Permanent djupströbädd

Sv: Permanent djupströbädd

hur mycket stallosan går det åt till en box? vad kostar det?
om man avänder kalk, vilken då? den till gräsmattor? hur mycket?

Jag har inte heller några bra erfarenheter av halm, men det handlar nog mest om att jag inte lärt mig mocka med det ordentligt.... Men jag skulle ändå vilja strö med halm, eftersom jag tror att det för mig och mina hästar är bättre än spån på många sätt. Stallet i artikeln hade bla sina avelsston på den här sortens bädd, så jag har svårt att tro att det skulle bli blött och smutsigt.

lundborg skrev:
hur mycket stallosan går det åt till en box? vad kostar det?
om man avänder kalk, vilken då? den till gräsmattor? hur mycket?

Stalosan ligger runt 250 kr har jag för mig på Grann*****n.
Jag använder foderkalk i mina boxar.

I år testar vi med kalk i botten, tog väl en 3 cm eller så när vi anlade bäddarna (1 påse, ca 80 spänn). Därefter torv, med spån överst. Stalosanet har vi i år ovanpå torven på kissfläckarna vid behov. Stallet är fortfarande luktfritt. En säck räcker ca 3-4 månader för två hästar för oss.

Förra gången hade vi ca 1 cm stalosan i botten och det fungerade utmärkt, men detta är om det funkar säkert något billigare.

jag har en massa foderkalk över, kan man använda det?

Låter väldigt äckligt måste jag säga!

Bädd överhuvudtaget, men dock snäppet äckligare om man inte plockar ut skiten och det översta kisset varje dag och istället bara täcker över med lite halm/spån/torv.

Fast om en bädd är äcklig är det ju nåt fel på den.... Oavsett om man har spån eller halm.

Edit: har du förresten sett någon sådan bädd där man inte mockar, eller gissar du bara?

fälttävlansnörd skrev:
Bädd överhuvudtaget, men dock snäppet äckligare om man inte plockar ut skiten och det översta kisset varje dag och istället bara täcker över med lite halm/spån/torv.
fast det är skönt att hästarna aldrig kommer ner på golvet när de ligger ned.

håller man efter bädden ordentligt så håller den sig fräsh!

jo visserligen, men att inte mocka bort skiten varje dag tycker inte jag låter som att man håller efter ordentligt.

*KL*
Det borde bli en stor flughärd, även om man sköter bädden bra.

Jag mockar o sopar varje morgon o har nästan inga flugor alls.
De som finns slår jag ihjäl.
Får t o m slå på benen på den ena- har en mjuk flugsmälla.

I andra stallar är det fruktansvärt med flugor- mina hästar skulle få jucket.

fälttävlansnörd skrev:

Fast om man behöver ta bort översta kisset varje dag, så har man inte anlagt en djupströbädd.

Bädden måste vara så pass djup, att kisset aldrig kommer upp till ytan.

Vi mockar ju bajsen, och stalosanet dödar ju flugägg så insektsproblem har vi inte märkt av alls :) De gånger jag tar kiss så är det när det inte sjunkit tillräckligt, och då är det i spånet. Torven rör vi som sagt inte förrän det är dags att köra ut.

Spånåtgången är dock minimal, så det är inte mycket som åker ut. På 8,5 månader gick det 10 balar av Stabens spån i två boxar ...

Och det luktar INTE i stallet!

ang skrev:
På 8,5 månader gick det 10 balar av Stabens spån i två boxar ...

Och det luktar INTE i stallet!
hur bär du dig åt då? :confused:
jag har 1bal spån/vecka till min gris :cool:

Det är bädden, vet du. Tidigare gick det mycket mera, men nu är vi själva jätteförvånade. Och det är REJÄLT med strö i boxarna för jag upplever att det går mindre spån då + att det är bekvämare för hästarna förstås.

Vi har dessutom relativt stora boxar, 9 kvadrat (för islänningar, 137-139 cm höga).

jag har också 9kvadrat till min arab, men han grisar iof ganska mycket :crazy:

Jag har ett liter mått och strör ut med, går väl åt en 20 l/box, du kan inte ha för mycket kalk, och det är så billigt så det är bara att ösa på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 855
Senast: ako
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 683
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.