Penicillinsalva?

M

mooi

Hur är det nu, finns det penicillinsalva fortfarande? Har för mig att jag hört att tex Socatil inte finns kvar? Hur är det med det?

Och rekommenderar ni något annat bra för sårläkning?

Hur är det nu, finns det penicillinsalva fortfarande? Har för mig att jag hört att tex Socatil inte finns kvar? Hur är det med det?

socatil finns under annat namn (ny tillverkare), men det är egentligen inte någon salva, det är en oral pasta för kalvar med dålig mage...

Det är ju visserligen för utvärtes bruk med, men inget som ska användas slentrianmässigt på grund av risk för resistens. veterinärer blir mer och mer restriktiva med att skriva ut det, då de enbart ska användas vid bakteriell infektion inte för att sätta på alla sår.

Normalt sett för sår räcker tvätt med vatten/ koksaltlösning och om man vill sårspray av någon sort, eller tex. skillingarydsalva om det är sårskorpor som man vill skydda mot flygfän.

För sår som inte är så allvarliga att de behöver veterinärvård funkar honung mycket bra! Det använder jag alltid numera, och även min granne. Honung är både bakterie- och svampdödande, och det finns studier som visar att det även är virusdödande i viss mån.

Det gäller ett skärsår som jag tyvärr inte hittade när det var nytt utan senare.
Ganska djupt och det hade "öppnat" sig när jag hittade det.
Nu nästan en vecka senare är det ungefär hälften så djupt men fortarande öppet. Hästen är inte svullen eller så, men skulle vilja hjälpa läkningen på traven.
Ska prata med klinik imorgon i ett annat ärende så ska rådfråga dem om det då...

Spola med koksaltlösning för att hålla rent (t.ex. med hjälp av en vanlig lite större spruta) och låt det vara så mycket som möjligt. Kontakta veterinär om det verkar bli infekterat.

Jag har använt Microcid och en kompress vid sådana tillfällen då det inte känts riktigt bra att lämna såret öppet.

Skulle antibiotika hjälpa till med läkningen? Hur? Om det inte är infekterat förstås, men då skriver ju veterinären ut en lämplig salva.

Låter inte som att man ska använda pencellinsalva till det såret , spola rent det med natriumklorid håll det öppet och rent så det fortsätter läka inifrån och ut .

Man ska INTE kladda med random penicillinsalva utan att veta OM och i sådana fall VAD det är för bakterier i såret. Det är okunnigt kladdande hit och dit som bidrar till antibiotikaresistensen. :rage:

Och det är just därför jag ska prata med kliniken om såret imorgon när jag ringer dem i annat ärende, och höra hur de tycker jag ska göra. Under tiden tvättas det med koksaltlösning och hästen hålls i torr hage så såret hålls rent.

Om du läser min fråga i trådstarten en gång till så frågar jag om det är så att salvorna fortfarande finns, och efterfrågar andra tips för sårläkning. Skulle jag ha sån salva måste jag ju ändå ha tag i veterinären först -och jag ska som sagt prata med dem imorgon.

Jag gillar sorbact om man kan fästa kom pressen. Eller honung, som redan tipsats om! Vet inte om det gör någon skillnad vilken honung man tar, men jag har manukahonung som jag råkat få av en snäll släkting.

Jag som levt med ett sår på mitt knä sedan ungefär 10 år (efter en operation) tycker att det bästa är att låta såret vara. Håll rent (kranvatten går alldeles utmärkt. Det använder min distriktssköterska. De använde koksaltlösning för några år sedan men frångick det eftersom det inte visat sig vara bättre än kranvatten) och torrt. Jag har bandage (torr kompress och linda) bara för att det sitter på knät och jag vill kunna ha byxor på mig, men öppet är det allra bästa. Särskilt nu när det är flugfritt. :)
Inga salvor eller annan skit annat än när det blir infekterat då och då.

Hästen min bandageras aldrig. Tvätt med vatten och lite grönsåpa och hållas torrt och öppet så läker det fint på henne med. Förr kladdade jag med diverse salvor och lindor, men har lärt mig sedan jag fick mitt att tiden får ha sin gång helt enkelt. Är hästen frisk och kry så läker det fint. Jag blir förskräckt när jag ser stallkompisarna kludda med diverse grejor. När min fick en skada och svullnade rejält i somras så kom en välmenande stallkompis med just Socatyl. Det *måste* man ha fick jag veta. Jag avböjde vänligt och gjorde som jag alltid gjort. Hästen blev bra på en vecka.

Less is more. Alla får dock göra som de vill. Jag kommer inte med pekpinnar.

Att ett gammalt sår är öppet är bara bra, ingen skit som blir instängt och skapar problem.

Jag har inte blivit rekommenderad en enda gång att bandagera sår som veterinär har tittat på. Alla sår håller jag under uppsikt men petar så lite som möjligt i dem. Har haft mer än en stallkompis som pillar upp ännu större sår och ibland även orsakat en inflammation, och gjort det hela värre än vad det hade behövt bli.

Jag har inte blivit rekommenderad en enda gång att bandagera sår som veterinär har tittat på. Alla sår håller jag under uppsikt men petar så lite som möjligt i dem. Har haft mer än en stallkompis som pillar upp ännu större sår och ibland även orsakat en inflammation, och gjort det hela värre än vad det hade behövt bli.
Pillat med skitiga fingrar också , finfint:devil:.

Från veterinärstudenternas blogg http://www.hippson.se/riddagbok/VeterinarStudenterna/nagot-olika-rad-om-desinfektion.htm

"...Vi fick då lära oss att INTE under några omständigheter använda oss utav vare sig tvål, jodopax, klorhexidin, blue-spray eller andra kemiska medel på sår. Inte heller salvor ska kladdas på och absolut INTE antibiotika i ett sår. Det enda som eventuellt kan användas på såret efter rengöring med steril koksalt eller vattenslang är en hydrogel som återfuktar området, skyddar och stimulerar så kallad kollagenasproduktion för att sårläkningen ska komma igång. Gelen ska dock bara användas i inledningsfasen av läkningen och exempel är Tegaderm, Intrasite eller Normgel.

Vi fick lära oss att kroppen ensam klarar av att läka sårinfektioner bättre så länge man tagit bort synlig smuts och avlägsnat död vävnad (så kallad debridering). Allt utöver detta stör kroppens egen sårläkningsmekanism och det tar längre tid att läka. Det finns dock några undantag och det är om hästen är allmänpåverkad (feber), sår nära en led, senskida, bursa, öppen fraktur eller en mycket stor vävnadsskada. Då är antibiotika indicerat men denna ska ges systemiskt. Alltså, inte läggas i såret utan sprutas eller ges i munnen. Förr var det vanligt med exempelvis Socatyl-salva som man hällde i såren - NEJ NEJ idag! Dels hämmar det sårläkning och dessutom driver man på antibiotikaresistensen mycket mer."

På små mindre sår räcker oftast tvätt med steril koksalt eller vatten och gärna skydd av området med hydrogel och ev. bandage. Vid större sår i väntan på veterinär - gör rent med koksalt eller vatten, eventuellt hydrogel tills veterinär kommer. När veterinären sedan bedömt såret och kanske sytt så jobbar man istället med kompresser av olika slag. Det finns antibakteriella kompresser och även kompresser som stimulerar sårläkning. Detta stör mindre än alla medel många häller på.

En annan myt som slogs hål på under kursen var detta med bandage. Förr trodde man att sår läkte bättre om de fick "lufta" sig och vara öppna. Idag vill man skydda såren med kompresser och bandage för att förhindra att smuts kommer in. I nya studier har man sett att ett sår inte alls läker sämre under ett bandage, tvärtom."

"...Vi fick då lära oss att INTE under några omständigheter använda oss utav vare sig tvål, jodopax, klorhexidin, blue-spray eller andra kemiska medel på sår. Inte heller salvor ska kladdas på och absolut INTE antibiotika i ett sår.

Förr trodde man att sår läkte bättre om de fick "lufta" sig och vara öppna. Idag vill man skydda såren med kompresser och bandage för att förhindra att smuts kommer in. I nya studier har man sett att ett sår inte alls läker sämre under ett bandage, tvärtom."[/I]

Anledningen till varför man egentligen inte ska använda vissa av ovan beskrivna kemiska medel i sår är att de retar vävnaderna än mer. Det finns dock vissa medel man kan använda för desinfektion i djupare sår som inte retar vävnaden, men de finns inte att köpa i djuraffärerna.

Såren i sig läker bättre instängt och fuktigt. Ärren blir snyggare utan så mycket skorpbildning också. Dock är det för det första helt onödigt krångligt att få bandage att sitta kvar på luddiga, levande djur om såren är av mindre art, och dels är det viktigt att man är säker på att såret är rent innan man stänger in det. Det är nämligen så att bakterier älskar att gro i anaeroba miljöer som det gärna blir under ett vått, instängt förband. Är såret ytligt och svårt att rengöra - låt hellre bli att bandagera.

Det är min personliga åsikt.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar