Jag har jobbat ihop nästan alla pengar jag har. Jag betalar således skatt och jag skänker pengar till välgörande ändamål. Så jag ber inte om ursäkt för att jag har det rätt bra.
MEN ändå gör det ont att se klyftorna som finns trots att vi ska leva i ett bra land.
Vad tror ni behövs för att de ska bli mindre?
Jag tror att klyftorna i stället kommer att öka än mer under kommande år och det är bekymmersamt. Men vi är för många människor för jordens resurser, och med ändrat klimat så blir resurserna varken större eller stabilare i tillgång. Och ska ekvationen då på något sätt gå ihop så lär bekvämlighet och överflöd behöva minska för många/alla som lever med "västvärldsstandard".
Och då är det ju de med mest resurser som kan och kommer att klamra sig fast vid sin livsstil längst, de som har råd att lägga mer pengar för att ta sig runt inskränkningar genom solceller på taket eller liknande, laddstolpar och elbilar och annat. Investeringar som på lång sikt minskar kostnader, och som samtidigt gör att man kan behålla ungefär samma levnadsstandard.
Medan de som redan har det knapert och inte kan göra sådana investeringar nu direkt dras ner ännu hårdare av höga elräkningar och bensinpriser, som gör det ännu svårare att spara ihop till något annat. Och då blir valet bara höjda kostnader eller sänkt levnadsstandard eller i värsta fall båda delarna.