Nu har du gett oss lite mer viktig info. Som t.ex. att samtidig PC-beh. pågick. Att såret var djupt och kladdigt redan från början, dvs inte steril miljö.Det rejält infekterade sticksåret skulle spolas med slang, alltså kranvatten.
Vad händer när man sprutar kranvatten direkt i en sårhåla? Fördel: Man spolar rent med högt tryck, effektivt. Nackdel: Man kan spola in bakterier i såret, särskilt på sommaren när vattnet är varmt frodas bakterierna.
Vad händer när man spolar med kranvatten i en sårhåla när man har antibiotikabehandling? Troligen absolut ingenting, därför att antibiotikan tar död på och är profylax mot de bakterier man vill undvika.
Vad händer när man spolar sterilt vatten i en sårhåla? Om hästen är oregerlig kan jag tänka mig att såret blir dåligt genomspolat. Särskilt djupare sticksår behöver bli ordentligt spolade, annars finns risk att bakterier gror längst in. Därav en stor fördel med vattenslang - som har ökat tryck, och även ökad räckvidd vid en häst som inte står still.
Honung har man ju sett ha goda antibakteriella effekter och används sedan länge hos de som har stora öppna sårytor t ex brännskador. Så det är en bra profylax mot att smuts kommer in utifrån.
Ett operationssår som är sterilt förpackat hade jag med största sannolikhet tvättat med jodopax runt såret och sterilt vatten i såret och steril kompress/omslag. För att behålla den sterila barriären så gott det går, då minskar risken för behov av antibiotika.
Och slutsatsen?
Sårvård är inte svart och vitt. Det är högst individuellt. För att kunna bedöma vad som är lämpligt för respektive sår, behöver man ha erfarenhet av liknande sår tidigare. Såsom en Veterinär eller annan djursjukvårdsutbildad.
Alla sår är olika. De behöver därför behandlas olika. Täckt eller inte täckt. Tvätt med ditt eller datt. Finns inget som på rak arm är varken rätt eller fel. Det är troligen också därför det finns så många teorier, sätt och förslag som det finns hästmänniskor och veterinärer.