Magiana
Trådstartare
Intressant dock att du har ångest för dina pensionspengar, men är emot ränta. För mig låter det helt bakvänt.
Pension är sparade pengar inför framtiden. Ränta är inkomst på ägande, vilket jag finner oetiskt.
Jag tror absolut att en psykolog kan hjälpa dig. Kan även tänka mig att en läkarkontakt kan vara bra, för att kolla upp om du lider av depression. Finns det något som kan underlätta för dig tycker jag du ska ge dig själv den chansen. Livet ska inte vara en ständig kamp.
Det kanske kan var så att det finns en depression. När jag kom hem från semestern dök det upp en hel trave symptom på det, men eftersom det inte funkar att sova dygnet runt så har jag liksom skärpt till mig, försöker göra trevliga saker, försöker ordna saker, planerar för framtiden o.s.v. Det enda en läkare kan göra är att skiva ut piller vilket jag kommer att totalvägra. Jag har knaprat färdigt på piller.
KBT. Jag har har bara varit där två gånger än men jag är KÄR. Jag har inte pensionsångest, men väl migränångest. Mina tankar kring min migrän är gjutna i betong, har jag insett, och psykologen placerar små sprängladdningar på strategiskt valda ställen. Hon bryter upp mina invanda tankespår och erbjuder lite nya vägar. Spännande som fan.
Jag har gått på kbt för min panikångest och för min blodfobi. För mig har det inte fungerat fullt ut. Det första problemet löste jag på annat sätt. Det andra är olöst än så länge.
Jag menade inte att du bara skulle arbeta dessa timmar, jag tänker mig att några av timmarna du jobbar under dagen kunde utföras på annat ställe än i ett isolerat rum. Så lärde du både känna din nya hembygd, fick lite omväxling och kanske också skapa någon kontakt.
Jag tvivlar inte alls på att cr passar dig bra, du får väl bedöma själv om du ska lägga dina planer på is på grund av detta. Jag tänker mig att det v'l måste finnas helgkurser el.dyl. du kan pendla till om ni inte någon av de andra tränarna passar dig.
Jag önskar dig all lycka, att du hittar ett lämpligt hus och att du får energin att göra en förändring i ditt liv.
Aha. Ok.
Nu är det ju väldigt lätt att svara att det beror på att du har låst fast dina tankar och din oro så hårt kring din pension, decennier i förväg. Rent krasst ser det rätt illa ut inför pensionen för väldigt många av oss. Jag är några år äldre än du, men mitt pensionsläge är verkligen inget att hurra för ändå. Grejen är att oro inte hjälper. Oro hjälper inte ens när det är motiverat med oro (om det nu någonsin är det annat än som en signal om något). Oro betyder inte ens att det är så illa som det känns. Oro har sin egen motor, din oro har sin egen motor, och du åker med och oron verkar styra ditt liv i fullständigt orimligt hög grad.
Men du håller stenhårt i din oro, och då är det svårt att se hur du ska kunna ändra på något. Du svarar ju faktiskt i princip "nej, det är hopplöst/omöjligt/för dyrt" på samtliga förslag och idéer.
Vad gäller pensionen är det väl inte så mycket oro egentligen utan jag kan bara konstatera att det kommer inte att gå bra alls. Däremot finns det väl en oro för vad det innebär eftersom jag har levt under marginalen och vet vad det kostar i ansträngning att klara sig.
Och det är precis nu du bestämmer dig för att fortsätta serva bilen själv. Det är definitivt ingen rymdteknologi, verktygen har Biltema, olja och filter har dom också plus allt annat som behövs. Kör så det ryker och skär vilt i utgiftskontot.
Jag har faktiskt gått en bilvårdskurs för kvinnor och vet hur man byter olja, men finner det så otroligt äckligt att det helt enkelt är värt att betala för att någon annan ska göra eländet. (Det är t.o.m. trevligare att rensa rutten potatis än att byta olja.) Dessutom vet jag inte vad det är mer man gör vid en service, för det är visst lite olika, så jag överlämnar det till bilmecken så jag slipper bry mig. Men annars gör jag gärna mycket själv. Däckbyte t.ex. skulle inte falla mig in att betala för.
Mm, och det är ett genomgående tema i TS trådar. Därav min tanke att det kan vara bra att kolla upp om det är en depression som gnager som gör tankarna så negativa och allt så jobbigt och stretigt. I så fall finns det medicinering att tillgå för att komma tillrätta med det. Är det så att hopplösheten beror på att tankarna låst sig, så kan terapi vara en hjälp till det.
Egentligen kanske det inte är så konstigt. Jag har fått kriga mig igenom hela livet och jag blir emellanåt ganska frustrerad när det ena problemet efter det andra måste lösas och jag tänker att "fan, kan det inte ordna sig någon gång då?"
Visst skulle jag väl kanske behöva prata med någon men jag är ju inte så här låg jämt och jag vet inte vem som är bäst lämpad att prata med. Piller är som sagt inte ett alternativ alls.