Pepp tack!

Apollo 13

Trådstartare
Igår tyckte min tränare att killen såg stapplig ut fram.... kom hem och kände igenom honom och han kändes varm i hovleden vä fram.. :cry: Kände igenom honom med visitertången utan någon reaktion...

Förra sommaren hade han hovledsinflammationer båda fram och en kotledsinflammation höger fram... (antagligen pga dålig skoning, nu har vi en ny noggrann hovis)
Peppa mig nu och övertala mig att det INTE är hovledsinflammationer... hitta på något bättre!

Det som precis börjat gå bra...

:cry::cry::cry::cry:

Sv: Pepp tack!

Om det är ngn bra pepp vet jag inte...men mitt råd är absolut; åk in till klinik på studs och få bekräftat vad det är + behandling. Då hinner det kanske inte bli så illa som förra gången menar jag?

Stoppa huvudet i sanden vill vi väl alla ibland men det hjälper ju inte så värst bra:crazy:

Det med att han kändes varm i hovleden vä fram är helt normalt om du nyss kommer ifrån ett träningspass.
Vänta ett tag å se om det inte blir bättre ganska snart. Annars är det nog en bra idé att kolla med endera veterinär eller hovslagare.

han var varm imorse också, så jag kan tyvärr inte stötta mig på att det var efter träningspasset tyvärr...

självklart ska vi inte stoppa huvudet i saden... dock kommer vi att avvakta aningens, känns lite hysteriskt att åka in för att hästen sett stapplig ut och har en liten värme förändring. dock kommer jag självklart inte vänta för länge.

vi kommer också att byta klinik till strömsholm alt ulltuna, när vi var inne förra gången så var jag nybliven hästägare och hade inte direkt koll på läget.. tyvärr gjordes ingen direkt koll på VARFÖR han blev dålig utan det antogs bara vara dålig skoning.... den här gången ska dom kolla ORDENTLIGT om jag så ska tvinga dom

När du säger stapplig så blir jag direkt nervös och tänker på det lilla h-v-te som vi har haft här hemma med min unghäst...Ingen klar diagnos men blev behandlad för hovledsinflammation initialt, sen vart det fråga om en möjlig ligamentskada och det gick flera månader av behandling, vila, prova barfota, prova sjukbeslag etc etc. Nu verkar det som om det ändå hade med skoningen att göra, p g a speciella vinklar på hästens hovben förmodligen, så har han inte skotts optimalt. Efter en gudasänd:bow: hovslagare så är hästen alltså friskförklarad nu - annorlunda skoning, annan vinkel, annan typ av sko, kilsula m m.

Så, ta fasta på det där med skoningen - att det KAN vara det ändå som spökar.

Jag avvaktade och väntade för länge med min, det kan jag se nu i efterhand. Tror inte att konvalescenstiden hade behövt bli så lång om vi kommit på orsaken tidigare. Avvakta inte för länge. Byte av klinik kan vara bra, "friska ögon" på hästen kan vara nyttigt.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 313
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka