Pendlingsavstånd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det måste ju vara olika från person till person såklart själv hade jag aldrig pallat att ha en timme till jobbet då hade jag flyttat "till" jobbet istället:)
Så känner jag också. När jag kände att det tar mig 40 minuter hem i kall bil kl 21.30 och jag vill vara pigg och glad 06 på plats på morgonen efter så blev det mer naturligt att skaffa säng än jobb.
 
Cv ja. Det är ju inte mycket som ändras i ett sådant. Det är en helt annan sak med det personliga brevet.

Det personliga brevet måste vara bra, särskilt om man som jag blivit en överårig fet kärring. (Överviktiga sållas gärna bort i ansökningar har jag läst.) När jag varken kan konkurrera med en bra vikt eller en bra ålder så måste jag stå ut på ett annat sätt. Jag måste tala om vad jag är bra på och på vilket sätt det passar för jobbet och varför de ska välja just mig. Det duger liksom inte att jag talar om hur flitig och noggrann jag är.

Jag tror istället att det är viktigt att få upp antalet ansökningar för att öka sannolikheten att få möjligheten att välja eller välja bort när man vet mer exakt. Om syftet är att få ett jobb. Vikt är absolut inte med i en ansökan och inte heller ålder ska vara direkt med, även om man såklart kan gissa hyfsat om det senare givet annan information.

Så mindre bekymmer för perfektionen i ansökningar och fler ut. Att låtsas som att man själv tackat nej bara för att man aldrig skickat in en ansökan verkar extremt kontraproduktivt.

Jag förstår inte hur överviktiga gärna sållas bort i ansökningar. Dels är det olagligt, dels finns aldrig den informationen i det läget och till sist spelar vikten ganska nära noll roll för yrkesprestationen om den inte är extremt ohälsosam. (Men har också bara rekryterat i ganska nischad bransch de senaste 20 åren.)
 
Jag tror istället att det är viktigt att få upp antalet ansökningar för att öka sannolikheten att få möjligheten att välja eller välja bort när man vet mer exakt. Om syftet är att få ett jobb. Vikt är absolut inte med i en ansökan och inte heller ålder ska vara direkt med, även om man såklart kan gissa hyfsat om det senare givet annan information.

Så mindre bekymmer för perfektionen i ansökningar och fler ut. Att låtsas som att man själv tackat nej bara för att man aldrig skickat in en ansökan verkar extremt kontraproduktivt.

Jag förstår inte hur överviktiga gärna sållas bort i ansökningar. Dels är det olagligt, dels finns aldrig den informationen i det läget och till sist spelar vikten ganska nära noll roll för yrkesprestationen om den inte är extremt ohälsosam. (Men har också bara rekryterat i ganska nischad bransch de senaste 20 åren.)
Vikten syns ju vid intervjun. Ungefärlig ålder likaså.

Jag tror inte alls att många dåliga ansökningar ger bättre jobbchanser än ett färre antal bra ansökningar.

Och jag ser heller ingen poäng med att söka jobb jag inte tror mig klara av. Såg ju t.ex. nyss ett jobb där man skulle ansvara för att vara i fysiskt och psykiskt i sådant skick att man klarade jobbet. Det kan jag inte göra. Jag är i dåligt skick. Och jag vet ju att jag inte klarar långa resor även om jobbet i sig skulle kunna passa.
 
Vikten syns ju vid intervjun. Ungefärlig ålder likaså
Kommer man till intervju har man ganska bra jobbchanser. Men jag vet också att det finns utmaningar med diskriminering av olika sorter och att man kan tvingas till att söka många fler jobb om man sorteras på fel sida någon sådan barriär. Alltså rent statistisk uppförsbacke. Men då är det ännu viktigare att söka ännu fler jobb. Även om diskriminering är utbrett är det också väldigt många arbetsplatser som har extremt medvetet arbete kring diskriminering, där det inte förekommer.

Jag tror du har fel om att inte mängden ansökningar gynnar utfallet. Att skicka många ansökningar behöver dessutom inte påverka engagemanget i att skicka riktigt bra ansökningar där man tror att man riktigt gärna vill ha jobbet. Men det vet man väldigt lite om innan man ens fått komma på besök. Jag tänker att man gör både och. Tror man att man väldigt gärna vill ha jobbet så skickar man en genomarbetad ansökan, är man mer osäker skickar man en mer standardmässig.
 
Jag förstår inte hur överviktiga gärna sållas bort i ansökningar. Dels är det olagligt, dels finns aldrig den informationen i det läget och till sist spelar vikten ganska nära noll roll för yrkesprestationen om den inte är extremt ohälsosam. (Men har också bara rekryterat i ganska nischad bransch de senaste 20 åren.)

Icke desto mindre så är det ett reellt problem. Det rapporterades en hel del om det för några år sedan.
 
Det är många faktorer som spelar in, bränslepriset, lön, väg, tjänst osv. Men 45 minuter med bil känns som max om jag bara ser till tiden.
 
Icke desto mindre så är det ett reellt problem. Det rapporterades en hel del om det för några år sedan.

Japp. Fast jag misstolkade lite. Jag tolkade som att man sorterades bort redan vid ansökningstillfället, vilket för mig blir knepigt eftersom den typen av information inte ens är tillgänglig då. Att många företag arbetar väldigt aktivt mot diskriminering har inte lyckats utrota den - ens till 100% inom de företagen som gör det. Men jag vill nog säga att det finns en stor medvetenhet, särskilt om rekryteringen sker med hjälp av professionella rekryteringsfirmor osv.

Det är extremt trist att risken är signifikant att man blir bortsorterad från ett jobb man vill ha av sådana anledningar. Men det gör också att man från ett strikt individuellt perspektiv förmodligen måste göra fler försök; för att hitta de organisationer där den risken inte är signifikant. Att tänka att man inte ska ansöka för att risken kan finnas på just det företaget blir inte en lösning.
 
Jag har använt samma CV till alla jobb jag sökt (men uppdaterat det när det behövts, dvs lagt till en rad ungefär). Det personliga brevet har också varit samma förutom ett kort stycke som jag ibland har ändrat beroende på vad det är för jobb ("jag tror att jag skulle passa bra hos er för att..."). Det tar ju inte lång tid alls att ändra om du gör så @Wille, så det är ett tips. Om du söker liknande jobb inom samma bransch så kommer du kanske inte behöva ändra någonting alls.
 
Jag har använt samma CV till alla jobb jag sökt (men uppdaterat det när det behövts, dvs lagt till en rad ungefär). Det personliga brevet har också varit samma förutom ett kort stycke som jag ibland har ändrat beroende på vad det är för jobb ("jag tror att jag skulle passa bra hos er för att..."). Det tar ju inte lång tid alls att ändra om du gör så @Wille, så det är ett tips. Om du söker liknande jobb inom samma bransch så kommer du kanske inte behöva ändra någonting alls.
Iofs kan även justeringar ta tid om man är dålig på att skriva och behöver vända formuleringarna många gånger. Men desto större anledning då att ha en grundmall plus en handfull modifieringsalternativ.
 
Tja, eller en floskelformulering? Skulle man inte ansvara för sig själv och att man klarar uppgifterna på andra jobb, liksom.
Det står ju inget om vad det är för specifikt som ska uppnås som fyskraven för brandmän...
Nej, det står inte. Men jag vet ju hur tungt trädgårdsarbete är om man ska göra det 8 timmar om dagen under tidspress. Mina fötter klarar inte heller att gå i arbetsskor. Får så jävla ont.
 
Nu ar vi ju valdigt OT, men ar det nagon som jobbar med att anstalla/rekrytera i Sverige som har ett perspektiv pa hur viktiga personliga brev ar?
I min bransch forekommer de nastan inte overhuvudtaget, och overlag ar kanslan att de inte las, utan att det ar enbart CVt som anvands for att salla till ett forsta intervjuurval?
 
Nej, det står inte. Men jag vet ju hur tungt trädgårdsarbete är om man ska göra det 8 timmar om dagen under tidspress. Mina fötter klarar inte heller att gå i arbetsskor. Får så jävla ont.
Ok, men då är det väl din vetskap om arbetet som gör att du inte söker det. Helt oberoende av formuleringen som du hänvisade till?
 
"Du tar också ansvar över så du fysiskt och psykiskt klarar av dina arbetsuppgifter."

Jobb som parkarbetare. Ett tufft jobb alltså.

Det låter som att de vill skyffla över arbetsmiljöfrågor på de anställda. Rent krasst så ansvarar man som vuxen person alltid för det. Men, arbetsgivaren har ett arbetsmiljöansvar som ingen formulering i en annons eller anställningsavtal kan ändra på. Jag antar att de vill försäkra sig om att folk som inte kommer orka eller trivas ett fysiskt krävande jobb inte söker det. Sen kan jag personligen tycka att de kunde uttryckt sig på ett annat sätt. T.ex. "Vi söker en person som ska jobba utomhus hela dagarna med fysiskt krävande arbetsuppgifter" eller liknande.
 
Nej, det står inte. Men jag vet ju hur tungt trädgårdsarbete är om man ska göra det 8 timmar om dagen under tidspress. Mina fötter klarar inte heller att gå i arbetsskor. Får så jävla ont.

Fast är det samma jobb som nyss var 2h per dag? Eller är det olika?
 
Nej, det står inte. Men jag vet ju hur tungt trädgårdsarbete är om man ska göra det 8 timmar om dagen under tidspress. Mina fötter klarar inte heller att gå i arbetsskor. Får så jävla ont.

Det hade jag inte heller klarat av. Konstiga fötter som får ont mycket lätt, speciellt i arbetsskor som inte har tillräckligt stöd för hålfoten då jag pronerar en del. Tror inte ryggen hade klarat av det heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
536
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 866
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp