Permanent djupströbädd

Sv: Permanent djupströbädd

Vi har det på "våran" ridskola, det är väldigt smidigt och det går fort att mocka. Sen hyr vi en bobcat (typ en pytteliten lastmaskin) ett par gånger om året och kör ut allt ur boxarna.

Då öppnar man bara väggarna och så kör man.

Enda nackdelen är att det kan bli väldigt äckligt hos vissa hästar hur mycket man än strör. Men till dom flesta funkar det utmärkt :)

Jaa det gör "vi" :)

blir ungefär en "liten" bal/box och dag men det är väl för att det är en ridskola och hästarna står inne ganska mkt

Vi drog på med några cm kalk, mera där hästarna ofta kissar och mindre längs kanterna. Ska bli intressant sen när vi mockar ut allt, stalosanet var ju jättebra men detta vet vi inte än hur det funkar.

Å andra sidan är det rätt vanligt att kalka i botten och det måste ju finnas de som redan har goda erfarenheter om de fortsätter med det.

Halmbädd

Sökte på halmbädd och fann denna tråd. Intressant eftersom det är så svårt att få tag i halm i år! Men med risk för att verka trög - hur gör man egentligen (ifrån början) för att den skall hålla sig fräsch och luktfri? Vill ju inte att hästarna ska stå i piss.. :crazy: Hittills har jag mockat ur all piss och alla skitar varje dag och kalkat golvet innan jag lagt på ny halm, men det går ju åt en bal varannan dag så det känns inte hållbart i längden. Hur lång tid tar det att bygga upp en ordentlig halmbädd? Har ett sto som ska föla i jan-feb, innan fölningen kanske man bör mocka ur bädden av hygieniska skäl? Tacksam för svar! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 855
Senast: ako
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 683
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar