Pendlingsavstånd

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dagsläget har jag den näst närmsta arbetsplatsen som finns i mitt yrke och har 20-25 min dit. Jag tycker att det är nära, några av mina kollegor tycker synd om mig som har så lång pendlingstid;)
När jag söker har jag 1,5 h som rimlig tid i bil, när jag har fått mer erfarenhet så tänker jag mig inom en timme helst.
På min nuvarande arbetsplats började jag på 20 % samtidigt som jag pluggade, gick upp till 40 % och nu 100% under hösten. I vår kommer jag gå ner till 80%.

För mig är bilpendling det enda möjliga, kollektivtrafiken skulle innebära allt för lång restid. Mina 25 min med bil skulle bli 1,5 h och sen behöva gå långa sträckor på vägar med tung trafik. Men det ligger i valet att bo som vi gör, jag vill inte byta bort mitt boende alltså är jag beredd att åka långt.
 
Senast ändrad:
Under flera år pendlade jag mellan Uppsala och Stockholm. Gick upp 5.10, ut genom dörren ca 5.40, rastade mina hundar och åkte sedan med dem till deras dagmatte. Där ställde jag bilen och tog en buss till centralstationen. Brukade ta ett tåg 6.56, var på Stockholm C ca 7.45 och på jobbet 8.15. Samma rutt hem. Jag brukade gå från jobbet 16.40 och vara hemma ca 19.15.

Jag jobbade i Stockholms innerstad, så bil var inget alternativ. Ett tag hade jag en p-plats vid stationen men de chockhöjde priset så den sa jag upp. Sen flyttade jag inom Uppsala så att jag kunde ställa bilen hemma efter att ha lämnat hundarna och cykla till stationen när det inte var snö. Blev mycket bättre. Likaså när de införde ett kort som gjorde det billigare att åka fler sorters tåg. Det kortade själva tågresan en kvart i var riktning.

Om det var värt det? Nej, därför började jag jobba i Uppsala igen.

Om jag skulle göra om det? Ja, om rätt jobb dök upp eller om jag blev arbetslös. Jag kan ju inte välja att inte jobba om jag är arbetslös. Men jag skulle försöka hitta en hundvakt i Stockholm och ta med hunden på tåget.
 
Det beror ju helt på vad man har för förutsättningar. Är man arbetslös eller kan man välja på flera jobb? Halvtid - innebär det att man jobbar 8 timmar färre dagar eller 4 timmar/5 dagar i veckan? Är det ett jobb där det är "värt" att stå ut med det ett tag för att sen få heltid eller kvalifikationer?

Själv tänker jag att cirka en timme är rätt normalt och över det så kan det räknas som pendla.
Det där med arbetstidens fördelning är ju viktigt att väga in, precis som du skriver. Det är värt att åka för få långa dagar, men inte för flera korta. I alla fall om man inte kan åka kollektivt på ett sånt sätt att det lönar sig med månadskort, vilket det inte alltid gör för deltidsarbete.
 
Jag har 70 min kommunal pendling dörr till dörr. Är en bit att gå från stationen, bytena klaffar sällan väl och jag väljer en lite längre resväg för att bara behöva byta en gång och kunna sitta hela vägen. Är egentligen för lång pendling, jag är helt slut ibland och jag känner inte att jag har tid för något någonsin, men jag tycker om jobbet.
 
Jag har det helt idealiskt just nu. Bor PRECIS där jag vill (lantligt utan grannar), men har ändå bara 1,5 mil till tätorten och jobbet. Tar mig ca 15 minuter att köra - delvis grusväg och delvis större asfalterad väg. Jag har dock haft en massa olika - mindre idealiska - pendlingsvarianter tidigare i livet..... Och det har tagit mig ett antal år både att hamna i "rätt" hus och på "rätt" jobb :) !
 
