Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Hade mitt barns mördare varit på permis i min hemstad hade jag absolut velat bli informerad.

En professor i psykiatri sa att i sitt yrke benämnde har allvarligt psykiskt sjuka återfallsförbrytare som sjuka, men i det privata som rent onda. Det fanns ingen "bot".

Llb vill få det till att det är kvinnornas ansvar att de blir våldtagna för att de väljer att dricka alkohol.
Det är vad du påstår!
Jag för min del hävdar bara den urgamla självklarheten.
Att alla människor är ansvariga for sina individuella val.
Om det innebär att man dricker sig redlös och råkar ut för en våldtäkt så är ansvaret för brottet helt att lägga på förövaren. Han har valt att utföra det och är ansvarig inför rätten för det.

Vad som däremot rör sig i huvudet på den människa som blivit utsatt, kan jag ju bara spekulera i.

Men någon gång tror jag det enkla ordet "varför" dyker upp.
Varför gjorde jag det? , varför drack jag mig så berusad? Varför gjorde han det?

Att en människa gör sig sårbar och utsatt genom att konsumera stora mängder alkohol ger ingen, jag repeterar, ingen rätt att begå brott mot denna människa!
Vad du än sedan påstår att jag säger!!

Den enskilda människans ansvar är dock att vara medveten riskerna, och utifrån det göra de val som hon eller han naturligtvis tar ansvar för. Om inte inför rätten , så inför sig själv.

Det är vad du påstår!
Jag för min del hävdar bara den urgamla självklarheten.
Att alla människor är ansvariga for sina individuella val.
Om det innebär att man dricker sig redlös och råkar ut för en våldtäkt så är ansvaret för brottet helt att lägga på förövaren. Han har valt att utföra det och är ansvarig inför rätten för det.

Vad som däremot rör sig i huvudet på den människa som blivit utsatt, kan jag ju bara spekulera i.

Men någon gång tror jag det enkla ordet "varför" dyker upp.
Varför gjorde jag det? , varför drack jag mig så berusad? Varför gjorde han det?

Att en människa gör sig sårbar och utsatt genom att konsumera stora mängder alkohol ger ingen, jag repeterar, ingen rätt att begå brott mot denna människa!
Vad du än sedan påstår att jag säger!!

Den enskilda människans ansvar är dock att vara medveten riskerna, och utifrån det göra de val som hon eller han naturligtvis tar ansvar för. Om inte inför rätten , så inför sig själv.
Egentligen är vi eniga om det mesta här och du har nyanserat din åsikt en hel del. Visst är vi ansvariga för vad vi gör oavsett vad det är, vi har alltid ett val. Du drar dock upp detta uttalandet i fel sammanhang och på fel vis enligt mig. Kontentan när du drar upp det i samband med brott som våldtäkt är att om tjejen betet sig annorlunda så hade detta inte skett eller hur?

Ska vi se på lite paralleller när det gäller brott. Vill du inte krocka med din bil, låt bli att köra den eller än hellre sälj den, en utmärkt riskminimering. Vill du inte bli utsatt för folk som rider på din mark, men ta då ditt ansvar och sälj marken. Då har du tagit ditt ansvar ingen kommer någonsin att besvära dig mer inom detta område. Ficktjuvar/småtjuvar som snor dina ägodelar när du är ute och går hindrar man bäst genom att inte ha några åtråvärda prylar på sig. Då de ibland även tar värdefulla skor och jackor så klä dig i oattraktiva trasor och du är säker. Och tjejer ska givetvis inte vistas bland män för att undvika våldtäkt, helst inte träffa människor också, lesbiska kvinnor kan också vara en risk. Möjligen kan man tänka sig att träffa homosexuella män som inte har den minsta dragning till bisexualitet men de kan begå andra brott så eremitlivet är säkert bäst.

Det är stört omöjligt att få ett fungerande samhälle på detta viset och om man envisats så hade människosläktet dött ut inom så där en 100 år eller så. Vi klarar oss inte utan varandra och att börja tala om eget ansvar för att inte bli utsatt när det gäller brott så anser åtminstone jag att det är osmakligt att ens antyda åtgärder för den som blivit utsatt som inskränker en från att ha ett normalt liv.

Ja man ska se till att ha plånboken i innerfickan och ha måttligt stora summor men undvika sin varma vinterjacka, ett par bra och snygga skor, mobilen och en plånbok med ett normalbelopp inskränker folk att leva normalt. Likaså inskränker det en att leva normalt i vårt samhälle att undvika att gå ut och festa. Nej man bör inte dricka sig full men det händer, liksom att folk har en dyr åtråvärd mobil, nike skor, canada goose jacka eller en laptop? Är det någon orsak till att man borde agerat annorlunda?

Jag skulle vilja se den åklagare som under en rättegång som behandlar stöld av en Iphone 6 ifrågasätter varför man använt den så någon kan se, varför man alls har den med och noga förhört sig om personen telefonivanor för att utröna om dessa kan användas som förmildrande omständigheter varför förövaren tog den ur handen på offret och sprang bort. Eller dig dra upp det i en tråd där de beklagar sig.

Egentligen är vi eniga om det mesta här och du har nyanserat din åsikt en hel del. Visst är vi ansvariga för vad vi gör oavsett vad det är, vi har alltid ett val. Du drar dock upp detta uttalandet i fel sammanhang och på fel vis enligt mig. Kontentan när du drar upp det i samband med brott som våldtäkt är att om tjejen betet sig annorlunda så hade detta inte skett eller hur?

Ska vi se på lite paralleller när det gäller brott. Vill du inte krocka med din bil, låt bli att köra den eller än hellre sälj den, en utmärkt riskminimering. Vill du inte bli utsatt för folk som rider på din mark, men ta då ditt ansvar och sälj marken. Då har du tagit ditt ansvar ingen kommer någonsin att besvära dig mer inom detta område. Ficktjuvar/småtjuvar som snor dina ägodelar när du är ute och går hindrar man bäst genom att inte ha några åtråvärda prylar på sig. Då de ibland även tar värdefulla skor och jackor så klä dig i oattraktiva trasor och du är säker. Och tjejer ska givetvis inte vistas bland män för att undvika våldtäkt, helst inte träffa människor också, lesbiska kvinnor kan också vara en risk. Möjligen kan man tänka sig att träffa homosexuella män som inte har den minsta dragning till bisexualitet men de kan begå andra brott så eremitlivet är säkert bäst.

Det är stört omöjligt att få ett fungerande samhälle på detta viset och om man envisats så hade människosläktet dött ut inom så där en 100 år eller så. Vi klarar oss inte utan varandra och att börja tala om eget ansvar för att inte bli utsatt när det gäller brott så anser åtminstone jag att det är osmakligt att ens antyda åtgärder för den som blivit utsatt som inskränker en från att ha ett normalt liv.

Ja man ska se till att ha plånboken i innerfickan och ha måttligt stora summor men undvika sin varma vinterjacka, ett par bra och snygga skor, mobilen och en plånbok med ett normalbelopp inskränker folk att leva normalt. Likaså inskränker det en att leva normalt i vårt samhälle att undvika att gå ut och festa. Nej man bör inte dricka sig full men det händer, liksom att folk har en dyr åtråvärd mobil, nike skor, canada goose jacka eller en laptop? Är det någon orsak till att man borde agerat annorlunda?

Jag skulle vilja se den åklagare som under en rättegång som behandlar stöld av en Iphone 6 ifrågasätter varför man använt den så någon kan se, varför man alls har den med och noga förhört sig om personen telefonivanor för att utröna om dessa kan användas som förmildrande omständigheter varför förövaren tog den ur handen på offret och sprang bort. Eller dig dra upp det i en tråd där de beklagar sig.

Jag ar inte ändrat åsikt, jag beskriver den bara lite mer diplomatiskt.
Men fast står ju att varje individ är och SKA vara ansvarig för sina handlingar och sina val.

Fortsätter man med det i åtanke så har man alltså ett ansvar för sin telefon, sin bil, sitt eget välbefinnande om man så vill.

Vill jag att ingen ska rida på min mark så ser jag ju naturligtvis till vilka valmöjligheter jag har. och naturligtvis är en, att sälja marken. Det jag valt är att behålla marken och istället försvårat den verksamhet jag inte vill ha där, allt inom de råmärken lagen utgör.

Men eftersom jag alltsedan skolan älskat och resa, oftast ensam så har lärt mig vad jag som ensam resande kan göra, vilka risken jag kan ta och vilka inte.

Jag gör en riskbedömning och därefter ett val som jag är ansvarig inför mig själv med.

Blir jag rånad och nerslagen för att jag ensam går genom ett område som polisen på orten bara kör igen ,j a då får jag banne mig skylla mig själv. Även om rånaren begår et brott och om ska ta ansvar för det.
Super jag skallen av mig och vaknar utan pengar och papper ja då gör polisen rätt om de skrattar åt min dumhet. Naturligtvis så ska de hjälpa mig.

Detta individuella ansvar jag talar om gäller naturligtvis inte enbart tjejer det gäller i lika hög grad killar.
För om alla tog sitt ansvar och bar sig ansvarsfullt åt, skulle ju ingen bli rånad eller våldtagen, eller hur?

Jag ar inte ändrat åsikt, jag beskriver den bara lite mer diplomatiskt.
Men fast står ju att varje individ är och SKA vara ansvarig för sina handlingar och sina val.

Fortsätter man med det i åtanke så har man alltså ett ansvar för sin telefon, sin bil, sitt eget välbefinnande om man så vill.

Vill jag att ingen ska rida på min mark så ser jag ju naturligtvis till vilka valmöjligheter jag har. och naturligtvis är en, att sälja marken. Det jag valt är att behålla marken och istället försvårat den verksamhet jag inte vill ha där, allt inom de råmärken lagen utgör.

Men eftersom jag alltsedan skolan älskat och resa, oftast ensam så har lärt mig vad jag som ensam resande kan göra, vilka risken jag kan ta och vilka inte.

Jag gör en riskbedömning och därefter ett val som jag är ansvarig inför mig själv med.

Blir jag rånad och nerslagen för att jag ensam går genom ett område som polisen på orten bara kör igen ,j a då får jag banne mig skylla mig själv. Även om rånaren begår et brott och om ska ta ansvar för det.
Super jag skallen av mig och vaknar utan pengar och papper ja då gör polisen rätt om de skrattar åt min dumhet. Naturligtvis så ska de hjälpa mig.

Detta individuella ansvar jag talar om gäller naturligtvis inte enbart tjejer det gäller i lika hög grad killar.
För om alla tog sitt ansvar och bar sig ansvarsfullt åt, skulle ju ingen bli rånad eller våldtagen, eller hur?

Och med detta visar du att du antingen inte förstår vad jag menar eller inte vill förstå. Läs om förra inlägget och om du inte kommer fram till en annan typ av svar än att svara på de enskilda exemplen vilka är oviktiga i sammanhanget, de är till för att belysa problematiken inte att spåna ut kring så har jag inget ubyte av att diskutera med dig - nivån blir för banal. Det blir bara en massa hopplösa inlägg där vi debatterar olika saker.

Och med detta visar du att du antingen inte förstår vad jag menar eller inte vill förstå. Läs om förra inlägget och om du inte kommer fram till en annan typ av svar än att svara på de enskilda exemplen vilka är oviktiga i sammanhanget, de är till för att belysa problematiken inte att spåna ut kring så har jag inget ubyte av att diskutera med dig - nivån blir för banal. Det blir bara en massa hopplösa inlägg där vi debatterar olika saker.
Ja det är ju den väg du väljer i stort sett var gång jag säger ngt som inte passar, men som sagt, det är ditt val ;)

Ja det är ju den väg du väljer i stort sett var gång jag säger ngt som inte passar, men som sagt, det är ditt val ;)

Nu är vi här igen. Du får skriva vad du vill, det som inte passar här är att den linje du vill diskutera inte har ett dyft att göra med det jag skriver. Jag kommer inte att inleda en meningslös diskussion när du till synes inte ens försöker förstå inlägget du svarar på. Att diskutera exemplena som illustrera vad jag menar är meningslöst när poängen jag vill illustrera antingen ignoreras eller att du inte förstår. Lyckas vi inte få någon slags vettig diekussion så avbryter jag och du får väl håna mig bäst du vill.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska nå fram till dig för att ens kunna diskutera problematiken måste vi vara eniga om vad vi diskuterar. Vi är i princip eniga om att folk är ansvariga för sina handlingar, men någon stans går en gräns för mig när det är rimligt att dra upp detta när det gäller våldtäkter eller andra brott för den delen. Jag försökte visa det genom exempel, inte för att diskutera de enskilda exeplena utan för att se problemet i ett större perspektiv. Hårddrar man det så är vi ansvariga för att vi lever. Tar vi livet av oss så kommer vi aldrig mer att utsättas för något brott.

Jag kanske ska ställa frågan på annat vis. Hur mycket är det rimligt att kvinnor begränsar sitt liv för att du inte ska se dem som ansvariga för att handlingar som leder till att de utsätter sig för risken att bli våldtagna?

Så vitt jag kan se fokuserar du på att man utan eget ansvar ska få vandra genom livet så länge man inte skadar andra.
Att man ska ha rätt att bära med sig en dyr telefon på krogrundan etc etc.
Och naturligtvis ska man ha det .
Samma sak som kvinna, man ska naturligtvis ha rätt att både gå utmanande klädd och konsumera alkohol. Något annat har jag ej heller hävdat.
Men
att ha med sin dyra telefon eller dyra ärvda guldrolex innebär risker.

Och då är vi där igen
Vid vad jag så kritiserat kallar riskmedvetande och riskbeteende.

Det har ingenting med juridisk rätt, ens moralisk rätt att göra, det är bara ett enkelt faktum som man bara kan lära sig på 2 sätt.
Antingen med förnuft eller den hårda vägen.

Sedan är naturligtvis inte ett riskmedvetande en garanti att inte utsättas för förluster eller skador, men risken minskar i paritet med medvetandet.

De flesta vet idag att det finns predatorer på våra gator en sen lördagskväll.
Det är ett faktum som lagstiftningen inte kan göra ngt åt.
Och att alkohol (har ingenting emot att man som kvinna konsumerar alkohol) sänker garden och därigenom ökar riskerna.

Så vitt jag kan se fokuserar du på att man utan eget ansvar ska få vandra genom livet så länge man inte skadar andra.
Samma sak som kvinna, man ska naturligtvis ha rätt att både gå utmanande klädd och konsumera alkohol. Något annat har jag ej heller hävdat.
Men

Och då är vi där igen

Det har ingenting med juridisk rätt, ens moralisk rätt att göra, det är bara ett enkelt faktum som man bara kan lära sig på 2 sätt.

Sedan är naturligtvis inte ett riskmedvetande en garanti att inte utsättas för förluster eller skador, men risken minskar i paritet med medvetandet.

Och att alkohol (har ingenting emot att man som kvinna konsumerar alkohol) sänker garden och därigenom ökar riskerna.
Jag ger upp, det räcker att läsa första meningen för att inse att du har totalt noll koll på vad jag menar.

Men

Och då är vi där igen

Det är intressant att du alltid återkommer till alkohol och överfallsvåldtäkter när det är en mycket liten del våldtäkter som sker så.

@landsbygdsbo Om du bara tänker på var man ska förlägga ansvaret, är det inte ganska enkelt då?
Ja, läser du vad jag skrev så ser du att jag anser att var individ är ansvarig för sina handlingar o val. Väljer någon att gå över gränsenoch våldta en kvinna så gäller vad jag hela tiden hävdat.att han som individ är ansvarig. Och ska naturligtvis bära detta ansvar.

Att sedan kvinnan som blev våldagen gjort , kanske inte så lyckade val straxt innan händelsen förringar inte hans ansvar.

Men därför Gör det ju inte hennes val betydelselösa för framförallt henne själv. Vilket även det är något jag hävdat hela tiden.

det handlar inte om alkohol det handlar om riskmedvetandet och riskbeteende.

Dricker en människa sig redlös utsätter hon/han sig för en risk
Eftersom de flesta våldtäkter mot kvinnor görs av män och att de flesta våldtäkter mot vuxna kvinnor inte inkluderar alkohol så borde man enligt din syn på riskmedvetenhet då helt enkelt undvika att umgås med män?
Är det ett samhälle du förespråkar?
Att kvinnor har ett eget ansvar att inte träffa män?

Eftersom de flesta våldtäkter mot kvinnor görs av män och att de flesta våldtäkter mot vuxna kvinnor inte inkluderar alkohol så borde man enligt din syn på riskmedvetenhet då helt enkelt undvika att umgås med män?
Den största riskfaktorn för mig som vuxen kvinna att råka ut för en våldtäkt är inte alkohol utan att ha nära relationer med män.

@landsbygdsbo vad är det för victim-blaming? Hade bara offret gjort det ena eller tredje annorlunda hade hon sluppit bli våldtagen? Uppfattar jag dig rätt då? Och om jag har gjort det kommer den följdfråga: när jag blev våldtagen var både jag och förövaren spiknyktra, det skedde under dagtid, hemma visserligen hos honom, och förövaren var min absolut bästa snällaste underbaraste killkompis. Vilket riskbeteende hade jag i den situationen? Vilken riskmedvetenhet hade jag inte?

1. Ursprungligen så diskuterades sambandet övergrepp - alkohol - undommar. Och där finns nog ett visst samband konstaterat.
2 Var har jag skrivit det? Jag har skrivit att man ska vara medveten om de risker som finns och utifrån det göra de val man själv finner bäst.
3 Jag förespråkar ett samhälle som ställer ett större ansvar på den enskilde, det vill säga att den enskilde verkligen får stå för de felbeslut han/hon fattat. Har jag genom mitt beslut skadat en annan människa medvetet eller ometvetet ska detta redas ut möjligt kompenseras eller i alla fall rättas till.

För vad du inte tycks förstå, är att ta ansvar för ens beslut inte bara ska gälla kvinnor. Det ska gälla alla.
Har en man tagit beslutet att våldta en kvinna eller genom sina handlingar medvetet eller omedveten framkallat en situation som kan lagföras som våldtäkt så har naturligtvis ansvaret för det. Just den situationen kan man inte lasta offret för.
Däremot kan det finna förmildrande omständigheter och bidragande orsaker, och där kan det vara så att båda bär ansvar för dessa.

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka