linoda
Trådstartare
@Andromedae Det är ju svårt att isolera sig. Men jag pratar om dömda pedofiler som HAR utsatt barn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns de som bedöms ha så hög återfallsrisk så det inte är möjligt att släppa ut, men det är ytterst få individer, någon enstaka skulle jag tro.Vilka individer då? Vad har dom gjort då?
Ja, det tillhör ett modernt samhälle att rehabilitera människor. Jag tycker att det är grymt skrämmande människosyn att ha den där "släng bort nyckeln"-mentaliteten. Eller ännu naivare; vi släpper ut dem efter 10 år, bara de inte fått ha nån kontakt med omvärlden under tiden. Snacka om återfallsrisker och problem.
Det är ju svårt att isolera sig. Men jag pratar om dömda pedofiler som HAR utsatt barn.
Men om det inte går att rehabilitera då? Är inte det mer skrämmande?
Ja. De har ju fått sitt straff. Straffet ska på bästa sätt användas för att rehabilitera människan till ett icke-kriminellt liv och även skydda samhället, både under och efter strafftiden. Då ingår permissioner som ett verktyg för att uppnå bästa effekt. Varför skulle man sluta att använda de mest effektiva verktygen? Vill du höja återfallsfrekvensen bara för att vissa minsann ska få sitt straff?
Jag hänger inte med vad som är målet. Jag är allergisk mot hojtandet för högre straff, när det inte finns något annat motiv än hämnd och populistiska utsagor av SD-typen "nog borde det vara så, nog måste de sitta inne längre".
Berätta gärna vad som är målet.
Ja. De har ju fått sitt straff. Straffet ska på bästa sätt användas för att rehabilitera människan till ett icke-kriminellt liv och även skydda samhället, både under och efter strafftiden. Då ingår permissioner som ett verktyg för att uppnå bästa effekt. Varför skulle man sluta att använda de mest effektiva verktygen? Vill du höja återfallsfrekvensen bara för att vissa minsann ska få sitt straff?
Jag hänger inte med vad som är målet. Jag är allergisk mot hojtandet för högre straff, när det inte finns något annat motiv än hämnd och populistiska utsagor av SD-typen "nog borde det vara så, nog måste de sitta inne längre".
Berätta gärna vad som är målet.
Det finns de som bedöms ha så hög återfallsrisk så det inte är möjligt att släppa ut, men det är ytterst få individer, någon enstaka skulle jag tro.
Jag anser att pedofiler inte kan bli frisk och borde hållas inlåsta. Pedofiler tänder på barn och det kan ingen ändra på!
Men snälla du! Vi pratar om pedofili och mördare!
Så bra då att vårt rättssystem inte bygger på vad du tycker! Att vara pedofil är inte olagligt så länge man inte agerar ut sina fantasier.
Finns forskning att ta del av på området som man kan ta del av om man är seriöst intresserad av ämnet, fast det kan ju krocka med ens egna svartvita uppfattningar om världen så det är säkrast att avstå.Jag anser att pedofiler inte kan bli frisk och borde hållas inlåsta. Pedofiler tänder på barn och det kan ingen ändra på!
Jag anser att pedofiler inte kan bli frisk och borde hållas inlåsta. Pedofiler tänder på barn och det kan ingen ändra på!
Och jag tycker att det är lite lustigt att du vill att hela Sveriges rättssystem ska baseras på vad du råkar tycka, istället på studier, kunskap och fakta.Jag anser att pedofiler inte kan bli frisk och borde hållas inlåsta. Pedofiler tänder på barn och det kan ingen ändra på!
Det du beskriver är fortfarande agerande. Det finns pedofiler som inte gör det heller.Alla pedofiler kanske inte fysiskt agerar själva men tittar på nätet och beställer våldtäkter på barn.
Alla pedofiler kanske inte fysiskt agerar själva men tittar på nätet och beställer våldtäkter på barn.