Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Vad du personligen tror är lika relevant som att TS vill ändra lagen pga hennes nojor som är totalt saknar fog i verkligheten.
Fast att avfärda någons oro som "nojor" tycker jag är otroligt förmätet. Och egoistiskt, för det betyder att man förutsätter att man själv inte riskerar att drabbas och därför kan unna sig lyxen att propagera för låga straff.

Fast att avfärda någons oro som "nojor" tycker jag är otroligt förmätet. Och egoistiskt, för det betyder att man förutsätter att man själv inte riskerar att drabbas och därför kan unna sig lyxen att propagera för låga straff.

Nej, eftersom brottsligheten ökar med hårdare straff - så är det ingen lyx. Det är fokus på effektiv brottsprevention.

Att propagera för något vi vet funkar dåligt bara för att man har en oro, är liksom inte rätt. Det betyder inte att känslan eller oron inte finns och ska tas på allvar som sådan. Det viktiga är bara att vi inte använder den som underlag för att bygga vårt samhälle.

Nej du behöver inte svara, även ett ickesvar är ju ett svar. Så jag förutsätter att du liksom de flesta är kluven till det här med straffrabatter.
Skärp dig!
Jag leker inte med i dina lekar o låter mig inte regisseras av dig. Naturligtvis kan du förutsätta vad du vill, men det du gör här har ingen verklighetsförankring öht.

Ingen har väl avfärdat TS oro som nojor?
Tvärtom så är vi ganska många som påpekat för TS att hennes barn inte löper större risk att råka ut för aktiva pedofiler än våra barn. På vilket sätt skulle det vara förmätet?

Nej, eftersom brottsligheten ökar med hårdare straff - så är det ingen lyx. Det är fokus på effektiv brottsprevention.

Är det verkligen så enkelt? Är längre straff samma sak som hårdare straff? Är det vetenskapligt bevisat att ju längre straff i ett samhälle desto högre brottslighet? Finns ingen brytpunkt alls?

I så fall borde vi ju inte ha några straff alls för brottslighet. Tror du inte alls på allmänprevention eller individualprevention?

Att propagera för något vi vet funkar dåligt bara för att man har en oro, är liksom inte rätt. Det betyder inte att känslan eller oron inte finns och ska tas på allvar som sådan. Det viktiga är bara att vi inte använder den som underlag för att bygga vårt samhälle.
Det där finns det olika åsikter om. Japan tex har dödsstraff och där är brottsligheten extremt låg.

Är det verkligen så enkelt? Är längre straff samma sak som hårdare straff? Är det vetenskapligt bevisat att ju längre straff i ett samhälle desto högre brottslighet? Finns ingen brytpunkt alls?

I så fall borde vi ju inte ha några straff alls för brottslighet. Tror du inte alls på allmänprevention eller individualprevention?

Kanske finns det brytpunkter, det "låter" rimligt. Jag har inte läst om några sådana extrema studier, där man inte har straff alls som "kontroll"-grupp.

Ja, jag tror på brottsprevention. Till den milda grad att jag tycker att det är enda vettiga orsaken till att ha frihetsberövande överhuvudtaget. Jag tycker att kriminalvården ska vara stenhårt fokuserad på brottsprevention.

Det där finns det olika åsikter om. Japan tex har dödsstraff och där är brottsligheten extremt låg.

Lite läsning om tankarna bakom den kriminalvård jag vill se:
http://www.dn.se/debatt/skarpta-straff-fel-metod-att-minska-brottsligheten/
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/hardare-tag-ger-inte-farre-brott_4383555.svd
http://livaleva.com/2013/09/23/debatt-langa-straff-ger-inte-farre-brott/
http://www.fria.nu/artikel/7257

En modern kriminalvård där hämndbegreppet är helt borta och brottsprevention är i fullt fokus.

En modern kriminalvård där hämndbegreppet är helt borta och brottsprevention är i fullt fokus.

Vad är hämnd egentligen? Jag tycker det är rimligt att en tjej som blivit våldtagen slipper möta gärningsmannen på stan under en tid. Åtminstone skall rimlig tid för att offret skall kunna bearbeta händelsen ha gått innan gärningsmannen släpps ut. Är det hämnd?

Jag tycket det finns en moralisk aspekt som väl är en sorts hämnd enligt dig. Om man förstör en annan människas liv så skall man inte kunna fortsätta med sitt eget liv som om ingenting har hänt.

Och det samma med USA där brottsligheten är hög.

Uppenbarligen är det inte enbart påföljden som påverkar, samhällsstruktur, socialkontroll, normer mm påverkar också.

Det gör att det är väldigt svårt att jämföra olika länder. Är det skillnaden i straff som påverkar eller är det samhället i sig?

Det gör att det är väldigt svårt att jämföra olika länder. Är det skillnaden i straff som påverkar eller är det samhället i sig?

Precis, det är det jag syftar på, bara för att ett land har hög eller låg brottslighet så behöver det inte bero på om det finns dödsstraff eller inte. Dock är USA mer likt Sverige än Japan i sin kultur.

I en studie från Australien slog man fast följande:
''Increasing the risk of arrest and the likelihood of going to prison produces modest reductions in property and violent crime,'' Dr Weatherburn said. ''But increasing the length of prison sentences exerts no effect at all.''

Jag tycker att hämndtanken / moraliska aspekten du hänvisar till grumlar fokus för det som är viktigt, brottsprevention. Och därför inte hör hemma i ett modernt kunskaps- och evidensbaserat kriminalvårdssystem. Det brukar vara lite kontroversiellt, men de flesta förstår hur jag menar, en del håller med när de får höra argumenten - andra inte. Vissa vill precis som du behålla en del av hämnddelen i straffet för att det "känns" rätt.

Jag är inte automatiskt för kortare straff (förutom för att de kostar skjortan och har de sämre effekt än något som kostar noll, låter jag gärna bli att betala). Man skulle kunna tänka sig att man gör en FMEA-analys av varje brottsling, där man på ett objektivt sett behandlar och bedömer riskerna för återfall, konsekvenserna av återfall och framtida risker för andra brott. När den bedömningen är acceptabelt låg, blir man utsläppt. En sådan modell har dock problem med förutsägbarhet och rättssäkerhet, så det är liksom inget färdigt paket att starta med imorgon. Det är en önskad inriktning och önskad omfokusering av uppdraget för kriminalvården; att fokusera på brottsprevention.

Ingen har väl avfärdat TS oro som nojor?
Tvärtom så är vi ganska många som påpekat för TS att hennes barn inte löper större risk att råka ut för aktiva pedofiler än våra barn. På vilket sätt skulle det vara förmätet?
Jag undrar då vad det var för en förmäten typ som skrev
"Vad du personligen tror är lika relevant som att TS vill ändra lagen pga hennes nojor som är totalt saknar fog i verkligheten."i nr 431

Är du verkligen så naiv att du tror att ingen synar dina bluffar?:banana:

Inga problem alls att argumentera emot.

Straffet, i form av frihetsberövande, är inte en belöning till brottsoffret. Straffet är inte en värdering av det lidande som skapats.

Om vi begränsar straffet till att vara brottspreventivt, slipper vi dina medeltida hämndfasoner som du anser är omöjliga att argumentera emot. Men det är ju för att DU fastnat i ditt eget resonemang, inte för att det saknas vare sig argument, idéer eller andra vinklar.

(och återigen skadestånd är en annan sak.)
Men jag vill inte ha några medeltida straff. jag vill bara att varje brott ska bestraffas enligt den lag vi har. För våldtäkt från 2 års fängelse och uppåt. Är det så medeltida.
Där är vi nog öveens eller hur?
skillnaden mellan oss är väl att jag anser inte att 5 våldtäkter ska bestraffas lindrigare per våldtäkt än en våldtäkt.
Där håller du inte med.

vad det gäller skadestånd borde (jag vet inte om det är så) staten gå in och betala skadeståndet till den drabbade och brottslingen får sedan betala till staten.

I en studie från Australien slog man fast följande:
''Increasing the risk of arrest and the likelihood of going to prison produces modest reductions in property and violent crime,'' Dr Weatherburn said. ''But increasing the length of prison sentences exerts no effect at all.''

Jag tycker att hämndtanken / moraliska aspekten du hänvisar till grumlar fokus för det som är viktigt, brottsprevention. Och därför inte hör hemma i ett modernt kunskaps- och evidensbaserat kriminalvårdssystem. Det brukar vara lite kontroversiellt, men de flesta förstår hur jag menar, en del håller med när de får höra argumenten - andra inte. Vissa vill precis som du behålla en del av hämnddelen i straffet för att det "känns" rätt.

Jag är inte automatiskt för kortare straff (förutom för att de kostar skjortan och har de sämre effekt än något som kostar noll, låter jag gärna bli att betala). Man skulle kunna tänka sig att man gör en FMEA-analys av varje brottsling, där man på ett objektivt sett behandlar och bedömer riskerna för återfall, konsekvenserna av återfall och framtida risker för andra brott. När den bedömningen är acceptabelt låg, blir man utsläppt. En sådan modell har dock problem med förutsägbarhet och rättssäkerhet, så det är liksom inget färdigt paket att starta med imorgon. Det är en önskad inriktning och önskad omfokusering av uppdraget för kriminalvården; att fokusera på brottsprevention.
Då sänker vi straffsatserna för brotten så får du ju lägre tider samt tar bort rabatterna så blir straffen rättvisare ;)

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gotland i början på mars?
  • Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat