KRAMI är exempelvis ett samarbete med Arbetsförmedlingen, soc och kriminalvården.
http://www.kramimoa.se/goteborg/default.html
Då får jag slå ett slag för http://kris.a.se/. Där dom finns fungerar det mycket bra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KRAMI är exempelvis ett samarbete med Arbetsförmedlingen, soc och kriminalvården.
http://www.kramimoa.se/goteborg/default.html
Och angående straffrabatt så finns det i USA också. 85% av straffet måste avtjänas.
Jo det är klart vi har men det har ju redan avhandlats i tråden tidigare.Det har vi i Sverige också, 2/3 sen kan man bli frigiven om jag minns rätt.
Trevligt för de som får 100 år i fängelset att se fram emot villkorlig efter 85 år.....
Jo det är klart vi har men det har ju redan avhandlats i tråden tidigare.
Skillnaden är att efter 2/3 i Sverige blir man frigiven. I USA har man en möjlighet att ansöka om frigivning, det beror på uppförande o.s.v det är alltså inte automatiskt som här.
Där håller jag med dig, men mekaniken där stora grupper av befolkningen tar ställning utifrån känslomässigt styrda åsikter kvarstår dock.
Börjar folk anse, oberoende av den verkliga situationen, att straffen inte står i rätt förhållande till brotten så röstar man därefter.
Vi ser vad den mekaniken har gjort vad det gäller SD och vad folk tror att invandringen kostar.
Riktig information är aldrig fel.
Men den kan också slå bakåt.
Om alla exempelvis visste vad det juridiska priset är för ex, ett tiotal villainbrott.
Så skulle det inte förvåna mig om man börjar argumentera och anse att det är "för j-gt"
EX:
En person binds vi 5 olika inbrott.
Den sannolika domen om inget annat finns på bordet blir ca 3 månaders fängelse.
dvs 2 månader för det första inbrottet (normalt)
Sedan en vecka per inbrott för de övriga.
Oavsett vad jurister, psykologer och sakkunniga säger så tror jag att folk i gemen inte anser att straffet står i paritet med den ekonomiska o psykiska skada de fem familjerna utsätts för.
Kommer då ex SD att i nästa val gå ut med att småbuset ska få känna att det svider att begå brott så kanske SD ökar ännu mer.
Nej jag påpekar bara det faktumet att stora delar av de röster som avges , avges inte på inställningar byggda på fakta utan på känslor.Om det nu är den samhälleliga kostnaden du är ute efter borde du vilja hålla straffen på en absolut miniminivå där bara risken för återfall styr srrafflängden.
Ingen som inte drabbats kan sätta sig in i de känslostormar de rädslor er situation framkallar.Vi får det som kallas målsägarinformation varje gång han får permission eller på annat sätt flyttas. Jag får panik varje gång det telefonnummret ringer, jag hinner tänka tusen saker innan jag svarar. Jag skiter i om han behöver anpassas för ett senare liv i frihet eller vilken anledning det nu må vara.
Det jag vet är att min dotter är livrädd när han har permission, att jag är rädd för hans första obevakade permission som borde komma när som helst. Jag har beställt en säkerhetsdörr till min lägenhet. Han vet vart vi bor, han skickar brev till mig och numera bara till de barn som han inte är dömd för brott mot. Tidigare skickade han brev även till sina brottsoffer, det gjorde han redan från häktet...
Det har inget med hämnd att göra från min sida att jag vill ha honom inlåst för all framtid. Det handlar om mina barns trygghet. För det är jag som sitter på nätterna med en gråtande, livrädd och panikslagen dotter i famnen som snyftar fram: Kan han inte hålla sig borta från mina drömmar? Jag kan inte skydda henne från tankar eller från hennes (mar)drömmar. Jag är maktlös mot det här. Han kan bostätta sig i samma hus som oss om han vill rent teoretiskt. Då är det vi som får flytta. Det är mina döttrar som kommer möta honom på stan, han, den som var deras pappa och den som skulle skydda dom från allt ont i världen men som blev deras största skräck och som gjorde deras liv till helvete. För den ena dottern började det helvetet när hon var 5 år gammal, det höll på i tio år.
Han får hjälp, behandlingar och vad det nu må vara. Barnen har avböjt att prata med någon ännu, det gör för ont, är för intimt och minnena för smärtsamma. Jag slits i bitar av mina egna känslor och trots att jag bett om hjälp att hantera vissa saker av soc så får jag en klapp på axeln och inte så mycket mera. Hon vill aldrig se honom igen och inte jag heller. Samtidigt som det finns syskon som han inte gjort något mot.
Det här är kanske ganska mycket OT, men det är skrivet ur offers och anhörigas perspektiv, offer för grova sexuella övergrepp och jag som mamma som fick och fortfarande slåss mot en byrakrati som inte vill eller inte kan förstå eller hantera dom som råkar ut för såna här saker.
Och gällande straffrabatter: 7 års fängelse för 160 erkända våldtäkter samt tre andra åtalspunkter alla gällande olika sexbrott mot barn, bara sina egna barn tycker jag är jävligt lågt. Han dömdes för grova våldtäkter det är en massiv rabatt...
Och bara för det, anstalten ringde precis och han har ytterligare en bevakad permission i slutet av den här månaden.
Jag vet att jag inte har en speciellt objektiv syn på det här, för det är för nära mig. Jag är trött på att höra om kriminellas rättigheter speciellt när offren oftast inga har...
Många styrkekramar till Er Citron/erVi får det som kallas målsägarinformation varje gång han får permission eller på annat sätt flyttas. Jag får panik varje gång det telefonnummret ringer, jag hinner tänka tusen saker innan jag svarar. Jag skiter i om han behöver anpassas för ett senare liv i frihet eller vilken anledning det nu må vara.
Det jag vet är att min dotter är livrädd när han har permission, att jag är rädd för hans första obevakade permission som borde komma när som helst. Jag har beställt en säkerhetsdörr till min lägenhet. Han vet vart vi bor, han skickar brev till mig och numera bara till de barn som han inte är dömd för brott mot. Tidigare skickade han brev även till sina brottsoffer, det gjorde han redan från häktet...
Det har inget med hämnd att göra från min sida att jag vill ha honom inlåst för all framtid. Det handlar om mina barns trygghet. För det är jag som sitter på nätterna med en gråtande, livrädd och panikslagen dotter i famnen som snyftar fram: Kan han inte hålla sig borta från mina drömmar? Jag kan inte skydda henne från tankar eller från hennes (mar)drömmar. Jag är maktlös mot det här. Han kan bostätta sig i samma hus som oss om han vill rent teoretiskt. Då är det vi som får flytta. Det är mina döttrar som kommer möta honom på stan, han, den som var deras pappa och den som skulle skydda dom från allt ont i världen men som blev deras största skräck och som gjorde deras liv till helvete. För den ena dottern började det helvetet när hon var 5 år gammal, det höll på i tio år.
Han får hjälp, behandlingar och vad det nu må vara. Barnen har avböjt att prata med någon ännu, det gör för ont, är för intimt och minnena för smärtsamma. Jag slits i bitar av mina egna känslor och trots att jag bett om hjälp att hantera vissa saker av soc så får jag en klapp på axeln och inte så mycket mera. Hon vill aldrig se honom igen och inte jag heller. Samtidigt som det finns syskon som han inte gjort något mot.
Det här är kanske ganska mycket OT, men det är skrivet ur offers och anhörigas perspektiv, offer för grova sexuella övergrepp och jag som mamma som fick och fortfarande slåss mot en byrakrati som inte vill eller inte kan förstå eller hantera dom som råkar ut för såna här saker.
Och gällande straffrabatter: 7 års fängelse för 160 erkända våldtäkter samt tre andra åtalspunkter alla gällande olika sexbrott mot barn, bara sina egna barn tycker jag är jävligt lågt. Han dömdes för grova våldtäkter det är en massiv rabatt...
Och bara för det, anstalten ringde precis och han har ytterligare en bevakad permission i slutet av den här månaden.
Jag vet att jag inte har en speciellt objektiv syn på det här, för det är för nära mig. Jag är trött på att höra om kriminellas rättigheter speciellt när offren oftast inga har...
Ni kan väl ansöka om kontaktförbud när han blir frisläppt, då måste han väl undvika döttrarna om de riskerar mötas på stan etc. Jag vet inte hur strikt det är men du kan väl fråga tingsrätten t.ex.Han kan bostätta sig i samma hus som oss om han vill rent teoretiskt. Då är det vi som får flytta. Det är mina döttrar som kommer möta honom på stan,
@citron Styrke kramar till dig och familjen!
Jag funderar på vilket vis du och din familj har fått hjälp och om hjälpen varit bra?
Du inser väl att cirka var femte kvinna har utsatts för sexuellt våld?Ingen som inte drabbats kan sätta sig in i de känslostormar de rädslor er situation framkallar.
Í ert fall så hade ditt barns kommande barns barn uppnått 30 årsåldern innan han blivit frisläpp.
och inlägget är inte OT, snarare tvärtom.
Du ar erfarenheter i bagaget som de flesta lyckligtvis saknar
Och vad skrev jag?Du inser väl att cirka var femte kvinna har utsatts för sexuellt våld?
Vad har alkohol med den här diskussionen att göra?Och vad skrev jag?
Jo
"Ingen som inte drabbats kan sätta sig in i de,,,,"
Så det omfattar väl alla de som drabbats eller hur?
Så det är nog inte bara jag som ska anklagas för problem med läsförståelse.....
Och så är vi tillbaka till vad vi snackat om tidigare. I hur många av dessa fall är alkoholintag inblandat?