Penicillinsalva?

Det rejält infekterade sticksåret skulle spolas med slang, alltså kranvatten.
Nu har du gett oss lite mer viktig info. Som t.ex. att samtidig PC-beh. pågick. Att såret var djupt och kladdigt redan från början, dvs inte steril miljö.

Vad händer när man sprutar kranvatten direkt i en sårhåla? Fördel: Man spolar rent med högt tryck, effektivt. Nackdel: Man kan spola in bakterier i såret, särskilt på sommaren när vattnet är varmt frodas bakterierna.

Vad händer när man spolar med kranvatten i en sårhåla när man har antibiotikabehandling? Troligen absolut ingenting, därför att antibiotikan tar död på och är profylax mot de bakterier man vill undvika.

Vad händer när man spolar sterilt vatten i en sårhåla? Om hästen är oregerlig kan jag tänka mig att såret blir dåligt genomspolat. Särskilt djupare sticksår behöver bli ordentligt spolade, annars finns risk att bakterier gror längst in. Därav en stor fördel med vattenslang - som har ökat tryck, och även ökad räckvidd vid en häst som inte står still.

Honung har man ju sett ha goda antibakteriella effekter och används sedan länge hos de som har stora öppna sårytor t ex brännskador. Så det är en bra profylax mot att smuts kommer in utifrån.

Ett operationssår som är sterilt förpackat hade jag med största sannolikhet tvättat med jodopax runt såret och sterilt vatten i såret och steril kompress/omslag. För att behålla den sterila barriären så gott det går, då minskar risken för behov av antibiotika.

Och slutsatsen?
Sårvård är inte svart och vitt. Det är högst individuellt. För att kunna bedöma vad som är lämpligt för respektive sår, behöver man ha erfarenhet av liknande sår tidigare. Såsom en Veterinär eller annan djursjukvårdsutbildad.

Alla sår är olika. De behöver därför behandlas olika. Täckt eller inte täckt. Tvätt med ditt eller datt. Finns inget som på rak arm är varken rätt eller fel. Det är troligen också därför det finns så många teorier, sätt och förslag som det finns hästmänniskor och veterinärer.

@caballus Ja det var ju det jag skrev i något inlägg, att hur ett individuellt sår ska behandlas är just individuellt. Men jag vände mig emot påståendet att det alltid ska vara sterilt vatten. Inte heller helt färska sår har vet här rek att tvätta med annat än kranvatten, helst rinnande. Det här var dock inte färskt utan hade skett 1/2 till 1 dygn innan det upptäcktes och det var dessutom främmande nmmaterial (träflisor) i det. Sticksår från hagen är väl dock lite per definition orena redan från början.

Men även när det handlat om sår utan AB men antibiotika har det varit kranvatten - enda gången det rek just sterilt vatten är ögon. Vid provtryckning av lednära sår har det såklart också spolats sterilt.

Som någon annan sagt så har även humanvården spolat med kranvatten. Även i helt färska ännu ej geggiga sår etc.

Så jag vände mig enbart mot det kategoriska uttalandet. Inget annat. Sår finns det ju nästan hur många varianter som helst av - många är orena från sekunden vi upptäcker dem, andra är mer sterila. Vissa sitter på känsligt ställe - andra på ganska komplikationsfritt ställe.

Men de generella riktlinjerna med att tvätta inte med något "medel" utan använd bara vatten, fuktig sårläkning, aktiva kompresser före lokal antibiotikabehandling i såret etc gäller ju oavsett som just generella riktlinjer. Och om man har spolat ett sår med vatten men inte mer kommer man inte få skäll av veterinären för man inte tvättat det - tvärtom. Det var min poäng.

@caballus väldigt klokt inlägg och just anledningen till allt rabalder att jag påtalade att sterilt vatten är a och o ofta och att man inte ska kleta i salva i sticksår som inte är infekterade osv . Vidare så stor skillnad med pc behandling i sammanhanget ! Ett icke infekterat sår är det jag uttalat mig om, precis i enighet med TS trådämne . Givetvis i ett sånt läge vill man undvika chans att inbjuda till ngn infektion och då använder man sterilt vatten .

Ang humanvården så är det nog ganska sällan man använder sterilt vatten öht men å andra sidan är det otroligt sällan människor har djupa akutsår i jämförelse man inte riktigt vet hur de skett, hur människan mår osv. Jag ser nog ingen riktig parallell till det jag inflikat i tråden och att människor använt vanligt vatten osv :)

Senast ändrad:
Vanligt kranvatten fungerar utmärkt. Det viktigaste är den mekaniska rengöringen dvs att man sköljer bort smuts och mikroorganismer. Koksaltlösning svider mindre och är bättre men som sagt var så går det bra med ljummet kranvatten.
Annars är det som många skrivit bandage med rätt sorts kompresser som är det bästa för sårläkningen.
Jag har sen jul hållit på att lägga om en sårskada på carpus på en häst som gått omkull på vägen. I början var det ca 7x5 cm och all hud var borta. Idag är det ca 3x1 cm och läker fint utifrån utan svallkött. Bilder finns om någon vill se.
/Jeps leg. Djursjukskötare

@Jeps men precis som @caballus påpekar är det ju skillnad på sår och sår . Jag vet nog ingen veterinär som på osäkra tveksamma sår utifrån potentiella risker utifrån sårets art som inte redan är infekterade men kan ha potentiell risk att bli det, som rekommenderar vanligt kranvatten i slang i stallet bara rakt av . Just koksalt har ju dessutom effekten i det att det inte riskerar förstöra några celler på samma sätt, plus lägg till ev onödiga bakterier som riskerar in pga en slang i stallet /skitig miljö i stallet osv .
Hästar vistas generellt i en mycket mer smutsig miljö än både de flesta anda djur och ffa människor så därför brukar man vara noga med att vid större tveksamma sår vilja behandla så sterilt som möjligt . Många hästägare blir osäkra/kan inte rimligen själva avgöra om ett sår som tex inte de bedömer just då är akut, men som ändå kanske trots allt riskerar att vara lednära tex. Då vill man definitivt använda steriliserat vatten om man ska skölja. Och detsamma som jag skrev tidigt i tråden ska man heller inte använda varmt vatten i slang att spola ett okänt sticksår med.

Vad en veterinär ordinerar sen utifrån skada osv om skadan behandlas av veterinär är ju en annan sak . Självklart är det veterinärens råd som följs då !

http://bmjopen.bmj.com/content/3/1/e001504.full?rss=1
https://ispub.com/IJAPA/6/2/3399

Två studier som undersökt förekomst av sårinfektioner efter tvätt med steril koksaltlösning eller kranvatten. Bägge studierna kommer fram till att kranvatten möjligen fungerar något bättre än koksaltlösning, eller i alla fall lika bra.
Ingen av studierna handlar om just hästar som som sagt vistas i en helt annan miljö och där "kranvatten" i sig inte heller är samma utifrån slangar i stallet och miljön där osv . Fördelen med koksalt som sagt tidigare är ju även i sammanhanget häst och ofta mer diffusa/svårtolkade sår i fråga om sårets status/impakt osv, just att det inte riskerar att förstöra celler positiva för sårläkningen , på samma sätt som icke koksaltlösning .

Utöver det känns själva studierna rätt tveksamma eftersom de är just på människa och man knappast utför forskning på människa om några större risker i fråga om sår hade varit aktuella över huvud taget .

Hur är det nu, finns det penicillinsalva fortfarande? Har för mig att jag hört att tex Socatil inte finns kvar? Hur är det med det?

Och rekommenderar ni något annat bra för sårläkning?

Jag brukar mest bara tvätta med koksalt.

Men min fick tex ett infekterat sår nära led. Då körde jag på vets inrådan även honungskompresser tills såret läkt.
Jag tyckte de verkade bra.

Jag har även jag av många olika vet fått höra att man absolut kan spola ur sår med kranvatten. Flera av dem är rel nyutbildade. Men övriga är såna som iaf håller sig ajour med det senaste.

Vanligt kranvatten fungerar utmärkt. Det viktigaste är den mekaniska rengöringen dvs att man sköljer bort smuts och mikroorganismer. Koksaltlösning svider mindre och är bättre men som sagt var så går det bra med ljummet kranvatten.
Annars är det som många skrivit bandage med rätt sorts kompresser som är det bästa för sårläkningen.
Jag har sen jul hållit på att lägga om en sårskada på carpus på en häst som gått omkull på vägen. I början var det ca 7x5 cm och all hud var borta. Idag är det ca 3x1 cm och läker fint utifrån utan svallkött. Bilder finns om någon vill se.
/Jeps leg. Djursjukskötare

Precis, hellre 50 L kranvatten till att spola rent med än 1 L koksalt… Hästar vistas i en icke steril miljö vilket innebär att diverse sår de orsakar inte heller kommer att vara rena speciellt lång tid. Mängden bakterier där skulle tillkomma från dricksvattnet är ganska obetydliga i förhållande till den mekaniska effekten av stora mängder mekanisk spolning af såret. Om såret skulle sitta i en led/sena och hålet in till leden/senan är så stort att du kan riskera att spola vanligt vatten in om du använder det så lär där redan vara fyllt med hår/jord och liknande i leden.

Självklart sticker du dock inte en kanyle in i en led och spolar med kranvatten, men detta är ju inte något en ägare gör själv iaf.

@mackan Jag tänker som så att hästars sår ofta är mycket kontaminerade av gödsel och smuts och att det därför borde vara ännu viktigare att få den mekaniska rengöringen, alltså spolningen, ordentligt gjord, och att det i de flesta fall borde vara mer praktiskt genomförbart med vattenslangen. Hur många har litervis av steril koksaltlösning hemma?

Det jag talar om är alltså den allra första rengöringen av ett färskt och mycket smutsigt sår. Ett sår i läkning vill jag helst tvätta så lite som möjligt, och i det fallet skulle jag använda koksaltlösning för att ge de celler som håller på att läka såret en optimal miljö.

@mackan Jag tänker som så att hästars sår ofta är mycket kontaminerade av gödsel och smuts och att det därför borde vara ännu viktigare att få den mekaniska rengöringen, alltså spolningen, ordentligt gjord, och att det i de flesta fall borde vara mer praktiskt genomförbart med vattenslangen. Hur många har litervis av steril koksaltlösning hemma?

Det jag talar om är alltså den allra första rengöringen av ett färskt och mycket smutsigt sår. Ett sår i läkning vill jag helst tvätta så lite som möjligt, och i det fallet skulle jag använda koksaltlösning för att ge de celler som håller på att läka såret en optimal miljö.
Fast inget av ditt inlägg ang källor osv har ju illustrerat din åsikt du nu skriver här ??? Blir ju jättekonstigt ? Jag har ju svarat utifrån det som du skrev ? Du skrev att forskning påtalar att vanligt vatten är bättre än sterilt vatten , därav svaren du fått .

I övrigt så har ju som sagt @caballus svarat klokt och även @Jeps när vi grottade lite runt vad folk egentligen refererar till .

Senast ändrad:
@mackan Jag tror inte riktigt att jag förstår vad du tycker är konstigt? Jag vet att studierna är gjorda på människa, jag länkade till dem för att visa att det finns forskning på att kranvatten kan vara ett alternativ till sårtvätt. Sedan var det min personliga reflektion att kranvatten knappast borde vara sämre utan snarare kanske bättre hos häst än hos människa eftersom hästsår i regel kräver en mer omfattande rengöring. Att kranvatten skulle tillföra en betydande infektionsrisk i ett icke sterilt sår har jag svårt att se, jag tror inte att vattnet i ett stall innehåller så mycket mer bakterier än i mitt badrum.

När du menar att hästens miljö är helt annorlunda, tänker du då på att de borde ha en ökad risk för infektioner för att de lever i en smutsigare miljö? För det är säkert sant, men jag ser inte att det har med kranvattnet att göra.

Angående att kranvatten är mindre skonsamt mot cellerna är det absolut sant, men där var det också min personliga reflektion att det kanske spelar mindre roll i det akuta stadiet där det redan finns så mycket vävnadsskada.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar