Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Naturligtvis är inte ett småbrott en motivering till att döma ut långa fängelsestraff. Det är heller ingen här som påstått.
Vad jag säger, är i all enkelhet, att varje bevisbart brott som lagförs om man begår ett även ska lagföras som ett och lagföras. Oavsett om killen gjort 10 liknande tidigare.
Våldtar en man 10 tjejer så har varje kvinna i den gruppen en rätt att samhället tar upp hennes fall enskilt och att varje fall lagförs enskilt!
Men det verkar du inte anse eller?
Om man lagför varje brott för sig eller inte har inget att göra med om man klumpar ihop straffen eller inte. Det är inte rimligt att kräva en separta rättegång för alla förselser dock, det är för dyrt.

Ja och det har jag redan klargjort tidigare, man måste bryta mönstret så att de från första början avhålls från en krimminell karriär.
Men jag är fortfarande nyfiken hur du ställer dig till Breivik, ska han dömas för ett mord eller så som Norrmännen gjorde..?
Ja du har babblat om det, men det är inte relevant för frågan om man ska stappla brotten ovanpå varandra eller göra en samlad bedömning. Det är inte den mekaniken som gör att unga inte får många år i fänglse för en rad mindre brott utan att unga särbehandlas.

Om du nu är medveten om att det inte är relevant för frågan varför då tjata om det? Det blir inte mer relevant för frågan för att du upprepar det i 10 eller 100 inlägg. Det är en annan fråga. Nej jag kommer inte att nappa på att diskutera något helt annat här. Det åtminstone jag behandlat här är att stapla/eller inte stapla strav linjärt för alla brott. Du tycks vilja äta kakan och ha den kvar.

Och det förutsätter att varje lagföringsbart brott behandlas för sig, hur ska man annars kunna fastställa skadeståndet? Straffet , ja där har ju domstolen ett fönster från mild till hård bedömning eller hur?

Nej, jag förstår inte hur du menar. För varje brottsoffer måste man bestämma ett skadestånd. För gärningsmannen måste man bestämma en påföljd. Det är olika syften och bör inte alls blandas ihop.

Om man lagför varje brott för sig eller inte har inget att göra med om man klumpar ihop straffen eller inte. Det är inte rimligt att kräva en separta rättegång för alla förselser dock, det är för dyrt.
Så slutsatsen enligt dig är att Breivik ska dömas för ett mord grovt och sedan släppas ut efter maxstraff på 18 år?

Nej, jag förstår inte hur du menar. För varje brottsoffer måste man bestämma ett skadestånd. För gärningsmannen måste man bestämma en påföljd. Det är olika syften och bör inte alls blandas ihop.
För att kunna fastställa ett skadestånd måste man ju dra ärendet i rätten, naturligtvis ska domstolen fastställa påföljden. Och då kan man ju om man så önskar ge mängdrabatt på våldtäkter.

Vilket jag anser vara fel. Men jag vet att systemet fungerar så idag.

Frågan blir ju då naturlig, anser du att en våldtäktsman som våldfört sig på 5 kvinnor ska ha samma straff eller hårdare än en som gjort det på 1 kvinna. Förutsättning är att samma mängd våld o hot används.

Jag anser att ingen mängdrabatt ska ges utan straffet ska vara 5 ggr mer för den som förgripit sig 5 ggr.

Så slutsatsen enligt dig är att Breivik ska dömas för ett mord grovt och sedan släppas ut efter maxstraff på 18 år?
Du har händelsevis inte observerat att jag inte uttalat mig om brevik?
Samt att jag skrivit att man ska göra en samlad bedömning liksom det görs nu?

Om du utifrån de uppgifterna drar den slutsatsen så har du uppenbarligen problem eller så vill du bara provocera genom att tilldela lite åsikter du rimligen borde räknat ut att jag inte har.

Du har händelsevis inte observerat att jag inte uttalat mig om brevik?
Samt att jag skrivit att man ska göra en samlad bedömning liksom det görs nu?

Om du utifrån de uppgifterna drar den slutsatsen så har du uppenbarligen problem eller så vill du bara provocera genom att tilldela lite åsikter du rimligen borde räknat ut att jag inte har.
Så norrmännens beslut om livstid utan möjlighet till benådning är ok då?
För mer kan man ju inte få i de länder som avskaffat dödsstraffet.

Att vi i Sverige har en kraftig straffrabatt vet jag och nu vet jag att du stöder den.
Jag gör det inte.

Nej. Det är inte en straffrabatt. Det är en helhetsbedömning.

Det är du som fått för dig att man ska summera straffvärdet och att det är det man ska utgå ifrån.
Kärt barn har många namn. pratar du med folk och förklarar för dem att killen som våldtog 5 kvinnor inte får ett straff som motsvarar 5 övergrepp kallar det säkert helhetsbedömning, fast personligen tror jag nog att begreppet straffrabatt dyker upp runt borden i lunchrummen....

Så norrmännens beslut om livstid utan möjlighet till benådning är ok då?
För mer kan man ju inte få i de länder som avskaffat dödsstraffet.

Att vi i Sverige har en kraftig straffrabatt vet jag och nu vet jag att du stöder den.
Jag gör det inte.
Har du inte inset att jag diskuterar principen inte enskilda personers straff än? Och snälla kan du låta mig skriva vad jag tycker i stället för att gissa, du är så usel på att gissa det ändå.

Kärt barn har många namn. pratar du med folk och förklarar för dem att killen som våldtog 5 kvinnor inte får ett straff som motsvarar 5 övergrepp kallar det säkert helhetsbedömning, fast personligen tror jag nog att begreppet straffrabatt dyker upp runt borden i lunchrummen....
Vad du personligen tror är lika relevant som att TS vill ändra lagen pga hennes nojor som är totalt saknar fog i verkligheten.

Har du inte inset att jag diskuterar principen inte enskilda personers straff än? Och snälla kan du låta mig skriva vad jag tycker i stället för att gissa, du är så usel på att gissa det ändå.
Ska du säga, som påstår att jag tycker än det ena än det andra;)

Men jag kan frasera om frågan, anser du att en person som mördar 100 ska samma straff som en som mördar 1?
Under förutsättning att tillvägagångsätten är likvärdiga.
Nu är ¨det inte individuellt ;)

Ska du säga, som påstår att jag tycker än det ena än det andra;)

Men jag kan frasera om frågan, anser du att en person som mördar 100 ska samma straff som en som mördar 1?
Under förutsättning att tillvägagångsätten är likvärdiga.
Nu är ¨det inte individuellt ;)
Hade du läst vad jag skrivit så hade du inte fraserat så, du hade inte ens frågat om åsikten i det scenariot, jag har uttryckligen skrivit vad jag anser tidigare och det som en rättelse när du påstod något liknade som ovan.

Hade du läst vad jag skrivit så hade du inte fraserat så, du hade inte ens frågat om åsikten i det scenariot, jag har uttryckligen skrivit vad jag anser tidigare och det som en rättelse när du påstod något liknade som ovan.
Vi kom ju fram till att du anser det ok med en viss straffrabatt och att jag anser att det inte är ok.

Och jag förstår det omöjliga i att argumentera mot att varje enskild våldtäkt ska, när det är möjligt, lagföras o bestraffas.

Jag förstår även att eftersom vi har yrkeskriminella, så skulle fängelserna snart bli överfulla om vi verkligen praktiserade en rättvis justis där varje brott som var möjligt att lagföra, verkligen lagfördes o bestraffades.

Men utifrån den våldtagna flickan, den misshandlade ynglingens ståndpunkt så är det nog svårt att acceptera att vårt system inte till fullo bestraffar dessa brott utan, oavsett vad vi kallar det, ger betydande straffrabatter.

Kan inte hjälpa att tycka att den som brutit sig in i hundratals hem, gjort vardagen osäker för otaliga människor, på sin höjd får några månaders fängelse, att han kommer för billigt undan.

Vi kom ju fram till att du anser det ok med en viss straffrabatt och att jag anser att det inte är ok.

Möjligen kom du fram till att jag kom fram till, jag har inte skrivit på det viset. Kan du inte hålla dig till att diskutera vad folk skriver och låta bli att tilldela åsikter? Jag har skrivit klart och tydligt vad jag menar, fråga utifrån det inlägget istället för dina osakliga fantasier.

Och jag förstår det omöjliga i att argumentera mot att varje enskild våldtäkt ska, när det är möjligt, lagföras o bestraffas.

Jag förstår även att eftersom vi har yrkeskriminella, så skulle fängelserna snart bli överfulla om vi verkligen praktiserade en rättvis justis där varje brott som var möjligt att lagföra, verkligen lagfördes o bestraffades.

Men utifrån den våldtagna flickan, den misshandlade ynglingens ståndpunkt så är det nog svårt att acceptera att vårt system inte till fullo bestraffar dessa brott utan, oavsett vad vi kallar det, ger betydande straffrabatter.

Kan inte hjälpa att tycka att den som brutit sig in i hundratals hem, gjort vardagen osäker för otaliga människor, på sin höjd får några månaders fängelse, att han kommer för billigt undan.

Inga problem alls att argumentera emot.

Straffet, i form av frihetsberövande, är inte en belöning till brottsoffret. Straffet är inte en värdering av det lidande som skapats.

Om vi begränsar straffet till att vara brottspreventivt, slipper vi dina medeltida hämndfasoner som du anser är omöjliga att argumentera emot. Men det är ju för att DU fastnat i ditt eget resonemang, inte för att det saknas vare sig argument, idéer eller andra vinklar.

(och återigen skadestånd är en annan sak.)

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka