Permanent djupströbädd

Sv: Permanent djupströbädd

Trissa skrev:
Såg ni reportaget i Ridsport om stallet som hade permanent halmbädd och bara mockade ut den några gånger om året? De mockade alltså inte dagligen, utan strödde bara på mer halm varannan dag. En jättesmart lösning med flyttbara mellanväggar i ena stallet och gallerlösdrift i det andra.

Är det fler som kör med djupströbädd? Det funkar ju bra i många lösdrifter för kor, och jag är riktigt sugen på att prova!

Min häst fick strålröta pga av bädden och den hade bara legat inne i 5 månader och jag mockade och strödde på mer halm varenda dag så bädd är inte bra för alla hästar.

Lånar ínlägget. Vi har spån men gör på samma sätt. Jag brukar även ta bort det lösa kissiga spånet, men inte gräva bara skrapa. Funkar väldigt bra med hästar som inte vandrar runt så mycket. :rofl: Och mockningen går fort.

En fråga; hur var bädden gjord och med vilka material?

zillax89 skrev:
Min häst fick strålröta pga av bädden och den hade bara legat inne i 5 månader och jag mockade och strödde på mer halm varenda dag så bädd är inte bra för alla hästar.

Fast då hade du inte den typen av bädd jag menar. Jag pratar alltså om en bädd där man överhuvudtaget inte mockar alls, mer än kör ut allt några ggr/år.

Trissa skrev:
De mockade alltså inte dagligen, utan strödde bara på mer halm varannan dag.

Jag skulle aldrig kunna släppa in min häst i en omockad box! För om de bara strödde ny halm VARANNAN dag så är det ju precis det de gör - släpper in hästar i omockade boxar! :eek: :mad:

Skulle jag aldrig göra.

*kl*

Bädd. Lägger nogrann grund på hösten. Kalk, torv, kalk, lite torv, trampar, sedan rejält med spån.
Mockar ur bajs varje dag och fyller på med rent spån vid behov, oftast två gånger per vecka.
Fungerat super!! (I enlighet med övrigas erfarenheter....fram tills dess den ska mockas ur på våren.....)

Min häst hade rejäl strålröta alla fyra fötterna när jag köpte honom (med abscesser och obefitliga mittstrålar). Första året hade jag halm och inte bädd. När jag bytte till spån och bädd lyckades jag äntligen helt behandla bort rötan. Står på bädd nu (ja inte just nu.... nu går han på bete :p ) och rötan håller sig borta. Som jag har lärt mig är det terpenerna i spånet som är bra vid röta.

Eftersom pojken i perioder kan röra sig mycket i boxen kan jag numera ibland lägga ett mycket tunnt halmlager där han brukar bajsa. När han sedan rotar runt fastnar bajset i halmen och sedan slänger jag ut alla halm/allt bajs (å slipper sila spånet...). Men annars vill jag aldrig igen ha hästarna på halm annat än som pysselfoder och vid fölning.

Trissa skrev:
Men varför skulle det bli äckligt egentligen? Man strör ju över skiten, som snabbt borde bli till bädd. Och det funkar ju hos korna, i deras lösdrift. Och tydligen i Alexandras lösdrift också! De bäddar som jag har upplevt luktar och är ofräscha, då är det urinet som har märkts.

Äckligt eller inte! :crazy: Det kanske är en fråga om tycke och smak.
Men jag skulle ALDRIG ställa in min häst i en box som sköttes på det viset.
:eek:
Jag tycker att all skit ska tas ur varje (eller nästan varje)dag.
Pinket kan kanske vara kvar tills det kommer upp till ytan.

Och sanningen att säga så har jag inte takhöjd nog att ha permanentbädd där lager på lager av pink och skit bara maskeras av ett nytt lager strö!
Dom stackars hästarna skulle nog få huka sej efter ett tag! :eek:

Jag har inte mätt takhöjden i stallet men den är högre än vad lagen kräver.
Men vill jag utsätta hästarna för att bo på lager av skit varvat med nytt strö?
NEJ!

hopp_o_galopp skrev:
Jag skulle aldrig kunna släppa in min häst i en omockad box! För om de bara strödde ny halm VARANNAN dag så är det ju precis det de gör - släpper in hästar i omockade boxar! :eek: :mad:

Skulle jag aldrig göra.

Nä, det är ju upp till var och en, personligen tycker jag inte det är så hemskt att nån gång släppa in en häst i en omockad box. Men föralldel, man kan ju strö varje dag.

Snacka om stor risk för hovsjukdomar :eek: dvs. att INTE strö varje dag.

Tja, det framgick ju inte av artikeln, men med tanke på att det var ett ganska stort ställe borde de ju i så fall övergett den metoden om den orsakade hovsjukdomar.... Och som sagt, nötkreatur går ju på den sortens bädd utan problem. Vad är det som skulle orsaka hovsjukdomar, menar du? Och vilken sorts hovsjukdomar?

Strålröta framförallt!

Strålröta
Wikipedia

Strålröta är en infektion i hornet i hästens horn. Den finns oftast i strålfåran vid strålen i hästens hov, men kan även angripa andra delar av hoven. När en häst har strålröta mjuknar hornet och blir mjukt, geggigt och luktar illa. Det är ofta inte bara en hov, utan flera hovar som är angripna samtidgit. Om man inte behandlar strålröta kan hästen bli halt. Strålröta drabbar oftast hästar som står på blöta -och- eller smutsiga bäddar. Det kan också komma från att hästen går i leriga hagar utomhus.

Behandling
Det första man ska göra är att se till att hästens bädd hålls ren och torr. Kratsa hovarna noga och ta kontakt med hovslagaren så att han eller hon kan skära bort den angripna hovhornet. Efter det kan man få göra en jodopaxlösning som man smörjer in den sjuka delen av hoven med

Artikeln som hänvisas till hade inga blöta bäddar.

Jag uppfattade det som att det var ponnys som stod i stora boxar.
Dessutom var golvet nersänkt så bädden blev rejält djup.

Min egna erfarenhet är att ex min tinker, som har en box på 16 kvm gör två högar/natt, i ett hörn och resten av bädden är torr och fin.
Mitt gamla halvblodsto, kunde med ha bädd, pga att hon inte var rörig i boxen.
Mitt 3årsto, gör 6-7 högar/natt, och rör runt en del, vilket resulterar i att den rena halmen blir smutsig, henne är det svårare att ha bädd till.

Så här stöar jag upp en bäd i en 16 kvm box.

Kalk i botten
3 spån + 4 torv och ett par säckar pappersriv.
5-6 halmbalar.

Tricket är att bädden blir djup, så att det smutsiga aldrig är på ytan.

Jo, men om man inte mockar varje dag OCH inte ströar varje dag så ÄR ju det smutsiga överst. :confused:

Ja, högarna är ju det, men inte urinet, för det borde ligga en 20 cm längre ner och har det kommit upp till ytan så är det en dåligt skött permanent bädd.

Men personligen håller jag med dig, jag tar bort högarna varje dag, innan jag ströar på.

Jag kör med permanentbäddar till mina hästar. Jag använder halm, mockar ut skiten varje dag, och låter pisset vara (om det inte blir för surt i ngn hörna, då rensar jag lite under vintern).
Lägger så klart på ny halm varje dag.
Mina hästar verkar i alla fall må bra av detta, det luktar inte om man inte river upp bädden.
Jag har i dagarna rensat ut boxarna:eek:
Snacka om jobbigt!!! Armarna är som spagetti i flera dagar efteråt:(
Den packade pisshalmen väger TON känns det som. När dynghögen blir för hög välter ju skottkärran titt som tätt också, gissa om det blir svordomar? Inte nog med det så hade jag en jätte-orm som låg precis där jag skulle gå, ve och fasa:eek:
Men nu är det i alla fall gjort, och jag har målat den nya boxen som tillkom i vintras. Är så nöjd över mig själv!
Cicci

hopp_o_galopp skrev:
Jo, men om man inte mockar varje dag OCH inte ströar varje dag så ÄR ju det smutsiga överst. :confused:

Fast när jag har haft "vanliga" permanentbäddar med halm tycker jag att jag fått leta efter högarna, de låg ofta under halmen, mer eller mindre. Och strålröta får de väl knappast av några gödselhögar?

Det kan man aldrig veta. En bekant till min syster har en häst som fick strålröta pga. dålig mockning och hon har bädd.

Men denna mirakelbädd som artikeln handlar om (har ej läst själv) låter ju helt fantastisk om den kan räknas som ren fast den inte mockas och täcks över :eek: :smirk:

Återigen. Jag personligen förstår inte hur man kan släppa in en häst i omockad box om man åtminstone inte strött över med halm.

Plus att de gånger jag haft halm så tycker jag att det varit smutsigare än någonsin hos hästarna!!! Alltid fått mocka ut "halva boxen" för det blir så bedrövligt annars. Men nej, då har jag INTE haft bädd.

Men har mockat hos folk som HAR bädd och det har varit för bedrövligt måste jag säga. Usch, inte fräscht alls. Så därav mitt otycke om bäddar.

Senast ändrad av en moderator:

hopp_o_galopp skrev:
Snacka om stor risk för hovsjukdomar :eek: dvs. att INTE strö varje dag.

Om man anlägger en bädd på korrekt sätt och använder kalk, eller ännu hellre stalosan (som väl de i artikeln gjorde?!) blir det inte blött på ytan. Stalosan absorberar fukt vilket ju är bra både ur lukt- och hovsynpunkt. När vi drog ur bäddarna för ett tag sedan luktade det faktiskt inte mera ammoniak än om man mockar en växelströad box ... Och diskuterar vi hovar så är det främst urinet som orsakar skada.

Direkt från hemsidan: "Stalosan F förbättrar stallmiljön eftersom produkten bland annat sänker smittrycket genom att minska tillväxten av bakterier, svamp, virus, coccidier samt eliminera antalet spolmaskägg och antalet fluglarver."

"En annan god egenskap är att Stalosan F absorberar fukt vilket innebär att produkten torkar upp stall- och boxgolv. Torra golv och boxar förbättrar hov- och klövhälsan samtidigt som det minskar förbrukningen av halm och annat strömaterial."
http://www.lactamin.se/webit/Websid...8QPsROm1XFBHW6OnvtmthXRsSfJitY5TpXvT06t4FvvEC

Var det jag försökte poängtera tidigare - att för hästnäringen så är det viktigt att man försöker inspireras av övrig djurhållning inom jordbruket för att få ner arbetsbelastningen. Det är inte minst en ekonomisk fråga, och behöver inte alls betyda sämre djurhållning.

När jag hade häst på stall hade jag torvbädd. Funkade kanon, ingen ammoniaklukt i stallet, ingen stallukt i mitt hår, varmt och mjukt för hästen:)
Jag upplevde att bädden var fräschare på morgnarna än vanlig växelströbädd, eftersom det allra mesta urinet hade sjunkit ner under ytan, så bädden var torr och det var bara att plocka ut kottarna. Har inte testat att låta skitarna ligga kvar, men på lösdriften där jag har min häst nu funkar det så, och jag tycker inte det är nåt problem. Men då står dom ju inte där inne så mycket mer än när dom äter heller, så min erfarenhet där räknas inte;)

Jag skulle tro att det är extra bra för äldre hästar eftersom golvet öht inte på något sätt känns igenom bädden, och värmen är bra för att hålla leder och muskler i bättre skick.

Ett litet tips f ö: Min bädd behövde jag inte plocka ut själv; trädgårdsfolk var enbart tacksamma över att få komma och hämta torv med välbrunnen gödsel alldeles gratis:rofl:
(men behöver man gödseln själv till åkrar, så funkar ju inte det så klart...)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 855
Senast: ako
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 683
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.