Fast du kan inte bortkoppla brottsoffer så totalt som du gör. Allt hänger ihop och man måste ta hänsyn till allt. Även brottsoffret.
Problemet är att om du inte tar någon hänsyn till offret så kommer detta att slå tillbaka på systemet.
Säg om någon dödar mitt barn. Risken för återfall anses väldigt liten och gärningsmannen släpps ut efter bara ett år. Vad är det då för mening med att låta lagen sköta det hela?
Om mitt barns liv anses vara så betydelselöst att ett år i fängelse anses tillräckligt för att risken för återfall är liten. Ja då kan lika gärna jag ta saken i egna händer.
Om jag skjuter mördaren till mitt barn så hamnar jag i fängelse men då risken för återfall är liten så blir det ett kort straff så jag tar lätt det fängelsestraffet.
Straffet måste alltid stå i proportion till brottet och även ta hänsyn till brottsoffret. Längre fängelsestraff ger inte alltid effekten att brotten minskar. Men ibland är straffet för lågt från början.
Det kan jag visst och du kan argumentera emot.
Påföljden bör inte vara en bedömning av brottsoffers lidande.
Brottsoffer bör prioriteras och det på helt andra sätt än genom påföljden för gärningsmannen.
Läs gärna de artiklar jag länkade tidigare.