Pengahcp inom ponnytravet

Breakdance

Trådstartare
Diskussionen som aldrig slutar- penga eller rekord hcp inom ponnytravet. Vi på Rättvik kommer köra 100% pengalopp 2005, vad tycker ni om det här? Hur kommer det slå ut/in ponnyerna i loppen? Nån som har startat pengahcp förut? Själv har jag bara kört på rekord då mina ponnyer alltid haft bättre chans (enligt mejj) i rekordlopp...

Sv: Pengahcp inom ponnytravet

Jag tror det kommer bli väldigt ojämna lopp till en början, vad man däremot slipper är detta eviga maskande. Man vill ju att sin häst ska ha ett så bra rekord som möjligt, men ändå blir man besviken när den sänker.

Jag har startat i ett fåtal pengahandikapp för, som du säger, mina hästar hade bättre chans i rekordhandikappen då de tjänat mycket pengar i förhållande till deras rekord. Däremot tror jag min snabba häst hade tjänat på det (om de skrivit ut bättre proppar än vad som fanns) då han hade cirka 50.000 på sitt konto och stod ofta på samma distans som hästar med runt 100.000 kr.

I slutändan tror jag man kommer gå emot en jämnare sport på det här sättet. Men det kommer ta några år.

100.000 och 50.000 pratar du verkligen om ponny?!

jag tycker de är bra som vi har det nu! visserligen kommer mina hästar att tjäna mer i pengahand. lopp men jag tycker de är bra som vi har de. visst man kan väl lägga till fler penga lopp men man behöver inte göra de till 100%. Jag tycker det är orättvist mot de som har tjänat kanske 20,000 och har gått 2.03 och få möta typ mareld som har tjänat 25000+. men jag vet inte jag e varken för eller emot

Som du säger kommer det jämna ut sejj, kolla bara på stora travet, det måste ju finnas en anledning till att dom gått över till pengahcp iställlet för tid...nu går det iofs inte å jämföra så då det oftast inte skiljer mycket mellan stora hästars rekord och ponnyrekorden men som du säger är jag trött på allt hållande över upploppet. Det är fel men även jag har gjort det för att inte sänka hästen mer än nödvändigt vid vinst...man vill ju kunna plocka fler vinster innan rekordet är för bra. Detta gör att hästen som för dagen kanske gör det bästa loppet och sänker flera sekunder kanske inte blir bättre än 4-5 och det om nåt är fel. Pengahcp=jämnare lopp och dagens bästa häst kommer att vinna :banana:

Absolut, det är inte fel på kuskarna som kör med klocka (alla gör ju inte det) och ser att, hoppsan, jag kommer sänka 10 sek, tar upp och blir 4:a istället. Det är fel på systemet. Man är ju bara dum om man sitter och jagar en häst som leder med 100 m. när det är 500 kvar. Men jagar du inte blir du avstängd.

Har själv blivit avstängd då jag inte ansåg det fanns någon mening att köra livet ur min häst som stod med 40 meters tillägg på Tyson II när han hade 2.20 i rekord. Dessutom hoppade min 2 ggr första varvet... Domarna stängde alltså av mig för de tyckte jag skulle riskera en diskning istället för andraplatsen. :smirk:

Ja, jag pratar om ponny. ;) Som jag sa var detta min snabbaste häst = tider runt 1.45-46. I den klassen tjänar hästarna mycket pengar. I både SM och Elitloppet är det 10.000 i förstapris.

Att man ska få en avstängning pga sunt förnuft är ju sjukt. Om man som kusk vet att "jag kommer aldrig ikapp ledaren" och det är långt ner till 3an så håller man ju så klart in...ingen vill ju som sagt sänka i onödan. Hur ska man göra för att få slut på det här då? Kolla bara hur många hästar det är som har bättre auto än voltrekord...för min del är auto rekorden värdelösa, en häst kan alltså starta ända upp till om vi säger 5 års ålder utan att starta volt lopp, när kusken sen bestämmer sejj för att starta "nollopp" i volt så är oftast hästen så överlägsen att ingen har en chans, det tycker jag är orättvist! Nånting måste göras, speciellt eftersom vi nu ska in i "stora" systemet...ponnytravet måste förbättras. Rätta mejj om jag har fel...

Jag håller med dig till 100%. Tyvärr blir det ju ramaskri så fort det förs på tal av de som har hästar som startar i 2.20-lopp men kan runt 2.00. Och dessutom de med autorekord flera tiotals sekunder snabbare än volt. = en himla massa folk.

Om man tar Snäckan som exempel. När Elitloppet 2000 gick (tog ett program i högen) hade hon 1.40,4 i auto och 1.47,7 i volt. Nu råkade Elitloppet för första gången detta året vara ett autolopp efter påtryckningar från Goya men hur stor är risken att hon förlorat i volt?

Kommer du ihåg när de strök henne ur Elitloppet året innan (volt)? Inofficiellt fick man höra att det var för att spara voltrekordet?!? Bra regelverk. :cool:

Jag tror med att det kan bli mycket jämnare om man använder mer pengahandikap. Mina hästar har ofta tjänat på det eftersom de har legat på låga rekord men sprungit in lite pengar. Qlucka hade bara sprungit in ca 8000 och hade ett rekord på 2.01. kan va mindre kul att möta henne i pengahandikap, men hon hade ju gått fort för att få placeringar, gentemot de som bara fisit runt och sen hållt in på upploppet.
För övrigt kan jag berätta om en tävlingsdag för ett gäng år sedan när en av Loretzonbarnen tävlade shettis och saktade som vanligt in på upploppet, då kom det en liten tjej bakifrån med en häst som hade gjort typ 30 starter och aldrig vunnit och körde om, Loretzon fick inte fart på sin häst, för den var ju van att sakt in. :smirk: Så kan det bli. Nej, jag vill nog ha mer pengahandikap så hästarna kan få jobba för sina placeringar.

ja, min har tjänat 9075:- och har gått 2.09 men hon har inte heller haft de lätt. kan gynna henne oxå att vara med i -10 000 klasserna och den andra har bara tjänat drygt 3000 och går redan 14 tider så han om någon kommer vara gynnad, men de kommer vara väldigt ogämn i början

Senast ändrad:

ojämt kommer det bli...min har tjänat runt 9000 och går 1.59...så han står bra inne :) , fast en annan jag tävlar går 2.02 och har tjänat 13000 så för han blir det jobbigt i början :( menmen...dom kommer nog ikapp till slut...

För vår ena ponny tjänar jätte bra på det då hon alltid har fått gå tuffa lopp och min dotter alltid har kört för bästa placering så är hon nere på rekord 2.50,3 på volt och bara intjändade 3400 kr så hon tjänar ju på penninghandicap kan jat tänka mig och den andra kan nog tjäna också på det men jag tycker för det att det ska vara blandat.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 424
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 502
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 652
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka