Pendlingsavstånd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför anstränga sig med en ansökan om man ända tackar nej sen? Vill ju känna att det är värt ansträngningen att skriva en ansökan. Jag värker fram mina ansökningar. Tycker verkligen att det är skitjobbigt att söka jobb och vill inte anstränga mig i onödan.

Fast det är ju en jätteunderlig inställning.

I de flesta fall där du söker kommer du att få ett nej, statistiskt sett. Och då har du heller inte fått något att ta ställning till själv, du väljer inte. Du har inte fått någon träning (intervju, kontakt etc).

Jag hade ringt och förhört mig om tjänsten först, och sedan beslutat om jag skulle söka eller inte. Men eftersom du kanske behöver lite övning i presentation, intervju, ansökning etc finns det väl egentligen ingen anledning att på detta stadie avfärda jobbet utifrån vad du tror att det kanske kan vara. Ta reda på fakta och utvärdera sedan.
 
Varför anstränga sig med en ansökan om man ända tackar nej sen? Vill ju känna att det är värt ansträngningen att skriva en ansökan. Jag värker fram mina ansökningar. Tycker verkligen att det är skitjobbigt att söka jobb och vill inte anstränga mig i onödan.

Jag hade kontaktat dem och frågat om arbetstidens fördelning först och om den passade mig hade jag sökt. Passade den mig inte hade jag inte sökt om jag inte var tvungen.
 
Mycket som spelar in. Har ca 35 minuter till jobbet nu, rakt genom staden med ett byte, och hatar det. Däremot att gå till stationen på 10 minuter och sedan ha 25 minuter tågresa - det är en helt annan femma.

Vi vill ju flytta ut från staden och då tittar vi på platser inom en timmas pendlingsradie ungefär. Jag kommer byta arbetsplats om ett drygt år och vet inte var jag hamnar, även om jag är kvar i staden, så det är i princip omöjligt att uppskatta med närmare precision vad pendlingstiden kan komma att bli.

Jag kommer långsiktigt inte acceptera en arbetsplats där jag behöver vara på plats fem dagar i veckan och åker hellre längre 3 dagar i veckan än måste ge mig iväg varje dag.

Som kortast har jag haft 15 minuter (antingen cykel eller gå till bussen + bussresa) och det har varit fantastiskt! Som längst 1 h 15 min med bil och det var fruktansvärt.
 
Det framgår inte av annonsen hur arbetstiden skulle vara fördelad. Men jag utgår från att den är jämnt fördelad över veckan.
Jag hade snarare utgått från motsatsen om det är en så liten tjänst.
Och dessutom att det troligen finns en viss flexibilitet om de inte specifikt skrivit att det är några särskilda tider som ska bemannas. (lite beroende på typ av jobb vad som kan antas vara brukligt)
 
Jag hade snarare utgått från motsatsen om det är en så liten tjänst.
Och dessutom att det troligen finns en viss flexibilitet om de inte specifikt skrivit att det är några särskilda tider som ska bemannas. (lite beroende på typ av jobb vad som kan antas vara brukligt)

Jag håller med.
 
Varför anstränga sig med en ansökan om man ända tackar nej sen? Vill ju känna att det är värt ansträngningen att skriva en ansökan. Jag värker fram mina ansökningar. Tycker verkligen att det är skitjobbigt att söka jobb och vill inte anstränga mig i onödan.
Om det är jättejobbigt med ansökningar är det väl något som du förmodligen behöver träna på? Är det ett jobb som är väldigt olikt de andra du redan sökt, eller kan du ta en "färdig" ansökan som du har på datorn och bara ändra lite grann i den?
 
Fast det är ju en jätteunderlig inställning.

I de flesta fall där du söker kommer du att få ett nej, statistiskt sett. Och då har du heller inte fått något att ta ställning till själv, du väljer inte. Du har inte fått någon träning (intervju, kontakt etc).

Jag hade ringt och förhört mig om tjänsten först, och sedan beslutat om jag skulle söka eller inte. Men eftersom du kanske behöver lite övning i presentation, intervju, ansökning etc finns det väl egentligen ingen anledning att på detta stadie avfärda jobbet utifrån vad du tror att det kanske kan vara. Ta reda på fakta och utvärdera sedan.
Skillnaden mellan att själv tacka nej och att få ett nej är ju gigantisk.

Har jag inte bestämt mig så agerar jag inte. Tar jag beslutet att söka (stor investering i tid och energi) så har jag också tagit beslutet att tacka ja om jag får jobbet.
 
Om det är jättejobbigt med ansökningar är det väl något som du förmodligen behöver träna på? Är det ett jobb som är väldigt olikt de andra du redan sökt, eller kan du ta en "färdig" ansökan som du har på datorn och bara ändra lite grann i den?
Nej, har inget färdigt att fixa till. Ingen av de jag har, passar detta.

Jag har inget intresse i att träna på att skriva ansökningar. Det är inget självändamål. Jag vill bara ha ett jobb.
 
Har jag inte bestämt mig så agerar jag inte. Tar jag beslutet att söka (stor investering i tid och energi) så har jag också tagit beslutet att tacka ja om jag får jobbet.

Va? Alltså, tjänsten kan ju låta jättebra på papper men man kanske får en annan känsla under t ex arbetsintervjun. Att man sökt ett jobb betyder ju inte per automatik att man tackar ja, det ska väl fler faktorer in för det.
 
Va? Alltså, tjänsten kan ju låta jättebra på papper men man kanske får en annan känsla under t ex arbetsintervjun. Att man sökt ett jobb betyder ju inte per automatik att man tackar ja, det ska väl fler faktorer in för det.
Sånt får man väl strunta i (på samma sätt som man förväntas strunta i vad som är ett okej pendlingsavstånd). Om jag förstått saken rätt så ska man offra allt för att jobba, eftersom det anses värre att vara arbetslös.
 
Skillnaden mellan att själv tacka nej och att få ett nej är ju gigantisk.

Har jag inte bestämt mig så agerar jag inte. Tar jag beslutet att söka (stor investering i tid och energi) så har jag också tagit beslutet att tacka ja om jag får jobbet.
Fast det är ett väldigt ologiskt resonemang.
Vad har du för beslutsunderlag när du bara ha annonsen? På sin höjd tillräckligt för att avgöra om du ska satsa max på att göra bästa ansökan, skicka en ansökan på rutin nivå, eller inte söka alls.
(Givet att det inte är en tjänst och en arbetsgivare som du har förkunskaper om då...) Men annars kan du omöjligt ha tillräcklig grund för att på förhand veta att det är antingen perfect fit eller helt olämpligt för dig.
 
Skillnaden mellan att själv tacka nej och att få ett nej är ju gigantisk.

Har jag inte bestämt mig så agerar jag inte. Tar jag beslutet att söka (stor investering i tid och energi) så har jag också tagit beslutet att tacka ja om jag får jobbet.

Energin att soka gar ner mer ju fler jobb du ansoker - du behover inte skriva en helt ny ansokan for varje jobb, utan kan atervanda CV (och personligt brev om de envisas med det) och bara anpassa det lite.

Jag har inte alls bestamnt mig for jobbet bara for att jag ansoker - jag ser det mycket mer som en intresseanmalan, sen far vi prata lite (intervjuerna) for att reda ut om jag ar en bra match for jobbet och om jag skulle vilja jobba dar.
Drog mig ur en intervjusituation nyligen da jag gatt pa en intervju och inte alls blivit imponerad av den som skulle blivit min chef, sa aven om de ville ga vidare i processen sa sa jag nej tack.
 
Energin att soka gar ner mer ju fler jobb du ansoker - du behover inte skriva en helt ny ansokan for varje jobb, utan kan atervanda CV (och personligt brev om de envisas med det) och bara anpassa det lite.

Jag har inte alls bestamnt mig for jobbet bara for att jag ansoker - jag ser det mycket mer som en intresseanmalan, sen far vi prata lite (intervjuerna) for att reda ut om jag ar en bra match for jobbet och om jag skulle vilja jobba dar.
Drog mig ur en intervjusituation nyligen da jag gatt pa en intervju och inte alls blivit imponerad av den som skulle blivit min chef, sa aven om de ville ga vidare i processen sa sa jag nej tack.
Jag har inte råd att tacka nej till jobb.
 
Vet inte riktigt om jobbet skulle ge något egentligen. Kanske bra att sätta på cv:t.

Det framgår inte av annonsen hur arbetstiden skulle vara fördelad. Men jag utgår från att den är jämnt fördelad över veckan. Och det skulle ge så lite pengar kvar att det knappt lönar sig att jobb. Blir mest en massa jobbigt slit liksom.
Ring och fråga! Så får du ju svaret direkt och slipper fundera på det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
536
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 866
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp