@landsbygdsbo vad är det för victim-blaming? Hade bara offret gjort det ena eller tredje annorlunda hade hon sluppit bli våldtagen? Uppfattar jag dig rätt då? Och om jag har gjort det kommer den följdfråga: när jag blev våldtagen var både jag och förövaren spiknyktra, det skedde under dagtid, hemma visserligen hos honom, och förövaren var min absolut bästa snällaste underbaraste killkompis. Vilket riskbeteende hade jag i den situationen? Vilken riskmedvetenhet hade jag inte?
Menar du på fullaste allvar att jag ska kunna göra en bedömning av det efter endast några raders beskrivning, dessutom utan möjlighet att få information från den andra parten i händelsen?
Sorry, det kan och vill jag inte göra.
Men min ståndpunkt är följande
1 Alla människor är 100% ansvariga för sina egna handlingar, antingen inför samhället, sina medmänniskor eller sig själv.
2 Det kan knappast vara sk. "victim-blaming" att konstatera detta! Eftersom jag ingenstans friar någon från ansvar gällande sina val och sina handlingar. Alltså är en våldtäktsman ansvarig för sina handlingar i samma utsträckning som alla andra.