Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Ni får det att låta som jag inte gör något annat än att oroa mig för mina barn. I början av tråden kom vi in på att bo granne med en dömd pedofil, det är det jag relaterat till.. Om jag skulle
göra det DÅ skulle jag vara
på min vakt och känna
obehag, just vetskapen om det.

Det är mina känslor och
inget jag kan göra något åt
eller ändra på.

Fast inte heller något att beakta när vi utformar vår moderna kriminalvård då, eller hur?

Och sedan kan man bearbeta tankesätt och de känslor man har. Det är inget av universum givet hur du ska känna inför en viss situation.

Det är väl ändå du som får det att låta som du ororar dig, bara det att starta en tråd om att du vill att grova brottslingar såsom pedofiler ska sitta inne på livstid för att du ska känna dig bekväm och slippa dem som grannar? Hur kom du på tanken att göra det om det inte är något som orora dig eller finns i dina tankar?

Jag läste om ett känt fall i veckan, om en dömd pedofil och mördare. Då tänker man lite extra när man läser sånt, därav trådstarten. Nu vet jag hur de flesta tänker som svarat i tråden.

Jag skulle bli rädd för hämndlystna människor om jag fick en dömd pedofil som granne.

Min största rädsla, tror jag skulle vara att ngn bränner ner hens hus och även andra hus i samma veva.

Hur låter den rädslan? Rädslan skulle inte vara för den sk pedofilen utan andra människor.

Jag skulle bli rädd för hämndlystna människor om jag fick en dömd pedofil som granne.

Min största rädsla, tror jag skulle vara att ngn bränner ner hens hus och även andra hus i samma veva.

Hur låter den rädslan? Rädslan skulle inte vara för den sk pedofilen utan andra människor.

Ja alla har vi olika rädslor och jag förstår och respekterar din rädsla.

@Niyama Har du egna barn? En ärlig fråga alltså. När jag fick mitt första barn. så blev det som att vända på en hand eller vad jag ska kalla det. Mina känslor blev nått helt annat än innan och det kändes och känns ff att jag skulle kunna gå över eld om det hände mina barn något. Jag vill skydda mina barn så gott det går.

Jag har tre barn och jag går också genom eld och vatten för dom, men jag tappar inte allt förnuft bara för det.

Det är lättare att skydda barnen mot något du känner till än något du inte känner till.

Blir lite konfunderad över den sista meningen i stycket efter har läst din tråd i Förälder.

Ta ex den där barnamördaren som åkte på en omgång på kåken.
Första tanken var nog hos många: -väl förtjänt!

Men vilket samhälle skulle vi ha om självjustis och Grannsamverkans straff skulle följa efter avtjänad tid?

Blir lite konfunderad över den sista meningen i stycket efter har läst din tråd i Förälder.

Att jag är rädd att min dotter ska utsättas för övergrepp? Om jag har en rehabiliterad pedofil som granne tror jag att jag känner mig tryggare än om det bor en några kvarter bort.

Jag är mer rädd att pedofilens och ev vårat hus (står hyfsat nära) skulle brännas ner omgående pga vissa personer som har koll på området. (Har redan brottsling till granne f.ö).

@athena_arabians Det var inte en pik kring hur @LadyCovergirl hunnit besvara frågan, jag menade bara att jag stod handfallen utan någon vidare information, givetvis förstår väl jag också att @LadyCovergirl har annat för sig och kanske inte tid att besvara, jag fick uppfattningen om att många fler i tråden faktiskt satt på kunskapen med tanke på hur jag blivit bemött , så det var inte något personligt mot henne, det hoppas jag inte @LadyCovergirl har trott, då vill jag be henne om ursäkt.

Eftersom jag fortsatt och enträget flera gånger upprepat mig och ställt samma undran gång på gång beror på att jag inte alls upplevt en förståelse för hur jag reagerat eller känt om saken i fråga. Men om det alltså framgått hela tiden och jag missat detta ber jag om ursäkt för det, det hade ju varit lätt att upprepa, eller åtminstonde bemöta på ett lite trevligare sätt än det gjorts. Eftersom det känns som det haglar attacker och snedvridningar och påstående om att jag missförstår avsiktligt lämnar jag tråden då det känns totalt lönlöst att försöka föra en diskussion

Att jag är rädd att min dotter ska utsättas för övergrepp? Om jag har en rehabiliterad pedofil som granne tror jag att jag känner mig tryggare än om det bor en några kvarter bort.

Jag är mer rädd att pedofilens och ev vårat hus (står hyfsat nära) skulle brännas ner omgående pga vissa personer som har koll på området. (Har redan brottsling till granne f.ö).
Varför? För att du har mer koll, kan se om hen är hemma /vad hen gör etc, än om denne skulle bo kvarteret bort? Trots att hen är rehabiliterad?

Allmänt (ej riktat till Mammadutt)
Utan att veta /"förmoda vad andra Bukefalister har varit med om i sina liv" så en reflektion:
det finns personer, nära anhöriga till brottsoffer, som aldrig kan ta sig ur sorgen. Den dömde åker in ett X antal år, slussas ut och börjar om sitt liv, om inte den brottsliga banan fortsätter. Efter de antal X åren finns kanske en familjemedlem som fortfarande har en så stor förtvivlan och hat att det enda som driver människan är hämnd. Som tycker att det finns inget kvar att förlora, att den kan ta några år i fängelse. Och blir därmed också en brottsling också, pga traumat den utsattes för.

Det finns också offer som kan gå vidare i livet på något sätt, som kan läka ihop, och där hämndtankar inte existerar.

Det finns också personer som gjort ett grovt brott och ångrar sig djupt, och kommer fungera bra i samhället igen. Som tar väl hand om sin nya chans.

Det finns också personer som fortsätter sin kriminella bana, och inte bry sig så mycket. Vad är det då som är fel? För kort vårdtid, utslussningen, personlighet, eller kanske något annat?

[...]
Det är mina känslor och
inget jag kan göra något åt
eller ändra på.

Jo det kan du.

Ärligt talat, du tycker att vissa människor ska avskiljas från samhället på livstid baserat på dina känslor och en irrationell rädsla? För att du inte orkar jobba med ditt problem?

Jag har en i mångt och mycket trevlig granne som är omotiverat rädd för allt möjligt, något som länge påverkade MITT liv eftersom han oroade sig för att jag inte tänkte på min säkerhet, vilket han menade kunde påverka hans säkerhet.Till slut sa jag ifrån ordentligt, så nu har han insett att han får gilla läget. Men det var jäkligt jobbigt ett tag. Irrationella rädslor påverkar omgivningen. Om man agerar på dem. Precis som vissa läggningar påverkar om man agerar på dem men inte annars.

Varför? För att du har mer koll, kan se om hen är hemma /vad hen gör etc, än om denne skulle bo kvarteret bort? Trots att hen är rehabiliterad?

Utan att veta /"förmoda vad andra Bukefalister har varit med om i sina liv" så en reflektion:
det finns personer, nära anhöriga till brottsoffer, som aldrig kan ta sig ur sorgen. Den dömde åker in ett X antal år, slussas ut och börjar om sitt liv, om inte den brottsliga banan fortsätter. Efter de antal X åren finns kanske en familjemedlem som fortfarande har en så stor förtvivlan och hat att det enda som driver människan är hämnd. Som tycker att det finns inget kvar att förlora, att den kan ta några år i fängelse. Och blir därmed också en brottsling också, pga traumat den utsattes för.

Det finns också offer som kan gå vidare i livet på något sätt, som kan läka ihop, och där hämndtankar inte existerar.

Det finns också personer som gjort ett grovt brott och ångrar sig djupt, och kommer fungera bra i samhället igen. Som tar väl hand om sin nya chans.

Det finns också personer som fortsätter sin kriminella bana, och inte bry sig så mycket. Vad är det då som är fel? För kort vårdtid, utslussningen, personlighet, eller kanske något annat?

Absolut skulle jag hålla koll, har ju ingen fritid. ;)

Men nu handlade det om min rädsla för folk som vill ta lagen i egna händer tex avrätta pedofilen.

Det finns 'tyngre brottslingar' utan direkta gränser.

En mardröm vore att bevittna något, så ok jag föredrar nog pedofilen ett par kvarter bort vid närmare eftertanke...

[QUOTmyrten, post: 16641735, member: 47701"]Jo det kan du.

Ärligt talat, du tycker att vissa människor ska avskiljas från samhället på livstid baserat på dina känslor och en irrationell rädsla? För att du inte orkar jobba med ditt problem?

Jag har en i mångt och mycket trevlig granne som är omotiverat rädd för allt möjligt, något som länge påverkade MITT liv eftersom han oroade sig för att jag inte tänkte på min säkerhet, vilket han menade kunde påverka hans säkerhet.Till slut sa jag ifrån ordentligt, så nu har han insett att han får gilla läget. Men det var jäkligt jobbigt ett tag. Irrationella rädslor påverkar omgivningen. Om man agerar på dem. Precis som vissa läggningar påverkar om man agerar på dem men inte annars.[/QUOTE]

Jag kommer aldrig att
acceptera en människa som
har våldtagit och mördat ett
barn. Att den människan
sen anses frisk efter ett
antal år har jag väldigt
svårt att tro.Att då försöka
"jobba med mitt problem"
som du uttrycker det, blir
svårt.

Men det kanske är helt normalt att känna sig lugn och trygg med att en utsläppt pedofil/mördare som anses vara frisk bor granne?

[
Eftersom jag fortsatt och enträget flera gånger upprepat mig och ställt samma undran gång på gång beror på att jag inte alls upplevt en förståelse för hur jag reagerat eller känt om saken i fråga. Men om det alltså framgått hela tiden och jag missat detta ber jag om ursäkt för det, det hade ju varit lätt att upprepa, eller åtminstonde bemöta på ett lite trevligare sätt än det gjorts. Eftersom det känns som det haglar attacker och snedvridningar och påstående om att jag missförstår avsiktligt lämnar jag tråden då det känns totalt lönlöst att försöka föra en diskussion

Det känns mest som att den enda förståelsen du vill ha är att folk håller med och när du inte kan få det så lämnar du tråden. En liten upplysning, man kan förstå även om man inte håller med.

Det är faktiskt mycket mer sällsynt än man kan tro att brottsoffer och/eller deras anhöriga tar lagen i egna händer och hämnas.

linoda skrev:
Jag kommer aldrig att
acceptera en människa som
har våldtagit och mördat ett
barn. Att den människan
sen anses frisk efter ett
antal år har jag väldigt
svårt att tro.Att då försöka
"jobba med mitt problem"
som du uttrycker det, blir
svårt.

Men det kanske är helt normalt att känna sig lugn och trygg med att en utsläppt pedofil/mördare som anses vara frisk bor granne?

Ja, det är helt normalt. Precis som att det är normalt att känna sig lugn och trygg med all icke-dömda pedofiler och mördare man inte känner till. Eller som det är normalt att känna sig lugn och trygg även om livet innehåller allehanda risker som vi vet finns där.

Men det är faktiskt DITT problem, oavsett om du tycker det är ett problem eller vill jobba med det. Därför är det bekymmersamt när du vill använda denna oro för att hävda att samhället ska förändra sin kriminalvård och vi ska låsa in människor längre.

Just pga diskussioner som denna blev jag förskräckt när lexbase kom i våras och det var så många inne för att kolla grannar och bekanta att sidan kraschade samhället ska inte fortsätta att straffa någon som redan fått sitt straff. Som ex kriminalvårdare vet jag att en klick återkommer gång efter annan inte ovanligt väntar nya domar och rättegångar redan under pågående volta, men många tar sitt straff och håller sig sen på rätt väg för deras skull hoppas jag att de får vara ifred sen och leva med sitt eget samvete vilket många gånger är det värsta straffet av alla

@sjoberga Du skulle alltså känna dig trygg med att låta dina barn leka ute på gården helt själva när du vet att pedofilen bor granne? Du skulle inte tänka lite extra på det och hålla extra koll?

Te x förskola och dagis behöver inte bry sig ett dugg att det bor några grova dömda brottslingar i området, som sexuellt utnyttjat ett eller flera barn?

@sjoberga Du skulle alltså känna dig trygg med att låta dina barn leka ute på gården helt själva när du vet att pedofilen bor granne? Du skulle inte tänka lite extra på det och hålla extra koll?

Te x förskola och dagis behöver inte bry sig ett dugg att det bor några grova dömda brottslingar i området, som sexuellt utnyttjat ett eller flera barn?

I ungefär samma utsträckning som om jag visste att det fanns en annan okänd människa som bodde där utan för mig känt criminal record. Jag kan inte lova att jag inte skulle tänka lite extra på det och hålla extra koll om jag hade den kunskapen. Kanske. Alltid reagerar man inte helt rationellt. Men att gå från det, att jag reagerar irrationellt till att då måste någon annan minsann vara inspärrad är ljusår bort. Man kan liksom inte basera kriminalvård på hur människors irrationella oro fungerar. Det är inte andra människors ansvar att ta hand om och hålla undan min irrationella oro. Det är helt min egen. Bra sätt brukar kunna vara att resonera rationellt med sig själv eller möta sin oro direkt och få undan den. Som många KBT-terapier fungerar. Om din oro verkligen är på planet att du mår dåligt av den, bör du ju ta tag i den på allvar. Annars acceptera att den finns där.

För övrigt skulle min oro vara betydligt större om jag visste att det bodde en rattfyllerist i närheten som med jämna mellanrum körde omkring berusad i området. Om denna är dömd eller inte spelar ingen roll. Som exempel.

I ungefär samma utsträckning som om jag visste att det fanns en annan okänd människa som bodde där utan för mig känt criminal record. Jag kan inte lova att jag inte skulle tänka lite extra på det och hålla extra koll om jag hade den kunskapen. Kanske. Alltid reagerar man inte helt rationellt. Men att gå från det, att jag reagerar irrationellt till att då måste någon annan minsann vara inspärrad är ljusår bort. Man kan liksom inte basera kriminalvård på hur människors irrationella oro fungerar. Det är inte andra människors ansvar att ta hand om och hålla undan min irrationella oro. Det är helt min egen. Bra sätt brukar kunna vara att resonera rationellt med sig själv eller möta sin oro direkt och få undan den. Som många KBT-terapier fungerar. Om din oro verkligen är på planet att du mår dåligt av den, bör du ju ta tag i den på allvar. Annars acceptera att den finns där.

För övrigt skulle min oro vara betydligt större om jag visste att det bodde en rattfyllerist i närheten som med jämna mellanrum körde omkring berusad i området. Om denna är dömd eller inte spelar ingen roll. Som exempel.

Ok så reagerar du men inte jag. Men alltså , som jag skrivit flera gånger går jag inte runt och tänker att varje människa är pedofil! OM jag skulle bo granne är det jag har skrivit. INTE att jag tänker på det hela tiden och mår så dåligt att jag behöver hjälp.

Det där med rattfyllerister är också hemskt men det kan vi ta i en annan tråd.

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka