Penicillinsalva?

Hur är det nu, finns det penicillinsalva fortfarande? Har för mig att jag hört att tex Socatil inte finns kvar? Hur är det med det?

Och rekommenderar ni något annat bra för sårläkning?
Socatil finns säkert kvar men det är inte penicillin utan sulfa. Det är en dålig ide att använda antibiotika salvor av olika slag om inte såret är infekterat för dessa försvårar sårläkningen. Min erfarenhet är dessutom att det ska till något extremt stort sår för att mina ska få sys igen och då ALDRIG hela vägen.

Som någon annan skrev så är de gröna Sorbact kompresserna jättebra att trycka in i såret, till och med om det är rejält infekterat. Vid mindre inte djupa sår så sprayar jag blåspray (inte det turkosa utan det lila) och har det öppet, gäller även mina egna. Kanonbra och enkelt.

Sorbact finns även i plåsterform som fäster på hästben. Sitter kanon och drar ur skit ur såret och hjälper det läka.
man kan dock behöva fråga efter det på apoteket, det hänger inte alltid framme.

@mooi jag hoppas verkligen inte ngn veterinär delar ut sulfa salva enligt din beskrivning av såret . De flesta veterinärer skulle inte göra det men några finns det som skriver ut recept ganska fritt s.a.s fortfarande tyvärr .

Många kloka svar i tråden ang behandling av sår .
Inte ens veterinärer som sagt ordinerar ngt annat än ev idog sköljning med koksaltlösning ens på djupa större sår om ingen infektion i sak är ett faktum !

@mooi jag hoppas verkligen inte ngn veterinär delar ut sulfa salva enligt din beskrivning av såret . De flesta veterinärer skulle inte göra det men några finns det som skriver ut recept ganska fritt s.a.s fortfarande tyvärr .

Många kloka svar i tråden ang behandling av sår .
Inte ens veterinärer som sagt ordinerar ngt annat än ev idog sköljning med koksaltlösning ens på djupa större sår om ingen infektion i sak är ett faktum !

Nej, jag tvättar på med vatten -men inte i för stor utsträckning heller.
Alltså, som sagt; min grundfråga var om det ens finns såna salvor längre, och om man hade tips för bra sårläkning. Och åsikterna går ju isär, bandage eller inte osv. Men jättenyttigt att läsa om hur folk gör. Såret är nu en dryg vecka gammalt och har dragit ihop sig, men inte helt. Mest imponerad är jag över att det inte svullnat...

Nya rönen och ordinationerna är som redan sagts fuktig sårläkning och absolut inte lokal antibiotikabehandling i sår. Däremot gärna aktiva kompresser av olika slag (ej antibiotika).

Och INTE tvätta såret med nåt alls. Vatten funkar fint.

Det tar ett tag att lära om. Men nu sist med ett sår så bandage på tills helt läkt. Man vill åt att hålla fuktigt, trycket och värmen. Så bandagerad tills helt läkt. Byta bandage med "långa intervall" gärna 4-5 dagar emellan. Tydligen avstannar sårläkningen lite vid varje bandagebyte (pga låg temperatur).

Min fick sorbactkompress och sårgel. Sen la jag på medicinsk honungssalva varje bandagebyte. Den var suverän btw.

När min andra hade ett fult sjukt infekterat sår så satt det där det inte gick att bandagera. Fick allmän antibiotika - och i övrigt spola såret med vatten. Bara vatten. Samt försöka trycka in honungssalva. (Var ett sticksår uppåt i ljumsken)

Så - man kan banta ner antal flaskor och tuber i stallapoteket ganska rejält och sikta på kompresser, bandagematerial och då ev honungssalva (det ska vara rätt sorts honung, den är dyr som snor. Men tydligen effektiv.)

Såren läkte ju förr med, och de läker nu. Men jag ser faktiskt klara fördelar med nuvarande sätt, och det läker snyggare med "nya" metoden tycker jag. Själv tycker jag man får mindre obehag med fuktig sårläkning med (humanvården kör ju exakt samma sätt)

Senast ändrad:
@Alexandra_W med förtydligande då att det ska vara steriliserat vatten och att aldrig ordineras ngn dyr specialhonung som originalordination på ens större sår öht av veterinärer .

Kl

Allmänt utifrån mkt kloka svar och diskussioner i tråden så är det mycket värt för många att läsa på om sårbehandling generellt och allmänt . Tex en sån "liten" variabel som att ett djupare sår/sår man inte ser exakt hur djupt det verkligen kan vara , dex aldrig ska spolas med varmvatten . Än mindre ska ngt sticksår behandlas med ngn salva/kladd av hästägaren själv ...som sagt ett knapplån utifrån den allmänna diskussionen bortsett från de svar TS letat efter och fått .

@Alexandra_W med förtydligande då att det ska vara steriliserat vatten och att aldrig ordineras ngn dyr specialhonung som originalordination på ens större sår öht av veterinärer .

Fel, och fel.
Både vanligt kranvatten och honungssalvan rekommenderad av veterinär
Edit: Eller veterinärer då, det var olika i de olika fallen. Från samma station men olika vet.

Jag fick salvan för sticksåret. Vet sprutade i vid första behandlingen och jag fick två tuber och skulle försöka få upp salva högst upp i botten av såret. Så du kan skippa dina små "absolut inte kladda med salva på eget bevåg" och liknande. Eller tvärsäkert uttala dig om att veterinär inte skulle.
Honungssalvan kom från vet.

Andra gången, annan vet, så även där rekommendationen direkt från vet vid besöket.

Senast ändrad:
Fel, och fel.
Både vanligt kranvatten och honungssalvan rekommenderad av veterinär
Edit: Eller veterinärer då, det var olika i de olika fallen. Från samma station men olika vet.
Nej det är inte "fel" som i att du har rätt och jag har "fel" men dock har jag betydligt mer "rätt" i att ett svårare sår alltid alltid ska rengöras med koksalt vatten dvs steriliserat sådant !

Självklart kan man rengöra mindre sår med enbart vatten ytligt om det inte är stora sår och de läkt ihop fint sen etablerat . Ska man in i ngt sår och skölja så är det självklart steriliserat vatten som ordineras ! Man kan åstadkomma sånt själv eller köpa i flaska på Apoteket .

Hoppas det jag skrev framgår i sammanhanget i övrigt . Läs gärna igen annars eller fråga .

Nej det är inte "fel" som i att du har rätt och jag har "fel" men dock har jag betydligt mer "rätt" i att ett svårare sår alltid alltid ska rengöras med koksalt vatten dvs steriliserat sådant !

Självklart kan man rengöra mindre sår med enbart vatten ytligt om det inte är stora sår och de läkt ihop fint sen etablerat . Ska man in i ngt sår och skölja så är det självklart steriliserat vatten som ordineras ! Man kan åstadkomma sånt själv eller köpa i flaska på Apoteket .

Hoppas det jag skrev framgår i sammanhanget i övrigt . Läs gärna igen annars eller fråga .

Det som var fel var ditt påstående om att det var si. Samma påstående du upprepar, att det är sterilt vatten som ordineras om sår ska sköljas. Och då att vet inte skulle ordinera salva i sår primärt.

Det rejält infekterade sticksåret skulle spolas med slang, alltså kranvatten.
När vet var här så det spolades ur med stora mängder sterilt vatten, och sondades och undersöktes. Sen hade vet i den där honungssalvan. (Ja och så fick han en spruta PC med i.m). Eftervårdsrekommendationerna var att spola sårhålan med slang minst 1 gång per dag, 2 om det geggade mycket. Stryka skyddande salva (vaselin etc) på huden nedanför om det rann mycket för att skydda den mot frätskador. Samt att efter spolning försöka få upp honungssalva ända högst upp i sårhålan. Och så allmän antibiotikabehandling.

Så, nej det var inget steriliserat vatten. Och det var veterinär som ordinerade honungssalva i såret, och det från början. Du påstod att ingetdera var fallet, och jag konstaterade att båda de var fel.

Sen hur ett individuellt sår ska behandlas kan ju skilja stort från fall till fall (typ av kompress, hur ofta göra rent, hur ofta byta bandage etc etc) men när du går in och - upprepat - hävdar att det är självklart att om vet ordinerat är det si och så och gör fula antydningar om att jag på eget bevåg skulle ha. Ja då korrigerar jag, för där hade och har du fel.

Men snälla @Alexandra_W -
Förutom att du redigerade din tidigare post och nu fortsätter i samma anda så NEJ det är inte vanligt kranvatten som ska spolas in regelmässigt i några större sår osv .
Du kan väl bortse från att du nu haft ngn veterinär som ordinerade det även på större sår och det läkte och ordnade sig ändå precis som du själv tidigare även reflekterat över, och ändå se till helheten vilket jag framhävt gäller som sagt att det är steriliserat vatten man använder och som sagt kan fixa själv så det är inga dyra flaskor osv även om du självklart kan köpa koksaltlösning dvs steriliserat vatten i storflask på Apoteket som alltid . Det veterinärer påpekar om man gör det och ska tvätta med det är att man givetvis inte får doppa kompresser eller ngt i själva flaskan samt att öppnad flaska måste förvaras svalt om den ska sparas för tvätt några dagar .

Utöver det så svarar du på ngt jag öht inte svarat på . Jag har aldrig skrivit om att salva inte ska ordineras på ett redan infekterat sticksår . Däremot har jag svarat att salva/kladd aldrig ska appliceras på ett sticksår i första hand ! Eftersom man då kan få en helt onödig infektion om man kladdat på ngt just på ett sticksår initialt utan belägg . Vad ngn vet bedömer ska ordineras är ju ngt annat utifrån enskilt fall eller hur ?!

Senast ändrad:
@mackan jag vet inte vad ditt problem egentligen är. Men jag sätter dig på ignore nu. Jag tycker ganska illa både om härskartekniker och personer som har som diskussionsteknik att använda sig av de du idkar.
Gör det det låter klokt eftersom inget jag skriver har ngt som helst anledning för dig att reagera/svara som du gör så blir nog lugnare isåfall för din del .

@mooi håller med dig att det är en nyttig tråd ang sårvård a la basic osv på alla sätt även om den kanske inte var avsedd att vara en allmän "hur ska sår skötas" tråd riktigt från början ? :)

Men ang sårvård för alla att sätta sig in i blir den ju viktig generellt , och ffa finns ju mkt råd publicerat basicmässigt både i tråden från många som har kloka reflektioner , och från veterinärer allmänt utöver det ang do and don't. Många bra förutsättningar för hur hästägare kan agera på hemmaplan hur man hanterar sår av olika karaktär initialt efter bästa förmåga och insatthet utifrån det :)

Senast ändrad:
Vatten duger utmärkt.

När jag skrapade upp mitt ben rejält i somras så tvättade både sköterskan och läkaren på akuten rent med vatten. Det syddes inte pga infektionsrisk.

Inget annat än kranvatten. Och en svamp :crazy:

Senast ändrad:
@mooi håller med dig att det är en nyttig tråd ang sårvård a la basic osv på alla sätt även om den kanske inte var avsedd att vara en allmän "hur ska sår skötas" tråd riktigt från början ? :)

Men ang sårvård för alla att sätta sig in i blir den ju viktig generellt

Nej det var den ju inte, men har inget emot utvecklingen åt det hållet.

Jag själv har varit förskonad från div sårskador genom åren, har haft två sårskador som krävt "riktig" vård med hjälp av veterinär (skärskada som behövde sys och ett sticksår i led), annars har det varit enkla småsår som läkt ihop på några dagar utan någon inblandning. Och man får ju inte mer erfarenhet än vad man övar på.

Jag har ett flertal gånger fått beröm för att jag spolat rent stora sår med kranvatten och MYCKET vatten. Detta från Ambulatoriska på Ultuna. DE har även börjat med honungssalva och ingen av hästarna har haft några problem senare.

Honungssalva är något som mer och mer rekommenderas av veterinärer för god sårläkning. Det finns både honungskompresser och honungssalva att köpa hos de flesta kliniker. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar