Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

@Lobelia Jag vet vad tenderar betyder, det är ett ord jag använder en del själv, men det var fint du frågade med tanke på hur obildad jag är
Men visa att du vet vad det betyder, exempelvis genom att be om utsäkt för att du avsiktligt misstolkade mitt inlägg och använder det för att spela martyr och låtsas att jag anklagade dig för att vara obildad. Din bildning eller brist på bildning vet jag inte mycket om.

@Monstermom Självklart är inte hämnd okej, det kan aldrig vara berättigat. Och även om jag har starka känslor för något kan jag givetvis skilja saker åt även om det strider emot alla mina känslor

@Niyama Precis, då vore det ju lättare om @Lobelia faktiskt förklarar så jag förstår hur hon menar i stället för att skylla på att jag avsiktligt skulle missförstås

@tuaphua det är så jag menar, att det är mänskligt att reagera med oro kring sådant

@tuaphua det är så jag menar, att det är mänskligt att reagera med oro kring sådant

Fast det är skillnad på att reagera spontant på ett sätt, ett annat att argumentera för samhällslösningar baserat på denna reaktion.

Det finns utrymme att inse att man skulle bli orolig om en dömd pedofil flyttade in i grannhuset och att fortfarande vara för att de som döms till dessa brott ska rehabiliteras och när återfallsrisken är borta släppas ut i samhället igen.

@niphredil Fast vad du anser inte vara oförskämt kanske är det för mig, det är något man helt enkelt måste acceptera, att jag blir stött är för att man inte på något vis kan säga att man förstår min oro eller tanke kring det, sen är det väl mycket uttryck och hintar som jag anser onödiga. Jag försöker sätta mig in i den motsatta åsikten kring detta, men i stället för att faktiskt diskutera det måste vi mala på om samma sak sida efter sida

@Niyama nu var det ju inte ordet tenderar som var problemet

@Monstermom Självklart är inte hämnd okej, det kan aldrig vara berättigat. Och även om jag har starka känslor för något kan jag givetvis skilja saker åt även om det strider emot alla mina känslor

Men gör du det då? För som jag uppfattar dig (och i ännu högre utsträckning @linoda ) är du mer eller mindre nöjd med att låta dina reaktioner styras av just dina känslor istället för att konfrontera dem med eftertanke och komma fram till en medveten åsikt i frågan - istället för en känslomässig respons? "Har ingen statistik kring hur de ev kan falla tillbaka i samma mönster igen men krasst sett är det inget friskt beteende och har man gjort så hemska saker får man stå sitt kast helt enkelt. Säkert många som tycker jag är trångsynt och tänker knasigt, men det är en åsikt jag inte tror jag kan rubba helt enkelt" låter för mig inte alls förnuftstyrt - eller det minsta intresserat av förnuft, vilket är väldigt mycket värre.

@nexxa Vad är det du inte förstår då?
Vallhund skrev:
"Det verkar som du förutsätter att alla som inte tycker som du o TS är mer än lovligt naiva o inte har den blekaste aning om livets skuggsida. Du har ingen aning om vad vi varit med om eller vad vi arbetar med."

Lobelia svarade:
"Snarare så tenderar äldre, folk oavset ålder med bred livserfarenhet samt högutbildade vara mer toleranta och nyanserade i sina åsikter."

Okej, jag omformulerar: varför är du så rädd just för dömda?

För de har begått brott och kan göra det igen som jag skrivit flera gånger.
Tror du att det är värre för barn att utsättas för övergrepp av en som sedan tidigare är dömd, än en tränare/släkting/förskollärare som inte är dömd? Jag begriper inte hur du resonerar.

Nej det tror jag inte! Från början i tråden skrev jag att jag inte ville bo granne med en DÖMD pedofil. Och självklart vill jag inte bo granne med en släkting eller någon annan som är pedofil. Men det är lite svårt att veta ( som nån skrev) vart alla pedofiler bor. Men visste jag garanterat att just den grannen är pedofil så vill jag inte bo nära oavsett om den är dömd eller inte.

@Mammas som jag nämnt massvis av gånger så var detta något helt ur personlig aspekt - en spontan känsla av att inte tycka det känns tryggt att släppa ut dessa brottslingar alls, sen har jag åter massvis med gånger även nämnt att jag efterfrågar mer information kring hur man handhar brottslingar, men att jag argumenterat för mina känslor misstar du mig för, min mening var att försöka få en att förstå hur det kunde kännas kring en oro över lösa brottslingar i samhället

@Monstermom Det var ju min spontana åsikt och känsla av TS frågan, att det är något jag känner behöver inte indirekt betyda att jag anser att samhället skulle agera utefter det, snarare söker jag kunskap om hur det ser ut på "andra sidan"

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka