Pendlingsavstånd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har i dagsläget cykelavstånd till jobbet, det tar mig 10 minuter från dörr till dörr. Mycket, mycket trevligt. Helst vill jag ha ungefär så nära, jag vill kunna cykla eller åka kollektivtrafik (men helst cykel) för att slippa onödiga kostnader och att slippa tid hemifrån.

Ändå tänker jag nu söka ett jobb som ligger en dryg timmes resväg härifrån. Det rör sig då om ett heltidsjobb som låter oerhört bra, och där mina hundar mest troligt kan följa med vilket gör att det inte blir något krav på att hinna hem till dem på lunchen och så.

Jag vill såklart inte ha så höga resekostnader i förhållande till lönen att det därför blir svårt att klara sig på lönen. Jag blev tex erbjuden ett deltidsjobb som gav så dålig lön att det nog inte skulle blivit mycket kvar efter att resorna var betalda, och eftersom inte heller arbetsuppgifterna verkade sååå bra så tackade jag nej. Men, som någon annan skrev, om det var ett tillfälligt jobb som kunde öka mina chanser att få andra/bättre jobb sedan, då hade jag nog tagit det ändå just för att ha något bra i mitt CV. Jag skulle inte vilja ha en fast tjänst med lång uppsägningstid om det var dåliga arbetsvillkor eller dyrt att åka till jobbet.
 
Hur långt kan du tänka dig att pendla per dag för ett jobb? Om det är ett halvtidsjobb, är du beredd att pendla samma sträcka?
Har pendlat enkel väg 40 minuter i 17 år (ingen kollektivtrafik tillgänglig) och eftersom det är närmaste stället där meningsfullt jobb erbjuds betraktar jag det som bra. Nej, jag skulle inte vilja pendla så långt - eller lika ofta till ett halvtidsjobb om ekonomin tillät mig att välja bort det.

Det blir nästan 1,5h om dagen men man vänjer sig fort och kan använda tiden bakom ratten till meningsfulla mentala förberedelser. Men ibland också jobbigt såklart att det blir så mycket tid. Ibland är det halvsvårt att få ihop vardagen så att ha ett jobb med stor flexibilitet gällande arbetstider är guld värt för mig.

Under senaste jobba-hemifrån-eran har det varit skönt att pendla in färre dagar per vecka.
 
Säger någon timme som max om det är ett jobb jag ska till varje dag men det beror förstås på lön och hur ofta man skulle behöva vara där, om det går att åka kollektivt osv. Skulle kännas helt ok att tex åka tåg till Stockholm en eller två dagar i veckan om det behövdes för ett bra betalt jobb fast det tar betydligt längre tid om det gick att arbeta nära eller hemifrån resten av dagarna.
 
Efter svaren i den här tråden så känner jag att jag kanske inte är så konstig som inte vill pendla 1 timme för ett deltidsjobb (2 timmar per dag då).
Skulle 100ggr av 100 ta ett sådant jobb om alternativet var arbetslös.
En sak är ju vad man kan önska/vilja om man kan välja mellan jobb. En annan sak om valet står mellan jobb och inte jobb.

Jag har också flera kollegor som valt bort närmre jobbalternativ då min arbetsgivare har mycket annat som drar starkare. Har en hel hög som pendlar en till två tim enkel väg och det kanske just för att de jobbar deltid och därmed inte behöver åka varje dag.
 
Hur långt kan du tänka dig att pendla per dag för ett jobb? Om det är ett halvtidsjobb, är du beredd att pendla samma sträcka?
Jag har pendlat 10 mil enkel resa (närmare 1,5 timmar från dörr till dörr). Då jobbade jag deltid 60% på tre heldagar i veckan (ett tag 70% med fura dagar i veckan). Sov dock i samma stad som jobbet var då och fick jobba sammanhängande dagar.

Nu med barn vill jag inte pendla mer än en halvtimme helst. Vill kunna komma och hämta hyfsat fort om de skulle bli sjuka tex.
Upp till en timme skulle nog kunna gå om jobbet är tillräckligt bra betalt i övrigt, särskilt om det var det jobbet eller inget.
 
Jag har nyligen bytt från jobb dit resvägen var max 10 min till ett jobb dit det tar ca 1 h från dörr till dörr (6.5 mil enkel väg).
Det är absolut i det längsta laget men det går eftersom jag kan jobba på distans större delen av tiden och därmed inte behöver köra varje dag.
Kollektivtrafiken är inte ett alternativ då det hade tagit 2,5 h enkel väg och jag antingen inte kommit dit eller inte kommit hem.
 
Efter svaren i den här tråden så känner jag att jag kanske inte är så konstig som inte vill pendla 1 timme för ett deltidsjobb (2 timmar per dag då).
Det beror ju helt på vad man har för förutsättningar. Är man arbetslös eller kan man välja på flera jobb? Halvtid - innebär det att man jobbar 8 timmar färre dagar eller 4 timmar/5 dagar i veckan? Är det ett jobb där det är "värt" att stå ut med det ett tag för att sen få heltid eller kvalifikationer?

Själv tänker jag att cirka en timme är rätt normalt och över det så kan det räknas som pendla.
 
Hur långt kan du tänka dig att pendla per dag för ett jobb? Om det är ett halvtidsjobb, är du beredd att pendla samma sträcka?

Helst under 2 mil. Hade 5,6 mil till mitt förra jobb, men då jobbade vi dygn så då kvittade det. Behövde bara köra dit och hem 7-8 gånger på en månad för en heltid. Nu har jag gångavstånd och det är väldigt väldigt skönt! Tar 10-15 minuter att gå, och kanske 5-6 att cykla.

Sen beror det helt klart på vad det är för jobb och vad man tjänar. Skulle jag köra över 10 mil fram och tillbaka till jobbet, 5 dagar i veckan, så blir det enkelt räknat 200 mil i månaden, vilket ger en kostnad på ca 2500kr med dagens bränslepriser. Inte lika kännbart om jag får ut en lön på 30, mot en lön på 20.

Jag gick ner lite i lön nu när jag fick nya jobbet här på orten, men går plus-minus noll eftersom jag slipper bensinen och slitage på bilen.
 
Jag har nyligen bytt från jobb dit resvägen var max 10 min till ett jobb dit det tar ca 1 h från dörr till dörr (6.5 mil enkel väg).
Det är absolut i det längsta laget men det går eftersom jag kan jobba på distans större delen av tiden och därmed inte behöver köra varje dag.
Kollektivtrafiken är inte ett alternativ då det hade tagit 2,5 h enkel väg och jag antingen inte kommit dit eller inte kommit hem.
Ja, jag har bytt från 30 min resa till 40-60 minuter beroende på hur jag lyckats passa färjan för att jobbet längre bort är roligare.
Förutom tiden är det dyrare eftersom jag måste köra bil istället för att åka spårvagn och jag kan inte läsa när jag kör bil ;/
Så ren förlust i tid, pengar och boktid med jobbet är så mycket mera utmanande och roligare.
Visst, jag hade haft mer i plånboken och tid med det andra jobbet. Men ska jag vara nånstans 40tim/v så vinner det som är kul.
 
Mitt huvudjobb är idagsläget ca 1,5 mil bort, enkel resa. Lite lagomt sådär då jag inte vill bo för nära jobbet. (Annars kan det lätt bli "men du som bor nära kan inte du bara") Så det åker jag utan problem varje dag. Allt inom 30min tycker jag är nära. Med bil då. Kollektivtrafiken är inget alternativ.

Jag skulle kunna tänka mig att pendla ca en timme enkelt på daglig basis.

Nu har jag ett annat jobb också. Där brukar jag pendla ca 2h enkel resa några ggr i månaden. Kan bli både kortare och längre beroende på var jag ska för dagen. Som längst har jag åkt ca 35 mil enkel resa för några timmars jobb och sen hem igen. Hade dock en kollega med på den resan. 😅

När jag är iväg på dessa jobb får jag självklart ersättning från arbetsgivaren för dom milen jag kör. Så det märks inte ekonomiskt för min del på så vis.
Hade jag inte fått det hade det inte varit lika roligt att åka, ekonomiskt. Sen att arbetet på snudd hade vägt upp för det, är en annan femma.
 
Efter att ha pendlat 75 min enkel väg(10 min cykel, 40 min tåg, 25 min promenad) under tre års tid har jag lovat mig själv att aldrig* ha längre än 30 min enkel väg till jobbet. Om det är till fots, tåg, eller med bil spelar ingen roll, men max 30 min dörr till dörr tack. Den extra tiden gör otroligt mycket för min livskvalitet.

(*nöden har ingen lag såklart, men jag skulle ge rätt mycket för att inte lägga mer än en timme om dagen på att ta mig till ett ställe jag helst skulle slippa helt :p)
 
Jag har haft allt från 2 min till 1,5 h enkelväg. Har också jobbat så att man åker runt mellan jobb hela dagar från morgon till sen kväll.
Eller flyga till plats där man bor några dagar/v. Min bransch är inte bunden till kontorstider eller endast jobba måndag-fredag. Det passar mig väl.
 
Jag har pendlat 45 minuter med bil enkel väg.
4 mil ganska precis. Och det är nog min gräns för det jobbet jag hade.
För 50% är det mycket tveksamt, om jag kunde jobba långa dagar men åka färre gånger ja, men inte för 4 timmar 5 dagar i veckan.

Min plan är att jobba med något annat efter min sjukskrivning och om det går som jag vill så kommer jag att kunna tänka mig att pendla långt vissa dagar. Men absolut inte varje dag.
 
Jag har 4 mil/35min (ca) nu. Det känns ganska lagom. Utan barn hade jag åkt kollektivt (men då ca dubbla tiden). Både tid och kostnad spelar in. Förut hade jag 10 mil enkel, då jobbade jag lite färre men längre dagar.

Jag jobbar hemifrån i snitt en dag i veckan.
 
Jag har 1 h 20 min från dörr till dörr och jobbar halvtid. Självklart skulle jag föredra att ha mindre restid, men det är ju som det är. :)
Hugger en knapp.
Har haft allt mellan 1 km till 31 mil till jobbet. Men 1-2 timmars pendling får man nog räkna med idag. Längre om man dessutom står utan jobba. Det är inte kul att pendla på vintern, men vad ska man göra då? Nu är det dessutom dyrt att pendla. Skulle tro att det kostar runt 20-25 kr milen idag om man ska räkna in allt.
 
Efter svaren i den här tråden så känner jag att jag kanske inte är så konstig som inte vill pendla 1 timme för ett deltidsjobb (2 timmar per dag då).

Nej, jag tycker inte att det är konstigt i sig.

Däremot beror det ju (imo) på ens förutsättningar också. Bor en långt ifrån jobben och utan kommunikationer, så är det ju inte mycket att välja på så att säga.

För mig är det enormt viktigt att ha jobb. Att försörja mig (och djuren) är prio. Innan mitt nuvarande jobb, har jag i princip jobbat på timme ("allmän visstidsanställning") - verkligen inte optimalt men jag har hittills aldrig stått utan jobb. Om alternativet är att vara arbetslös så får jag kompromissa med vad jag vill (tills jag kan lösa den biten, tex får ett annat jobb).
Att välja bort bilen innebär också att jag kommer att få acceptera en längre restid även för deltidsjobb om/när jag byter jobb, och att jag inte kan bo precis vart som helst. (Jag har, fram tills i somras, haft bil sedan 2012.)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
536
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 866
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp