar blir friade utan att de ens deltagit i vården som erbjuds när de sitter inne. Vidare tycker jag att det är helt absurt när man påskiner att alla män vore en pedofil fara. Ta tex den nyligen misshandlade fången och kvinnomördaren...han hade i åratal blottat sig urskiljningslöst för ålder, gjort närmanden, blivit dömd för våldtäkter, misstänkt för sexuellt ofredande, kört runt i en bil och blottat sig för barn...folk anmälde inte ens att han blottade sig för det var känt! Och nej- det gör inte vanliga karlar, tonåringar och pojkar över 8 års ålder. Jag tycker att de som blivit dömda ska genomgå rehabilitering innan de släpps ut- de ska inte bara kunna sitta av tiden och sedan vara ute lika skadade som de var innan...

När det gäller Eklunds beteende finns det en misstanke om att en svår hjärnskada bidragit till hans brott. Om inte annat har inga brott av honom kunnat styrkas innan skada såvitt jag vet. Stämmer det med hjärnskadan är det samhället som svikit honom och hans offer eftersom han inte fått adekvat vård.

Vad gäller blottare odyl tror jag nog att det är "vanliga karlar". Du kan inte se på någon om de är pedofil, mördare eller våldtäktsman.

Det är SÅ enkelt att demonisera någon. Det är inte lika enkelt att se människan och medge att svart och vitt är en sabla ensidig förklaring.

Vad gäller blottare odyl tror jag nog att det är "vanliga karlar". Du kan inte se på någon om de är pedofil, mördare eller våldtäktsman.

Många av våra mest omskrivna livstidsfångar skulle du inte vända dig om på gatan om du mötte. Och de är mycket verbala och trevliga.
Så där har du absolut rätt.

Arbetar på rättspsyk, här sitter en del relativt kort tid men för många handlar det om lång tid ( 10 < år) . Det finns ingen tidsbestämning så i princip kan man sitta resten av livet. För de flesta gäller att de har haft och kommer att ha kontakt med öppenvården för all framtid.
En sak är iallafall säker , man kan långt ifrån dra t.ex de som mördat någon över en kam - finns många olika orsaker!

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka