Jag bor nära Norrtälje. Ska jag fortsätta bo här och vara tvungen att åka till jobbet dagligen så kan jag inte tänka mig en längre restid är 30 minuter till jobbet, vilket jag har idag. Jag tycker jag spenderar alldeles för mycket tid i bilen redan nu. I dagsläget finns det bara 3 objekt till salu på det avståndet från mitt jobb. Om jag kan jobba hemifrån, så gott som jämt, så kan jag bo var som helst om det är odlingszon 3 eller bättre, exklusive slättlandskapen då jag ogillar blåst så det är ju dumt att bo på ett blåsigt ställe då.
Nej, huset behöver inte vara stort. Från 40 kvm och uppåt funkar, men någonstans finns det väl en maxgräns också.
Jag är inte Stockholmare. Jag bara råkar bo i Stockholms län. I hjärtat är jag bonde. Jag verkligen vantrivs i lägenheter, känner mig instängd, klättrar på väggarna och retar mig på grannarna. Vad gäller odlandet så kan en kolonilott aldrig ersätta min lust att skapa med växter och jag får heller inte lugn och ro då koloniträdgårdar alltid har tätt med grannar. Jag ser trädgården som en canvasduk där jag kan måla med växter. Där kan jag plantera träd, buskar, fixa ett stort rosarium, bygga damm och stenpartier, plantera perennrabatter och också ha en del med rena nyttoväxter som ger mig mat. Egen mark ger mig också möjligheten att förverkliga andra idéer jag har.
Jag har haft väldigt många trädgårdar till låns som jag har fått lämna. Att lämna det jag skapat är alltid en sorg. Växter låter sig inte flyttas hur som helst, framförallt inte stora träd och buskar. Därför vill jag äga min trädgård för att slippa lämna den för att någon annan tycker det.
Odlandet är helt enkelt en så stor del av mitt liv att utan det vore jag bara en halv människa.
Vill du ha en stor trädgård i zon 3 till lågt pris, så skulle jag faktiskt lämna Stockholm. Flytta till Skåne istället, kanske? Visst, där har du inte din ridtränare, men man kanske får välja lite. Du har ju nu provat att prioritera närheten till tränaren, men om du ändå inte har råd att träna för att du prioriterar boendet, så kanske du lika gärna kan testa att prioritera att bo där du har möjlighet att ha den trädgård du vill? Se om du kanske trivs bättre med att leva så?