Pendlingsavstånd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag anställer inte folk, men läser alla ansökningar som kommer in. Och för mig spelar det personliga brevet roll. Jag dissade en person senast för ett par veckor sedan, eftersom personen hade skrivit ett kasst personligt brev. Ska man i sin roll handleda i att skriva utredningar så behöver man själv kunna skriva ett lättläst personligt brev med en tydligt genomtänkt struktur till exempel.
 
Hur tusan får man jobb genom sitt cv när man knappt har jobbat något? Har typ bara haft 3 jobb, helt olika dessutom.

Man ser till att bättra på sitt CV. Genom att inte vara kräsen utan att faktiskt söka de jobb man kan och se dem som nåt som bättrar på ens CV, att de fyller sin funktion en bit på vägen även om det inte är vad man har för plan att göra i hela livet. Lyft fram att det är en fördel att du provat 3 olika jobb, då har du breddat sitt synfält och kan intressera dig för många saker och är inte enkelspårig :)

Ang ansökningen så skriv en grundansökan som du sedan friserar till lite för varje tjänst du söker. Så har jag gjort, min grundplatta är säkert 10 år gammal. Sen kompletterar jag den med bla förändringar i CV - sånt man får efter vägen.
 
Jag har fått beröm av rekryterare för mina ansökningar jag gjort genom åren. Det kan ju till viss del bero på att många skriver usla sådana. Men jag har hjälpt kompisar med personliga brev och fått dem till intervjuer också, i helt andra branscher än min egen. Så ja, klart att en välgjord ansökan sticker ut... Man måste ju liksom sälja in sig själv för att bli utvald till intervju om man inte har kontakter i företaget som kan tala för en. Det måste man göra själv. Både i ansökan och på intervju.
 
Jag har fått beröm av rekryterare för mina ansökningar jag gjort genom åren. Det kan ju till viss del bero på att många skriver usla sådana. Men jag har hjälpt kompisar med personliga brev och fått dem till intervjuer också, i helt andra branscher än min egen. Så ja, klart att en välgjord ansökan sticker ut... Man måste ju liksom sälja in sig själv för att bli utvald till intervju om man inte har kontakter i företaget som kan tala för en. Det måste man göra själv. Både i ansökan och på intervju.
Jag har nyligen förlikat mig med att jag aldrig kommer byta jobb igen, min profil på Visma Recruit raderades igen eftersom jag inte loggat in på två år och jag ORKAR inte fylla i den där igen om jag inte blir extremt desperat...
 
Jag har fått beröm av rekryterare för mina ansökningar jag gjort genom åren. Det kan ju till viss del bero på att många skriver usla sådana. Men jag har hjälpt kompisar med personliga brev och fått dem till intervjuer också, i helt andra branscher än min egen. Så ja, klart att en välgjord ansökan sticker ut... Man måste ju liksom sälja in sig själv för att bli utvald till intervju om man inte har kontakter i företaget som kan tala för en. Det måste man göra själv. Både i ansökan och på intervju.
Kan du kort peka ut vad som gjort att de ansökningarna varit bra utformade?
 
Senast ändrad:
Jag har nyligen förlikat mig med att jag aldrig kommer byta jobb igen, min profil på Visma Recruit raderades igen eftersom jag inte loggat in på två år och jag ORKAR inte fylla i den där igen om jag inte blir extremt desperat...

Jag tror jag kommer byta nån gång, men numera har jag en sån meritlista så jag tror jag tom kan skriva en rätt medioker ansökan och ändå få jobb. Men så kunde jag ju inte tänka i början av min karriär.... Har ett yrke som kräver en viss kompetens och där folk med erfarenhet är svåra att hitta, och inom det yrket dessutom en certifiering som smäller väldigt högt nuförtiden. Jag är inte så orolig så läge jag är flyttbar kommer jag alltid ha jobb om jag vill.

Jag har personligt brev i en separat fil på min dator, och en fil med CV, vilka jag då ändrar när det behövs. I sådana rekryteringsrobotar går det ju att lägga upp filer i regel, eller klippa och klistra in.
 
Kan du kort skulle peka ut vad som gjort att de ansökningarna varit bra utformade?

Ett personligt brev med en personlig touch, men inte långdragen. Dvs inte en massa onödig text. Tar snabbt upp vem man är, vad man kommer ifrån, vad man vill och varför man söker tjänsten, ens fördelar och ev nackdelar, och så en väldigt kort bit om vad man gör på fritiden. Så att man blir lite levande och personlig.

CV är strukturerat och i kronologisk ordning... Utbildningar och så vilka man har, i ordning. Anställningar på samma vis. Ev praktik/sommarjobb likaså. Körkortsbehörigheter. Och så personliga uppgifter och kontaktvägar.

Jag tror personligen att just de personliga breven gett mest. Jag har en förmåga att skriva bra om jag anstränger mig. Jag minns faktiskt inte ens de gånger jag sökt jobb och inte ens fått återkoppling om intervju, det måste ha varit 2007...
 
Jag tänker att det beror lite på. Jag bor i sthlm innerstad, har nära till allt typ. Är inte heller speciellt kräsen med jobb. Då kan jag tänka mig att pendla max 30 minuter med ett färdsätt utan byten.
Hade jag bott i gledbygd, kanske varit en bit ifrån arbetsmarknaden, varit mer kräsen med vilket jobb jag har så hade jag nog fått utöka min vilja till att pendla rätt rejält.

Ang utbildningar/cv så vet jag att det kan vara bra att sticka ut ibland. Jag har fått höra att jag fått komma på intervju ibland för att folk blivit nyfikna på ngt som stuckit ut i cvt tex att jag arbetat som arkeolog, eller att jag arbetat på/sjungit opera. Detta trots att det inte alls är relevant för det sökta jobbet. Tolkar det som att det kan vara bra att sticka ut lite.
 
Fast hur tänker du nu - vikten syns ju vid intervju oavsett vad som står i ansökan? Eller tolkar jag dig fel?

Varför skriva dåliga ansökningar? Med ett bra standardbrev är det 4-7 meningar som behöver ändras till varje enskilt jobb, och det är ju bara att utläsa vad som passar från annonsen kontra dina färdigheter.

Om det står i annonsen att en ska vara civilekonom medan en är stallskötare tänker jag att en inte söker det jobbet. Står det att jobbets utförande kräver att en är fysiskt lämpad tror jag inte en är betjänt av att söka (jmf brandman).
Hur skriver man ett standardbrev? Jag har inte lyckats lista ut det utan skriver alltid med jobbannonsen som utgångspunkt. Kan inte göra på annat sätt och tror inte det skulle vara bra heller. Läser man tipsen om hur man skriver ett personligt brev så avråds man ju från att skriva ett standardbrev.
Man ser till att bättra på sitt CV. Genom att inte vara kräsen utan att faktiskt söka de jobb man kan och se dem som nåt som bättrar på ens CV, att de fyller sin funktion en bit på vägen även om det inte är vad man har för plan att göra i hela livet. Lyft fram att det är en fördel att du provat 3 olika jobb, då har du breddat sitt synfält och kan intressera dig för många saker och är inte enkelspårig :)

Ang ansökningen så skriv en grundansökan som du sedan friserar till lite för varje tjänst du söker. Så har jag gjort, min grundplatta är säkert 10 år gammal. Sen kompletterar jag den med bla förändringar i CV - sånt man får efter vägen.
Man brukar ju avråda från såna brev och jag kan verkligen inte se hur ett sådant brev skulle kunna hjälpa en till att få komma på intervju.
 
Ett personligt brev med en personlig touch, men inte långdragen. Dvs inte en massa onödig text. Tar snabbt upp vem man är, vad man kommer ifrån, vad man vill och varför man söker tjänsten, ens fördelar och ev nackdelar, och så en väldigt kort bit om vad man gör på fritiden. Så att man blir lite levande och personlig.

CV är strukturerat och i kronologisk ordning... Utbildningar och så vilka man har, i ordning. Anställningar på samma vis. Ev praktik/sommarjobb likaså. Körkortsbehörigheter. Och så personliga uppgifter och kontaktvägar.

Jag tror personligen att just de personliga breven gett mest. Jag har en förmåga att skriva bra om jag anstränger mig. Jag minns faktiskt inte ens de gånger jag sökt jobb och inte ens fått återkoppling om intervju, det måste ha varit 2007...

Tror också att det personliga brevet kan vara värt att lägga krut på. Kort, med rätt anslag kanske en touch av humor/självdistans. Framställa sig själv som en person som är rätt lättsam men ändå en person som inte har problem att spotta upp sig och leverera typ
 
Hur skriver man ett standardbrev? Jag har inte lyckats lista ut det utan skriver alltid med jobbannonsen som utgångspunkt. Kan inte göra på annat sätt och tror inte det skulle vara bra heller. Läser man tipsen om hur man skriver ett personligt brev så avråds man ju från att skriva ett standardbrev.

Man brukar ju avråda från såna brev och jag kan verkligen inte se hur ett sådant brev skulle kunna hjälpa en till att få komma på intervju.

Avrådan från standardbrev är för att maximera sina chanser. Om den avrådan resulterar i att man inte söker alls, för att man inte orkar med engagemanget i ett perfekt personligt brev, så går chansen direkt ned till exakt noll.
 
Avrådan från standardbrev är för att maximera sina chanser. Om den avrådan resulterar i att man inte söker alls, för att man inte orkar med engagemanget i ett perfekt personligt brev, så går chansen direkt ned till exakt noll.
Tror ett standardbrev också ger en chans på noll jobb.
 
Jag tänker att det beror lite på. Jag bor i sthlm innerstad, har nära till allt typ. Är inte heller speciellt kräsen med jobb. Då kan jag tänka mig att pendla max 30 minuter med ett färdsätt utan byten.
Hade jag bott i gledbygd, kanske varit en bit ifrån arbetsmarknaden, varit mer kräsen med vilket jobb jag har så hade jag nog fått utöka min vilja till att pendla rätt rejält.

Ang utbildningar/cv så vet jag att det kan vara bra att sticka ut ibland. Jag har fått höra att jag fått komma på intervju ibland för att folk blivit nyfikna på ngt som stuckit ut i cvt tex att jag arbetat som arkeolog, eller att jag arbetat på/sjungit opera. Detta trots att det inte alls är relevant för det sökta jobbet. Tolkar det som att det kan vara bra att sticka ut lite.
Ja, på den tiden jag brukade sökte jobb inom vården brukade jag slänga in en rad om att jag gått en risk och säkerhetsutbildning genom Blå stjärnan.
Det vet jag att jag fick positiv respons på.
 
Ja, på den tiden jag brukade sökte jobb inom vården brukade jag slänga in en rad om att jag gått en risk och säkerhetsutbildning genom Blå stjärnan.
Det vet jag att jag fick positiv respons på.

Ideellt arbete kan vara bra att lägga in också om en inte har så fylligt cv! Tex att en sitter i brf-styrelsen kan ju tolkas som att en är stryktålig och helt från vettet på ett bra sätt haha
 
Man brukar ju avråda från såna brev och jag kan verkligen inte se hur ett sådant brev skulle kunna hjälpa en till att få komma på intervju.

Vad har du att förlora på att prova?

Konstigt då att jag fått erbjudande om kankske 5-6 tjänster via såna ansökningar. Några av dem har jag tackat ja till och de har i sin tur bättrat på CV ytterligare till nästa gång. 2 tjänster har jag fått enbart via headhunting och dit kommer man ju genom erfarenhet. Ett par vänner till mig har fått erbjudanden via ansökningar jag hjälpt dem med.
Så ja, jag tycker du ska försöka och ge det en chans. Bevisligen vet du ju inte, då kan det vara bra att prova.
 
Du gör ett standardbrev som grund, och sen så vinklar du det lite för just det jobbet du söker. Då slipper du skriva om hela brevet från grunden varje gång.
Du justerar lite på vad du tror de går igång på så att säga.
Jag klarar inte av att skriva ett sånt brev. Jag har verkligen ingen susning om vad jag ska skriva.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
535
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 866
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp