Men driv den linjen, jag tror vi förstått vad du menar för sekunden även om du tyckte annorlunda igårDå sänker vi straffsatserna för brotten så får du ju lägre tider samt tar bort rabatterna så blir straffen rättvisare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men driv den linjen, jag tror vi förstått vad du menar för sekunden även om du tyckte annorlunda igårDå sänker vi straffsatserna för brotten så får du ju lägre tider samt tar bort rabatterna så blir straffen rättvisare
I en studie från Australien slog man fast följande:
''Increasing the risk of arrest and the likelihood of going to prison produces modest reductions in property and violent crime,'' Dr Weatherburn said. ''But increasing the length of prison sentences exerts no effect at all.''
Jag tycker att hämndtanken / moraliska aspekten du hänvisar till grumlar fokus för det som är viktigt, brottsprevention. Och därför inte hör hemma i ett modernt kunskaps- och evidensbaserat kriminalvårdssystem. Det brukar vara lite kontroversiellt, men de flesta förstår hur jag menar, en del håller med när de får höra argumenten - andra inte. Vissa vill precis som du behålla en del av hämnddelen i straffet för att det "känns" rätt.
Jag är inte automatiskt för kortare straff (förutom för att de kostar skjortan och har de sämre effekt än något som kostar noll, låter jag gärna bli att betala). Man skulle kunna tänka sig att man gör en FMEA-analys av varje brottsling, där man på ett objektivt sett behandlar och bedömer riskerna för återfall, konsekvenserna av återfall och framtida risker för andra brott. När den bedömningen är acceptabelt låg, blir man utsläppt. En sådan modell har dock problem med förutsägbarhet och rättssäkerhet, så det är liksom inget färdigt paket att starta med imorgon. Det är en önskad inriktning och önskad omfokusering av uppdraget för kriminalvården; att fokusera på brottsprevention.
I en studie från Australien slog man fast följande:
''Increasing the risk of arrest and the likelihood of going to prison produces modest reductions in property and violent crime,'' Dr Weatherburn said. ''But increasing the length of prison sentences exerts no effect at all.''
Jag tycker att hämndtanken / moraliska aspekten du hänvisar till grumlar fokus för det som är viktigt, brottsprevention. Och därför inte hör hemma i ett modernt kunskaps- och evidensbaserat kriminalvårdssystem. Det brukar vara lite kontroversiellt, men de flesta förstår hur jag menar, en del håller med när de får höra argumenten - andra inte. Vissa vill precis som du behålla en del av hämnddelen i straffet för att det "känns" rätt.
Jag är inte automatiskt för kortare straff (förutom för att de kostar skjortan och har de sämre effekt än något som kostar noll, låter jag gärna bli att betala). Man skulle kunna tänka sig att man gör en FMEA-analys av varje brottsling, där man på ett objektivt sett behandlar och bedömer riskerna för återfall, konsekvenserna av återfall och framtida risker för andra brott. När den bedömningen är acceptabelt låg, blir man utsläppt. En sådan modell har dock problem med förutsägbarhet och rättssäkerhet, så det är liksom inget färdigt paket att starta med imorgon. Det är en önskad inriktning och önskad omfokusering av uppdraget för kriminalvården; att fokusera på brottsprevention.
Mycket fina ord och jag förstår delvis hur du menar. Men skall vi helt bortse från brottsoffers känslor? Är känslor något mindre värt än det du kallar kunskap? Skall vi helt bortse från att ett brottsoffer kan känna sig tryggare om gärningsmannen sitter i fängelse?
Du fokuserar till 100% på brottslingen i ditt resonemang. Brottsoffer finns inte ens med. Jag anser att det är ett extremt sätt att resonera.
Sen är det väl självklart att det bästa är att fler brottslingar upptäcks och arresteras. Den frågan tycker jag däremot inte har med straffens längd att göra.
Du glömmer bort en sak: En person som är inlåst förhindras rent fysiskt från att begå brott.
Sedan en intressant moralisk frågeställning:
Hur många flickor/unga kvinnor ska samhället offra för att tex Anders Eklund ska få en ny chans?
Är Anders Eklunds liv = 2, 3 eller 4, ...hur många flick-/kvinnoliv?
Så här står det i inlägget du syftar på, som var ett svar till lbb:Var det inte det du precis gjorde i inlägg # 431?
Nej, då har du missförstått. Läs gärna länkarna jag bifogade. Det jag vill är att straffet HELT bortkopplas från brottsoffret, inte att brottsoffret glöms bort - utan där menar jag helt tvärtom. Att fokus idag är på straffet, som är något som inte brottsoffret gynnas av.
Så länge du kan troliggöra den signifikanta brottspreventiva effekten så får brottslingen stanna frihetsberövad. Det är mitt ideala förslag.
Motfråga; ska vi låsa in alla män eftersom de då rent fysiskt förhindras att begå brott och är grymt överrepresenterade i brottsstatistiken?
Och hur många som med högsta sannolikhet aldrig någonsin skulle begå ett brott igen ska vi hålla inspärrade till höga kostnader både personligt, mänskligt och samhälleligt på många plan?
Det finns nog ett fåtal som aldrig bör släppas lösa i samhället igen. Anders Eklund skulle kunna vara en av dem. Det svåra är att bestämma vilka som är så farliga för samhället. Det handlar nu inte om straff utan om att skydda samhället.
Vilket är det jag menar att straff i form av frihetsberövande ska handla om. Andra parametrar är oväsentliga. Brottsoffret och brottslingen ingår f.ö. i samhället.
Och ja, jag tycker inte att kriminalvård ska baseras på brottsoffers eller andras känslor. Det är inget bra att bygga ett samhälle på irrationell oro, ilska och hämndkänslor - alldeles särskilt inte från dem som är i en kris eller efter en kris som brottsoffer. Det betyder inte att känslorna inte finns eller fel, det betyder bara att det inte är något att bygga ett samhälles kriminalvård på.
Är det irrationellt att som misshandlad kvinna känna en trygghet i att den som misshandlat sitter i fängelse? Som ett exempel?
Det är inget huvudargument men heller inget man helt kan bortse från och bara kalla irrationellt eller hämndbegreppet.
Vad är rationellt och vad är irrationellt egentligen?
Tips till TS o andra som nojar över okända pedofiler o fula gubbar, läs tråden:
http://www.bukefalos.com/threads/svara-samtal-med-barn-fula-gubbar.1268601/
Där skriver en bukefalist @citron lite om vad hon varit med om. Åtminstone 2 av hennes döttrar blev våldtagna av sin egen far i hemmet under den tid som hon var gift med barnets far, jag orkar inte leta reda på den tråden, men den borde öppna ögonen för alla o envar som tror att hotet mot våra barn kommer utifrån!
Du glömmer bort en sak: En person som är inlåst förhindras rent fysiskt från att begå brott.
Sedan en intressant moralisk frågeställning:
Hur många flickor/unga kvinnor ska samhället offra för att tex Anders Eklund ska få en ny chans?
Är Anders Eklunds liv = 2, 3 eller 4, ...hur många flick-/kvinnoliv?
Här har man ju rättspsyke med särskild utskrivningsprövning att ta till vilket man kan tycka att AE skulle dömts till inte som hämnd men i preventivt syfte.Det finns nog ett fåtal som aldrig bör släppas lösa i samhället igen. Anders Eklund skulle kunna vara en av dem. Det svåra är att bestämma vilka som är så farliga för samhället. Det handlar nu inte om straff utan om att skydda samhället.
Nej du , kolla lite jag skrev ingenstans att man skulle höjja befintliga straffsatser.Men driv den linjen, jag tror vi förstått vad du menar för sekunden även om du tyckte annorlunda igår
Så här står det i inlägget du syftar på, som var ett svar till lbb:
"landsbygdsbo skrev: ↑
Kärt barn har många namn. pratar du med folk och förklarar för dem att killen som våldtog 5 kvinnor inte får ett straff som motsvarar 5 övergrepp kallar det säkert helhetsbedömning, fast personligen tror jag nog att begreppet straffrabatt dyker upp runt borden i lunchrummen...."
Jag svarade: "Vad du personligen tror är lika relevant som att TS vill ändra lagen pga hennes nojor som är totalt saknar fog i verkligheten."
Det är ju du som är TS och mig veterligen har varken jag eller någon annan avfärdat dig i tråden, däremot har vi påpekat att du lever i en värld full av imaginära faror o hot som inte har någon förankring i den verkliga värden.
Han är dömd till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, så han lär knappast komma ut innan han behöver kryckor eller rullstol för att ta sig fram. Dessutom sitter han isolerad så att han inte skall bli dödad eller misshandlad av de övriga intagna på anstalten. NB att samtliga där är dömda för sexualbrott, hans är dock i en klass för sig.Det finns nog ett fåtal som aldrig bör släppas lösa i samhället igen. Anders Eklund skulle kunna vara en av dem. Det svåra är att bestämma vilka som är så farliga för samhället. Det handlar nu inte om straff utan om att skydda samhället.
Här har man ju rättspsyke med särskild utskrivningsprövning att ta till vilket man kan tycka att AE skulle dömts till inte som hämnd men som i preventivt syfte.
Han är dömd till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, så han lär knappast komma ut innan han behöver kryckor eller rullstol för att ta sig fram. Dessutom sitter han isolerad så att han inte skall bli dödad eller misshandlad av de övriga intagna på anstalten. NB att samtliga där är dömda för sexualbrott, hans är dock i en klass för sig.
Han är dömd till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, så han lär knappast komma ut innan han behöver kryckor eller rullstol för att ta sig fram. Dessutom sitter han isolerad så att han inte skall bli dödad eller misshandlad av de övriga intagna på anstalten. NB att samtliga där är dömda för sexualbrott, hans är dock i en klass för sig.