I en studie från Australien slog man fast följande:
''Increasing the risk of arrest and the likelihood of going to prison produces modest reductions in property and violent crime,'' Dr Weatherburn said. ''But increasing the length of prison sentences exerts no effect at all.''
Jag tycker att hämndtanken / moraliska aspekten du hänvisar till grumlar fokus för det som är viktigt, brottsprevention. Och därför inte hör hemma i ett modernt kunskaps- och evidensbaserat kriminalvårdssystem. Det brukar vara lite kontroversiellt, men de flesta förstår hur jag menar, en del håller med när de får höra argumenten - andra inte. Vissa vill precis som du behålla en del av hämnddelen i straffet för att det "känns" rätt.
Jag är inte automatiskt för kortare straff (förutom för att de kostar skjortan och har de sämre effekt än något som kostar noll, låter jag gärna bli att betala). Man skulle kunna tänka sig att man gör en FMEA-analys av varje brottsling, där man på ett objektivt sett behandlar och bedömer riskerna för återfall, konsekvenserna av återfall och framtida risker för andra brott. När den bedömningen är acceptabelt låg, blir man utsläppt. En sådan modell har dock problem med förutsägbarhet och rättssäkerhet, så det är liksom inget färdigt paket att starta med imorgon. Det är en önskad inriktning och önskad omfokusering av uppdraget för kriminalvården; att fokusera på brottsprevention.