Du drog upp statistik om hur många som drabbas, jag påpekade bara att alkohol finns med i bilden när många drabbas, enklare kan det väl inte bli?Vad har alkohol med den här diskussionen att göra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du drog upp statistik om hur många som drabbas, jag påpekade bara att alkohol finns med i bilden när många drabbas, enklare kan det väl inte bli?Vad har alkohol med den här diskussionen att göra?
Llb vill få det till att det är kvinnornas ansvar att de blir våldtagna för att de väljer att dricka alkohol.Vad har alkohol med den här diskussionen att göra?
Det är vad du påstår!Llb vill få det till att det är kvinnornas ansvar att de blir våldtagna för att de väljer att dricka alkohol.
Egentligen är vi eniga om det mesta här och du har nyanserat din åsikt en hel del. Visst är vi ansvariga för vad vi gör oavsett vad det är, vi har alltid ett val. Du drar dock upp detta uttalandet i fel sammanhang och på fel vis enligt mig. Kontentan när du drar upp det i samband med brott som våldtäkt är att om tjejen betet sig annorlunda så hade detta inte skett eller hur?Det är vad du påstår!
Jag för min del hävdar bara den urgamla självklarheten.
Att alla människor är ansvariga for sina individuella val.
Om det innebär att man dricker sig redlös och råkar ut för en våldtäkt så är ansvaret för brottet helt att lägga på förövaren. Han har valt att utföra det och är ansvarig inför rätten för det.
Vad som däremot rör sig i huvudet på den människa som blivit utsatt, kan jag ju bara spekulera i.
Men någon gång tror jag det enkla ordet "varför" dyker upp.
Varför gjorde jag det? , varför drack jag mig så berusad? Varför gjorde han det?
Att en människa gör sig sårbar och utsatt genom att konsumera stora mängder alkohol ger ingen, jag repeterar, ingen rätt att begå brott mot denna människa!
Vad du än sedan påstår att jag säger!!
Den enskilda människans ansvar är dock att vara medveten riskerna, och utifrån det göra de val som hon eller han naturligtvis tar ansvar för. Om inte inför rätten , så inför sig själv.
Egentligen är vi eniga om det mesta här och du har nyanserat din åsikt en hel del. Visst är vi ansvariga för vad vi gör oavsett vad det är, vi har alltid ett val. Du drar dock upp detta uttalandet i fel sammanhang och på fel vis enligt mig. Kontentan när du drar upp det i samband med brott som våldtäkt är att om tjejen betet sig annorlunda så hade detta inte skett eller hur?
Ska vi se på lite paralleller när det gäller brott. Vill du inte krocka med din bil, låt bli att köra den eller än hellre sälj den, en utmärkt riskminimering. Vill du inte bli utsatt för folk som rider på din mark, men ta då ditt ansvar och sälj marken. Då har du tagit ditt ansvar ingen kommer någonsin att besvära dig mer inom detta område. Ficktjuvar/småtjuvar som snor dina ägodelar när du är ute och går hindrar man bäst genom att inte ha några åtråvärda prylar på sig. Då de ibland även tar värdefulla skor och jackor så klä dig i oattraktiva trasor och du är säker. Och tjejer ska givetvis inte vistas bland män för att undvika våldtäkt, helst inte träffa människor också, lesbiska kvinnor kan också vara en risk. Möjligen kan man tänka sig att träffa homosexuella män som inte har den minsta dragning till bisexualitet men de kan begå andra brott så eremitlivet är säkert bäst.
Det är stört omöjligt att få ett fungerande samhälle på detta viset och om man envisats så hade människosläktet dött ut inom så där en 100 år eller så. Vi klarar oss inte utan varandra och att börja tala om eget ansvar för att inte bli utsatt när det gäller brott så anser åtminstone jag att det är osmakligt att ens antyda åtgärder för den som blivit utsatt som inskränker en från att ha ett normalt liv.
Ja man ska se till att ha plånboken i innerfickan och ha måttligt stora summor men undvika sin varma vinterjacka, ett par bra och snygga skor, mobilen och en plånbok med ett normalbelopp inskränker folk att leva normalt. Likaså inskränker det en att leva normalt i vårt samhälle att undvika att gå ut och festa. Nej man bör inte dricka sig full men det händer, liksom att folk har en dyr åtråvärd mobil, nike skor, canada goose jacka eller en laptop? Är det någon orsak till att man borde agerat annorlunda?
Jag skulle vilja se den åklagare som under en rättegång som behandlar stöld av en Iphone 6 ifrågasätter varför man använt den så någon kan se, varför man alls har den med och noga förhört sig om personen telefonivanor för att utröna om dessa kan användas som förmildrande omständigheter varför förövaren tog den ur handen på offret och sprang bort. Eller dig dra upp det i en tråd där de beklagar sig.
Jag ar inte ändrat åsikt, jag beskriver den bara lite mer diplomatiskt.
Men fast står ju att varje individ är och SKA vara ansvarig för sina handlingar och sina val.
Fortsätter man med det i åtanke så har man alltså ett ansvar för sin telefon, sin bil, sitt eget välbefinnande om man så vill.
Vill jag att ingen ska rida på min mark så ser jag ju naturligtvis till vilka valmöjligheter jag har. och naturligtvis är en, att sälja marken. Det jag valt är att behålla marken och istället försvårat den verksamhet jag inte vill ha där, allt inom de råmärken lagen utgör.
Men eftersom jag alltsedan skolan älskat och resa, oftast ensam så har lärt mig vad jag som ensam resande kan göra, vilka risken jag kan ta och vilka inte.
Jag gör en riskbedömning och därefter ett val som jag är ansvarig inför mig själv med.
Blir jag rånad och nerslagen för att jag ensam går genom ett område som polisen på orten bara kör igen ,j a då får jag banne mig skylla mig själv. Även om rånaren begår et brott och om ska ta ansvar för det.
Super jag skallen av mig och vaknar utan pengar och papper ja då gör polisen rätt om de skrattar åt min dumhet. Naturligtvis så ska de hjälpa mig.
Detta individuella ansvar jag talar om gäller naturligtvis inte enbart tjejer det gäller i lika hög grad killar.
För om alla tog sitt ansvar och bar sig ansvarsfullt åt, skulle ju ingen bli rånad eller våldtagen, eller hur?
Ja det är ju den väg du väljer i stort sett var gång jag säger ngt som inte passar, men som sagt, det är ditt valOch med detta visar du att du antingen inte förstår vad jag menar eller inte vill förstå. Läs om förra inlägget och om du inte kommer fram till en annan typ av svar än att svara på de enskilda exemplen vilka är oviktiga i sammanhanget, de är till för att belysa problematiken inte att spåna ut kring så har jag inget ubyte av att diskutera med dig - nivån blir för banal. Det blir bara en massa hopplösa inlägg där vi debatterar olika saker.
Ja det är ju den väg du väljer i stort sett var gång jag säger ngt som inte passar, men som sagt, det är ditt val
Jag ger upp, det räcker att läsa första meningen för att inse att du har totalt noll koll på vad jag menar.Så vitt jag kan se fokuserar du på att man utan eget ansvar ska få vandra genom livet så länge man inte skadar andra.
Att man ska ha rätt att bära med sig en dyr telefon på krogrundan etc etc.
Och naturligtvis ska man ha det .
Samma sak som kvinna, man ska naturligtvis ha rätt att både gå utmanande klädd och konsumera alkohol. Något annat har jag ej heller hävdat.
Men
att ha med sin dyra telefon eller dyra ärvda guldrolex innebär risker.
Och då är vi där igen
Vid vad jag så kritiserat kallar riskmedvetande och riskbeteende.
Det har ingenting med juridisk rätt, ens moralisk rätt att göra, det är bara ett enkelt faktum som man bara kan lära sig på 2 sätt.
Antingen med förnuft eller den hårda vägen.
Sedan är naturligtvis inte ett riskmedvetande en garanti att inte utsättas för förluster eller skador, men risken minskar i paritet med medvetandet.
De flesta vet idag att det finns predatorer på våra gator en sen lördagskväll.
Det är ett faktum som lagstiftningen inte kan göra ngt åt.
Och att alkohol (har ingenting emot att man som kvinna konsumerar alkohol) sänker garden och därigenom ökar riskerna.
Det är intressant att du alltid återkommer till alkohol och överfallsvåldtäkter när det är en mycket liten del våldtäkter som sker så.Så vitt jag kan se fokuserar du på att man utan eget ansvar ska få vandra genom livet så länge man inte skadar andra.
Att man ska ha rätt att bära med sig en dyr telefon på krogrundan etc etc.
Och naturligtvis ska man ha det .
Samma sak som kvinna, man ska naturligtvis ha rätt att både gå utmanande klädd och konsumera alkohol. Något annat har jag ej heller hävdat.
Men
att ha med sin dyra telefon eller dyra ärvda guldrolex innebär risker.
Och då är vi där igen
Vid vad jag så kritiserat kallar riskmedvetande och riskbeteende.
Det har ingenting med juridisk rätt, ens moralisk rätt att göra, det är bara ett enkelt faktum som man bara kan lära sig på 2 sätt.
Antingen med förnuft eller den hårda vägen.
Sedan är naturligtvis inte ett riskmedvetande en garanti att inte utsättas för förluster eller skador, men risken minskar i paritet med medvetandet.
De flesta vet idag att det finns predatorer på våra gator en sen lördagskväll.
Det är ett faktum som lagstiftningen inte kan göra ngt åt.
Och att alkohol (har ingenting emot att man som kvinna konsumerar alkohol) sänker garden och därigenom ökar riskerna.
Ja, läser du vad jag skrev så ser du att jag anser att var individ är ansvarig för sina handlingar o val. Väljer någon att gå över gränsenoch våldta en kvinna så gäller vad jag hela tiden hävdat.att han som individ är ansvarig. Och ska naturligtvis bära detta ansvar.@landsbygdsbo Om du bara tänker på var man ska förlägga ansvaret, är det inte ganska enkelt då?
det handlar inte om alkohol det handlar om riskmedvetandet och riskbeteende.Det är intressant att du alltid återkommer till alkohol och överfallsvåldtäkter när det är en mycket liten del våldtäkter som sker så.
DitoJag ger upp, det räcker att läsa första meningen för att inse att du har totalt noll koll på vad jag menar.
Eftersom de flesta våldtäkter mot kvinnor görs av män och att de flesta våldtäkter mot vuxna kvinnor inte inkluderar alkohol så borde man enligt din syn på riskmedvetenhet då helt enkelt undvika att umgås med män?det handlar inte om alkohol det handlar om riskmedvetandet och riskbeteende.
Dricker en människa sig redlös utsätter hon/han sig för en risk
Den största riskfaktorn för mig som vuxen kvinna att råka ut för en våldtäkt är inte alkohol utan att ha nära relationer med män.Eftersom de flesta våldtäkter mot kvinnor görs av män och att de flesta våldtäkter mot vuxna kvinnor inte inkluderar alkohol så borde man enligt din syn på riskmedvetenhet då helt enkelt undvika att umgås med män?
Är det ett samhälle du förespråkar?
Att kvinnor har ett eget ansvar att inte träffa män?
1. Ursprungligen så diskuterades sambandet övergrepp - alkohol - undommar. Och där finns nog ett visst samband konstaterat.Eftersom de flesta våldtäkter mot kvinnor görs av män och att de flesta våldtäkter mot vuxna kvinnor inte inkluderar alkohol så borde man enligt din syn på riskmedvetenhet då helt enkelt undvika att umgås med män?
Är det ett samhälle du förespråkar?
Att kvinnor har ett eget ansvar att inte träffa män?