Jag jobbar deltid och har som sagt upp till en timme med bil. :) Har valt att bo där jag bor och då får jag långt till jobbet.
Jag gör tvärtom, väljer att inte bo på landet för att jag vet med mig att jag inte skulle orka pendlingen (längre) 🙂

Har tidigare bott så jag haft en till en och en halv timme till dåvarande jobb, beroende på trafik och kollektiva alternativ. Nu bor jag som sagt i en lagom stor stad, där det finns de jobb jag vill och kan ha och där jag kan cykla eller åka bil en kortare sträcka. Kollektivtrafiken är tyvärr inte anpassad för att åka "på tvären" i min stad så det går bort.
 
Efter svaren i den här tråden så känner jag att jag kanske inte är så konstig som inte vill pendla 1 timme för ett deltidsjobb (2 timmar per dag då).

För min del hade det berott på vad alternativet är och vad det jobbet skulle kunna ge mig. Om det var ett återvändsgrändsjobb och jag hade alternativ så nä. Om det jobbet var tillfälligt och något som jag kunde sätta på CV:t för att ha en bättre chans att få jobbet jag verkligen ville ha så absolut.
 
Jag har vant mig och använder tiden i bilen till mental uppladdning inför olika jobbgrejer som är på gång. På hemväg kan man ta ett uppkopplat möte med några i annan tidszon. Jag skulle nog kunna pendla lite längre, om arbetsgivaren är beredd att korta förväntade timmar på plats lite också.

Men allt handlar om vilka alternativ man har att välja mellan. Ett 2h-jobb varje dag med pendling är verkligen inte optimalt men kan också vara vägen in till något mycket bättre. Men kanske går det också att överenskomma om färre dagar och ngt fler timmar per dag, åtminstone så länge inte FK är inblandade på något vis.
 
Eftersom jag vill bo där jag bor och jobba med det jag gör så har jag från början insett att jag kan aldrig få en kortare pendlingstid än ca 45 min enkel väg. Det är ändå helt ok, inte minst eftersom det går att kombinera med några km bil eller cykel och 30 min tåg + resten promenad. Vid kris går det att joxa ihop med bara kollektivtrafik men det är lite segt och stora störningsmoment när något är inställt/försenat och bytena inte funkar.

Just nu har jag 2 timmar enkel väg, om kollektivtrafiken är på humör. Men då kan jag nyttja det mesta av tiden på tåget till att jobba. Dessutom är det en tidsbegränsad tjänst och med sällsynt goda möjligheter att jobba hemifrån några dagar i veckan. Så det känns inte betungande annat än de allra tidigaste resdagarna vintertid, eller när man missar anslutningståget med två minuter och får vänta i 58 minuter till nästa avgång. Kollektivtrafik gör sig bäst utan byten.
 
Som bidrag till tråden kan jag berätta att jag idag fick frågan om att åka som timmis och hjälpa till på ett kontor helt på fel sida av stan imorgon. Det tar mig ungefär 1 1/2 timme att åka dit (om det inte blir problem med pendeltåg osv), det är inte jättebra betalt och delar av dagen kommer jag få jobba utomhus i ett inte allt för roligt väder. Men, jag kommer åka förutsatt att det löser sig med hundvakt. Alternativet för imorgon är att sitta hemma, och då kan jag lika gärna dra in lite pengar och dessutom ärligt kunna säga på kommande arbetsintervjuer att jag inte bara hjälper till på "mitt" kontor, jag åker även runt och hjälper till på andra ställen. Det borde ses som en bra grej :p
 
Det är en ganska komplicerad fråga med många variabler känner jag. Jag har aldrig haft längre pendlingstid till jobbet än vad jag har just nu och nu är det 15-20 minuter med bil beroende på trafikläge. Det tycker jag är helt okej.

Skulle jag ha ett jobb jag verkligen trivs med och uppskattar skulle jag kunna tänka mig upp till en timme pendling för detta.
Skulle jag verkligen vantrivas med jobbet och känna att jag inte fick ut något annat än lönen av det skulle jag inte kunna tänka mig mer än 20 min.

Tillägg är att om jag inte kan ta bil till jobbet så skulle jag max kunna tänka mig en sträcka på typ 10 minuter gångväg. Jag avskyr att åka kollektivt då jag dels blir väldigt stressad av den typen av tidspassning men också har extremt lätt för att bli åksjuk när jag inte kör. Skulle inte orka må dåligt halva dagarna bara för att jag måste ta mig till jobbet.
 
För min del hade det berott på vad alternativet är och vad det jobbet skulle kunna ge mig. Om det var ett återvändsgrändsjobb och jag hade alternativ så nä. Om det jobbet var tillfälligt och något som jag kunde sätta på CV:t för att ha en bättre chans att få jobbet jag verkligen ville ha så absolut.
Vet inte riktigt om jobbet skulle ge något egentligen. Kanske bra att sätta på cv:t.
Ja, man vill ju inte gå back på att jobba.

Går det att jobba fler timmar per dag och färre dagar?
Det framgår inte av annonsen hur arbetstiden skulle vara fördelad. Men jag utgår från att den är jämnt fördelad över veckan. Och det skulle ge så lite pengar kvar att det knappt lönar sig att jobb. Blir mest en massa jobbigt slit liksom.
 
Vet inte riktigt om jobbet skulle ge något egentligen. Kanske bra att sätta på cv:t.

Det framgår inte av annonsen hur arbetstiden skulle vara fördelad. Men jag utgår från att den är jämnt fördelad över veckan. Och det skulle ge så lite pengar kvar att det knappt lönar sig att jobb. Blir mest en massa jobbigt slit liksom.

Men skicka in en ansökan. Sen får du informtion, blir du erbjuden tjänsten så tackar du ja eller nej. Eller så ringer du kontakten som står i annonsen och frågar. Inte så mkt att fundera på.
 
Ca 1 timme, vilket också känns som en normal pendlingars häromkring. Allt under en timme är lyx för mig. Om jag jobbar deltid beror det på schemaupplägget. Jag har jobbat deltid i massa år, men jobbat 7-9 timmars dagar, men färre dagar i veckan. Då är samma eller t.o.m. lite längre restid okej. Handlar det om 4h per dag 5 dagar i veckan skulle jag helst ha Max 30 min resväg.
 
Vet inte riktigt om jobbet skulle ge något egentligen. Kanske bra att sätta på cv:t.

Det framgår inte av annonsen hur arbetstiden skulle vara fördelad. Men jag utgår från att den är jämnt fördelad över veckan. Och det skulle ge så lite pengar kvar att det knappt lönar sig att jobb. Blir mest en massa jobbigt slit liksom.
Det behöver absolut inte vara jämt fördelat. I butik kan en halvtid ofta innebära heldagar, till exempel dom dagar då butiken får leveranser.
 
Men skicka in en ansökan. Sen får du informtion, blir du erbjuden tjänsten så tackar du ja eller nej. Eller så ringer du kontakten som står i annonsen och frågar. Inte så mkt att fundera på.
Varför anstränga sig med en ansökan om man ända tackar nej sen? Vill ju känna att det är värt ansträngningen att skriva en ansökan. Jag värker fram mina ansökningar. Tycker verkligen att det är skitjobbigt att söka jobb och vill inte anstränga mig i onödan.
 
Vet inte riktigt om jobbet skulle ge något egentligen. Kanske bra att sätta på cv:t.

Det framgår inte av annonsen hur arbetstiden skulle vara fördelad. Men jag utgår från att den är jämnt fördelad över veckan. Och det skulle ge så lite pengar kvar att det knappt lönar sig att jobb. Blir mest en massa jobbigt slit liksom.

Då hade jag sökt och sen frågat hur arbetstiden är fördelad och om det går att få fler timmar per dag och färre dagar. Man kan alltid söka och fråga och sen tacka nej om det inte passar en. Jag tror inte man kan utgå från att den är jämnt fördelad över veckan då 2 timmar per dag är väldigt lite. Sen beror det ju på typen av jobb så klart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
536
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 866
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp