Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Jag har inte läst alla inlägg men en del av dem.
Men om jag ska vända mig till första inlägget så tycker jag att det är en skrämmande syn.
Jag jobbar själv sedan 3,5 år tillbaka inom kriminalvården, och de här personerna KOMMER att komma ut i samhället igen oavsett vad folk tycker, och som flera andra skriver, det blir mycket farligt om man inte "tränat" på att vistas i "vanlig värld" innan man släpps ut.
Ang permissioner så är det inte direkt så att man går från 0-100 och släpper ut dem hur som helst utan det finns alltid en plan för hur det ska gå till. Man börjar med att gå ut ett par timmar ihop med personal och går ut och bara "är". -bara detta, att tex åka till ett köpcentrum och vistas där bland alla människor efter att ha suttit inlåst med ett begränsat antal personer länge är en jättepåfrestning och många gånger är klienterna rent av livrädda.
De måste träna på att vara i verkligheten igen.
Kriminalvårdens ledord är "Bättre ut" och det är ett arbete som inte går att genomföra i den låsta värld som fängelset är. Du kan jobba bäst du vill därinne, men utanför är det en annan värld och man måste jobba med båda.

@mooi Den här skrämmande synen i tråden du nämner tror jag är vanligare än man tror. Föräldrar som oroar sig för sina barn tex. Men också vi, bland annat, som kanske sett och varit med om en del saker - där man inte kan tänka annat än att det vore förödande med vissa människor på fri fot igen. Sen är man nog oinsatt också i hur just arbetet kring detta sker med att slussa ut dessa "brottslingar" i samhället igen.

[Q"Lobelia, post:
16640506, member:
775"]Vart har du tänkt dig att grova brottslingar ska bo när de släppts ut? På en liten kobbe uti i havet eller mitt ute på fjället? Det finn faktiskt de som blir friska/hederliga och ångrar sig bittert, ska dessa aldrig
betraktas som människor
igen?[/QUOTE

Det verkar finnas några här. på buke som gärna bor
grannar med dom:up::crazy:
Så du vill kasta ut de som är villiga att ge folk en chans ut i ödemarken de med? Vi kanske bor ganne med dig också.

@mooi Den här skrämmande synen i tråden du nämner tror jag är vanligare än man tror. Föräldrar som oroar sig för sina barn tex. Men också vi, bland annat, som kanske sett och varit med om en del saker - där man inte kan tänka annat än att det vore förödande med vissa människor på fri fot igen. Sen är man nog oinsatt också i hur just arbetet kring detta sker med att slussa ut dessa "brottslingar" i samhället igen.

Fast att vara orolig är inte ett frikort till taskig människosyn. Visst kan man gå omkring och oroa sig hela dagarna, men man måste ju tänka på det rationellt och inse att största risken för att ens barn råkar ut för något är från närstående, och personligen tror jag inte att man mår bra i längden om man går omkring och tänker att ens kompis som är barnvakt kanske förgriper sig på barnen, så varför ge efter för paranoia om främlingar i ens närhet?

Vi har ett ansvar för personernas välmående när de är tvungna att leva under statens omsorg. Då ska de såklart även slussas ut på ett humant sätt.

Jag vet att den är synen är otroligt vanlig. Och ja -jag kan faktiskt förstå ATT man kan tänka i de banorna. Men jag själv tycker att det är skrämmande när man tänker så svart eller vitt.
Jag har, precis som många andra här, en del tunga erfarenheter med mig men jag tänker inte så -men det är jag och andra behöver inte tycka och tänka som jag.
När jag jobbar med de här personerna så har jag resonerat såhär: De här personerna skulle kunna vara precis vem som helst och vi hade kunnat träffats någon annanstans. De har ju många gånger jobb och man kunde ha träffat just den här personen i ett annat sammanhang -och hade jag inte vetat det jag vet om dem så hade jag aldrig anat eller ens påverkats av det. De skulle kunna vara någon jag känner. Och vissa gånger har det varit det -personer som funnits i ens omgivning har plötsligt dykt upp i listorna, vissa gånger inte helt oväntat, men andra gånger blir det en överraskning.

Jag tror som du säger i slutet av ditt inlägg, att mycket beror på en rädsla som bottnar i okunskap. För -personer som inte har insyn i den världen har ingen aning om hur det funkar och allt arbete som ligger bakom.

Sedan att man inte lyckas med alla -det är ingen hemlighet eller något som kan förnekas.

Så du vill kasta ut de som är villiga att ge folk en chans ut i ödemarken de med? Vi kanske bor ganne med dig också.
Helst ser jag att det stannar bakom lås och bom, så "okänslig" är jag mot pedofiler:crazy: naturligtvis förstår jag att det aldrig kommer hända men det är så JAG ser på det.

@Mammas Jag tror du missförstår mig, det är inte så att jag går runt och är rädd och paranoid för var och varannan sak. Hade jag spaltat upp det jag gått igenom i mitt liv kanske det vore lättare att förstå hur jag känner inför det hela. Det är stor skillnad på att tro att det ska hända och att saker faktiskt hänt. Tyvärr känner jag mig inte bekväm nog att delge information om varför det fått mig att känna så, kanske det inte är eller går att tänka rationellt inom vissa saker, andra kanske genomgått samma typ av saker som jag men tar det på ett annat sätt, men det spelar ju ingen roll i det långa loppet vad någon annan räds eller ej om man själv inte känner på samma sätt

@mooi Förstår att du säkert ser det på annat sätt som ser det från en annan vinkel! Och givetvis ska man inte behöva noja i onödan för allt, men om man har småbarn så uppskattar man nog inte att kanske bli granne med någon av sådan historik, det känns ju mest som en normal reaktion från föräldern att vara brydd

Helst ser jag att det stannar bakom lås och bom, så "okänslig" är jag mot pedofiler:crazy: naturligtvis förstår jag att det aldrig kommer hända men det är så JAG ser på det.
Och jag skulle vilja att alla människor som har knappljud på på mobilen och sitter och blippar på den på bussen när jag är trött och grinig och inte har mina hörlurar borde låtsas in nånstans och få lyssna på CDn Världens Mest Irriterande Ljud om och om och om igen.

Men jag skulle inte starta en tråd och argumentera för det eller förvänta mig att det svenska rättssystemet ska anpassas efter mina personliga uppfattningar.

@Mammas att min såkallade taskiga människosyn alltså av mördare, pedofiler , våldtäktsmän osv skulle vara värre än vad de utfört känns lite ledsamt som jämförelse

@Lobelia Vilka brott syftar du på som är av värre karaktär än pedofiler gällande barn?

Svar till dig och flera andra i tråden: det blir jättetokigt att benämna folk som begår övergrepp mot barn som "pedofiler". Det finns pedofiler som inte begår övergrepp, och det finns de som inte är pedofiler men ändå begår övergrepp. Barn lider inte det minsta av pedofiler som inte begår övergrepp.

@nexxa Men det är inte vettigt att låta ens paranoia gå före ens människosyn.

Och att man är så nojig över att det flyttar in en dömd pedofil i området att man vill spärra in alla på livstid är definitivt att låta ens rädslor styra över ens rationella tankar. Alltså @linoda det är större risk att dina barn råkar ut för övergrepp av dig, sin pappa eller andra släktingar och vänner till er än en dömd pedofil som flyttar in i lägenheten jämte er. Ja, förmodligen inte om ni inte anlitar grannen som barnvakt då, men det lär ju inte hända.

Edit: förtydligade lite.

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka